Jump to content
IGNORERAD

Snart Första Resan Till Thai :D


Thainab

Recommended Posts

Hej på er alla !!!

Det här är mitt första inlägg, men jag har smygit omkring här ett par veckor och sugit in så mycket jag kan om Thailand av era berättelser och inlägg.

Har länge viljat åka till LoS och nu har jag gett mig själv en resa i 40års present, jag kommer att resa själv i 3veckor, landar 13/9 05:50 med Thaiair (fick tag på en mycket billig biljett 5200:-) och skulle behöva lite tipps och råd av ni erfarna Thai resenärer.

Har chattat med en tjej i ca 2 månader som jag fick kontakt med på ThaiLoveLinks, hon verkar mycket vettig och är vacker som em vårsol. Hon kommer att möta upp mig på flygplatsen när jag kommer och som det låter vara vid min sida hela min vistelse. Läste i någons berättelse att det var vanlig att thaitjejer säger upp sig från jobbet när deras farang kille kommer och besöker, jag blev lite förvånad när hon sa precis det åt mig...

Första rådet jag behöver: Jag vill ju ge tjejen en present när vi träffas, men har inte en aning om vad en Thaitjej skulle uppskatta från en svensk. Vore kul att höra vad ni gav era tjejer i present och hur det mottogs :clapping:

Har bokat 3 nätter på Royal Asia Lodge i BKK. Har tänkt börja med ett tandläkarbesök och shoppa kläder i BKK före jag drar vidare.

Om någon har förslag på tandläkare, bra shopping och annat man inte bör missa i BKK så tas tipps med tacksamhet emot...

Låter som nästa anhalt blir Pattaya. Är tjejen som vill att vi ska åka dit för hon vill att jag ska uppleva Pattaya, vi har pratat rätt mycket om vad som försigår där på bargatan. Utan att moralisera andra så är jag inte mycket för glädjeflickor / barflickor... i mitt tycke är det motbjudande och jag ser ingen spänning i att betala för sex.

Några förslag på saker man inte bör missa i Pattaya, tex en bra bar, hotell mm...

Nästa anhalt tror jag blir Hua Hin för 1 veckas solande och badande. Har tittat lite åt Koh Samet också men det verkar vara rätt dyrt med boende där.

Förslag på en bra strand, boende, saker att göra på 1 veckas sol och bad...

Längre än så sträcker sig inte mitt planerande så sista veckan är öppen för tipps.

Vet att jag har läst en massa om BKK med omnejd i olika reseberättelser men jag vill ha en egen tråd om allt skulle skita sig därnere så att jag kan få lite hjälp och stöd i hur jag ska få ut mest av min resa.

Hoppas på en massa tipps, så dela med er av era erfarenheter och kunskaper :great:

Tack på förhand / Thainab

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 82
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Thainab

    13

  • Singha711

    7

  • Herr Chang

    4

  • swedenfarang

    4

Mest aktiva i denna tråd

Personligen tycker jag Hua Hin inte har särskilt fina stränder för sol och bad. Ganska tråkigt där överhuvudtaget i mitt tycke. Men man uppskattar saker o ting olika. Har du googlat några bilder från Hua Hins stränder?

Varför inte ta en avstickare till Koh Samui? Fina stränder, nattliv och hyfsat billigt med boende.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

lycka till å ha det otroligt skönt medans du är där.

du kommer med största sanolighet att sakna Thailand när du lämnar det.

skulle rekomendera ancient city i eller utanför Bangkok.

Mantra

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tippsen !

Hade inte tänkt mig några längre utflykter så Koh Samui känns lite långt bort. Kanske värt det att kosta på Koh Samet lite pengar än att ha tråkigt på Hua hin då ?

Ancient City ska absolut besökas... Tackar :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, inte vet jag. Men du kommer nog snabbare till Samui än vad du gör till Hua Hin. Med flyg alltså. :) www.bangkokair.com Inte så dyrt.

Annars är ju Koh Samet bra. Fint o mysigt.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thainab

Om du nu åker till Pattaya så finns det mycket att se, men det beror på vad du vill göra.

