Jump to content
IGNORERAD

Snart Första Resan Till Thai :D


Thainab

Recommended Posts

OK lite off topic men ändå så nära senaste inläggen att jag tyckte det ändå kunde få passera.

Varför heter det håm (ungefär) när något luktar gott och så heter gul lök ungefär samma sak - håm? Kanske är det en liten skillnad mellan uttalet, men lök luktar ju ändå sällan gott. Åtminstone inte andedräkten eller avgaserna efter man ätit lök. Vad tror ni?

:blink:

Micke

Ändrades av mikhay
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 82
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Thainab

    13

  • Singha711

    7

  • Herr Chang

    4

  • swedenfarang

    4

Mest aktiva i denna tråd

Ja, där ser man,

Något sådant har jag blivit förskonat av, alltså att behöva sälja parfymen.

Däremot tog fru Singhas första flaska parfym, som jag hade köpt, slut på en dag. Hela tjocka släkten skulle parfymera sig den dagen. Och barnen hade kommit i underfund var fru Singha hade gömt de dyra dropparna och helt sonika parfymerat sig själv i rikliga mängder, samt alla hundar och grisar på gården. Jag hoppas bara att grisen överlevde detta trauma…

Mvh

//Singha711

Hehe satte i halsen av skratt när jag läste detta inlägg :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mikhay, det är just detta som gör thai svårt för oss tondöva då det är ett tonspråk. Kao som t.ex kan betyda ris har en massa andra betydelser också, men det är en nyans i tonen som gör skillnaden. Jag har själv svårt att höra skillnaden.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen så tycker jag att Soi.8 är helt ok att bo på.

Har själv bott på Royal Asia Lodge och det var helt ok.

Kan väl berätta en liten historia Thainab,

När jag träffade min sambo och Mamma till mina barn.

Henne "träffade" jag osså över internet och när jag åkte till

Thailand så bokade jag samma ställe som dig Royal Asia Lodge och sedan åkte vi tillsammans till Koh Chang.

Och där bodde vi på Kae Bae beach på ett ställe som heter Mam Kae Bae.

På den vägen inledde vi vårat förhållande.

Nått att tänka på när du skall göra din resa...

Så lycka till.

"Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om."

Fridde

Link to comment
Dela på andra sajter

Mikhay, det är just detta som gör thai svårt för oss tondöva då det är ett tonspråk. Kao som t.ex kan betyda ris har en massa andra betydelser också, men det är en nyans i tonen som gör skillnaden. Jag har själv svårt att höra skillnaden.

Men denna gang sa ar ju tonen nastintill identisk och man far snarare ga pa sammanhanget for att forsta vilket av orden som menas.

Thainab,

Hoppas du far en underbar resa som sakerligen inte blir din sista.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får du funderingar på att åka till Koh Samui kan du prova ett par dagar på Koh Nangyuan utanför Koh Tao.

3 små öar förbundna av sandstränder, lugn och ro. Inte mer att göra än att snorkla eller sola på dagarna. Går även att dyka.

Tjejen älskar stället och vi kommer att åka dit nästa år igen för ett par dagar i lugn och ro.

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla, helt underbar respons här på forumet :D

Får kanske förklara det här med att hon ska säga upp sig... hon trivs idag inte med det jobb hon har och har funderat ett tag på att byta jobb eller fortsätta studera. Nu väntar hon med sina planer tills vi träffats också får vi se hur det artar sig. Vi är båda två väl införstådda i att hur bra vi än fungerar vi telefon och chatt så är det ändå personkemin som betyder något...

Pengar är något jag är benhård på, vägrar vara en spargris åt någon... men för att testa henne så har jag erbjudit att hjälpa till med viss ekonomisk hjälp, har fått blankt nej varje gång. "det ordnar sig säger hon"

Parfym låter som rysk roulet... men om jag inte luktar på henne före jag ger henne presenten så kan det väl inte misstolkas :dance1:

Några andra förslag på presenter som fallit väl i smaken eller som varit katastrof ?

