Jump to content
IGNORERAD

Traktor till svärfar?


bob

Recommended Posts

3 timmar sedan, skrev MakaylaBrennan:

Det verkar som om tanken på att investera i en traktor för jordbruket, särskilt för bara några få rai mark, verkar inte värt det för mig. Medan svärfar hävdar att investeringen skulle göra honom självförsörjande och lönsam, gör förekomsten av små traktorer i området mig att tvivla på potentialen för en sådan avkastning på investeringen. Dessutom, med tanke på kostnaden för en traktor jämfört med billigare alternativ, kan det inte vara värt att investera i jordbruk av 20 rai mark alls.

Måste du alltid ha avkastning på investeringen, investeringen blir väl din svärfar och

inte så mycke pengar för dej. Leta en beg finns många av, be nån kunnig följa med din

svärfar KÖP traktorn

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 98
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • bob

    11

  • Boa52

    7

  • Issanbonde

    6

  • hamnoi

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

GreenValley
3 minuter sedan, skrev Boa52:

Måste du alltid ha avkastning på investeringen, investeringen blir väl din svärfar och

inte så mycke pengar för dej. Leta en beg finns många av, be nån kunnig följa med din

svärfar KÖP traktorn

Självklart har en norrlänning den inställningen! Om en investering inte lönar sig så får vi hur som helst bidrag från staten som sörlänningarna får betala!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev GreenValley:

Självklart har en norrlänning den inställningen! Om en investering inte lönar sig så får vi hur som helst bidrag från staten som sörlänningarna får betala!

Du är sörlänig förstår jag men hans investering blir hans svärfar och det lönar sej

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Boa52:

Du är sörlänig förstår jag men hans investering blir hans svärfar och det lönar sej

Om det lönar sig så kan han väl sköta avbetalningsplaner,eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 timmar sedan, skrev Boa52:

Du är sörlänig förstår jag men hans investering blir hans svärfar och det lönar sej


Allt lönar sig när man får det gratis

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Alarik:

Det är status i att ha egen traktor.

Det jag menar, han kommer att ha en svärfar som berättar i hela byn om vilken bra svärson

han har och han får pluspoäng av sin fru

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
4 minuter sedan, skrev Boa52:

Det jag menar, han kommer att ha en svärfar som berättar i hela byn om vilken bra svärson

han har och han får pluspoäng av sin fru

Sen då? Vad vill de ha efter traktorn?

 

Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Alarik:

Det är status i att ha egen traktor.

 

 

Därför kommer jag aldrig till att bli en riktig farmer, mina svärföräldrar har gått ur tiden innan vi träffades jag och komandoran

Fake farmer får duga för mig

thumbnail_20170610_123722.thumb.jpg.b25f7db220b9464a0e8527af50d5d7d0.jpg

 

Mvh. Nöjd Dolemon

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
17 timmar sedan, skrev Boa52:

Det jag menar, han kommer att ha en svärfar som berättar i hela byn om vilken bra svärson

han har och han får pluspoäng av sin fru


Hade han fått eurobonuspoäng så hade det varit en annan sak. 
Vad kan man köpa för pluspoängen som man får av sin fru?

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Dolemon:

 

 

Därför kommer jag aldrig till att bli en riktig farmer, mina svärföräldrar har gått ur tiden innan vi träffades jag och komandoran

Fake farmer får duga för mig

thumbnail_20170610_123722.thumb.jpg.b25f7db220b9464a0e8527af50d5d7d0.jpg

 

Mvh. Nöjd Dolemon

 

Du måste lägga in den där bilden som din profilbild, det ÄR ju du....!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev apknug:

Du måste lägga in den där bilden som din profilbild, det ÄR ju du....!

Jag ska försöka

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Boa52:

Det jag menar, han kommer att ha en svärfar som berättar i hela byn om vilken bra svärson

han har och han får pluspoäng av sin fru

För att inte tala om alla erbjudanden han kommer att få. Hela byn kommer att erbjuda honom att sponsra allt möjligt.  Från sisip flaskor, guld, äkta handväskor till jumbo jet. Obegränsade möjligheter finns för en bra sponsor. Alla kommer att skrika "sponsör" när han går förbi. Slås endast av "handsom men".

Ju mer han sponsrar dess fler kommer att höja honom till skyarna. Nästa liv kommer han att återfödas som något bra. 

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev GreenValley:

Sen då? Vad vill de ha efter traktorn?

 

Då blir det som för P3...

En tröska

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Wangthong:

För att inte tala om alla erbjudanden han kommer att få. Hela byn kommer att erbjuda honom att sponsra allt möjligt.  Från sisip flaskor, guld, äkta handväskor till jumbo jet. Obegränsade möjligheter finns för en bra sponsor. Alla kommer att skrika "sponsör" när han går förbi. Slås endast av "handsom men".

Ju mer han sponsrar dess fler kommer att höja honom till skyarna. Nästa liv kommer han att återfödas som något bra. 

Vi lever tydligen i två världar i Thai. du måste ha problem i byn eller var du bor och

desutom problem med thai folket. inte har jag,vi behövt inte sponsra . även problem

med frun handväskor , guld inte har jag såna problem,mn fru och jag jobbar tillsammans

guld, handväskor

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

Vi lever tydligen i två världar i Thai. du måste ha problem i byn eller var du bor och

desutom problem med thai folket. inte har jag,vi behövt inte sponsra . även problem

med frun handväskor , guld inte har jag såna problem,mn fru och jag jobbar tillsammans

guld, handväskor

En fattig tigger ju inte från en annan fattig...

