Jump to content
IGNORERAD

Permitterad


Nicholas

Recommended Posts

29 minutes ago, samet said:

Fast det är ju just därför man har konsulter. De må vara dyrare men inget tjafs när man skickar hem dem med två veckors varsel. 

 

Jag är inte "hemskickad" även om jag "jobbar" hemmifrån, men utan nya uppgifter att göra blir det inte många timmar att debitera. 

Precis, vi sade upp våra konsulter i ”förebyggande” syfte för att förhoppningsvis slippa säga upp fast anställda senare; vilket är både svårare och känsligare.

 

I vårt fall, och förmodligen också många andras, så höll konsulterna på med utvecklingsprojekt med lång ledtid. Det är ju också det första som ryker i svåra tider; vem orkar bry sig om 3 år in i framtiden när man inte vet om företaget överlever närmaste 3-6 månaderna? 

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 303
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Batting

    43

  • Knasen

    23

  • Mankan

    18

  • Kenneth4618

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

6 timmar sedan, skrev bob:

Igår fick jag reda på från en kompis att de skulle börja permittera folk som satt på bänken (hon jobbar på ett konsultföretag). Saken är att det i princip ALLTID sitter folk på bänken på de större konsultföretagen, jag vill tro allt från 5 till 15%.

Är detta ett sätt för företagen att "tjäna" lite pengar mån tro...?


MVH

Cynikern

De får väl som alla andra fler som sitter på låda när inte jobben rullar in. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev samet:

Fast det är ju just därför man har konsulter. De må vara dyrare men inget tjafs när man skickar hem dem med två veckors varsel. 

 

Jag är inte "hemskickad" även om jag "jobbar" hemmifrån, men utan nya uppgifter att göra blir det inte många timmar att debitera. 

Javisst det kom inte som någon överraskning för honom. Blir lite knepigt att hitta nytt jobb nu på ett tag kanske. Jag tyckte han kunde plocka jordgubbar i sommar, vet inte om det gick hem speciellt :)

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 hours ago, Mankan said:

De får väl som alla andra fler som sitter på låda när inte jobben rullar in. 


Jo men det var inte det mitt inlägg gällde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var på röntgen idag på USÖ i Örebro,inte en jävel av besökare eller personal bar skyddsmask(jag hade munskydd enär jag tillhör riskgrupp de luxe)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

21 hours ago, Esspe said:

Javisst det kom inte som någon överraskning för honom. Blir lite knepigt att hitta nytt jobb nu på ett tag kanske. Jag tyckte han kunde plocka jordgubbar i sommar, vet inte om det gick hem speciellt :)

Där har vi en möjlig konsekvens till av coronapaniken, det kanske inte kommer några thailändska bärplockare i sommar  :o

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev måne:

Var på röntgen idag på USÖ i Örebro,inte en jävel av besökare eller personal bar skyddsmask(jag hade munskydd enär jag tillhör riskgrupp de luxe)

Enligt WHO behövs ingen ansiktsmask om man är frisk förutom om man tar hand om nån man misstänker ha Covid-19

 

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/when-and-how-to-use-masks

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev spooncreek:

Där har vi en möjlig konsekvens till av coronapaniken, det kanske inte kommer några thailändska bärplockare i sommar  :o

Och inte polacker, vitryssar m.fl. heller. Inga jordgubbar till midsommar.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Esspe:

Och inte polacker, vitryssar m.fl. heller. Inga jordgubbar till midsommar.

Lugn....det finns massor av arbetslösa araber och negrer att sätta på dom jobben.

Dom går för närvarande bara och driver överallt på stan.

Bara skönt om dom försvinner.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har varit korttidspermitterad ett par veckor nu. Egentligen utan anledning då vi ej berörs av Coronakrisen, men ledningen var gniden och ville ta del av de pengar regeringen pytsar ut.

Dock tror jag att detta är ett stort misstag. Eftersom beläggningen är normal, men då vi jobbar bara 16 timmar i veckan blir kunderna nu lidande. Dumsnålt gjort, eller vad man nu säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-04-08 at 19:34, skrev Dempa:

Enligt WHO behövs ingen ansiktsmask om man är frisk förutom om man tar hand om nån man misstänker ha Covid-19

 

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/when-and-how-to-use-masks

Bra och ha om det är nån smittad som nyser jämte en jag komer att ha på mig en när jag är på bussen spårvagnen ica mm tillhör också risk grupp de lux  70 +

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minutes ago, clion said:

Bra och ha om det är nån smittad som nyser jämte en jag komer att ha på mig en när jag är på bussen spårvagnen ica mm tillhör också risk grupp de lux  70 +

Köp med dig några hem, kom ihåg att dom skall tvättas så du behöver ombyte.

 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev ReKa:

Har varit korttidspermitterad ett par veckor nu. Egentligen utan anledning då vi ej berörs av Coronakrisen, men ledningen var gniden och ville ta del av de pengar regeringen pytsar ut.

Dock tror jag att detta är ett stort misstag. Eftersom beläggningen är normal, men då vi jobbar bara 16 timmar i veckan blir kunderna nu lidande. Dumsnålt gjort, eller vad man nu säger.

schysst mot dom företag som går KK innan hjälpen komer

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev ReKa:

Har varit korttidspermitterad ett par veckor nu. Egentligen utan anledning då vi ej berörs av Coronakrisen, men ledningen var gniden och ville ta del av de pengar regeringen pytsar ut.

Dock tror jag att detta är ett stort misstag. Eftersom beläggningen är normal, men då vi jobbar bara 16 timmar i veckan blir kunderna nu lidande. Dumsnålt gjort, eller vad man nu säger.

