Jump to content
IGNORERAD

Lockdown eller öppna allt?


Greyhound

Öppna eller hålla stängt från 1 Maj?  

64 röster

  1. 1. Ska allt öppnas igen 1 Maj eller ska det hållas stängt tills vidare?

    • Öppna allt
      40
    • Håll stängt
      24

This poll is closed to new votes

  • Vänligen logga in eller registrera dig för att rösta i denna omröstning.
  • Poll closed on 2020-04-30 at 16:59

Recommended Posts

Läste i dagens tidningar från Thailand att Chonburi kommer öppna upp allt 1 maj om det inte blir värre. Igår sa samma guvernör att han utesluter inte en större stängning av Chonburi. Dom ändrar sig fort ang förhållningssätt gentemot corona. Det hänvisas till att folket måste börja få en inkomst igen. Det sägs även att det troligen tar ett tag innan turismen återkommer. Försöker de ligga lite före ifall flygplatserna öppnar igen 1 maj?

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lade till en omröstning till denna tråd.

Hoppas det inte skadar...

 

Personligen tycker jag att allt ska öppnas upp igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det sociala skyddsnätet i Thailand kan inte försörja folk någon längre tid precis. Så snart nog måste dom öppna antar jag. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Greyhound:

Läste i dagens tidningar från Thailand att Chonburi kommer öppna upp allt 1 maj om det inte blir värre.

Har du någon länk på det, härligt ifall det stämmer 👍

Inte för jag misstror dig, men skulle vilja se vad de skriver.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt källa i Rayong, har Tesco öppnat en hel butik där idag.

Förutom alkohol gissar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att spekulera ser jag inte hur situationen skall kunna förbättras på 2 veckor. Det hela verkar vara ett sätt att hålla upp hoppet bland folket. Situationen i Thailand borde liksom överallt stegras snart. Det enda som kan vara bra med ett öppnande är att lokalbefolkningens liv kan återgå någorlunda till vad det var tidigare med öppna affärer, bio mm och detta under förutsättning att det bara är 1-3 nya om dagen i chonburi, hålls den siffran nere borde det funka en stund iallafall. Om inte är det nog kört lång tid framöver.

 

Nedan är ett stycke Från The Nation Thailand: (Bara ett förslag men ändå ingen omöjlighet :) )

"In the future, foreign tourists wanting to visit Thailand will have to apply a month ahead and must agree to a 14-day quarantine upon entering the country. He said this move may help the private sector arrange quarantine sites for visitors. "

https://www.nationthailand.com/news/30386002

 

Ändrades av Greyhound
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
1 timme sedan, skrev Greyhound:

"In the future, foreign tourists wanting to visit Thailand will have to apply a month ahead and must agree to a 14-day quarantine upon entering the country. He said this move may help the private sector arrange quarantine sites for visitors. "

Hoppsan! Typ gated community då - hotell med all inclusive - anläggningar som man inte lämnar. Vad är då vitsen med att åka till just Thailand. Eller; man sållar bort de sk. "charterturisterna".

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Pattaya ska ju stängas ned helt i morgon, man misslyckades för en dryg vecka sen, men har i dag testkört med nya checkpoints.

 

Förutom ekonomiskt armod, känner man hur rastlösheten kryper på en mer och mer, och inte bara för egen del utan på de man har runtomkring sig.  Angiveriet är fortsatt rätt stort, de som sitter hemma i grupper om 5-10 personer och äter och dricker gemensamt kan få påhälsning av polisen när grannarna klagar. Antalet hemlösa ökar visst också. Alkoholförbudet skapar en del brottslighet när alkisarna är på jakt efter sprit. Om våldsbrott och rån ökat än är lite osäkert, men borde bara vara en tidsfråga.

 

Antalet sjuka just nu  i Corona i Pattaya som helhet är 17 stycken officiellt. Testcentret man inrättat hittar tydligen inga nya case heller.  Mycket väsen för ingenting, dags att öppna upp redan nu. Men vi får väl vara glada om det sker till 1 maj. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Greyhound said:

Utan att spekulera ser jag inte hur situationen skall kunna förbättras på 2 veckor. Det hela verkar vara ett sätt att hålla upp hoppet bland folket. Situationen i Thailand borde liksom överallt stegras snart. Det enda som kan vara bra med ett öppnande är att lokalbefolkningens liv kan återgå någorlunda till vad det var tidigare med öppna affärer, bio mm och detta under förutsättning att det bara är 1-3 nya om dagen i chonburi, hålls den siffran nere borde det funka en stund iallafall. Om inte är det nog kört lång tid framöver.

