Jump to content
IGNORERAD

Svensk Advokat I Danmark?

Magrood

Recommended Posts

Hej

Jag undrar om någon här vet om en svensk advokat kan jobba som advokat i Danmark eller något annat land inom EU.

mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Dela på andra sajter

Tror inte man kan göra det, man kan assistera en dansk advokat men inte företräda en klient inför en dansk domstol.

Tyskan i Arbogamålet hade väl en svensk advokat samt en tysk som assisterade?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Om jag förstår denna artikeln rätt så går det att som Svensk advokat representera i Danmark.

länken

..cut

Per Östs klient är bosatt i Sverige, men åtalades i Danmark tillsammans med fem andra personer misstänkt för bedrägeri. Från början hade han en dansk försvarare. Men det var svårt att förstå danskan, och mannen ville hellre ha en svensk advokat som tillvaratog hans intressen. Klientens bror vände sig till Per Öst, som accepterade uppdraget, och kontaktade Köpenhamns Byret. Där gick det förvånansvärt smidigt.

– Domstolen begärde inte att jag skulle visa att jag var lämpad, att jag till exempel kunde dansk straff- och processrätt. Jag behövde inte heller argumentera utifrån EU-regel om den fria rörligheten för varor och tjänster, berättar Per Öst.

..cut

Same same, but different!

Dela på andra sajter

Aha...

Tack så mycket för er båda för svaren.

Det låter intressant.

Trodde det var ett skyddat yrke.

Tolkar ni andra artikeln som Honken?

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Dela på andra sajter

Jag tolkar det som att om speciella omständigheter föreligger kan en svensk advokat få representera en svensk i Danmark.

Har dock svårt att tro på att en svensk advokat utan utbildning i dansk lag skulle få företräda en dansk person i Danmark. Fast omöjligt är det väl inte.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

• Skapa ny...