Jump to content
IGNORERAD

Sälja Tillbaka El Till Nätet


Surin P3

Recommended Posts

Har hittat en ganska trevlig "ny" lag.

Den innebär att du får sälja tillbaka el som du producerar med t.ex. solpaneler till det thailändska elnätet.

Intressant pga att du slipper den större delen av kostnaden vid ett ev. solpanels-bygge på traditionellt sätt.

Inga batterier behövs, som tar en del plats och kostar en del pengar.

Det man i princip gör är att man länkar upp sig mot elnätet med sina solpaneler eller sin vindkraft och det som produceras i din el-fabrik dras av ifrån din totala elkostnad.

Denna lag kallas för 'Very Small Power Producer' (VSPP) lagen. Och uppdaterades i December 2006 till att bli riktigt intressant.

Läs mera på http://netmeter.org/

post-3076-124987398968_thumb.jpg

post-3076-124987418827_thumb.jpg

post-3076-124987398968_thumb.jpg

post-3076-124987418827_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemsidan verkar inte vara uppdaterad på ett par år...

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hittat en ganska trevlig "ny" lag.

Den innebär att du får sälja tillbaka el som du producerar med t.ex. solpaneler till det thailändska elnätet.

Intressant pga att du slipper den större delen av kostnaden vid ett ev. solpanels-bygge på traditionellt sätt.

Inga batterier behövs, som tar en del plats och kostar en del pengar.

Verkar rätt smutt, men kolla upp så det inte finns några just nu dolda avgifter som energiskatter mm.

Förbrukningsgraderna bör kollas upp mot vad du tror du kan producera tillbaka in i till nätet, och om det är någon nätavgift och allt sånt.

Har man otur kan det bli dyrt, men har man tur blir det billigt :)

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Motsvarade finns väl i Sverige också, men här var det något krångel/fördyring med specialutrustning, så vi ligger visst rätt långt efter t ex England. Än så länge är väl investering i vindkraftsandelar det närmaste vi kan komma beträffande egenproduktion.

Tyvärr talar våra statsmakter med kluven tunga här. De vill å ena sidan uppmana oss att spara energi och producera miljövänlig dito, samtidigt så medför detta minskade skatteintäkter varför man horribelt nog avser att beskatta mellanskillnaden av din rörliga produktionskostnad och marknadspriset på el. Så du skall inte ens få beakta ränta och värdeminskning på din vindkraftsinvestering; samtidigt som marknadspriset sätts av den dyraste oljeproducerade kW:en på marknaden. suicide.gif

Om vi tillverkade elen enligt P3Surins tips här i Sverige, så skulle vi antagligen drabbas på samma sätt. rtfm.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade varit intressant höra hur det fungerar från några användare. Annars låter det som bra ide.

Jätteintressant.

Hemsidan verkar inte vara uppdaterad på ett par år...

Baseras på vad?

Fast å andra sidan är väl inte hemsidan av största intresse utan hur projektet fortgår och hur det fungerar i verkligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Nu väntar vi bara på svar från Eladjunkten Arne

detta är en tråd i Arnes smak

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Baseras på vad?

Fast å andra sidan är väl inte hemsidan av största intresse utan hur projektet fortgår och hur det fungerar i verkligheten.

När jag skummade runt. Om man vill nå ut med hur projektet fortgår och funderar så är det väl toppen om man skriver det på hemsidan..vad är den annars till för????

Sluta skriv på MPR.sidan blir lika bra för det :crazy:

Själva idén med sol och sälja överskottet till elnätet tycker jag är jätteintressant.

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag skummade runt. Om man vill nå ut med hur projektet fortgår och funderar så är det väl toppen om man skriver det på hemsidan..vad är den annars till för? ???

Sluta skriv på MPR.sidan blir lika bra för det :crazy:

Själva idén med sol och sälja överskottet till elnätet tycker jag är jätteintressant.

Jag tycker inte att en grej som denna har med hemsidan att göra utan ser hellre att de gör det de ska utanför hemsidan, alltså.

Jag håller dock med om att en uppdaterad hemsida är bättre än som inte är uppdaterad, men ser hellre att projektet fungerar, än att de har en finfin hemsida.

Jag har kontaktat dem och vi får väl se om jag får nåt svar...?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket intressant för oss Faranger som är i våra hus bara en del av året B)

kanon om huset kunde generera och sälja el under övriga tider ju

Håll oss underrättade om eventuella resultat, erfarenheter och problem !!

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, fast är man riktigt smart så kopplar man in sin last i serie med di utgående ledningarna och då får man ju betalt även för den stöm som man "lånar" för sitt dagliga behöv.

Propplösaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

ha ha där kom den

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här ser en liten anläggning ut som tydligen producerar 3 kWh. Ganska smutt...

post-3076-124996359969_thumb.jpg

Inte så dumt faktiskt. I Thailand är det väl helt OK att kunna utnyttja solpanelerna som något slags solskydd dessutom, typ verandatak e d. Fast för egen del så känns det mer naturligt att försöka få upp panelerna på taket. Finns det goda tekniska argument mot att ha dem där? Kan tänka mig att alla former av underhåll/reparationer blir klart enklare med en lösning som på bilden.

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Verkar lite för fantastiskt för att vara sant. Men ingen vore gladare än jag om det skulle visa sig ekonomiskt försvarbart. Antar att det är de lokala elbolagen som sätter upp de ekonomiska förutsättningarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Enl. kalkyl så borde vi med en elräkning på ca 3.500 THB per månad kunna få tillbaka pengarna för investeringen i dessa solpaneler plus annan krafs som tillkommer på mellan 6 och 8 år. Inte så blodigt.

Det stora pluset är väl att det faktiskt går att montera ner pryttlarna och använda i nästa hus om man skulle flytta. Så man får nog igen pengarna i vilket fall som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...