Jump to content
IGNORERAD

Extension


janne_h

Recommended Posts

3 minuter sedan, skrev rolba:

 

 

Ni får flytta till phuket. Aldrig några problem om man har ordning på sina papper. Enda som jag sett att de jävlas är mot de som kommer i flipflop och changlinne.

Inga problem här heller om alla papper är i ordning och att komma i flipflop är inga problem.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 147
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    26

  • janne_h

    24

  • Captain Morgan

    15

  • LTD

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Captain Morgan
On 4/6/2020 at 7:50 PM, SatanG said:

 

Har hört innan att pengarna behöver komma från utlandet men aldrig sett någon källa på det.

Dec 2018 satte frugan in pengar på mitt konto för förlängningen, ingen som sa något om det men vi alla vet ju att mycket kan bero på dagsformen.

Banken verifierar, vad jag förstått, bara att du har summan sedan ett visst datum tillbaka.

 

/ SatanG

 

Under något år var det så att pengarna skulle bevisas komma från utlandet men det rann senare ut i sanden, under tystnad som vanligt.

Efter ytterliggare något år smögs texten bort från Imm instruktionerna. 

 

Under flera år var jag också tvungen att ta med ett ATM kvitto på beloppet som fanns på kontot samma morgon som jag skulle förlänga visumet men det rann också ut i sanden.

Detta fanns dock aldrig med i deras instruktioner.  

 

Efter att ha talat med olika personer under åren har jag funnit att det enklaste för pensionärsvisum är att söka på egna meriter med 800,000 Baht på kontot utan att blanda in thaifrun.
En del pensionärer blir lite  hispiga vid tanken på att de ska sätta in 800,000 men det är ju inte så att Imm tar pengarna. 
Jag kör i alla fall så och har sällan problem men tar alltid med två uppsättningar kopior av alla sidor i passet eftersom det ha hänt att de plötsligen ska ha någon extra sida och en gång skulle de ha alla.
Dessutom skriver jag varje år noga upp vilka dokument de krävde just det året med förhoppningen att det ska gälla även året därpå, vilket det ofta gör.

Bankens verifiering fixar jag dagen innan, vilket har fungerat bra. Har endast använt Bangkok och Nonthaburis Imm men det verkar som alla Imm har lite olika regler.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

 

Under något år var det så att pengarna skulle bevisas komma från utlandet men det rann senare ut i sanden, under tystnad som vanligt.

Efter ytterliggare något år smögs texten bort från Imm instruktionerna. 

 

Under flera år var jag också tvungen att ta med ett ATM kvitto på beloppet som fanns på kontot samma morgon som jag skulle förlänga visumet men det rann också ut i sanden.

Detta fanns dock aldrig med i deras instruktioner.  

 

Efter att ha talat med olika personer under åren har jag funnit att det enklaste för pensionärsvisum är att söka på egna meriter med 800,000 Baht på kontot utan att blanda in thaifrun.
En del pensionärer blir lite  hispiga vid tanken på att de ska sätta in 800,000 men det är ju inte så att Imm tar pengarna. 
Jag kör i alla fall så och har sällan problem men tar alltid med två uppsättningar kopior av alla sidor i passet eftersom det ha hänt att de plötsligen ska ha någon extra sida och en gång skulle de ha alla.
Dessutom skriver jag varje år noga upp vilka dokument de krävde just det året med förhoppningen att det ska gälla även året därpå, vilket det ofta gör.

Bankens verifiering fixar jag dagen innan, vilket har fungerat bra. Har endast använt Bangkok och Nonthaburis Imm men det verkar som alla Imm har lite olika regler.
 

Hej

 

Förra året, när det var dags för 1-års extension av mitt O-A visum, så övervägde jag varianten med 800000baht på thaikontot.

Det är ju sant som du skriver, det är ju inte så man "blir av" med pengarna. Däremot, om jag fattat rätt, så måste 400000baht stå

kvar på banken tills det är dags för nästa förlängning. Dessutom till en, i mitt fall, låg ränta på Bangkok Bank.

Det blev istället att jag ordnade ett "income letter" på ambassaden.

Detta ska ju numera även gå att ordna utan besök på ambassaden, tycker det verkar smidigt.

 

mvh

biker

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
5 minutes ago, biker said:

Hej

 

Förra året, när det var dags för 1-års extension av mitt O-A visum, så övervägde jag varianten med 800000baht på thaikontot.

Det är ju sant som du skriver, det är ju inte så man "blir av" med pengarna. Däremot, om jag fattat rätt, så måste 400000baht stå

kvar på banken tills det är dags för nästa förlängning. Dessutom till en, i mitt fall, låg ränta på Bangkok Bank.