Fridde: Härligt att höra och får väl säga Grattis... får hoppas på samma tur som du :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Thainab:

Om du svänger förbi Koh Chang och stannar på Paddys.

Så har dom en grym nyttig frukost, bananer,ananas,melon + flingor med mjölk.

Och skulle du stöta på Matty eller Danny så hälsa från honken.

De kanske undrar vem men säg bara "Swede who friend of Johan" :)

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lovar jag att göra honken. Förstår dom inte vem jag menar så får jag väl ta fram din fina bild här på forumet och visa dom :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

här får du fler infallsvinklar:

Du tycker som vi att det är osmakligt med luder. Åk då INTE till Pattaya. Horstället nr 1 och mycket unga sådana. Tyvärr ser man en hel del sånt också i Hua Hin, men där finns också en hel del trevligt. Men nästan dubbelt så dyrt som i närliggande Cha Am (inte charterbyn söder om Cha am) som har både turism och äkta thailändsk genuitet. Det tar ca 20 min att åka till Hua Hin som har många bra restauranger. Men stranden är inte så kul. Takiab beach förbi "apberget" söder om Hua Hin har lugnare vatten och många bra strandrestauranger och halva priset på solstol mot inne i Hua Hin C.

Tänker bo där en vecka nästa gång.

Jag undrar också över lämpligheten att åka till öarna under regnperioden. Mygg och översvämningar. Minns för 3 år sedan när när många blev strandsatta på Samui och flyget inte kunde lämna eller landa.

Sen så går ju 3 veckor väldigt fort, så mer än 3 ställen ska man nog inte räkna med. Man kan ju göra utflykter.

Vad gäller billigt, så Cha Am rekommenderas. Beställ hotell för endast 1 natt och låna en cykel när du sovit ut och gå och förhandla. Det är ju lågsässong och det bör gå bra då. Det finns massor hotell och guesthouses utefter hela Strandvägen. De flesta hittar du inte på internet. (vi brukar hyra ett med pool och frukost för 800 bath)

Åker du till Arlanda med Thai-air så tänk att åka till flygplatsen på kvällen datumet innan det som står på biljetten. Många är de som missat flyget som går strax efter midnatt bara en stund in på det nya dygnet där datumet börjar. Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

här får du fler infallsvinklar:

Du tycker som vi att det är osmakligt med luder. Åk då INTE till Pattaya. Horstället nr 1 och mycket unga sådana. Tyvärr ser man en hel del sånt också i Hua Hin, men där finns också en hel del trevligt.

Tänker bo där en vecka nästa gång.

Maja skriver ovanstående i sitt fjärde inlägg på MPR, luder, horstället. I nästa andetag börjar denna Maja ge råd om Thailand.

Ingen som känner till Thailand lite mer än från någon enstaka semestervecka då och då skulle skriva på detta sätt, såvida personen har normalt utvecklad empati.

Trådskaparen skall åka till Thailand för första gången, han skall där träffa en Thaitjej som han tjattat med.

De skall sedan om allt funkar emellan dem tillbringa dessa 3 veckor tillsammans, och hon vill gärna att de åker till Pattaya.

Mitt reseråd är följande:

Åk till Pattaya, men bo på hotell i Jomtien. När du vill sola och bada kan du göra det och när du vill festa så ta bahtbussen (10 minuter) till Pattaya.

Och javisst det finns en utbredd prostitution i Pattaya,så är det. Det finns dock precis hur mycket annat kul som helst att göra också.

Tjejen som du skall träffa vill visa dig Pattaya och hon har inga större problem med att det finns prostituion där, thaifolk är nämnligen mycket mindre fördömmande än vi västerlänningar.

I Pattaya/Jomtien har du också möjlighet att lära känna din tjej och alla olika saker som finns att göra här garanterar att ni inte får det tråkigt en enda sekund.

