Jump to content
IGNORERAD

Traktor till svärfar?


bob

Recommended Posts

Jag är antagligen inte den första här som fått frågan om jag inte kan hjälpa till med finansieringen av en traktor till svärföräldrarna. 

Saken är att jag tycker det är rena rama galenskapen att investera något överhuvudtaget i Thailändsk jordbruk (speciellt när det kommer till ett jordbruk som består i några rai här och några rai där...)

Självklart bedyrar svärfar att får han bara en Kubota traktorn så kommer han i princip att bli självförsörjande (den har man ju aldrig hört) då han kommer att förutom att ploga sina egna 20 rai även ploga både den ena och den andras marker med god förtjänst. Saken är att jag tycker att de senaste åren så ser man fler och fler av dessa småtraktorerna runt om på landsbygden och inom kort så kommer var och varannan "kolonilottsägare" köra runt med en Kubota traktor tror jag... då blir det att han plöjer sin egen "kolonilott" med en traktor och är inte det lite väl att ta i.

Så bästa MPR för och nackdelar med en traktor, blir vinsten så stor som svärfar säger, är det värt att ha en traktor för 20 rai, är det värt att överhuvudtaget att odla något på 20 rai?

Tror kan få nedan "sak" för typ 100` (och inte vad han vill ha) medans en traktor går på typ 850` då vi sist var runt och kollade

 

1.thumb.jpg.37122314072b12920ef6952066e95f9e.jpg

Ändrades av bob
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 98
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • bob

    11

  • Boa52

    7

  • Issanbonde

    6

  • hamnoi

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Bara kolla växelpengarna i vinterjackan så är det löst, mao så KÖP!

Tur man är fattiglapp och slipper dessa briljanta affärsmöjligheter;)

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om "Bloken Tlaktol" är framtidens "Sick Buffalo"???

 

Tyvärr har jag inget svar på frågan som @bob ställer.

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minutes ago, hamnoi said:

Bara kolla växelpengarna i vinterjackan så är det löst, mao så KÖP!

Tur man är fattiglapp och slipper dessa briljanta affärsmöjligheter;)

 

Jag hade tänkt att sälja andelar i detta, skall jag tolka ditt svar som ett nej?

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart gubben ska ha en traktor! Va nu ingen snåljåp. [emoji1787]
Den betalar sig ju.
Fast allvarligt talat.
Du har väl ett viss hum efter alla år om du får tillbaka pengarna eller om dom åker ner i det berömda svarta hålet?
Sen är det nog alltid att föredra finance. Då dom inte är lika snälla (maktlösa) som dig om pengarna uteblir.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, Tommy said:

Undrar om "Bloken Tlaktol" är framtidens "Sick Buffalo"???

 

Tyvärr har jag inget svar på frågan som @bob ställer.

 

MVH


Antagligen och har man redan lagt 850` så känner man sig säkert "tvingad" att lägga några baht till för reparationer så att man inte förlorar sin "investering"...

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, janne_h said:

Klart gubben ska ha en traktor! Va nu ingen snåljåp. emoji1787.png
Den betalar sig ju.
Fast allvarligt talat.
Du har väl ett viss hum efter alla år om du får tillbaka pengarna eller om dom åker ner i det berömda svarta hålet?
Sen är det nog alltid att föredra finance. Då dom inte är lika snälla (maktlösa) som dig om pengarna uteblir.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Att jag skall få tillbaka några pengar det är jag säker på att det får jag INTE, men tänkte att de kanske kan få en liten inkomst så att jag slipper skicka något i framtiden 🤣🤣🤣.

Tillbaka till allvaret, någon här på MPR måste ju ha köpt en traktor och kan berätta om det var en god investering eller ytterligare till det svarta hålet?

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev bob:

 

Jag hade tänkt att sälja andelar i detta, skall jag tolka ditt svar som ett nej?

Tyvärr, la mina sista satang till svärmors nya riskokare.

