Jump to content
IGNORERAD

Non Immigrant O Visa


Kim

Recommended Posts

Jag har ett 1 årigt Non Immigrant O visa som upphör att gälla den 11 sept. Jag tänkte dock inte resa till Thailand förrän i slutet på samma månad och behöver därför söka ett nytt 1 års visa via post till konsulatet i Gothenburg. Frågan är vad dom säger på konsulatet om min ansökan dimper ner hos dom redan nu i aug... när jag fortfarande har ett gällande tillstånd.

Min fråga är alltså, går det bra att ansöka om ett 1 års Non Immigrant O visa innan det tidigare gått ut eller kommer dom att retunera min ansökan obehandlad om jag skickar in den en månad innan mitt gällande visa går ut?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim, dom säger ingenting om Du ansöker om nytt visa innan det gamla gått ut, jag hade 3 månader kvar på mitt, och jag skall dessutom resa in innan det gamla gått ut, nema problema., var bara noga med att dokumentera NÄR Du skall resa in, Du kan inte ansöka tidigare än 3 månader innan inresedatum. Ambassade i Sthlm kräver därför kopia på bokad flygbiljett.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim, dom säger ingenting om Du ansöker om nytt visa innan det gamla gått ut, jag hade 3 månader kvar på mitt, och jag skall dessutom resa in innan det gamla gått ut, nema problema., var bara noga med att dokumentera NÄR Du skall resa in, Du kan inte ansöka tidigare än 3 månader innan inresedatum. Ambassade i Sthlm kräver därför kopia på bokad flygbiljett.

MVH

Baa

Tack för infon. Låter lovande om du har fått en ansökan beviljad trots att du hade 3 månaders giltighet kvar på det gamla. Då bör dom veckor jag har kvar inte vara något problem. great.gif I övrigt vet jag det mesta om visumansökningsregler, och även en del hur man kan komma runt en del av bestämmelserna. Har två pass smockfulla med inklistrade thailandsvisan så man har ju tvingats läsa på regelverket med jämna mellanrum.

Denna gång blir dock första ggn jag kontaktar konsulatet i Göteborg för ett visaärende. Har i 12 år använt mig av stockholmsambassaden för ansökan men from förra hösten så tar dom tyvärr inte längre emot ansökningar via post. Och flyga ned till Sthlm t o r 2 ggr med en veckas mellanrum bara för att personligen lämna in, samt hämta ut, ansökan kommer jag aldrig att göra. Då åker jag hellre till Thailand visumlös och fixar visat på någon grannlandsambassad istället.

Men som tur är tar konsulatet i Göteborg fortfarande emot ansökningar via post.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi ändå är inne på ämnet... Om jag skaffar och får ett 1-årigt Non-immigrant-O via kontakter i Thailand (ja, allt går att fixa), är det sedan enkelt för mig att förlänga på konsulatet i Göteborg året efter? Jag menar, är varje års ansökan samma som att söka för första gången, eller förlänger de enklare om man väl har fått det en gång?

Tack på förhand om någon vet :)

Mvh,

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste ansöka om nytt varje gång/år.

Men det måste väl Din fixarkontakt kunna berätta för Dig?

Går att fixa via kontakt i LOS? Njaaa. Joo, måhända, men det kostar lika pengar ändå så om Du är i Sverige finns det väl ingen anledning att "fixa" det i Thailand. Ett litet tips dock. Om Du tar Dig en "visarun" just innan 12 månaders går ut så får Du ytterligare 90 dar, d.v.s. 15 månaders visa.

Har haft 1 års multientrence de senaste 6 åren men alltid "fixat" i Sverige eller Laos.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för infon. Låter lovande om du har fått en ansökan beviljad trots att du hade 3 månaders giltighet kvar på det gamla. Då bör dom veckor jag har kvar inte vara något problem. great.gif I övrigt vet jag det mesta om visumansökningsregler, och även en del hur man kan komma runt en del av bestämmelserna. Har två pass smockfulla med inklistrade thailandsvisan så man har ju tvingats läsa på regelverket med jämna mellanrum.