Några tips är om Pattaya

Underwater World Pattaya http://www.underwaterworldpattaya.com/aboutus.aspx

Sriracha Tiger zoo http://www.tigerzoo.com/

Ripley's Believe It Or Not http://www.ripleysthailand.com/

Buddha Hill Pattaya

The Million-Year Stone Park and Crocodile Farm http://www.thaistonepark.org/

Mini Siam http://www.minisiam.com/index_eng.html

Det finns säkert mer tips jag tog dom klassika första besöken i Pattaya, och självklart skall du till Walking Street på kvällen.

Och åk sedan inte till Hua Hin, när du ändå är i Pattaya åk då till Koh Chang, där får du lungt och trevligt.

Läs lite om Koh Chang här.

http://www.kohchang.se/

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Tåls att hålla i minnet... man är ju van svenska flygpriser så har inte tänkt på det alternativet.

Tack så mycket Swedenfarang :)

Kanon Nerike :clapping: dom där länkarna blir till stor hjälp vid morgonplaneringen :D

Ser att vi är stadsbröder ;)

Tack för hjälpen !

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. Testa Koh Chang. Tar inte alls lång tid med minibus från Pattaya. Ett tipps när det gäller boende. Kolla www.asiarooms.com

Funkade jätte bra på våran resa nu i juni/juli. Var billigare än hotellens egna hemsidor.

Ändrades av sakonnakhon
Link to comment
Dela på andra sajter

Thainab!

Du måste var en bra kille.

Åk till Koh Chang din nyblivande tjej kommer digga det kom ihåg när jag och tjejen åkte till koh chang.

Hon bara älskade det, men ett tips hyr en varsin moppe inget roligt att hålla på att skjutsa omkring tjejen.

Kostar inte så mycket att hyra moppe 200 baht dygnet, hyr en direkt när ni kommer i white sand beach (största byn på koh chang)

Hyra av tjejen mitt i mot 7 o 11 butiken när ni kommer till white sand beach, det är direkt när ni kommer in i byn hon tar hand om erat bagage medans ni letar.

Då kan ni åka omkring och kolla vilket ställe ni skall bo på och vilket som är mest prisvärt.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Thainab,

Det är naturligtvis upp till dig, men till en treveckors semester i Thailand hör naturligtvis en badvecka på en ö eller på fastlandet. Precis som andra skribenter påpekar, tycker även jag att Hua Hin är i det tråkigaste laget och långt ifrån billigt.

Kog Samui är naturligtvis bra, men jag håller med dig att det känns ganska långt borta med båt och allt. Koh Samet är visserligen fin i sig, men både dyr och bjuder på väldig lite variation, enligt min mening.

Ja, vad är det som återstår då: Koh Chang.

Där får du allt, naturupplevelser, fina stränder, dykning, snorkling, billiga hotell/bungalow och hör och häpna ett visst nattliv, även om det håller sig mera till restaurangsidan än till barlivet. Fördelen är också att du kan ta dig dit enkelt ifrån Pattaya eller Bangkok. Det är bara att knalla in på de otaliga små ”resebyråerna” som finns på gatan i Pattaya resp Bangkok. Ca. 500 THB för bussresan inkl båt. Åker du på morgonen, anländer du på Koh Chang vid lunchtiden. Det är bara en timmes resa längre än till Koh Samet (med förmodligen samma minibus). Jag garanterar dig en veckas semester på Koh Chang som du aldrig kommer att glömma. Har du fler frågor om Koh Chang, är det bara att höra av dig igen.

Välkommen på Koh Chang!

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Ku att se att vi börjar bli flera Örebroare här. Kan behövas så att inte Göteborgsmafian tar över helt här på MPR! ;)

Blev bara fundersam angående det som Thainab skrev om att det skulle vara vanligt att thaitjejer säger upp sig ifrån jobbet när farangen kommer på besök?

Är det så? Det har jag aldrig hört talas om innan. Skulle detta i.s.f. bero på att thailändare ofta har så få semesterdagar att ta ut, och därför hellre tar till så drastiska metoder för att kunna vara med en man som dom aldrig har träffat tidigare? Tycker det låter lite märkligt om jag ska vara ärlig. Någon mer som hört talas om detta?

För övrigt håller jag med föregående talare ang. Koh Chang.

Ändrades av Tujtuj

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Är det verkligen dyrt att bo på Koh Samed numera?

Det är nog 7-8 år sedan jag var där sist.