Men Juggen e spekulant, han söker ständigt nya affärer den lilla gynnaren.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte @Surin P3 som investerade i en riskskördetröska som skulle ge guld och gröna skogar till släckta..., hur gick det projektet?

 

 

Vinst varje dag numera då?

 

/Enis

Ändrades av Enis
hittade tråden

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minutes ago, Enis said:

Var det inte @Surin P3 som investerade i en riskskördetröska som skulle ge guld och gröna skogar till släckta..., hur gick det projektet?

 

 

Vinst varje dag numera då?

 

/Enis


Där ser man, han bor ju numera där nere så så illa kan det ju inte vara isåfall, eller?

Var väl någon annan också typ nicket suxxix eller liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jag skall få tillbaka några pengar det är jag säker på att det får jag INTE, men tänkte att de kanske kan få en liten inkomst så att jag slipper skicka något i framtiden [emoji1787][emoji1787][emoji1787].

Tillbaka till allvaret, någon här på MPR måste ju ha köpt en traktor och kan berätta om det var en god investering eller ytterligare till det svarta hålet?
Svårt att svara på då det är förhållandet till din fru och familjen som avgör sådana hjärte frågor.
Klart bättre att svärfar söker finansiering av ett finansierings bolag. Då detta brukar hålla moralen högre.
Jag skulle inte göra det. Men om du anser dig ha 850 som du ändå skulle kasta på tippen så är det ju bara att köra.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter


Där ser man, han bor ju numera där nere så så illa kan det ju inte vara isåfall, eller?

Var väl någon annan också typ nicket suxxix eller liknande?
Fast jämfört med traktorer är dessa oftast ganska lönsamma. Då grannarna hyr in dom när det är skördetid. Vilket gör att dom oftast betalar sig bra, under förutsättning att inte alla grannar fått samma idé. Vilket inte är helt ovanligt i Thailand.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
1 hour ago, bob said:

Jag är antagligen inte den första här som fått frågan om jag inte kan hjälpa till med finansieringen av en traktor till svärföräldrarna. 

Saken är att jag tycker det är rena rama galenskapen att investera något överhuvudtaget i Thailändsk jordbruk (speciellt när det kommer till ett jordbruk som består i några rai här och några rai där...)

Självklart bedyrar svärfar att får han bara en Kubota traktorn så kommer han i princip att bli självförsörjande (den har man ju aldrig hört) då han kommer att förutom att ploga sina egna 20 rai även ploga både den ena och den andras marker med god förtjänst. Saken är att jag tycker att de senaste åren så ser man fler och fler av dessa småtraktorerna runt om på landsbygden och inom kort så kommer var och varannan "kolonilottsägare" köra runt med en Kubota traktor tror jag... då blir det att han plöjer sin egen "kolonilott" med en traktor och är inte det lite väl att ta i.

Så bästa MPR för och nackdelar med en traktor, blir vinsten så stor som svärfar säger, är det värt att ha en traktor för 20 rai, är det värt att överhuvudtaget att odla något på 20 rai?

Tror kan få nedan "sak" för typ 100` (och inte vad han vill ha) medans en traktor går på typ 850` då vi sist var runt och kollade

 

1.thumb.jpg.37122314072b12920ef6952066e95f9e.jpg

 

Översatt till svenska förhållanden: 20 rai risfält i thailändska obygden = 3.2 hektar vedskog utanför Ljusdal.
Hur mycket skulle jag investera i en mobil vedklyv för min ved i Ljusdal med förhoppning att, mot betalning, också kunna klyva åt andra i bygden? 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet på detta område är att det knappast är lönsamt,de kör ju med större saker numera och gör 20 personers jobb på några timmar.kruxet är ju att förhållandet till svärfar kan krackelera enär han ser dig som en stor magnat och att du har råd.PS svärmor ville ha en bil och jag frågade varför,du har ju inget körkort ,svaret blev :for show. DS

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

 

Översatt till svenska förhållanden: 20 rai risfält i thailändska obygden = 3.2 hektar vedskog utanför Ljusdal.
Hur mycket skulle jag investera i en mobil vedklyv för min ved i Ljusdal med förhoppning att, mot betalning, också kunna klyva åt andra i bygden? 
 