 

Nedan är ett stycke Från The Nation Thailand: (Bara ett förslag men ändå ingen omöjlighet :) )

"In the future, foreign tourists wanting to visit Thailand will have to apply a month ahead and must agree to a 14-day quarantine upon entering the country. He said this move may help the private sector arrange quarantine sites for visitors. "

https://www.nationthailand.com/news/30386002

 

Med Tourists räknas även alla med non o visas också. Pensionärer, gifta, familjer med barn, studenter. Till och med dom med elit visa.  Kort sagt, ALLA utlänningar är turister i thai-ögon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gamla och multisjuka ska skyddas maximalt. Andra ska leva som vanligt och hålla ekonomin och världen igång. Vad som nu händer är att ekonomin kraschar så vi yngre snart knappt kan ta hand om oss själva?  Sverige är nog det land som är mest på rätt spår.

Så i Thailand efter ett par veckors lockdown är vi ändå tillbaka på ruta 0 och så ska det sätta igång igen. Vad händer då, ny lockdown? Eller har dom börjat nyktra till vid det laget?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Surin P3:

Enligt källa i Rayong, har Tesco öppnat en hel butik där idag.

Förutom alkohol gissar jag.

Tesco har väl haft öppet hela tiden? I alla fall i Korat. Bara spärrat av vissa avdelningar. Försökte titta på kyl där i går men det gick inte, röda avspärrningsband. Likaså TV, radio m.m. En del kläder var avspärrat, andra inte. Skillnaden vet jag inte. Thayfah inne i stan har haft öppet båda sina butiker som säljer kyl, TV m.m. hela tiden. Ägaren släkt med polischefen?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Totalt runt 40 döda. Varför stänga ner något öht?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Wangthong:

Thailand kommer att ha problem med Corona lång tid märker jag.

Har dom inte fått det redan, varför skulle dom då få det under lång tid sen? Thailand borde ligga tätt efter Kina i smittan så har det inte slagit rot än gör det väl det aldrig. Ett av dom minst drabbade länderna i världen trots en väldigt stor utsatthet av kineser under lång tid. Ca 40 döda är ju knappt ens mätbart.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Esspe:

Ett av dom minst drabbade länderna i världen trots en väldigt stor utsatthet av kineser under lång tid. Ca 40 döda är ju knappt ens mätbart.

Det är verkligen anmärkningsvärt, gissar att det vart kanske tiotusentals, kanske hundratusentals kinesiska turister i Thailand som kommer från de mest drabbade regionerna i Kina, och så få fall i Thailand efter det, men ok mörkertalet är nog stort.

I Sverige räckte det med att några tusen åkte på skidsemester i Italien för att vi ska ha betydligt högre siffror än Thailand.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev Esspe:

Tesco har väl haft öppet hela tiden? I alla fall i Korat. Bara spärrat av vissa avdelningar. Försökte titta på kyl där i går men det gick inte, röda avspärrningsband. Likaså TV, radio m.m. En del kläder var avspärrat, andra inte. Skillnaden vet jag inte. Thayfah inne i stan har haft öppet båda sina butiker som säljer kyl, TV m.m. hela tiden. Ägaren släkt med polischefen?

Precis det jag menade med "en hel butik".

 

Gick inte köpa t.ex. en kastrull förut, men nu gick det bra.

Kastruller är/var tydligen farliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Surin P3:

Precis det jag menade med "en hel butik".

 

Gick inte köpa t.ex. en kastrull förut, men nu gick det bra.

Kastruller är/var tydligen farliga.

Möjligen (men inte troligen) kan man tänka sig att det var för att få en rättvis konkurrenssituation. Homepro, Powerbuy och andra som inte har livsmedel fick stänga helt.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte kastruller eller kläder är orsaken utan det fakta att någon av alla de dom plockar, tittar o provar KAN bära på smittan.

Det var/är ingen lag utan rekommendation att stänga allt därför är många privatägda butiker öppna.

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Esspe:

Har dom inte fått det redan, varför skulle dom då få det under lång tid sen? Thailand borde ligga tätt efter Kina i smittan så har det inte slagit rot än gör det väl det aldrig. Ett av dom minst drabbade länderna i världen trots en väldigt stor utsatthet av kineser under lång tid. Ca 40 döda är ju knappt ens mätbart.

Har dom bara två lägen. Full lockdown eller no lockdown. Säger väl det en del. Skyller man sedan allt på faranger så visar det ännu tydligare hur knepigt man tänker.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Wangthong:

Har dom bara två lägen. Full lockdown eller no lockdown. Säger väl det en del. Skyller man sedan allt på faranger så visar det ännu tydligare hur knepigt man tänker.

Men i ärlighetens namn är det väl så i många länder.

Men rätt typiskt ett land styrt av inkompetenta militärer.

De gillar detta med vägspärrar o kontrollerad befolkning.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...