Har erat företag blivit godkända? Isåfall får man hoppas de åker på en kontroll, finns många som behöver pengarna bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev M33:

Har erat företag blivit godkända? Isåfall får man hoppas de åker på en kontroll, finns många som behöver pengarna bättre.

 

"Alla" som söker blir godkända och erhåller stödet, förutsett att man klarar av att läsa instruktionen och fylla i blanketten. Granskningen/uppföljningen görs i efterhand. Då kan man bli återbetalningsskyldig om man inte behövde stödet. 

 

Rätt korkat faktiskt att göra så om man har kunder. Minskad produktion och i slutänden inget stöd. Med andra ord, bara kostnader och minskade intäkter. 

Ändrades av samet
Rättstavning
Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan

Alla verkar ha missat slutnotan för korttidspermitteringarna. Den kommer att betalas kollektivt av alla skattebetalare i Sverige.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev samet:

 

"Alla" som söker blir godkända och erhåller stödet, förutsett att man klarar av att läsa instruktionen och fylla i blanketten. Granskningen/uppföljningen görs i efterhand. Då kan man bli återbetalningsskyldig om man inte behövde stödet. 

 

Rätt korkat faktiskt att göra så om man har kunder. Minskad produktion och i slutänden inget stöd. Med andra ord, bara kostnader och minskade intäkter. 

Låter rimligt, det gick ju fort att bli godkänd. 

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev M33:

Har erat företag blivit godkända? Isåfall får man hoppas de åker på en kontroll, finns många som behöver pengarna bättre.

Ja, till min förvåning och besvikelse godkändes vi. Jag hade hellre jobbat på som vanligt då lönen sänks med 7%. 
 

Men som vanligt i detta landet delas bidrag ut huller om buller utan större koll. 

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev Dolle:

schysst mot dom företag som går KK innan hjälpen komer

”Hjälpen” kommer mycket snabbt. Från ansökan till besked tog nog 3-4 dagar bara. Konstigt att facket inte protesterade då vi löntagare i firman generellt drabbas negativt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Baa:

Köp med dig några hem, kom ihåg att dom skall tvättas så du behöver ombyte.

 

Har 4 st olika Exets bror har väll 10 han tvättade dem igår🙄

Så var det de här med intyget poliserna kom med en flak Taxi och läu läu passet och så drog de iväg ut i ingenstans till ett sjukhus de var som ugglor 

Det var tal om Bangkok Hospital inte där heller Grann tjejen bad mig ringa ambasaden och efter 57 olika knapptryckningar kom jag till en svensk

Och han sa det behövs inte 

Allt det här komer från exets bror en riktig ba ba ba boo Med 2 veckors karantän och temp tagning Nu är jag fri så i morgon ska jag göra morgon promenaden ner genom centrum längs Beachen  kanske fiskhamnen 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
59 minuter sedan, skrev samet:

 

"Alla" som söker blir godkända och erhåller stödet, förutsett att man klarar av att läsa instruktionen och fylla i blanketten. Granskningen/uppföljningen görs i efterhand. Då kan man bli återbetalningsskyldig om man inte behövde stödet. 

 

Rätt korkat faktiskt att göra så om man har kunder. Minskad produktion och i slutänden inget stöd. Med andra ord, bara kostnader och minskade intäkter. 

Om man nu får kunderna till att lida så har man ju absolut klantat sig. 
Ibland brukar jag undra hur kortsiktigt och ologiskt man tänker i Thailand, men nu vet jag inte om vi är så mycket smartare i Sverige när man permitterar bara för att det går. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Baa:

Köp med dig några hem, kom ihåg att dom skall tvättas så du behöver ombyte.

 

20200421_121114.thumb.jpg.2dddb6121e2890db8b1aafab49e7cd4c.jpg

Den  svarta är som string trosa på truten20200421_122120.thumb.jpg.4ceeb223fab53fa1e09b8f45b3bbb344.jpg

Skål

20200421_121525.jpg

20200421_121413.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

Alla verkar ha missat slutnotan för korttidspermitteringarna. Den kommer att betalas kollektivt av alla skattebetalare i Sverige.
 

Vet inte om alla missat slutnotan men vad hade alternativet kostat skattebetalarna? Massvarsel och massiva konkurser. När sedan saker och ting börjar rulla igång igen så finns varken företagen eller arbetskraften kvar. Kanske det i vissa branscher går att bara öppna upp och köra igång genom att anställa random arbetssökande men många branscher har hårda regelverk där tidskrävande tillstånd ska sökas och godkännas, personalen måste inneha rätt och färska kompetenser osv. 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev ReKa:

Har varit korttidspermitterad ett par veckor nu. Egentligen utan anledning då vi ej berörs av Coronakrisen, men ledningen var gniden och ville ta del av de pengar regeringen pytsar ut.

Dock tror jag att detta är ett stort misstag. Eftersom beläggningen är normal, men då vi jobbar bara 16 timmar i veckan blir kunderna nu lidande. Dumsnålt gjort, eller vad man nu säger.

Jag förstår inte riktigt vad företaget har att tjäna på detta om du säger att beläggningen är normal. Om personalen inte är lönsam att ha i produktion vid normal beläggning så måste det väl i längden vara bättra att säga upp personal. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

Alla verkar ha missat slutnotan för korttidspermitteringarna. Den kommer att betalas kollektivt av alla skattebetalare i Sverige.
 

Det kan väl ändå inte vara så många som inte förstår att det handlar om skattepengar? 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...