Jump to content
IGNORERAD

Läs Medlemsboken Säger Thai Airways


Tackzhin

Recommended Posts

Jag har som många åkt med Thai Airways (ett 10-tal gånger senaste 3 åren)

Jag är medlem i något kungligt som heter Royal Orchid Plus,(ROP)

ett bonussystem som skall locka att flyga mycket med Thai Airways.

Som medlem får man poäng för varje resa, efter visst uppnådd

poäng får man en förmån, t.ex en ny resa gratis inom Thailand,

eller en bättre sits i stället för ekonomiplats.

En resa i januari som skulle ge 5100 poäng bokfördes ej av extern resebyrå som lovats.

Jag upptäckte det långt senare.

Jag mailade Thai och påtalade att jag hade rest denna resa, och jag hade biljett, baggagekvitto

och stämpel i pass som bevisade resan.

Snabbt kom ett kort ej undertecknat email ifrån Thai som gav besked att bara boardingkort

gäller som poänggivande bevis.

Men detta hade försvunnit, inte minst sedan resebyrån lovat ombesörja poäng registreringen.

Lätt uppvärmd, 5 minuter senare ringde jag Thai i Stockholm och frågade varför mina handlingar inte

gäller.

- Om du läser medlemsboken (totalt 33 A4 sidor) så ser du att Vi accepterar bara boardingkort som

anmälning.

- Men jag har ju fler andra dokument som styrker att jag åkt gällande tur, och har även den biljett som

efterfrågas i reglerna. Inte köper man en biljett och använder den som souvenir.

- Ja men det är boardingkort som gäller

- Du tycker inte det är en ren princip du hävdar.

- Nej reglerna är så, läs medlemsboken

- Jag fick ett annat svar av en kollega till dig för ett år sedan. Det är i samband med

biljettbeställning som poängen skall registreras säger hon.

- Så är det inte säger den anonyme.

- Vad är anledningen att bara boardingkortet accepteras ?

- Detta är av anledning att folk kan fuska till sig poäng i andra system (Star alliance nämndes)

Förvånande tyckte jag, det kan väl inte vara så många själar som klarar det, när det är närmast

omöjligt att förstå vad ett av flygplansbolagen har för regler.

Att vara kunglig ROP medlem är därför inte enkelt, man vet oftast inte vilka resor som ger poäng

heller. Därvid finns det t.ex 3 olika varianter bara på Ekonomiklass.

Och det kräver avsevärd arbetstid att hålla reda på vilka poäng som ger vad.

Och några besked ifrån Thai Airways har jag inte fått genom åren, t.ex när man är Silvermedlem eller

liknande.

Och glömmer man bort lösenordet till sin medlemssida för att se hur många poäng man har, tar det enl

email jag fått, 4-6 veckor för Thai att ordna ett nytt lösenord.

Därvid missade jag utgångstiden med 13 dagar. Inom 6 månader måste ( eller borde man) ha anmält resan

Att byta bolag kanske är billigast. Dumt ändå, för Thai är annars väldigt proffsiga att åka med.

Jag har sett att några medlemmar ändå uppnått Silverstatus och fått förmåner.

Hur har ni lyckats med det ? Vad innebär Silverstatus och hur många poäng behövs ?

Poäng försvinner också efter en viss tid, men när ?

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

För att få silver behövs 10.000 erhållna poäng inom 18? kalendermånader. dvs tex 1 tor. ARN-BKK.Silver gäller sedan i två år. Om man plockat ytteligare 10.000 poäng inom denna period förnyas silveroch man får ett nyttkort. + att man får 3000 extrapoäng varje gång man når nytt silverstatus så i praktiken är det bara 7000 poäng som måste plockas för att förnya medlemsskapet. Alltså inte så svårt att erhålla silver och hålla det även om man som vi är otrogna staralliance ganska ofta.

Att man ska lämna in boardingkortet för att kläjma poäng som ej har registreras verkar vara branchstandard och man skall alltid sparas dem tills man ser att poängen registrerats.

Tyvärr är det så att det är bäst att fråga om poängen har registrerats vid incheckning efter som det missas då och då, annars blir det rutinen att skicka boardingkort som gäller.

Man kan också registrera sitt ROP# nummer vid bokningen så är det lättare att det inte missas.

mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

1 resa ToR Bangkok ger dryga 10000 miles och silver i 2 år.Dock inga poäng för billiga kampanjbiljetter.

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

2007 har jag för mig att jag fick halva poengen för kampanjbiljett. Tror man tog bort det 2008.

Men tio resor på tre år och inte silver låter jobbigt

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

1 resa ToR Bangkok ger dryga 10000 miles och silver i 2 år.Dock inga poäng för billiga kampanjbiljetter.

Helt riktigt.

Hellre 10000 poäng och silverstatus än att spara 6000 SEK.

Gjorde 5 resor á 2 personer till Thailand under 2008.

Utan att lyckas kvalificera mig till silver :-)

Men snittkostnaden för de 10 biljetterna var under 6000.

mvh GD

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Dock inga poäng för billiga kampanjbiljetter.

