Jump to content
IGNORERAD

Hur Lång Tid Tar Det För Att Få Uppehållstillstånd?


DavidochNam

Recommended Posts

Min tjej har just varit här i sverige i 6 månader (3 +3) på turistvisum. Hon kom till Bangkok den 30 juli och lämnade in papprena för uppehållstillstånd. Hon ska tillbaka dit den 2 september på en intervju.

När man läser på Migrationsverkets hemsida så tar det max 6 månader men hur lång tid kan man hoppas på?

Kan det gå fortare?

Vad är nästa steg, kommer jag att intervjuas eller ska jag bara få fylla i ett frågeformulär?

mvh/David

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar mellan 3-6 månader från när du skickat in dina papper.

Va nått sånt för polaren som fick sitt UT beviljat rätt nyligen.

Han fick begäran att skicka in sina papper dryga månaden efter hon lämnat in sina på ambassaden, sen tog det ca 2-3 månader innan han fick sitt beslut hemskickat.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tjej har just varit här i sverige i 6 månader (3 +3) på turistvisum. Hon kom till Bangkok den 30 juli och lämnade in papprena för uppehållstillstånd. Hon ska tillbaka dit den 2 september på en intervju.

När man läser på Migrationsverkets hemsida så tar det max 6 månader men hur lång tid kan man hoppas på?

Kan det gå fortare?

Vad är nästa steg, kommer jag att intervjuas eller ska jag bara få fylla i ett frågeformulär?

mvh/David

Jo du får räkna med 2-4 månader efter hennes intervju, tur nog söker ni sent så kön lär inte vara lika lång som nu när vi såkte i våras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo du får räkna med 2-4 månader efter hennes intervju, tur nog söker ni sent så kön lär inte vara lika lång som nu när vi såkte i våras.

OK tack alla för snabba svar.

Du säger att kön är mindre nu än i våras. hur lång tid tog det för er?

mvh/David

Link to comment
Dela på andra sajter

OK tack alla för snabba svar.

Du säger att kön är mindre nu än i våras. hur lång tid tog det för er?

mvh/David

Själv har jag inte kommit så långt än.

Ligger på besöksvisum just nu :)

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

OK tack alla för snabba svar.

Du säger att kön är mindre nu än i våras. hur lång tid tog det för er?

mvh/David

Det beror också mycket på vilket Migrationsverk du tillhör, och hur mycket dom har att göra just nu. Jag ser att du skrivit Mölndal som hemort, och då är det väl Göteborg som gäller. Tyvärr får du då nog räkna med längre väntetid än på andra platser i Sverige. Skriftlig intervju som skickas till dig verkar vara betydligt vanligare än att du kallas till muntlig intervju.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du räknar med 6 månaders väntetid så blir du inte besviken. Till mig sa dom 3 månader och det tog 6 månader.

Jag behövde aldrig bli intervjuad. Men min flickvän vart grillad på svenska ambassaden i Bangkok. 2007 sökte vi. Hon fick 2 års uppehållstillstånd direkt.

Ett tips... När hon kommer till Sverige och ni har fixat personnr och id-kort skrivit in henne på SFI och fixat bankkonto. Gå raka spår till arbetförmedlingen och fixa ett instegsjobb för henne eller honom.

Det är superviktigt om hon skall lära sig att leva och bo i Sverige att hon får ett jobb. Instegsjobb innebär att hon får halva lönen betalad av Arbetsförmedlingen och halva lönen av arbetsgivaren. Hon får in en fot i arbetslivet då.

MVH Ronoh

Link to comment
Dela på andra sajter

Betalar dom inte 75% nu för instegsjobb upp till tre år ?

OK tack alla för snabba svar.

Du säger att kön är mindre nu än i våras. hur lång tid tog det för er?

mvh/David

Vi fick vänta två månader för en intervju tid på ambassaden så om man räknar med den väntan (vilket man inte ska) så tog det oss 4 månader. Med andra ord tog det från intervju på ambassaden i Bkk tills jag hade ok här hemma 2 månader och jag bor i Stockholm. Ringde dock en handläggare och var oerhört trevlig om det sen ledde till att det gick fortare törs jag inte svara på. Men som sagt ställ in dig mentalt på 6 månader så är allt annat bonus, snittet verkar dock ligga på 2-4 månader och vårt förhållande var ju klockrent gifta i Thai och Sverige samt besök 6 månader innan med bilder med mig hennes familj, mina barn och frun och allt sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Min komis tillhör Jönköping ..Hans tjej åkte tillbaka i januari, mars var hon tillbaka på ut. Det tog 2 månader ock en vecka

Tror mycket det beror på vilket migrationsverk ock handläggare...

Nickodemus

Link to comment
Dela på andra sajter

För oss tog det också ganska precis 2mån efter att tjejen va på intervju i BKK.

Då va tjejen här på besök + tillfälligt UT 3+3mån innan...

Jag fick hem papper där jag skulle fylla i info för att stärka vårat förhållande, skicka med foton osv..

Bor i Stockholm, men det va MIG i Norrköping som tog hand om vårat ärende!

Petter

Link to comment
Dela på andra sajter

Betalar dom inte 75% nu för instegsjobb upp till tre år ?

Vi fick vänta två månader för en intervju tid på ambassaden så om man räknar med den väntan (vilket man inte ska) så tog det oss 4 månader. Med andra ord tog det från intervju på ambassaden i Bkk tills jag hade ok här hemma 2 månader och jag bor i Stockholm. Ringde dock en handläggare och var oerhört trevlig om det sen ledde till att det gick fortare törs jag inte svara på. Men som sagt ställ in dig mentalt på 6 månader så är allt annat bonus, snittet verkar dock ligga på 2-4 månader och vårt förhållande var ju klockrent gifta i Thai och Sverige samt besök 6 månader innan med bilder med mig hennes familj, mina barn och frun och allt sånt.

