Jump to content
IGNORERAD

Så Blir Jobbig Flygtripp Till En Drömresa - Tio Tips


Tallviking

Recommended Posts

Klart som fann att det inte går att sova på planet om man flyger Thai som redan är framme i Thailand när den normala sovtiden infinner sig.

Nej, sluta pillertrilla eller supa ned er för att kunna sova bort resan, välj istället ett kvällsflyg med något annat flygbolag så kommer nattröttheten av sig självt.

Ps Stig upp tidigt och jobba gärna även avresedagen så somnar man ännu lättare samtidigt som man sparar en semesterdag.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 45
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Odin

    6

  • Herr Chang

    3

  • måne

    3

  • Mr Ning Ning

    3

Mest aktiva i denna tråd

Klart som fann att det inte går att sova på planet om man flyger Thai som redan är framme i Thailand när den normala sovtiden infinner sig.

Nej, sluta pillertrilla eller supa ned er för att kunna sova bort resan, välj istället ett kvällsflyg med något annat flygbolag så kommer nattröttheten av sig självt.

Ps Stig upp tidigt och jobba gärna även avresedagen så somnar man ännu lättare samtidigt som man sparar en semesterdag.

Vi som vill åka direktflyg har inte så mycket att välja på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sover så lite som möjligt före avfärd med Thaiair så jag är mkt trött. Då brukar de gå bra att sova en del på planet.

Senaste hemresan hade jag tyvärr en som skulle upp å röra på sig hela tiden så de blev inget sova.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har du väl inte hängt med riktigt? Det är förstås inte några problem att köpa receptbelagt utan recept i Thailand, problemet är om thaipolisen ertappar dig med detta innehav utan recept. Man klandrar tydligen endast köparen (speciellt om det är en farang), medan apoteket förstås inte gjort något fel (= man har betalat sina mutor).

Detta kan säkert bli nästa lönsamma scam, apoteket säljer och tipsar sedan polisen. Och så delar man på de böter man lyckas klämma ur farangen...

Herr Chang har talat.

Hummm,Herr Chang verkar vara lika känd i Thailand som i Sverige.Själv brukar jag,för att vara "okänd", maskera mig innan jag hämtar grejerna. Efter avhämtning och sisådär en 20 meter på moppen sliter jag av mig skiten (maskerigen asså..) och då alla falanger kan vara skyldiga till allt har jag en bra chans att klara mig. Har fungerat bra på många ställen men jag har inte testat i Udon Thani...

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart som fann att det inte går att sova på planet om man flyger Thai som redan är framme i Thailand när den normala sovtiden infinner sig.

Nej, sluta pillertrilla eller supa ned er för att kunna sova bort resan, välj istället ett kvällsflyg med något annat flygbolag så kommer nattröttheten av sig självt.

Ps Stig upp tidigt och jobba gärna även avresedagen så somnar man ännu lättare samtidigt som man sparar en semesterdag.

Hej Kim,

Nu tycker jag inte att du ska dissa eftermiddagsflygen... vi som är nattugglor kan utan större problem låta bli att sova natten före avgång. Man kan till exempel ägna de sista timmarna innan avgång till att packa, betala räkningar, vattna blommor och annat som måste göras. Sen är man ganska trött när man äntrar planet till Bangkok. Att anlända Thailand utvilad cirka 06.00 ser jag som en fördel.

Det finns dock viss risk att man är alltför trött... en gång somnade jag i loungen i Köpenhamn och missade mitt flyg. Det blev till att köpa ny biljett, och det sved i plånboken ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kim,

Nu tycker jag inte att du ska dissa eftermiddagsflygen... vi som är nattugglor kan utan större problem låta bli att sova natten före avgång. Man kan till exempel ägna de sista timmarna innan avgång till att packa, betala räkningar, vattna blommor och annat som måste göras. Sen är man ganska trött när man äntrar planet till Bangkok. Att anlända Thailand utvilad cirka 06.00 ser jag som en fördel.

Det finns dock viss risk att man är alltför trött... en gång somnade jag i loungen i Köpenhamn och missade mitt flyg. Det blev till att köpa ny biljett, och det sved i plånboken wink.gif

Herr Chang har talat.

Jo det har du rätt i, alla har ju kanske inte samma dyngsrytm och personliga förutsättningar som mig förmodligen.

Men om jag ska dissa lite till ur min personliga synvinkel åt flygavgångar som startar redan 1420 så tycker jag inte det är speciellt bra att anlända Bangkok 0600. Själv åker jag aldrig vidare från huvudstaden efter ankomst utan stannar några nätter och det är aldrig kul att komma till ett hotell, trött och less, många timmar innan incheckningstid 1200-1300.