Det blev istället att jag ordnade ett "income letter" på ambassaden.

Detta ska ju numera även gå att ordna utan besök på ambassaden, tycker det verkar smidigt.

 

mvh

biker

 

 

Korrekt med 400,000 Baht på banken men det kan ju vara bra att ha lite reserver.

Själv har jag ingen annan inkomst än aktieutdelningar så "income letter" är uteslutet.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Captain Morgan:

Korrekt med 400,000 Baht på banken men det kan ju vara bra att ha lite reserver.

Själv har jag ingen annan inkomst än aktieutdelningar så "income letter" är uteslutet.

 

Det är sant. Jag kanske fattat fel, men så länge man förlänger 1 år i taget, då är de 400000

oåtkomliga? Men så är det kanske inte.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
4 minutes ago, biker said:

Det är sant. Jag kanske fattat fel, men så länge man förlänger 1 år i taget, då är de 400000

oåtkomliga? Men så är det kanske inte.

 

mvh

biker

 

Jag gissar att man kan använda dem för sjukvård om man inte är försäkrad för regeln om 400,000 kom till i samma veva som de började tjata om sjukförsäkringar om jag minns rätt.
Vet inte riktigt hur de ska kolla att de har stått på kontot hela tiden. I dokumentet från banken? Ska förnya snart och får kanske veta då.
Det kan vara ännu en grej som rinner ut i sanden i tysthet för nu har de ju lite viktigare saker att oroa sig över än farangparanoia..

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev biker:

Hej

 

Förra året, när det var dags för 1-års extension av mitt O-A visum, så övervägde jag varianten med 800000baht på thaikontot.

Det är ju sant som du skriver, det är ju inte så man "blir av" med pengarna. Däremot, om jag fattat rätt, så måste 400000baht stå

kvar på banken tills det är dags för nästa förlängning. Dessutom till en, i mitt fall, låg ränta på Bangkok Bank.

Det blev istället att jag ordnade ett "income letter" på ambassaden.

Detta ska ju numera även gå att ordna utan besök på ambassaden, tycker det verkar smidigt.

 

mvh

biker

 

 

Ja jag ringde dom. Sen mailade jag över alla handlingar till ambassaden. Några dagar senar kom ups med inkomstbeviset från ambassaden, som verkar vara ok för immigration.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt kom 60 dagars extension upp på bordet. Som kvinnan på immigration mer än gärna ville fixa till mig. Jag sa till min fru. Att det verkar ju värdelöst. Då det i alla fall inte räcker till 2 Juli när finnair säger sig börja flyga igen. Så vi bestämde att fixa dom papper som saknas. Och satsa på en ettårsextension istället. Vad jag förstått är det ju 1900 baht i båda fallen ändå. Då kan man ju lika gärna göra det ordentligt från början. Så slipper man springa och stöka på immigration i onödan.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev biker:

Hej

 

Förra året, när det var dags för 1-års extension av mitt O-A visum, så övervägde jag varianten med 800000baht på thaikontot.

Det är ju sant som du skriver, det är ju inte så man "blir av" med pengarna. Däremot, om jag fattat rätt, så måste 400000baht stå

kvar på banken tills det är dags för nästa förlängning. Dessutom till en, i mitt fall, låg ränta på Bangkok Bank.

Det blev istället att jag ordnade ett "income letter" på ambassaden.

Detta ska ju numera även gå att ordna utan besök på ambassaden, tycker det verkar smidigt.

 

mvh

biker

 

 

Jag har min 800000 på Kasikorn Bank, som just nu ger 1,05% i ränta (Super Senior Fixed Deposit), därutöver ingår dessutom en liten livförsäkring.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Captain Morgan


Någon som vet på vilken Thai government website man kan få mer info om det senaste 3 månaders uppskovet med visa extension till 31 Juli?


 

  Bangkok Post 21 April 2020.
image.thumb.png.3f2fe5db681ef3b7b65030f9ad2efeb9.png

 

 

Ändrades av Captain Morgan
Link to comment
Dela på andra sajter

https://twitter.com/RichardBarrow/status/1252835323177865218

18 minutes ago, Captain Morgan said:


Någon som vet på vilken Thai government website man kan få mer info om det senaste 3 månaders uppskovet med visa extension till 31 Juli?


 

  Bangkok Post 21 April 2020.
image.thumb.png.3f2fe5db681ef3b7b65030f9ad2efeb9.png

 

 

Vet inte riktigt vad för info du söker men här har du en rätt utförlig videoförklaring av " Deputy Spokesperson at the Ministry of Foreign Affairs":

 

 

https://twitter.com/RichardBarrow/status/1252835323177865218

 

 

 

Ändrades av Fantomen
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Captain Morgan:


Någon som vet på vilken Thai government website man kan få mer info om det senaste 3 månaders uppskovet med visa extension till 31 Juli?