Men då betalade vi 150 baht för en enkel bungalow.

Och Hua Hin är väl inte så tråkigt, men visst det var bättre på åttiotalet.

Det är ett ställe som nog passar första gångs resenärer ganska bra.

Stranden är väl sådär, men det duger åt mig.

Jag tycker att ditt upplägg med Pattaya, Hua Hin och ev. Koh Samed låter helt ok.

Ha en trevlig resa, och det blir säkert fler.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

TujTuj

Det beror nog vad hon har för jobb, om det är en lampaffär eller intewhistle.gif

Men jag vet en tjej som sa upp sig då hon inte fick semester för att åka till Sverige med sin kille på en semester på ca 2-3 veckor.

Hon jobbade som lärare, ja hon var thai och fickjobb direkt på ett ny skola när hon kom tillbaka till los.

Både hennes kille (svensk) och hon jobbar som lärare, han fick ledigt men ej hon så hon sa upp sig men som sagt så var det inte så svårt för henne att få ett nytt jobb.

Jag vet också om att många chefer håller inne 2 veckorslön bara för att dom inte skall säga upp sig, byta jobb mm för då brinner den lönen inne då dom tycker att det är vad det kostar att lära upp en ny.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte ta och besök Koh Chang?

En fin ö, ca 5-6 timmar med minibus från BKK.

Finns rätt mycket att göra där, fina stränder (innåt på ön), dag/natt fiske, dyka/snorkla, djungeltreaking.

Fiske byn Bang Bao och deras monstorösa brygga är rätt nice att vandra ut på, så får du se lite av deras fiskebåtar och turist båtar.

Nattlivet är väl lite si så där dock, du har en bar gata öppen till 02:00 (slutar spela musik vid midnatt), men Sabay bar har musik med live band till 02:00 (innomhus hak).

Utanför brukar de köra fireshow och man sitter på mattor eller små bänkar och softar som en riktig svennson kan göra.

Boende priser varierar lite vart på Koh Chang man befinner sig.

Ställe på white sands med sjussta rum priser och allt finns med, och de har en till byggnad med rum som heter 15 palms 50m från stranden.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Är det verkligen dyrt att bo på Koh Samed numera?

Det är nog 7-8 år sedan jag var där sist.

Men då betalade vi 150 baht för en enkel bungalow.

... cut ...

Mvh Isan Lover

Ok, IL, nu efter dina år i Isaan har du möjlighet att planera och genomföra en resa i Thailand med ett helt annat perspektiv än förstagångsresenären, evtl backpacker eller med resväskan släpande från båtshamnen i Koh Samet. Vad du in en sådan situation möter är ett antal taxibilar (songtaew) som väntar på dig och i princip bestämmer var du ska bo. Det fungerar nästan som om det handlade om boskap. I den situationen finns det väldigt lite att sätta emot, speciellt när svetten rinner och alla är irriterade på dig för att du inte kan bestämma dig. Till detta hör att infrastrukturen i Koh Samet är underutvecklat, dels för att ön täcks av en nationalpark till större delen vilket i sin tur hämmar konkurrensen. Det är som dag och natt i Koh Samet jämfört med många andra ställen.

Att komma förbi denna situation genom att hyra motorcykel och kolla med egna ögon och kanske ta första natten i näst bästa hotell, är en möjlighet, men man kommer inte så hemskt långt med denna strategi på Koh Samet. Jag var själv på Koh Samet i juli månad för något år sedan, men kunde inte hitta något under 1000 THB med någorlunda standard och infrastruktur. Regnar det på Koh Samet, som det gjorde då, är det definitivt kört. Du få snällt tillbringa din semester på rummet.

En annan nackdel med Koh Samet är att det är väldigt svårt att få verklig kontakt med lokalbefolkningen om man är förstagångsresenär. Det är två helt åtskilda grupper: lokalbefolkningen och farangboskap, inget däremellan. Inga bofasta faranger som på sätt och vis gör en kulturgärning genom att sammanföra människor från olika kulturer. Där skall även du ha en eloge, IL, men du bor ju i Isaan. Det finns ingen genuin blandbebyggelse på Koh Samet som på Koh Chang i tex Kai Bae. Detta underlättar oerhört, för att åka hem igen med ett härligt minne ifrån den korta tiden i Thailand….