Thaitjejer i allmänhet ogillar att solbada, men att sitta under ett parasoll och äta/dricka/prata går bra.

Därför är Koh Chang inget bra alternativ nu på lågsäsongen, nästan inget folk, ofta grumligt vatten och nästan bara sol och bad att tillgå.

Min Fru(thailändska) och jag har besökt Koh Chang många gånger, det är oerhört fint, men på lågsäsong oerhört tomt.

Frugan älskar Koh Chang men hon klättrar på väggarna efter några dagar, och risken är nog stor att din nyfunna vän känner samma sak, även om hon aldrig kommer säga det.

Koh Samet är ett bättre alternativ, inte så dyrt som folk skriver här och framförallt inte i september, åk dit, inte långt dit från Pattaya.

Hua Hin har enligt mig absolut inget, ingen bra strand, ingen bra shopping, inget bra eller rättare sagt nästan inget nöjesliv alls och dessutom finns det prostituerade även här.

Cha Am på lågsäsong, jovisst, vill ni vara ensamma så åk dit, och då menar jag helt ensamma.

Pattaya/Jomtien sedan Koh Samet för att avsluta några dagar i Bangkok är mitt råd.

Åk nu till Thailand med öppet sinne och ta in alla intryck utan att vara fördömmande.

Blir det sedan seriöst med tjejen så finns det en del att lära. :mdr::P

Själv är jag nästan lite avundsjuk på dig, första resan brukar för de flesta vara den bästa och man kommer hem med en mental baksmälla.. tillbaka igen, tillbaka igen.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var i Koh Chang under September månad för nåt år sen. Det var som Vaxet sa, väldigt lite folk och det regnade rätt friskt. Både jag och tjejen fick panik efter ett par dagar... finns knappt nåt att göra och inget folk. Men gillar man att sola och bada, så funkar det.

Pattaya, har jag aldrig haft tråkigt i. Finns hur mycket som helst att göra där.. däremot håller jag inte med om att man ska bo på Jomtien, tycker Pattaya funkar kalasbra, speciellt vid Soi Buakao.

Lycka till på din första resa!

Ändrades av wUThai
Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas du får en riktigt bra resa och hoppas det går bra med tjejen :drinks: Ang presenter osv...vad jag har fattat så är inte dom flesta tjejerna så materialistiska av sig som dom här hemma oftast är utan oftast tanken som räknas...sen beror det på vad du har tänkt dig att betala för en present? Jag hade nog köpt nåt fint smycke,alla tjejer är ju tokiga i det,och det behöver inte kosta skjortan heller.Bara det glittrar och ser bra ut så blir dom superglada.Guld är ju givetvis det bästa hahaha...men det kostar därefter ochså och det är väl inte det första man ger någon på första träffen.Svårt detta men hoppas du får en trevlig upplevelse i thai,och jag kan garantera dig att du kommer ha en tår i ögat när du ska åka hem hehe...men så är det nog för oss flesta som varit där. Amazing Thailand säger jag bara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det på Koh Chang under Maj månad? mest sannolika vädret asså... ;)

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Väderinfo om Koh Chang samt info om allt annat på ön hittar du på www.kohchang.se

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det på Koh Chang under Maj månad? mest sannolika vädret asså...

Hej lamai64,

Jag var på Koh Chang under maj månad i år och jag tycker det var helt ok med vädret. 2-3 regnskurar per vecka får man räkna med, men det dröjer inte mer än max 1-2 timmar innan du ser solen igen.

Jag tycker det är en väldig behaglig rytm och de flesta thailändarna tycker om denna årstid.

Farangerna är kvar på ön fram till Songkran. Efter Songkran firar Koh Changborna ett antal fester och många thailändare från fastlandet kommer på besök. Jag är förvånad över hur många välmående och rika thailändare som faktiskt finns, fastän de inte skränar omkring i barer, utan att de deltar i allehanda utflykter som man kan göra på ön (dykning, snorkling, trekking etc.).

