Jump to content
IGNORERAD

Botemedlet mot Corona


John Khonken

Recommended Posts

  • Svar 1,9k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • John Khonken

    293

  • Surin P3

    149

  • spooncreek

    139

  • HuaHindinnge

    106

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 hours ago, Atom said:

En intressant diskussion. Jag håller med om att det är ett ofog att länka till Wikipedia; redan i årskurs 4 fick dottern lära sig att Wikipedia inte är en källa man kan ange. Ska vi ha det kravet på "akademiskt acceptabla länkar" kan man dock heller inte länka till Bitchute.

 

"Jag menar att en trovärdig källa idag bestäms av läsaren." Det är givetvis sant, framförallt om vi fortsatt ska se MPR som ditt bevingade "världens löjligaste forum". Jag vill dock påstå att det beror på om frågan handlar om fakta eller åsikter. Är det en ren åsiktsfråga så kan man givetvis se vad som helst som trovärdigt, men är det rena fakta så finns det givetvis källor som är mer trovärdiga än andra. Och det är inte oväsentligt. En källa som vill framställa sina åsikter som trovärdiga är också beroende av en viss "trovärdighetskredit" och om de då är ute i konspirationsträsket när det gäller faktiska händelser så borde det även sänka dess trovärdighet gällande åsikter. Och så är det säkert för 90-95% av befolkningen. För en liten, men högljudd, del av befolkningen har dock ryska och kinesiska kommunisttroll lyckats så bra i sin indoktrinering, att de faktiskt tror att det är ett tecken på att de är nationalistiska högermänniskor som tror på frihet, om de förkastar all information som kommer från staten, samhällsfunktioner, överstatliga organisationer samt etablerade mediehus; dvs allt det som gör oss till fungerande, demokratiska samhällen. 

 

Jag tycker det är trist och direkt farligt men samtidigt är jag givetvis medveten om att det finns de, som du, som bara letar efter alternativa sanningar; och det är givetvis alltid välkommet.   

SVT gör oss till ett fungerande samhälle? 

 

jag missförstod nog något. 

 

Men jag förstår nu att Kuba är ett såväl fungerande samhälle pga  radio rebelde, Granma, mujeres, etc etc. 

 

All media tillhör staten, därför fungerar det extra fin fint. 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Atom:

Du skriver inget som förklaring till bilden så vore intressant att veta om du menar att denna örtmedicin är botemedlet mot Covid-19. Bilden säger att den hjälper till att sänka feber, och det är ju bra, men så gör även Alvedon.

bara piller som frugan säger hjälper vid covid

 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minutes ago, Nicholas said:

SVT gör oss till ett fungerande samhälle? 

 

jag missförstod nog något. 

 

Men jag förstår nu att Kuba är ett såväl fungerande samhälle pga  radio rebelde, Granma, mujeres, etc etc. 

 

All media tillhör staten, därför fungerar det extra fin fint. 

 

Statlig media är en viktig del i ett demokratiskt samhälle. Man behöver givetvis inte hålla med om alla vinklingar och åsikter men den dagen vi inte tror på nyheterna så är vi inte längre en fungerande, rättssäker, demokrati.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minutes ago, hassla said:

bara piller som frugan säger hjälper vid covid

 

Jag har sett ett 20-tal sådana piller i Thailand, en viss form av p-piller är en av de mest promotade. Jag säger inte att de inte hjälper mot en del av Covid-effekterna, men förmodligen är det bara en av tiotusentals mediciner som hjälper till att sänka febern.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Atom:

Jag tycker det är trist och direkt farligt men samtidigt är jag givetvis medveten om att det finns de, som du, som bara letar efter alternativa sanningar; och det är givetvis alltid välkommet.

Alternativa sanningar, är inte det osanningar ?  Hur som helst så påstås uttrycket "alternativa fakta" lett till att försäljningen av Orwells bok 1984 gick upp i topp ett tag som den mest sålda boken på Amazon, vad nu det kan bero på ?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minutes ago, Fritz said:

Alternativa sanningar, är inte det osanningar ?  Hur som helst så påstås uttrycket "alternativa fakta" lett till att försäljningen av Orwells bok 1984 gick upp i topp ett tag som den mest sålda boken på Amazon, vad nu det kan bero på ?

Alternativa sanningar behöver inte vara lögner; de kan helt enkelt visa sig vara sanningar.

 

”Nya” upptäckter som Covid-19 och klimatförändringar finns det inget vetenskapligt konsensus om än och då finns det givetvis alternativa sanningar som kan visa sig vara korrekta, även om de verkar osannolika just nu. Att man vill tro på något som går emot dagens majoritet tycker jag vi ska uppmuntra; gör man det valet bör man dock titta på vilka andra alternativa sanningar den källan har på sitt track record. Har de tidigare, exempelvis, påstått att världen styrs av ödlor bör man nog ta ett steg tillbaka.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Tala alltid sanning, barn, sa våra föräldrar till oss. Det får vi inte säga till våra barn utan vi måste lära dom att alltid tala sannolikt. Att säga sannolikheten, hela sannolikheten och ingenting annat än sannolikheten.