Mycket bättre då att komma indrällande vid 15-tiden efter att ha sovit bort 6-7 tim på nattflyget från Europa. På den tiden jag var ungkarl var det närmast perfekt, hinna leta upp ett hotellrum, ta en whisky och en dusch och sedan direkt ut i nattlivet.

Som Balut Power skriver så finns ju tyvärr inte några kvällsalternativ om man vill flyga direkt vilket jag tycker är jävligt synd. Förstår inte varför Thai envisas att fortsätta med sin dagflygningar till Thailand från Sthlm när dom flesta andra flygbolag på sträckan använder sig av sena kvällsavgångar.

Men SAS var ju på gång med direktflyg nyligen, eller? Kvällsavgång? Vore ett lyft i alla fall.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Pillertrillande eller inte, jag kan inte sova på något som rör på sej (förutom båt).

Så mina val är: supa ner mej (funkar inte) eller kraftig sömntablett, har provat med en svagare typ av sömnpiller och då sov jag i 20 minuter och var groggy i 8 timmar efteråt.

Nää jag kan antingen komma ner som ett lik eller utvilad efter sömntablett och då väljer JAG det senare

Men det står för mej...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tillhör den skaran som blir pigg när jag festar.

Och att sova utan en sömntablett är uteslutet för mig.

Jag väljer kombinationen supa + en sömntablett men det är inte alltid som det biter.

Så det är sällan som jag har landat i Bangkok pigg.

Nu är jag ju sån att jag gillar att festa så det är bara att växla ner och gasa :drinks:

och det har funkat hittils :great: .

Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tillhör den skaran som blir pigg när jag festar.

Och att sova utan en sömntablett är uteslutet för mig.

Jag väljer kombinationen supa + en sömntablett men det är inte alltid som det biter.

Så det är sällan som jag har landat i Bangkok pigg.

Nu är jag ju sån att jag gillar att festa så det är bara att växla ner och gasa :drinks:

och det har funkat hittils :great: .

Mvh Måne

Så var jag när jag var ung Odin, men det är svunna tider.

Nu blir jag trött om jag inmundigar för mkt. alkohol och bara sitter still, men om jag gör nåt så e jag som en jäkla Duracelkanin.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, di som har svårt med sömnen slarvar oftast med rutinerna!

Byt som hemma om till nattsärk och nattmössa, nattsärken bör nå minst till knäna för att inte avslöja kronjuvelerna.

Dr Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Pillertrillande eller inte, jag kan inte sova på något som rör på sej (förutom båt).

Så mina val är: supa ner mej (funkar inte) eller kraftig sömntablett, har provat med en svagare typ av sömnpiller och då sov jag i 20 minuter och var groggy i 8 timmar efteråt.

Nää jag kan antingen komma ner som ett lik eller utvilad efter sömntablett och då väljer JAG det senare

Men det står för mej...

Samma här. great.gif

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Herr Chang!!

Jag har vid ett antal tillfällen köpt starka sömntabletter på gamla Don Muangs apotek.

Ber man apokekaren om ett recept och ett kvitto ska det väl inte vara några problem att komma igenom gaten om man nu skulle bli visiterad?

Har heller aldrig haft några problem att ta med sömntabletter från Sverige och in i Thailand, nu har jag visserligen aldrig blivit stoppad av tullen i Thailand men har man recept och läkemedelsask och beskrivning av medlet med sig är det väl inga trubbel??

Däremot skulle jag vara väldigt försiktig med att ex lägga sömntabletter i byx eller jackfickor.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang!!

Jag har vid ett antal tillfällen köpt starka sömntabletter på gamla Don Muangs apotek.

Ber man apokekaren om ett recept och ett kvitto ska det väl inte vara några problem att komma igenom gaten om man nu skulle bli visiterad?

Har heller aldrig haft några problem att ta med sömntabletter från Sverige och in i Thailand, nu har jag visserligen aldrig blivit stoppad av tullen i Thailand men har man recept och läkemedelsask och beskrivning av medlet med sig är det väl inga trubbel??

Däremot skulle jag vara väldigt försiktig med att ex lägga sömntabletter i byx eller jackfickor.

BTT

Btt.

Efter vad jag har hört så kör polisen i Pattaya en raid mot ``legetima´´ droger som innehas utan recept av läkare..

So better safe then sorry, få sömnmedlet utskrivet här i Svea av din läkare,

försök även att få en kopia av receptet på engelska på papper inte via internet.

Jag tror att Apoteket kan hjälpa dej med det.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kim,

Nu tycker jag inte att du ska dissa eftermiddagsflygen... vi som är nattugglor kan utan större problem låta bli att sova natten före avgång. Man kan till exempel ägna de sista timmarna innan avgång till att packa, betala räkningar, vattna blommor och annat som måste göras. Sen är man ganska trött när man äntrar planet till Bangkok. Att anlända Thailand utvilad cirka 06.00 ser jag som en fördel.