När nu alla de stora horderna av inhemska och utländska turister har gett sig av, märker man väldigt tydligt att öborna känner ett stort behag över att kunna återgå till sitt vanliga vardagsliv. I alla fall i de mera genuint thailändska orterna som Kai Bae tex. De verkar vara helt förvandlade och öppnar sig mot alla på ett naturligt sätt. Nu firar öborna sina egna fester överallt och man får som farang och välkommen gäst tillgång till thailändarnas verkliga liv om man bara öppnar sig lite.

De få kvarvarande turister behandlas nästan som bybor och det är många historier och livsöden man får bekanta sig med under denna mycket avslappnade tid. Att lågsäsongen har börjat betyder ju också att man anstränger sig för de få kvarvarande turisters gunst. Och plånboken lider ju inte precis under denna tid. Allting blir mycket billigare då, hotellen och bungalows har gåt ner på under halva priset och en moped får man under 150 THB /dygn. Alla attraktioner finns ju kvar och det är ju inte enbart för sol och bad man åker till Koh Chang.

Därför tycker jag att majmånaden är den bästa månaden att besöka Koh Chang.

Mvh

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Huan Hin har ju ingen bra strand men var för några veckor sedan i Cha am norr om Huan Hin och stranden var mycket Bättre.

Lungt och fint. ;)

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack igen för alla råden och informationen, mycket uppskattat på den här sidan om skärmen :great:

Har tänkt om lite sedan jag läst allt ni informerat mig om. Nu blir det 3 dagar i BKK, sedan Pattaya. Har inte tänkt planera något mer, jag får se vad som känns bäst när jag är där och tjejen har säker några bra förslag att komma med. Har jag otur med vädret så finnd set ju ingen annledning att åka ut till en Ö där det nästan bara finns sol och bad.

Resan närmar sig med stormsteg, om 2 veckor är jag i "Paradiset" och resfebern börjar göra sig påmind. Blir lite orolig när jag läser om hur krossade all är när dom åker hem efter första resan, jag som är en känslosam kille kommer ju att vara helt förstörd... Men resa nr 2 har redan börjat att planeras... ja jag vet, lite tokigt när man inte varit där första gången, men planer är bra att ha, hjälper en att se framåt i tråkiga tider :mdr:

Check lista:

Biljett - klart

Hotel första 3 nätterna - klart

Rese/sjukförsäkring - klart

Twinrix spruta - 1a klar, tid för 2a fixat

Thailand Fever boken - beställd

Växlat 2000 till thb - sker till veckan

Packning - inte en aning vad jag behöver ta med mig.

Snus - hmmmm

Kamera - inhandla en ny

Har jag glömt något viktigt ?

Jag är ju en slav under mitt snus. Kan man handla snus på Arlanda tax free ? Eller får man inte det när Thailand är resmålet, har för mig att det finns någon sådan regel...

Kommer säkert med mer funderingar när det närmar sig den 12th och nerverna är utanpå kläderna :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om Thainab vet vad han ger sig in på. Ett flertal varningsklockor ringer.

- Första gången i Thailand -> "know nothing", lätt offer

- Jättesnygg tjej från Internet -> hon har många erbjudanden från länder över hela världen

- Hon planerar en 3 veckors semester med någon hon aldrig träffat -> väldigt "open minded" för en vanlig thaitjej måste man säga. Dvs hon är inte en "vanlig" thaitjej.

- Hon vill åka till Pattaya -> Åk någon annan stans, därför att (välj ett eller flera alternativ):

a.) hon antar att falangen trivs bäst med andra falanger och föreslår detta för att göra dig lycklig

b.) hon vill gärna se hur det går till där, för där finns många falang som man skulle kunna träffa

c.) hon känner till stället och kan guida dig runt och visa dig sina kompisars affärsinrättningar

d.) vilket ställe är bättre än
Pattaya
för att testa falangens kärlek och stabilitet som familjefar

e.) du kommer att inse att första resan till
Thailand
skulle ha gjorts som singel

Av ungefär samma anledningar, undvid Nana, Soi Cowboy och andra dylika gator.