 

Tage "mycket saknad" Danielsson

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Atom:

Alternativa sanningar behöver inte vara lögner; de kan helt enkelt visa sig vara sanningar.

 

”Nya” upptäckter som Covid-19 och klimatförändringar finns det inget vetenskapligt konsensus om än och då finns det givetvis alternativa sanningar som kan visa sig vara korrekta, även om de verkar osannolika just nu. Att man vill tro på något som går emot dagens majoritet tycker jag vi ska uppmuntra; gör man det valet bör man dock titta på vilka andra alternativa sanningar den källan har på sitt track record. Har de tidigare, exempelvis, påstått att världen styrs av ödlor bör man nog ta ett steg tillbaka.

Jag tycker det är synd när ord missbrukas, i min värld är en sanning någonting som är bevisat sant och därmed finns inga alternativa sanningar som alternativ utan bara osanningar . Over and out från mig i denna diskussion.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Jag tycker det är synd när ord missbrukas, i min värld är en sanning någonting som är bevisat sant och därmed finns inga alternativa sanningar som alternativ utan bara osanningar . Over and out från mig i denna diskussion.

Tex, om du som infödd svenska änländer från bkk till Arlanda och får fråga i tullen. 

Var kommer du ifrån? 

Svarar.

A. Bangkok 

B. SVERIGE 

C. BASTUTRÄSK 

D. MAMMAS MAGE.

Vilket är fel eller rätt? 

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
1 timme sedan, skrev Stoneys:

Tex, om du som infödd svenska änländer från bkk till Arlanda och får fråga i tullen. 

Var kommer du ifrån? 

Svarar.

A. Bangkok 

B. SVERIGE 

C. BASTUTRÄSK 

D. MAMMAS MAGE.

Vilket är fel eller rätt? 

Det är bara korrekta svar, inget av dom är alternativ fakta och fake news. 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Fritz:

Jag tycker det är synd när ord missbrukas, i min värld är en sanning någonting som är bevisat sant och därmed finns inga alternativa sanningar som alternativ utan bara osanningar . Over and out från mig i denna diskussion.

Den inställningen är nog inte ovanlig, men det är en inställning som är negativ och verklighetsfrämmande. 

 

Jag gissar att du under ditt liv sett en hel del "sanningar" som blivit motbevisade, om du tänker efter.

 

Att vara så rigid, för ingenting framåt.

Inte vetenskapligt, inte medicinskt, inte socialt osv.

 

Ett exempel jag gillar inom vetenskapen är att i princip allt kallas teorier. Delar av de mest intelligenta i världen har alltså ödmjukhet nog att kalla de storsta framstegen för teorier, inte sanningar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 hours ago, Fritz said:

Jag tycker det är synd när ord missbrukas, i min värld är en sanning någonting som är bevisat sant och därmed finns inga alternativa sanningar som alternativ utan bara osanningar . Over and out från mig i denna diskussion.

Jag ser att P3 svarat ungefär vad jag tänkt svara. Inom vetenskapen, framförallt nya upptäckter typ Covid och klimatförändringen, så finns det få accepterade sanningar än. Det handlar istället om mer eller mindre troliga hypoteser. Covid’s uppkomst har exempelvis två troliga hypoteser; hoppat från djur i Kina eller läckt från labbet i Wuhan. Hypotesen att det hoppat från djur ansågs nästan vara en sanning för ett år sedan men nu så ses labteorin som lika trovärdig, trots att den tidigare var en ”alternativ sanning”. Finns också en teori att det kommer från fladdermöss i Thailand; inte lika troligt men långt ifrån omöjligt. Andra teorier som att Kina avsiktligt spridit Covid, eller Kinas version att CIA spridit det, får dock avfärdas som ytterst osannolika, förmodligen direkta lögner.

 

Världen vore givetvis så mycket enklare om det alltid bara fanns en sanning och oftast är det ju också så. Det kan dock ta 10-tals, ibland 100-tals, år innan den sanningen är etablerad. Ibland kommer aldrig en sanning vara den rätta, exempelvis angående klimatförändringar, då förutsättningarna konstant ändras. 
 

Jag tycker det är bra att lyfta alternativa förklaringar men samtidigt vore det ju också bra om folk kunde släppa sina teorier när de uppenbarligen blivit överbevisade; det är nog dessvärre till att hoppas på för mycket då stolthet och/eller  religiösa/politiska åsikter kommer i vägen.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaccin har räddat 38 000 liv i Tyskland: ”Imponerande”

 

Tysklands smittskyddsmyndighet Robert Koch-institutet uppskattar att 38 000 liv har räddats tack vare vaccin mot covid-19, skriver AP.

Enligt institutets modell för beräkningar har massvaccineringarna det senaste halvåret också gjort att 76 000 människor har sluppit bli så dåliga att de behövt sjukhusvård.