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så jätte mycket för all respons !

Låter som att Koh Chang är det bästa alternativet, även damen är nyfiken på den ön.

Tack för länken honken, verkar vara ett bra ställe och irländare är ju alltid trevliga.

Ska fundera lite på fortsättning av min resa... återkommer säkert med mer frågor :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er alla !!!

Det här är mitt första inlägg, men jag har smygit omkring här ett par veckor och sugit in så mycket jag kan om Thailand av era berättelser och inlägg.

Har länge viljat åka till LoS och nu har jag gett mig själv en resa i 40års present, jag kommer att resa själv i 3veckor, landar 13/9 05:50 med Thaiair (fick tag på en mycket billig biljett 5200:-) och skulle behöva lite tipps och råd av ni erfarna Thai resenärer.

Har chattat med en tjej i ca 2 månader som jag fick kontakt med på ThaiLoveLinks, hon verkar mycket vettig och är vacker som em vårsol. Hon kommer att möta upp mig på flygplatsen när jag kommer och som det låter vara vid min sida hela min vistelse. Läste i någons berättelse att det var vanlig att thaitjejer säger upp sig från jobbet när deras farang kille kommer och besöker, jag blev lite förvånad när hon sa precis det åt mig...

Första rådet jag behöver: Jag vill ju ge tjejen en present när vi träffas, men har inte en aning om vad en Thaitjej skulle uppskatta från en svensk. Vore kul att höra vad ni gav era tjejer i present och hur det mottogs :clapping:

Har bokat 3 nätter på Royal Asia Lodge i BKK. Har tänkt börja med ett tandläkarbesök och shoppa kläder i BKK före jag drar vidare.

Om någon har förslag på tandläkare, bra shopping och annat man inte bör missa i BKK så tas tipps med tacksamhet emot...

Låter som nästa anhalt blir Pattaya. Är tjejen som vill att vi ska åka dit för hon vill att jag ska uppleva Pattaya, vi har pratat rätt mycket om vad som försigår där på bargatan. Utan att moralisera andra så är jag inte mycket för glädjeflickor / barflickor... i mitt tycke är det motbjudande och jag ser ingen spänning i att betala för sex.

Några förslag på saker man inte bör missa i Pattaya, tex en bra bar, hotell mm...

Nästa anhalt tror jag blir Hua Hin för 1 veckas solande och badande. Har tittat lite åt Koh Samet också men det verkar vara rätt dyrt med boende där.

Förslag på en bra strand, boende, saker att göra på 1 veckas sol och bad...

Längre än så sträcker sig inte mitt planerande så sista veckan är öppen för tipps.

Vet att jag har läst en massa om BKK med omnejd i olika reseberättelser men jag vill ha en egen tråd om allt skulle skita sig därnere så att jag kan få lite hjälp och stöd i hur jag ska få ut mest av min resa.

Hoppas på en massa tipps, så dela med er av era erfarenheter och kunskaper :great:

Tack på förhand / Thainab

Måste ju bara säga nått ang det med bar tjejer skilladen är väl inte så stor mellen dom som jobbar i en bar och tjejen mittemot i klädes affären, det är stålarna dom vill åt. Och glöm inte att thaiare har en förmåga att plötsligt måste ha pengar för att pappa,mamma,syster,bror,kusin,mormor,farfar,dotter,son blivit sjuka eller till skola,el,vatten,mat,kläder,bensin,mobil,kontant kort eller bara pengar. Många faranger har blivit blåsta nere i Thailand och många till kommer att bli det. Detta gäller så klart inte alla men ha det i tankarna hela tiden och låna,satsa inte mer än du har råd att förlora.

Mvh Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, åk på din resa och njut av allt. Va försiktig men gå inte och tänk massa negativt om allt och alla. Min första resa förändrade mitt liv.

Hade the time of my life och blev säkert lurad någon gång, men fasen va härligt jag hade.

Ner å njut. :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Thainab.

Du snackade något om en present till donnan när du kommer ner. Jag skulle rekomender en bra märkes-parfym. Det var i allafall uppskattat när jag landade i Bangkok förra året och jag har fått beställning på en likadan flaska nu med när jag ska ner. Det är dessutom inte så vanligt med bra parfym i butikerna i Thailand. Prova det!