Jo, när någon säger något om hur lång tid det tar att få UT räknar man från när blanketterna lämnades in. Det är också det Migrationsverket menar när dom säger ambitionen 6 månader. När damen intervjuas i Bangkok är irrelevant.

Herr

Link to comment
Dela på andra sajter

För oss tog det också ganska precis 2mån efter att tjejen va på intervju i BKK.

Då va tjejen här på besök + tillfälligt UT 3+3mån innan...

Jag fick hem papper där jag skulle fylla i info för att stärka vårat förhållande, skicka med foton osv..

Bor i Stockholm, men det va MIG i Norrköping som tog hand om vårat ärende!

Petter

Jag skickade också med foton på mig och tjejen ifrån hennes Sverige semester. Jag fick tillbaka alla fyra foton efter att hon fått sitt uppehållstillstånd.

Jag tror att det tog precis 6 månader ifrån att vi lämnade in blanketterna på Svenska ambassaden i Bangkok tills dess flickvännen hade sitt färdiga visum i passet. Jag ringde dock in och frågade efter väntetiden. Deras svar till mig var 3 månader ifrån blanketterna är inlämnade. Detta var 2007. För oss tog det 6 månader. Jag behövde aldrig göra någon intervju. Det räckte med att min flickvän var på intervju i Bangkok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skickade också med foton på mig och tjejen ifrån hennes Sverige semester. Jag fick tillbaka alla fyra foton efter att hon fått sitt uppehållstillstånd.

Jag tror att det tog precis 6 månader ifrån att vi lämnade in blanketterna på Svenska ambassaden i Bangkok tills dess flickvännen hade sitt färdiga visum i passet. Jag ringde dock in och frågade efter väntetiden. Deras svar till mig var 3 månader ifrån blanketterna är inlämnade. Detta var 2007. För oss tog det 6 månader. Jag behövde aldrig göra någon intervju. Det räckte med att min flickvän var på intervju i Bangkok.

Tack för alla svar!

OK jag får hoppas att hon kommer med hem efter julresan dit.

Jo in i svenska systemet är viktigt.

Kommer fixa ID-kort och SFI och Arbetsförmedlingen direkt.

Sen kan hon jobba på min firma så hon får en inkomst.

Hon har körkort i Thailand men jag antar att det inte gäller här så det blir till att sätta henne i körskola.

Teorin har jag köpt här på sajten.

Någon som vet om det är lättare för henne att ta officiellt handicapp i golf i Thailand än här i sverige? De svenska reglerna för grönt kort är lite jobbiga. Kan man inte bara muta något Pro på någon klubb i Thailand?..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

OK jag får hoppas att hon kommer med hem efter julresan dit.

Jo in i svenska systemet är viktigt.

Kommer fixa ID-kort och SFI och Arbetsförmedlingen direkt.

Sen kan hon jobba på min firma så hon får en inkomst.

Hon har körkort i Thailand men jag antar att det inte gäller här så det blir till att sätta henne i körskola.

Teorin har jag köpt här på sajten.

Någon som vet om det är lättare för henne att ta officiellt handicapp i golf i Thailand än här i sverige? De svenska reglerna för grönt kort är lite jobbiga. Kan man inte bara muta något Pro på någon klubb i Thailand?..

Jodå, det thailändska körkortet gäller i Sverige ett år från att hon blivit folkbokförd. Men hon får nog skaffa internationellt körkort om thaikörkortet inte har text på engelska. Fast svensk körskola går väl inte att undvika på lång sikt...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan fick ut i torsdags den 13/8 lämnade ansökan 29 maj fick interjuv den 26/6 jag fick brev den 7/8 sände tillbaka till mig den 11/8

snabbt jobbat suveränt handlagt i göteborg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan fick ut i torsdags den 13/8 lämnade ansökan 29 maj fick interjuv den 26/6 jag fick brev den 7/8 sände tillbaka till mig den 11/8

snabbt jobbat suveränt handlagt i göteborg.

Oj det var snabbt, GRATTIS!!!

Får väl bara hoppas att det flyter på lika bra för oss då.

Tack för svaret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan fick ut i torsdags den 13/8 lämnade ansökan 29 maj fick interjuv den 26/6 jag fick brev den 7/8 sände tillbaka till mig den 11/8

snabbt jobbat suveränt handlagt i göteborg.

Det var snabbt GRATTIS!!!

Får hoppas att det flyter på lika bra för oss. tack för alla svar!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Som ny här vill jag bara berätta hur min fru fick ut.

När hon kom iof för 8 år sedan så kom hon på turistvisa 3+3 mån.

Under tiden hon var här ansökte vi om ut, vilket imigrationsverket sa att det ej gick

men vi låg på ganska hårt.Så vi fick komma på interjuv, både hon och jag. Under hennes interjuv så

frågade dom om hon ville fullfölja ansöka om ut här och det ville hon "självklart". Dom sa då att om det blir

avslag så får hon inte komma tillbaka eller ansöka om nytt ut på 2 år. Men vi valde att fullfölja ansökan,

då blev hon tilldelade en advokat som efter ca 2 veckor ringde oss och bestämde en tid.

Vi träffade advokaten, han skrev ner i princip samma som vi sagt till imigrationsverket.

Sedan tog det 3 veckor sedan hade vi allting klart.

Kanske hade vi en j...vla tur, men som advokaten sa att finns det ingen anledning att neka ut om du

söker i hemlandet så skall det ej finnas någon grond att neka även om det söks i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...