Denna gång blir dock första ggn jag kontaktar konsulatet i Göteborg för ett visaärende. Har i 12 år använt mig av stockholmsambassaden för ansökan men from förra hösten så tar dom tyvärr inte längre emot ansökningar via post. Och flyga ned till Sthlm t o r 2 ggr med en veckas mellanrum bara för att personligen lämna in, samt hämta ut, ansökan kommer jag aldrig att göra. Då åker jag hellre till Thailand visumlös och fixar visat på någon grannlandsambassad istället.

Men som tur är tar konsulatet i Göteborg fortfarande emot ansökningar via post.

Hej, kopierar in lite grann från ett mail jag fick från ambassaden i Sthlm.

If you cannot come to Stockholm by yourself, you can ask someone to submit application and pick up your passport for you. It's the smae with tourist visa (except you can send tourist visa application to Consular in Gothenberg

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, kopierar in lite grann från ett mail jag fick från ambassaden i Sthlm.

If you cannot come to Stockholm by yourself, you can ask someone to submit application and pick up your passport for you. It's the smae with tourist visa (except you can send tourist visa application to Consular in Gothenberg

Jo jag känner till att man kan lämna och hämta visa via ombud. Men det kommer inte bli aktuellt i mitt fall eftersom konsulatet i Gbg fortfarande tar emot ansökningar via post. Något jag förstås tycker stockholmsambassaden borde försöka återinföra nu när turistströmmen till Thailand minskar.

Känner åtminstone ett pensionärspar från norra Sverige som drastiskt förkortat sin traditionsenliga vintersemester i Thailand eftersom dom numera inte kan ansöka om visum via post. Tror inte Thailand vinner på att försvåra för svenska pensionärspar att tillbringa vintrarna på något lyxhotell ägda av landsmän.

Fast det är väl som vanligt vattentäta skott mellan beslutande myndighetspersoner och dom som förlorar på den minskande turismen så det lär väl inte bli några förändringar.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ambassaden i Stockholm som tagit detta beslut för att slippa hantera kontanter , att det förekommit anklagelser om försvunna pengar är ett obekräftat rykte och lämnas därför utan kommentar.

Det ingenting som Thailads UD är inblandat i.

Vad jag kan förstå så har den längsta tiden att få sitt visa, om alla dokument varit i ordning, varit under en vecka, i slutet av juli månad fick man det dagen efter så överbelastning bör det inte ha varit i alla fall, det är svårt att fatta varför man är så ogin i sitt bemötande när det funkar på andra ambassader och konsulat, men så är det.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ambassaden i Stockholm som tagit detta beslut för att slippa hantera kontanter , att det förekommit anklagelser om försvunna pengar är ett obekräftat rykte och lämnas därför utan kommentar.

Det ingenting som Thailads UD är inblandat i.

Vad jag kan förstå så har den längsta tiden att få sitt visa, om alla dokument varit i ordning, varit under en vecka, i slutet av juli månad fick man det dagen efter så överbelastning bör det inte ha varit i alla fall, det är svårt att fatta varför man är så ogin i sitt bemötande när det funkar på andra ambassader och konsulat, men så är det.

Baa

Det är första ggn jag hör att dom ändrade rutinerna vad gäller ansökan via post beror på risken för stöld vid kontanthanteringen. Den officiella versionen/förklaringen förra hösten, när beslutet att ej längre acceptera ansökningar via post togs, var för att det kom in så många felaktiga/ofullständiga ansökningar.

Själv har jag dock lyckats skicka in fullständiga och korrekta ansökan 12 år i rad och brukat få tillbaka det färdiga visat med vändande post. Smidigt som attan.

Så det är jäkligt synd att dom försämrat servicen.

Lite lustigt är ju det faktum att dom bjuder på visaansökningavgiften på 200 kr (turistvisa) för att få fler turister att åka/stanna längre samtidigt som dom krånglar till samt fördyrar ansökan för andra än stockholmare med många tusentals kronor.

Flyg t o r Norrland-Sthlm två ggr för att lämna in samt hämta ut sin ansökan/visa samt några dgrs påtvingad ledighet från jobbet för att fixa detta handlar ju om 5 siffriga kostnader i ett i-land där också tid räknas i pengar. Att då bjuda på 200 kr i ansökningsavgift gör ju varken till eller ifrån tycker man.