Beträffande semester så är Koh Chang ett bra alternativ för att fördriva tiden. Jag trivdes jävligt bra på Koh Chang men då ska det väl tilläggas att jag mest låg i hängmattan och var bakfull när jag inte sprita ner mig på alla strandrestauranger.

Ett slappt liv som passar mig perfekt!

Hua Hin är helt okej men inget märkvärdigt. Finns det andra ställen att åka till så skulle jag välja det. Men jag har lagt mycket av min tid i Thailand i just Hua Hin, mest beroende på att jag har vänner där. I övrigt så finns det roligare platser.

Trevlig resa! Själv drar jag på fredag och en avstickare till just Koh Samet! Vi får se hur det har artat sig där den sista tiden?

/NoName

Link to comment
Dela på andra sajter

... cut ...

Första rådet jag behöver: Jag vill ju ge tjejen en present när vi träffas, men har inte en aning om vad en Thaitjej skulle uppskatta från en svensk. Vore kul att höra vad ni gav era tjejer i present och hur det mottogs

... cut ...

Tack på förhand / Thainab

Angående presenten håller jag med föregående talare.

En liten flaska parfym (30-50 ml) gör susen, och gärna en parfym som är dyr i Thailand och ger mycket status och där tjejen verkligen har något att skryta med. De finns på taxfree överallt, tex ”Hugo Boss Femme” som fru Singha har blivit beroende av.

Det kostar visserligen några hundralappar (350-450 kr) i Sverige, men är väldigt dyrt i Thailand, Minst 3000 THB, alltså nästan en månadslön. Det är i alla fall mera att skryta med än en löjlig dalahäst som nog inte finner en plats i ett typiskt thailändsk hem.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

jag har fått lära mig att man inte ska köpa parfym åt thaitjejer. Varför kommer jag inte i håg, men det är något som sitter hårt i ryggmärgen i alla fall.

Kanske någon annan känns vid det här med parfym?

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bo på soi 8 på sukan?

Rörigt, massa tjejbarer, tuktuk, taxi som vi fladdra iväg med en.Mycket prostitution (ja, jag vet att det finns överallt, men rätt koncentrerat här) i området. Och sen Pattaya. Du säger att du inte har mycket över för det.Kanske ska välja ett annat område att bo på.

Om du nu vill kolla in det exotiska nattlivet runt nana så kan man ju ta sig dit.

Jag åker visserligen till soi någon gång ibland med det är för att äta smörrebröd på stable. Men gillar inte området.

och sen undrar jag. Säger hon upp sig för dig? Känns konstigt om du frågar mig. Och om det inte funkar (kan ju vara åt båda hållen), dvs du tycker kanske inte hon är rolig, trevlig etc. Ska du då ha med henne i tre veckor? Och HON vill åka till Pattaya.. Vill inte vara negativ men känns lite konstigt.

Jag vet att jag kommer få massa mothugg. Men jag önskar dig lycka till med allt.

Lycka till!

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har fått lära mig att man inte ska köpa parfym åt thaitjejer. Varför kommer jag inte i håg, men det är något som sitter hårt i ryggmärgen i alla fall.

Kanske någon annan känns vid det här med parfym?

Ja, det gör jag. En del thailändare anser inte parfym lämpligt som gåva. En gång fick jag faktiskt en baht i utbyte för parfymen jag köpt, för då kunde man säga att man köpt den av mig. Detta var inte fru Chang, hon har knappast sådana betänkligheter ;-)

Vad denna sed beror på har jag inte en aning om. Gissningsvis någon form av vidskeplighet.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, där ser man,

Något sådant har jag blivit förskonat av, alltså att behöva sälja parfymen.

Däremot tog fru Singhas första flaska parfym, som jag hade köpt, slut på en dag. Hela tjocka släkten skulle parfymera sig den dagen. Och barnen hade kommit i underfund var fru Singha hade gömt de dyra dropparna och helt sonika parfymerat sig själv i rikliga mängder, samt alla hundar och grisar på gården. Jag hoppas bara att grisen överlevde detta trauma…

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köpa parfym till thaitjejerna, det vet jag flera som har fått utskällning för.Skulle väl kunna vara att man då påpekar att dom luktar illa.

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...