Kostar vedklyven 250000 kronor?

och hur snabb och effektiv är den

 

Jag menar, om din vedklyv tar in en hel trädstam, sågar upp den och sen klyver den till lagom stora vedbitar och lägger upp dem i snygg staplar, så kan ju 250000 vara ett ok pris, är det en vedklyv från JULA som kräver att man står och stoppar in vedkubbar redan kapade till lagom storlek och sen sorterar upp dem i snygga högar för hand, så är jag mer osäker...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Enis:

Var det inte @Surin P3 som investerade i en riskskördetröska som skulle ge guld och gröna skogar till släckta..., hur gick det projektet?

 

 

Vinst varje dag numera då?

 

/Enis

Om jag inte mins fel köpte Surin 2 st skördare men har sålt dom för det blev för mycket med reparationer. Var en släkting som skulle köra ekipagen.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det verkligen ingen här på MPR som har öppnat "lädret" för en Kubota traktor eller annat märke? Kanske någon "kompis" som har det som ni kan berätta om?

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minutes ago, born41 said:

Om jag inte mins fel köpte Surin 2 st skördare men har sålt dom för det blev för mycket med reparationer. Var en släkting som skulle köra ekipagen.

 

Born41

Buffalo sick...

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev bob:

Är det verkligen ingen här på MPR som har öppnat "lädret" för en Kubota traktor eller annat märke? Kanske någon "kompis" som har det som ni kan berätta om?

Knappast någon som erkänner öppet att dom ens funderar på det... Oooops:surprised:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Tommy:

Kostar vedklyven 250000 kronor?

och hur snabb och effektiv är den

 

Jag menar, om din vedklyv tar in en hel trädstam, sågar upp den och sen klyver den till lagom stora vedbitar och lägger upp dem i snygg staplar, så kan ju 250000 vara ett ok pris, är det en vedklyv från JULA som kräver att man står och stoppar in vedkubbar redan kapade till lagom storlek och sen sorterar upp dem i snygga högar för hand, så är jag mer osäker...

 

 

MVH

En bra vedklyv med 7 ton presstryck kostar 8000 kr och då är den för eldrift.

Skall den användas i skogen och ha drift från en egen motor eller traktorns kraftuttag så stiger priset.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Min bäste vän vill ha en 3-hjulig elmoped (kan inte köra 2-hjulig moped, handlar om balansen). Kostar 28 000 Thb för en snygg modell. På min fråga vad hon skall ha den till svarade hon: Med den kan jag åka till templet.

Sensmoral: Köp inte en moped för det bara renderar en massa extra " munkpengar"

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev bob:

Att jag skall få tillbaka några pengar det är jag säker på att det får jag INTE, men tänkte att de kanske kan få en liten inkomst så att jag slipper skicka något i framtiden 🤣🤣🤣.

Tillbaka till allvaret, någon här på MPR måste ju ha köpt en traktor och kan berätta om det var en god investering eller ytterligare till det svarta hålet?

Har inte köpt någon traktor. Däremot byggt en restaurang för att fruns syster skulle ha en bra inkomst. Frugan drog igång den och hjälpte till att få allt att fungera. När frugan lämnade sålde dom inventarierna och levde på dom så länge de pengarna räckte. Sedan tog hon fram det mobila gatuköket (några bord och stolar) och håller fortfarande på med det ca 25 år senare. Restaurangen stod på egen mark så den blev förråd och solskydd. 

 

En av bröderna har vi hjälpt med fiskodling som han drar in en del pengar på. Tack vare att den är så djup och har tillgång till egen djupbrunn så kan han ha kvar fisken till dess priserna blir bättre när de andra redan blivit tvingade att sälja pga vattenbrist. Har flera inblandningar som ligger emellan dessa två.