Siffrorna visar enligt institutet ”på ett imponerande sätt” hur vaccin är vägen ut ur pandemin, skriver man i ett uttalande.

 

https://omni.se/vaccin-har-raddat-38-000-liv-i-tyskland-imponerande/a/MLnEBM

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Fan Atom vad har hänt. Du skriver massa inlägg som är helt rätt. Stort plus på det. Utan massa svammel

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 timmar sedan, skrev Tallviking:

Vaccin har räddat 38 000 liv i Tyskland: ”Imponerande”

 

Tysklands smittskyddsmyndighet Robert Koch-institutet uppskattar att 38 000 liv har räddats tack vare vaccin mot covid-19, skriver AP.

Enligt institutets modell för beräkningar har massvaccineringarna det senaste halvåret också gjort att 76 000 människor har sluppit bli så dåliga att de behövt sjukhusvård.

Siffrorna visar enligt institutet ”på ett imponerande sätt” hur vaccin är vägen ut ur pandemin, skriver man i ett uttalande.

 

https://omni.se/vaccin-har-raddat-38-000-liv-i-tyskland-imponerande/a/MLnEBM

Är det en sanning eller ett antagande?

Nu tycker jag att du och fritte har en dialog innan fler missledande inlägg kommer upp i denna tråd. 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, John Khonken said:

Fan Atom vad har hänt. Du skriver massa inlägg som är helt rätt. Stort plus på det. Utan massa svammel

Tackar. Jag har dock inte ändrat någon uppfattning; jag har alltid uppskattat när folk ifrågasätter etablerade uppfattningar.
 

Det jag däremot absolut inte gillar, vilket jag också nämnde i inlägget du citerade, är när folk inte släpper frågor som redan är avgjorda; exempelvis vem som vann det senaste valet i USA. Men som jag skrev; politiska, och i det här fallet kanske mest religiösa, fanatiker har en tendens att fortsätta älta de mest absurda teorier även då det bara förstör för deras egen sak.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Atom

Om det finns felaktigheter  som går att bevisa . Ska vi skita i det då. 

För att ge dig ett exempel. En som dopar sig och vinner OS guld . Ska den få behålla sitt guld när  det visar sig att HEN fuskat.

Är det inte bättre att vända på alla stenar så att alla är 100 % övertygad om att rätt beslut och ingen kan ifråga saken . Eftersom alla stenar har man vänt. Alla frågor har man besvarat

Det är min åsikt

 

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
45 minuter sedan, skrev John Khonken:

Atom

Om det finns felaktigheter  som går att bevisa . Ska vi skita i det då. 

För att ge dig ett exempel. En som dopar sig och vinner OS guld . Ska den få behålla sitt guld när  det visar sig att HEN fuskat.

Är det inte bättre att vända på alla stenar så att alla är 100 % övertygad om att rätt beslut och ingen kan ifråga saken . Eftersom alla stenar har man vänt. Alla frågor har man besvarat

Det är min åsikt

 

Dålig jämförelse, Biden har inte fuskat. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev John Khonken:

Atom

Om det finns felaktigheter  som går att bevisa . Ska vi skita i det då. 

För att ge dig ett exempel. En som dopar sig och vinner OS guld . Ska den få behålla sitt guld när  det visar sig att HEN fuskat.

Är det inte bättre att vända på alla stenar så att alla är 100 % övertygad om att rätt beslut och ingen kan ifråga saken . Eftersom alla stenar har man vänt. Alla frågor har man besvarat

Det är min åsikt

 

Precis!

Vi måste göra en utredning om detta med jordens geometriska form. Det är inte 100% av folket som vet att den är platt.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
41 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Dålig jämförelse, Biden har inte fuskat. 

Kan du läsa och jämförelsen är helt perfekt. Jag säger inte att Biden fuskat i mitt svar. Jag säger att jag vill VETA om något fusk förekommit. 

Vill inte du veta det. Eller tycker sånt är bara larv. Lyssna på mötet den 10-12 aug och bilda dig en egen uppfattning

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, John Khonken said:

Kan du läsa och jämförelsen är helt perfekt. Jag säger inte att Biden fuskat i mitt svar. Jag säger att jag vill VETA om något fusk förekommit. 

Vill inte du veta det. Eller tycker sånt är bara larv. Lyssna på mötet den 10-12 aug och bilda dig en egen uppfattning

Khonken, du har inte bjudit in mig till mötet den 10-12. Får jag inte vara med?

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
28 minuter sedan, skrev John Khonken:

Kan du läsa och jämförelsen är helt perfekt. Jag säger inte att Biden fuskat i mitt svar. Jag säger att jag vill VETA om något fusk förekommit. 

Vill inte du veta det. Eller tycker sånt är bara larv. Lyssna på mötet den 10-12 aug och bilda dig en egen uppfattning

Vi andra vet att det inte har förekommit fusk. Jämförelsen är inte perfekt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...