Tja.

Ger inte vissa kampanjbiljetter med Thai fortfarande poäng? Finns ju en hel drös bokningskoder. Har för mej att ngn eller några bokningskoder ger poäng?

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.

Ger inte vissa kampanjbiljetter med Thai fortfarande poäng? Finns ju en hel drös bokningskoder. Har för mej att ngn eller några bokningskoder ger poäng?

mvh

Kampanjerna brukar nu ligga under bokningskod V/W och ger tyvärr nada.

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har väl registrerat mig med en hel drös med flybolag som inte är ”kompatibla” med varandra när det gäller deras bonussystem. Kollar jag på mitt poängsaldo ser jag att det fattas flyg här och där och jag ser inga möjligheter att få avkastning för mina bokningar inom räkhåll. Detta nu under väldig många år där privatresor och tjänsteresor omväxlar varandra, där betalande företag och tidens tand ofta har tagit hand om mina poäng.

Det är ingenting som stör mig det minsta. Jag är kanske naiv, men jag kan inte se vitsen med att binda upp mig på ett flygbolag (Alliance) och gå miste om de många och åter många tusenlappar som jag har tjänat på att leta fram billiga flyg. För mig går inte den ekvationen ihop.

Men jag vet att det är viktigt att spara boardingkortet av den anledning som beskrivs i tråden.

Men andra ord, jag har sparade boardingkort. Ni har karma.drinks.gif

Kanske en byteshandel är möjligt?crazy.gif

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai blir, i mina ogon, bara samre och samre. Numera finns det fa formildrande omstandigheter for alla deras brister. De saker som gjorde flybolaget attraktivt tidigare ar inte langre nagra styrkor. Mitt jobb har avtal med Thai sa jag flyger med dem minst en gang i veckan och har mer an 150,000 oanvanda bonuspoang. Det ar forvisso trevligt att anvanda dessa till uppgraderingar osv men de ar for himla krangligt. Bara det att de har den sunkiga Premium Economy-klassen ps Sthlms flighten gor att man maste uppgrader 2 klasser for att aka BC osv. Vidare sa ar servicen i TA lounger ganska skruttig numera och knappast ett argument for att vara det minsta lojal mot dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Wille i mycket. Ett av de bästa korten har tappat sin attraktionskraft rejält.

Men systemet funkar fortfarande. Det gäller nog att vara på "G" regelbundet för att se vad som gäller eller inte gäller.

Kolla vid bokning om biljetten ger poäng, kolla vid incheckning om poäng syns, kolla på boarding passet där medlemsnumret ska stå för att poäng ska vara reggade, och framför allt följ upp efter online. Det är ju ditt eget ansvar så att säga. Om du bokar om en flight sent så kan bokningnen för poäng försvinna har jag märkt. Bara säga till och visa kortet.

Flyger en del till USA och övriga kontinenten, tycker oneworld-klubben funkar betydligt bättre därborta.

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara hålla med att Thai air har blivit sämre, och jag har av Arlandapersonal hört att dom har ganska rejäla lönsamhetsproblem

Jag kan inte verifiera detta påstående, det är bara hörsägen men det var deras förklaring på min klagan på statusen på TG960 & 961

För dom måste vara de sämsta kärrorna i Thaiair's flotta.

Angående Poängsystemet så blev jag av med 27000 poäng i Juni i år, det gick tydligen inte att använda poängen för hotellbokning på plats i Thailand???

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tar ut hotell vouchers för dom poäng som håller på att gå ut.

Så är voucherns giltighetstid 2 år, kan vara bra att veta.

Hotel bokas sen via central hotell bokning i Thailand.

/Jah

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Angående Poängsystemet så blev jag av med 27000 poäng i Juni i år, det gick tydligen inte att använda poängen för hotellbokning på plats i Thailand???

Hej.

Förstår inte vad du menar med blev av med? Hade du vouchers som du inte kunde få ngn bokning på eller var det så att 27.00 poäng förföll innan du hann använda dom?

Jag har aldrig varit trogen staralliance och kommer aldrig att bli det, men jag ser till att utnyttja dom poäng jag får. För att utnyttja sina poäng till hotellnätter måste man beställa hotellkuponger ett tag i förväg och sedan boka hotellet själv. Lite krångligt är det men det funkar med lite framförhållning och planering, och eftersom vi inte jagar poäng och känner oss tvingade att boka ngt speciellt bolag för poängens skull så är ju varje hotellnatt en gratisbonus.

mvh

Om man tar ut hotell vouchers för dom poäng som håller på att gå ut.

Så är voucherns giltighetstid 2 år, kan vara bra att veta.

Hotel bokas sen via central hotell bokning i Thailand.