 

Tillbaka till traktorn kan det väl gå hur som helst. Från att han säljer traktorn. Eller att han behåller den och anställer folk att plöja sina åkrar om han vill ha mera tid till att dricka lao kao. Till att han använder den som tänkt. Använder han den som tänkt blir den ju lönsam för honom om den drar in mera pengar än vad det skulle kosta att hyra någon som gör jobbet. Avdraget underhållskostnad förstås, men att laga fordon i Thailand är billigt. Att han ska dra in pengar på att hyra ut sina tjänster till andra blir ju ett plus.  

Är du beredd att ta risken och har råd att förlora investeringen ska du satsa på det. Det är bara du som kan bedöma risken.

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minutes ago, Wangthong said:

Har inte köpt någon traktor. Däremot byggt en restaurang för att fruns syster skulle ha en bra inkomst. Frugan drog igång den och hjälpte till att få allt att fungera. När frugan lämnade sålde dom inventarierna och levde på dom så länge de pengarna räckte. Sedan tog hon fram det mobila gatuköket (några bord och stolar) och håller fortfarande på med det ca 25 år senare. Restaurangen stod på egen mark så den blev förråd och solskydd. 

 

En av bröderna har vi hjälpt med fiskodling som han drar in en del pengar på. Tack vare att den är så djup och har tillgång till egen djupbrunn så kan han ha kvar fisken till dess priserna blir bättre när de andra redan blivit tvingade att sälja pga vattenbrist. Har flera inblandningar som ligger emellan dessa två.

 

Tillbaka till traktorn kan det väl gå hur som helst. Från att han säljer traktorn. Eller att han behåller den och anställer folk att plöja sina åkrar om han vill ha mera tid till att dricka lao kao. Till att han använder den som tänkt. Använder han den som tänkt blir den ju lönsam för honom om den drar in mera pengar än vad det skulle kosta att hyra någon som gör jobbet. Avdraget underhållskostnad förstås, men att laga fordon i Thailand är billigt. Att han ska dra in pengar på att hyra ut sina tjänster till andra blir ju ett plus.  

Är du beredd att ta risken och har råd att förlora investeringen ska du satsa på det. Det är bara du som kan bedöma risken.


Trevliga historier även om den första hade en lite dålig "start"... Sedan vet man ju inte om frugan skickar ner pengar varje månad så att de klarar sig och restaurangen och fiskodlingen bara är "skådebröd"... Men det kanske någon annan vill ta i en annan tråd... 😉.

Tror de flesta här på forumet skulle klara av att få fram pengar till en traktor men problemet ligger i att de flesta tar det som en mycket osäker investering och därför avstår... Till svärfars försvar skall sägas att det varken dricks (i några stora mängder) och han skulle aldrig komma på tanken att sälja traktorn för att få in pengar då han är en ärlig man. Dock är jag mycket osäker på hans förmåga att vara affärsman och hitta "kunder"... 

Ändrades av bob
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev bob:

Är det verkligen ingen här på MPR som har öppnat "lädret" för en Kubota traktor eller annat märke? Kanske någon "kompis" som har det som ni kan berätta om?

Jo tack den går bra men inga större inkomster men det visste jag när jag köpte!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

 

Översatt till svenska förhållanden: 20 rai risfält i thailändska obygden = 3.2 hektar vedskog utanför Ljusdal.
Hur mycket skulle jag investera i en mobil vedklyv för min ved i Ljusdal med förhoppning att, mot betalning, också kunna klyva åt andra i bygden? 
 

Har bekanta som har +50 hektar men inte äger ens en motorsåg.

Enklast att låta andra sköta det tycker dom

 

Jag äger ingen mark men lycklig ägare av motorsåg

20150131_100004.thumb.jpg.307b6f5e2a4723e978abbfeb2f8bfb95.jpg

 

Mvh. Skogshuggar Dollemon

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...