Vart skall man åka då? För Siamkap ser alla stränder ungefär lika ut - sand, vatten, parasoll och en massa jvla försäljare som tjatar

Tips:

- Gazebo - Sukhumvit Soi1 - trendig loungebar, 4e våningen, utomhus med tak, många bra band - speciellt fredag 22.00 - 24.00. Bra mat, lite dyrt dricka men vattenpipa kostar bara 350 Baht. Mycket diskret entré med hiss i parkeringsgaraget.

- Hua Hin, mitt i smeten nära beachen, Thipurai City Hotel. Varning - bor man ett par km utanför stan skall stollarna ha 200-300 Baht för enkel TukTuk resa till stan.

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

mycket mygg på Koh Chang enligt bekanta som varit där och speciellt i regnperioden. Är inte den just nu förresten. köp bra myggmedel i Thailand. De kliade sig såriga så det blev inflammerat, så köp med en tub Xylocain från Sverige - ett ofarligt bedövningsmedel - som stillar klådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack igen för alla råden och informationen, mycket uppskattat på den här sidan om skärmen :great:

Har tänkt om lite sedan jag läst allt ni informerat mig om. Nu blir det 3 dagar i BKK, sedan Pattaya. Har inte tänkt planera något mer, jag får se vad som känns bäst när jag är där och tjejen har säker några bra förslag att komma med. Har jag otur med vädret så finnd set ju ingen annledning att åka ut till en Ö där det nästan bara finns sol och bad.

Resan närmar sig med stormsteg, om 2 veckor är jag i "Paradiset" och resfebern börjar göra sig påmind. Blir lite orolig när jag läser om hur krossade all är när dom åker hem efter första resan, jag som är en känslosam kille kommer ju att vara helt förstörd... Men resa nr 2 har redan börjat att planeras... ja jag vet, lite tokigt när man inte varit där första gången, men planer är bra att ha, hjälper en att se framåt i tråkiga tider :mdr:

Check lista:

Biljett - klart

Hotel första 3 nätterna - klart

Rese/sjukförsäkring - klart

Twinrix spruta - 1a klar, tid för 2a fixat

Thailand Fever boken - beställd

Växlat 2000 till thb - sker till veckan

Packning - inte en aning vad jag behöver ta med mig.

Snus - hmmmm

Kamera - inhandla en ny

Har jag glömt något viktigt ?

Jag är ju en slav under mitt snus. Kan man handla snus på Arlanda tax free ? Eller får man inte det när Thailand är resmålet, har för mig att det finns någon sådan regel...

Kommer säkert med mer funderingar när det närmar sig den 12th och nerverna är utanpå kläderna :crazy:

Det finns snus på Arlanda - tyvärr, för min man köpte ett par rullar - så han luktade lika illa där som hemma (och så fick han många goda vänner i svenskar som missat snuset!) Köp också med dig en tub Xylocain från apoteket. Ofarligt bedövningsmedel som stillar klådan av myggbetten som är myckna nu i regnperioden. (kliandet orsakade inflammationer hos många).

Vad gäller kläder så finns det nästan gratis kläder att köpa såvida du inte är mycket överviktig.

Glöm ej adresser o koder och telefonnummer till banken. (Gärna ett extrakort. Gubbens slutade fungera där så det var tur jag också hade ett)Du har väl fixat ett hotmail el. dylikt.

Lycka till och trevlig resa och vistelse. Läser med spänning din reseberättelse när du återkommit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej önskar dig en stor lycka till på resan. Chattar själv med en thaitjej sedan en tid tillbaks. Hon verkar stå med bägge fötterna på jorden. Så jag skall också resa ner på min första resa. du måste skriva här hur det var. Vi är säkert många som är nyfikna på hur det var. Det var många fina tipps du fick. Ett mycket bra forum det här.

MVH stugan5

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...