 

  Bangkok Post 21 April 2020.
image.thumb.png.3f2fe5db681ef3b7b65030f9ad2efeb9.png

 

 

https://forum.thaivisa.com/topic/1160719-Thailand-extends-foreigners-visas-for-a-second-time-as-coronavirus-cases-slow/?utm_source=newsletter-20200422-0551&utm_medium=email&utm_campaign=news

 

Kanske fake news 😚

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Captain Morgan:


Någon som vet på vilken Thai government website man kan få mer info om det senaste 3 månaders uppskovet med visa extension till 31 Juli?


 

  Bangkok Post 21 April 2020.
image.thumb.png.3f2fe5db681ef3b7b65030f9ad2efeb9.png

 

 

Finns något på svenska ambassadens sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Då var jag och hämtade min 1års stämpel idag. Vilken cirkus.... 

Dom kunde inte hitta mina papper. Så tjejen som sorterar papper, sprang runt som ett yrt höns. Efter någon timme hittade tjejen som stämplar passet papprena. Och lämnade det vidare till någon chef för underskrift. Dom har ju även stängt 3 av 4 sittplatser. Så man fick stå och vänta. Sen började tjejen som sorterar papper, att ropa upp nummer. Min fru gick fram och sa att vi inte fått nummer av tjejen. Inga problem, vi håller reda på vem ni är. När mitt pass kom tillbaka. Så frågade hon mig vilket nummer jag hade. Min fru kom fram och sa igen att vi inte har något nummer. Då blev tjejen som sorterar papper jätte otrevlig, och började gnälla på att jag hade stått några meter bort och tittat på henne när hon jobbade. Typ thailändsk reaktion för ett tappat ansikte. Min fru fick bita sig i tungan för att inte säga till henne att hon är väldigt otrevlig. 

Min fru hade under väntetiden hittat en ledig plats. Hon vart tillsagd, att resa på sig, och vänta utanför. Trodde att det skulle vara mindre folk på immigration på grund av visum amnestin+

Det var mer folk idag än för en månad sedan. 

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev hakancnx:

Vilket immigrationkontor ?

Bangkok Cheang Watthana. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-05-12 at 14:20, skrev janne_h:

Då var jag och hämtade min 1års stämpel idag. Vilken cirkus.... 

Dom kunde inte hitta mina papper. Så tjejen som sorterar papper, sprang runt som ett yrt höns. Efter någon timme hittade tjejen som stämplar passet papprena. Och lämnade det vidare till någon chef för underskrift. Dom har ju även stängt 3 av 4 sittplatser. Så man fick stå och vänta. Sen började tjejen som sorterar papper, att ropa upp nummer. Min fru gick fram och sa att vi inte fått nummer av tjejen. Inga problem, vi håller reda på vem ni är. När mitt pass kom tillbaka. Så frågade hon mig vilket nummer jag hade. Min fru kom fram och sa igen att vi inte har något nummer. Då blev tjejen som sorterar papper jätte otrevlig, och började gnälla på att jag hade stått några meter bort och tittat på henne när hon jobbade. Typ thailändsk reaktion för ett tappat ansikte. Min fru fick bita sig i tungan för att inte säga till henne att hon är väldigt otrevlig. 

Min fru hade under väntetiden hittat en ledig plats. Hon vart tillsagd, att resa på sig, och vänta utanför. Trodde att det skulle vara mindre folk på immigration på grund av visum amnestin+

Det var mer folk idag än för en månad sedan. 

Du får flytta till Korat, här är dom alltid jättetrevliga och hjälpsamma.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Esspe:

Du får flytta till Korat, här är dom alltid jättetrevliga och hjälpsamma.

:) Det är lite olika på myndigheter har jag märkt. När jag sökte arbetstillstånd så var tjejerna som skyfflade papper helstöddiga. Och satt och pratade högt och brett om att farangen inte var riktigt klok som tänkte jobba som rörmokare själv (fast dom hittat på det själv, då jag skulle leda företaget vilket arbetstillståndet syftade till). När dom fick veta att min fru som satt mittemot dom inte var ett bud, utan företagets VD och tillika min fru. Då tystnade dom snabbt moloket i ärendet, och fixade papprena snabbt.  Medans dom som hanterar den årliga uppdateringen av arbetstillståndet är hur trevliga, och hjälpsamma som helst. Verkar vara att dom som står längst ner på pinnskalan bland dom statliga anställda, anser sig vara förmer än andra. Sen är det väl en massa faranger som kommer dit och skäller, när dom inte gör som farangen vill alla gånger. När jag kom dit så var det en kille som var där en dag för tidigt, och bads att komma tillbaka dagen efter. Det vart ju naturligtvis lite friktion där. I mitt fall, vart det väl mera av en händelse att mina papper förlagts. Dock är det väl typiskt Thai som tappar ansiktet att gå i konfrontation, och bli otrevliga. Vilket jag tror detta handlade om. Var ju samma när vi sökte. Då var damen som tog emot ansökan först ganska otrevlig. För att sen dan efter vara hur trevlig som helst. Beror nog ofta på dagsformen har jag märkt. Dock trivs jag ganska bra här i Bangkok, och ser ingen anledning att flytta. Även om Korat verkar vara en trevlig stad.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev janne_h:

:) Det är lite olika på myndigheter har jag märkt. När jag sökte arbetstillstånd så var tjejerna som skyfflade papper helstöddiga. Och satt och pratade högt och brett om att farangen inte var riktigt klok som tänkte jobba som rörmokare själv (fast dom hittat på det själv, då jag skulle leda företaget vilket arbetstillståndet syftade till). När dom fick veta att min fru som satt mittemot dom inte var ett bud, utan företagets VD och tillika min fru. Då tystnade dom snabbt moloket i ärendet, och fixade papprena snabbt.  Medans dom som hanterar den årliga uppdateringen av arbetstillståndet är hur trevliga, och hjälpsamma som helst. Verkar vara att dom som står längst ner på pinnskalan bland dom statliga anställda, anser sig vara förmer än andra. Sen är det väl en massa faranger som kommer dit och skäller, när dom inte gör som farangen vill alla gånger. När jag kom dit så var det en kille som var där en dag för tidigt, och bads att komma tillbaka dagen efter. Det vart ju naturligtvis lite friktion där. I mitt fall, vart det väl mera av en händelse att mina papper förlagts. Dock är det väl typiskt Thai som tappar ansiktet att gå i konfrontation, och bli otrevliga. Vilket jag tror detta handlade om. Var ju samma när vi sökte. Då var damen som tog emot ansökan först ganska otrevlig. För att sen dan efter vara hur trevlig som helst. Beror nog ofta på dagsformen har jag märkt. Dock trivs jag ganska bra här i Bangkok, och ser ingen anledning att flytta. Även om Korat verkar vara en trevlig stad.

Man kan ju också ge fan i att gå till Immigration och gå till en agency istället med sitt pass. Det kostar en slant, men det kan det vara värt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Jive:

Man kan ju också ge fan i att gå till Immigration och gå till en agency istället med sitt pass. Det kostar en slant, men det kan det vara värt.

Jag använder min fru som agency. Har hittills funkat. 😀 I just detta fall vid ansökan. Tror jag att både jag och min fru, var tvungna att vara närvarande. Då extension bygger på marrige o visum. Fast det är möjligt att det skulle kunnat funka med en agency. Är inte helt säker där. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

OA retirement extension kräver numera en försäkring. Utan försäkring 13000 baht till agency i Pattis.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Captain Morgan

Slog  nytt personbästa på Imm igår, 1 timme och 38 minuter för 1 års extension av gubbvisum + Re-entry permit + 90 dagars.

Det brukar ta över 3 timmar men där fanns inte många besökare, kanske ett tjugotal.

 

Hade hört att man skulle slippa 90 dagars i Coronakrisen men så var inte fallet, den skulle också in. Däremot frågade de inte om någon sjukförsäkring.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

Slog  nytt personbästa på Imm igår, 1 timme och 38 minuter för 1 års extension av gubbvisum + Re-entry permit + 90 dagars.

Det brukar ta över 3 timmar men där fanns inte många besökare, kanske ett tjugotal.

 

Hade hört att man skulle slippa 90 dagars i Coronakrisen men så var inte fallet, den skulle också in. Däremot frågade de inte om någon sjukförsäkring.

 

 

Vilket visum hade du i botten, OA eller O?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
1 hour ago, Jive said:

Vilket visum hade du i botten, OA eller O?

Har varken OA eller O.

Hade ett Non-B som Imm la över i ett Non-RE för 5-6 år sedan. 
Därefter har jag förnyat en gång per år som övriga gubbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-05-27 at 16:20, skrev Captain Morgan:

Slog  nytt personbästa på Imm igår, 1 timme och 38 minuter för 1 års extension av gubbvisum + Re-entry permit + 90 dagars.

Det brukar ta över 3 timmar men där fanns inte många besökare, kanske ett tjugotal.

 

Hade hört att man skulle slippa 90 dagars i Coronakrisen men så var inte fallet, den skulle också in. Däremot frågade de inte om någon sjukförsäkring.

 

 

 

Gjorde 90-dagars online idag, får se om det går igenom.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...