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Boa52:

jag jobbar tillsammans

guld, handväskor

Becknar ni sånt eller bara samlar?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Boa52:

Vi lever tydligen i två världar i Thai. du måste ha problem i byn eller var du bor och

desutom problem med thai folket. inte har jag,vi behövt inte sponsra . även problem

med frun handväskor , guld inte har jag såna problem,mn fru och jag jobbar tillsammans

guld, handväskor

Det har nog inte så mycket med i vilka världar, snarare vilka människor man är. Skulle du sponsra en människa du inte känner med 850 000 baht? 

Visar du att du har mycket pengar och börjar dela ut dom så kommer du att få tiggare och lycksökare på halsen. Det har nog inte så mycket med Thailand att göra, det är människans natur. Ok vi är lite olika beroende på kultur. Börjar folk i Sverige dela ut pengar kommer de naturligtvis att få frågan från massor av håll om de inte ska sponsra både det ena och det andra.

 

När det gäller byn så trivs jag bra och jag har inte hört någon som sagt något ofördelaktigt om mig där. Jag har sponsrat en del småaktiviteter, som pumpar och fyllning av jord, etc för att hjälpa de släktingar som har det knapert och är villiga att jobba för att få det bättre. 

 

Frugan har gjort en del andra mer misslyckade projekt. Som t.ex när vi byggde en restaurang för att systern skulle ha en bra inkomst. När vi byggt och kört igång restaurangen och överlämnat den till systern. Då gick det inte så länge innan systern kom på att det var enklare att sälja inventarierna än att sälja mat. Hon var och är fortfarande duktig att laga mat. Men det var inte hennes grej med en restaurang som du behövde köra på dag och kvällstid. Idag kör hon en liten restaurang i egen regi framför vårt hus. Hon är tacksam för att hon får vara framför vårt hus som har en bra position. 

Frugan har även lånat ut pengar till flera i grannskapet. Det har oftast inte fungerat. Nu låter hon folk för det mesta få klara sig själv. Några i den yngre generationen har dock fått låna för att gå vidare sin utbildning och liknande projekt. 

 

Det gäller att veta att du har råd att mista pengarna om du går in i sponsor sammanhang i Thailand. Börjar du att lämna ifrån dig pengar hur som helst så blir det fler och fler som vill komma åt lätta pengar.   

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Wangthong:

Det har nog inte så mycket med i vilka världar, snarare vilka människor man är. Skulle du sponsra en människa du inte känner med 850 000 baht? 

Visar du att du har mycket pengar och börjar dela ut dom så kommer du att få tiggare och lycksökare på halsen. Det har nog inte så mycket med Thailand att göra, det är människans natur. Ok vi är lite olika beroende på kultur. Börjar folk i Sverige dela ut pengar kommer de naturligtvis att få frågan från massor av håll om de inte ska sponsra både det ena och det andra.

 

När det gäller byn så trivs jag bra och jag har inte hört någon som sagt något ofördelaktigt om mig där. Jag har sponsrat en del småaktiviteter, som pumpar och fyllning av jord, etc för att hjälpa de släktingar som har det knapert och är villiga att jobba för att få det bättre. 

 

Frugan har gjort en del andra mer misslyckade projekt. Som t.ex när vi byggde en restaurang för att systern skulle ha en bra inkomst. När vi byggt och kört igång restaurangen och överlämnat den till systern. Då gick det inte så länge innan systern kom på att det var enklare att sälja inventarierna än att sälja mat. Hon var och är fortfarande duktig att laga mat. Men det var inte hennes grej med en restaurang som du behövde köra på dag och kvällstid. Idag kör hon en liten restaurang i egen regi framför vårt hus. Hon är tacksam för att hon får vara framför vårt hus som har en bra position. 

Frugan har även lånat ut pengar till flera i grannskapet. Det har oftast inte fungerat. Nu låter hon folk för det mesta få klara sig själv. Några i den yngre generationen har dock fått låna för att gå vidare sin utbildning och liknande projekt. 

 

Det gäller att veta att du har råd att mista pengarna om du går in i sponsor sammanhang i Thailand. Börjar du att lämna ifrån dig pengar hur som helst så blir det fler och fler som vill komma åt lätta pengar.   

Vem har pratat om att lämna ut pengar hur som helst vi pratade om en Traktor till Svärfar

och du skriver du om ny pris finns många fina för 2-300000 bth och han kulle vara nöjd

Är det en duktig gubbe kan han köra in en månadslön med den. Det gör min svåger och

håller Traktorn i trim, Han har fått det på sin lott, fixa Traktorn

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev Boa52:

Det jag menar, han kommer att ha en svärfar som berättar i hela byn om vilken bra svärson

han har och han får pluspoäng av sin fru

Tråkigt att du tydligen måste köpa in ditt rykte att vara en bra familjemedlem .

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Boa52:

Vem har pratat om att lämna ut pengar hur som helst vi pratade om en Traktor till Svärfar

och du skriver du om ny pris finns många fina för 2-300000 bth och han kulle vara nöjd

Är det en duktig gubbe kan han köra in en månadslön med den. Det gör min svåger och

håller Traktorn i trim, Han har fått det på sin lott, fixa Traktorn

 

Jag hoppas du inte snålade på inköpet till din  svärfar utan köpte en rejäl John Deere? Jag har vänner som råkat köpa Ferguson till svärfar och de var aldrig välkomna åter till byn...

 

image.png.3bd4de4c589ec11f2937c6a66c3e8a37.png

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

jd och mf tillverkas numera på samma fabriker..

 

Sen ska man vara försiktig utala sig att jd är bättre än mf... #farmpro

 

 

 

Never forget: Robots will kill you.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev berlitz:

Tråkigt att du tydligen måste köpa in ditt rykte att vara en bra familjemedlem .

Var inne på samma, men orkade inte dra igång diskussionen.

Som sagt den mannen nu citerar måste ha det patetiskt som måste köpa sig in i familjen och byn. 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...