Det finns dock viss risk att man är alltför trött... en gång somnade jag i loungen i Köpenhamn och missade mitt flyg. Det blev till att köpa ny biljett, och det sved i plånboken ;)

Herr Chang har talat.

Jag vill också flyga på eftermiddagen men att lyfta från CPH/STO kl 16,00 hadde passat bättre och då landa i BKK 08.00 skulle sitta fint.

För natt uggler finnes SAS kl 22-23 som landar i BKK 14,30.

pigge01

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang!!

Jag har vid ett antal tillfällen köpt starka sömntabletter på gamla Don Muangs apotek.

Ber man apokekaren om ett recept och ett kvitto ska det väl inte vara några problem att komma igenom gaten om man nu skulle bli visiterad?

Har heller aldrig haft några problem att ta med sömntabletter från Sverige och in i Thailand, nu har jag visserligen aldrig blivit stoppad av tullen i Thailand men har man recept och läkemedelsask och beskrivning av medlet med sig är det väl inga trubbel??

Däremot skulle jag vara väldigt försiktig med att ex lägga sömntabletter i byx eller jackfickor.

BTT

BTT!

Har du inte läst om ynglingen från Nya Zeeland som nu sitter inlåst i Thailand pga att han hade Valium på sig utan recept när han blev visiterad av thailändsk polis?

Det är möjligt att det var en enstaka händelse, å andra sidan skrivs det väl inte om alla fall av den typen. Enligt artikeln är många läkemedel receptbelagda i Thailand och det är förbjudet att inneha dom utan recept. Apoteken säljer dock helt bekymmerslöst... Menar du att apoteken kan skriva ut giltiga recept?

Har tyvärr inte länken till denna artikel, någon annan kan kanske hjälpa till?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan, gubben här,

När jag åker ner måndagen den 3 maj så har jag turen att jobba helgen 1-2 maj, efter det på söndagkvällen så packar jag, det jag packar är bara byte till mer sommaraktiga kläder som jag tar på mig på toaletten på flygplatsen, Bermudashorts och T-shirt, sitter och ser på TV, sedan går jag och lägger mig någon gång på småtimmarna.

Att ta sömn/lugnande medel tar jag bara inte, jag gör som ovan.

Sen får jag se om en vän till mig kommer till BKK med KPH-flyget, det ska troligen också landa ungefär på samma tid.

Hälsningar

:great: gubben :great:

Ändrades av gubben4906

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att ta en eller två virrar sedan sova. Sover längre på nattflighten. men det går att sova även på dagen. Efter många reser har man lärt sig att sova

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kim,

Nu tycker jag inte att du ska dissa eftermiddagsflygen... vi som är nattugglor kan utan större problem låta bli att sova natten före avgång. Man kan till exempel ägna de sista timmarna innan avgång till att packa, betala räkningar, vattna blommor och annat som måste göras. Sen är man ganska trött när man äntrar planet till Bangkok. Att anlända Thailand utvilad cirka 06.00 ser jag som en fördel.

Herr Chang har talat.

precis kan inte bli bättre pigg och utvilad är man i fiskebyn framåt 9 tiden brukar ta ett fikastopp på vägen ner

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det har du rätt i, alla har ju kanske inte samma dyngsrytm och personliga förutsättningar som mig förmodligen.

Men om jag ska dissa lite till ur min personliga synvinkel åt flygavgångar som startar redan 1420 så tycker jag inte det är speciellt bra att anlända Bangkok 0600. Själv åker jag aldrig vidare från huvudstaden efter ankomst utan stannar några nätter och det är aldrig kul att komma till ett hotell, trött och less, många timmar innan incheckningstid 1200-1300.

Mycket bättre då att komma indrällande vid 15-tiden efter att ha sovit bort 6-7 tim på nattflyget från Europa. På den tiden jag var ungkarl var det närmast perfekt, hinna leta upp ett hotellrum, ta en whisky och en dusch och sedan direkt ut i nattlivet.

Som Balut Power skriver så finns ju tyvärr inte några kvällsalternativ om man vill flyga direkt vilket jag tycker är jävligt synd. Förstår inte varför Thai envisas att fortsätta med sin dagflygningar till Thailand från Sthlm när dom flesta andra flygbolag på sträckan använder sig av sena kvällsavgångar.

Men SAS var ju på gång med direktflyg nyligen, eller? Kvällsavgång? Vore ett lyft i alla fall.

njae nu har ju till och med finnarna avgång samtidigt som thai kanske beror

på att affärsresenärerna vill landa på

morgonen och misstänker att både thai och

finnair har ett antal kontrakt med företag ,, nattflyg när man landar 1500 i bkk då är det väl dag

tillåt mig småle :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...