Men det är klart, tjänstemännen på ambassaden är från Thailand där en vanlig människas tid inte är värt just något och där är man ju bland folket van att behöva ta ledigt några dgr och kanske åka 100 mil med buss till Bangkok t o r och ligga över några nätter bara för att fixa något enkelt ärende, som att skaffa ett pass t ex.

Men sådant krångel funkar ju inte i ett i-land där ekorrhjulen måste snurra för att vi effektivt ska kunna upprätthålla vår i-landsstandard.

Så en hel del av dom pensionärer, eller andra, som gärna skulle ha spenderat vintern i Thailand väljer nog andra länder istället bara för att visumhanteringen krånglats till. Det är jag helt övertygad om.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Om ansökningarna sänds med "vanlig" post så kanske pengarna "försvinner" på vägen.Då är det kanske inte så konstigt att ambasaden skyller på att dom inte kan hantera kontanter och med detta argument slutar dom med postansökan.Det kanske inte ännu försvinner så mycket i GbG så att dom kan fortsätta ta emot brev utan att dom är tömda på vägen dit.

Bara en fundering inget påstående.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Polarn som har hus i Baan phe sa att han går till ett typ Imagrationskontor i Baan Phe, eller om det var i Rayong.

Och där får man en stämpel i passet, som tillåter en att stanna och resa till Thailand 1 år till.

Låter ju enkelt... men man undrar ju... för inget är enkelt när det gäller krångliga VISA regler hitådit

Tyvärr kan jag inte detaljerna, men det finns det kanske andra här som vet mer...

Vill du gå med i Vattenskallarnas förening? - JätteHjärna !

Link to comment
Dela på andra sajter

Polarn som har hus i Baan phe sa att han går till ett typ Imagrationskontor i Baan Phe, eller om det var i Rayong.

Och där får man en stämpel i passet, som tillåter en att stanna och resa till Thailand 1 år till.

Låter ju enkelt... men man undrar ju... för inget är enkelt när det gäller krångliga VISA regler hitådit

Tyvärr kan jag inte detaljerna, men det finns det kanske andra här som vet mer...

Jag vet att det finns. Priset ligger på ca: 25 000 bath.huh.gif

Mvh Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rayongs Immigrationskontor ligger i Mataput. Ett års förlängning kostar det vanliga 1900 bath.

Mbh

tasa

Sorry.missade att det handlade om förlängning av ett visa. Dags att gå till sängs..gonatt

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rayongs Immigrationskontor ligger i Mataput. Ett års förlängning kostar det vanliga 1900 bath.

Mbh

tasa

Vad jag har förstått, så kan man åka in på vanligt 30 dagar som alla får, och sedan söka A-O visa på plats i Thai inom dom första 30 dagarna. Betala 1900tbh.med dom vanlig handlingarna.Sedan som vanligt inte glömma att anmäla sig var 3:e mån.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här skriver svenska ambassaden i frågan på sin hemsida där de utfärdar intygen:

Ansökan om ettårsvisum i Thailand (sk pensonärsvisum)

Följande underlag behövs:

– Dokument som styrker din pension

– Bostadsadress i Thailand

– Passkopia

– Du ska vara 50 år fyllda

Länk till sidan: http://www.swedenabroad.com/Page____60142.aspx

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har poletten fallit ner. Söker man sitt pensionärsvisa i Sverige så måste bla följande krav uppfyllas. ( kopierar in nedan från kravspec)

4. Inte ha något kriminellt förflutet i Thailand, i sitt urspungsland eller det land man uppehåller sig i.

5. Inte ha några förbjudna sjukdomar (lepra/speälska, tuberkolos, drogberoende, elefantiasis eller 3.e

graden av syfilis) som påvisats i the Minesterial Regulation No. 14

Alla som tex finns med i det svenska brottsregistret är inte medvetna om att dessa krav inte ställs om man gör sin ansökan här i Thailand, åtminstonde inte på Immegration i Jomtien. Därför betalar en del gladeligen 25 000 bath " under bordet" för sitt visa

dance1.gif

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...