/Jah

Tja. Vi har alltid ringt hotellen direkt och det har funkat. Vilken 'central hotell bokning' är det du menar? mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har även råkat ut för samma med att inte fått poäng på flygningar som bevisligen registrerats vid bokning med bonuskortet

Jag flög ARN-BKK ToR med Thai och är medlem av SAS Eurobonus (eftersom jag flyger mycket med dom i tjänsten här lokalt)

Nerresan kom in som poäng men hemresan kom aldrig in

Samma problem som trådskaparen. Trots massor av andra bevis på att jag verkligen flög den resan med utdrag ur databaser, intyg från resebyrå, biljett etc var det stört omöjligt att efterhandsregistrera utan boardingkortet i original

Boardingkortet numera när man flyger SAS och E-biljett är ju dessutom bara en lite sketen kvittolapp som skrivs ut med en liten skrivare vid gaten men den är fortfarande en värdehandling

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kampanjerna brukar nu ligga under bokningskod V/W och ger tyvärr nada.

Jag tror inte att det stämmer.

Förra året åkte jag två gånger med deras kampanjpriser.

Det var väl 3500 plus skatt tror jag.

De två resorna gav tillsammans lika många poäng som en normal resa.

Så jag antar att man får halva poäng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att det stämmer.

Förra året åkte jag två gånger med deras kampanjpriser.

Det var väl 3500 plus skatt tror jag.

De två resorna gav tillsammans lika många poäng som en normal resa.

Så jag antar att man får halva poäng.

Tyvärr så stämmer det.Inga poäng för dom bokningsklasserna nu.Ändrades förra året nån gång.

http://www.thaiairways.com/frequent-flyer/en/thai-and-star-alliance-airlines.htm

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, det stämmer. Så nu lär man förlora sitt silverkort vid årsskiftet. Har 25000 poäng som förefaller vid samma tillfälle. Kan man möjligen skänka dessa poäng till frugans kort?

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Japp, det stämmer. Så nu lär man förlora sitt silverkort vid årsskiftet. Har 25000 poäng som förefaller vid samma tillfälle. Kan man möjligen skänka dessa poäng till frugans kort?

Tja.

Beställ hotellcheckar, giltiga 2 år framåt.

Om du tjänat in dessa 10.000 av dessa 25.000 inom dom 2 senaste åren lär kortet förnyas när det går ut.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, det stämmer. Så nu lär man förlora sitt silverkort vid årsskiftet. Har 25000 poäng som förefaller vid samma tillfälle. Kan man möjligen skänka dessa poäng till frugans kort?

Åker du Thai så räcker väl det lagom för en uppgradering på vägen ner eller en ToR inom Asien till dom närmaste destinationerna typ Singapore.

Du kan "nominera" vem du vill som sedan kan använda sig av dina poäng för hotell, flygresa mm.

Står lite här: http://www.thaiairways.com/frequent-flyer/en/award-nominees.htm

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står "Staralliance" på mitt Eurobonuskort går det då att använda poängen till både (tex) SAS & Thaiair?

Jupps, det funkar.

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som man får poäng under kampanjerna på hemresan om den sker när kampanjen gått ut eftersom man då får en annan bokningskod. Detta trots att man betalar kampanjpris för hela resan. Så har det varit för mig.

Kritiken mot Thai tycker jag är helt riktig. Det som fortfarande är bra är just kampanjpriserna och att man flyger direkt från Stockholm (och Köpenhamn)

Senaste gången med Thai råkade jag dessutom ut för något jag aldrig trodde kunde hända, en i kabinpersonalen var riktigt otrevlig.

Att få poängen registrerade är svårt trots att man har korrekt dokumentation. Sista gången fick jag svaret att poängen var registrerade och som bevis på detta skickade man ett utdrag från en annan resenärs konto. Tack för det..

Nää, Thai är inte vad det varit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det funkar bra, vi glömde att regga våra kort förra året men vid hemkomst så postade vi boardingkorten till thai´s kontor i Stockholm

som lade till poängen utan knorr

Idag så bokade jag 3 biljetter Bangkok - Udon Thani den 26/11 och det kostade 9000 poäng + 555 thb i skatt per biljett

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som man får poäng under kampanjerna på hemresan om den sker när kampanjen gått ut eftersom man då får en annan bokningskod. Detta trots att man betalar kampanjpris för hela resan. Så har det varit för mig.

Stämmer icke.

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Förstår inte vad du menar med blev av med? Hade du vouchers som du inte kunde få ngn bokning på eller var det så att 27.00 poäng förföll innan du hann använda dom?

Jag har aldrig varit trogen staralliance och kommer aldrig att bli det, men jag ser till att utnyttja dom poäng jag får. För att utnyttja sina poäng till hotellnätter måste man beställa hotellkuponger ett tag i förväg och sedan boka hotellet själv. Lite krångligt är det men det funkar med lite framförhållning och planering, och eftersom vi inte jagar poäng och känner oss tvingade att boka ngt speciellt bolag för poängens skull så är ju varje hotellnatt en gratisbonus.

mvh

Tja. Vi har alltid ringt hotellen direkt och det har funkat. Vilken 'central hotell bokning' är det du menar? mvh

Jag brukar ringa någon av dom här numrerna i länken:

https://www.thaiair.com/frequent-flyer/en/asia-pacific-awards-participating-hotels.htm

/Jah

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...