Jump to content
IGNORERAD

Thai tecken i XP


Fundurose

Recommended Posts

Hejsan

Har fått problem på en maskin när jag skulle hjälpa lägga till thai tecken på en XP burk.

Normalt går man till Nationella inställningar och väljer Stöd för ytterligare språk, fungerat varje gång.

Men på denna XP kan man inte välja, valrutorna är gråa??? 

Vad göra, flera thai vill skriva på maskinen!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Misstänker att du måste installera språkstöd för asiatiska språk.

För detta behövs nog Windows XP skivan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Misstänker att du måste installera språkstöd för asiatiska språk.

För detta behövs nog Windows XP skivan.

Jag har trott att det var det man valde under Stöd för ytterligare språk.

Språkstöds rutiner, vart hittar man dem på skivan?  Lite förvirrad nu.. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
Guest boffe1609

Hej

Det stämmer att du måste ha skivan Har Thai tangentbord Har försökt flera gånger och det vill sig ej.

Vista funkar EJ i LOS

Undvik Windows Köpte ny data med Vista har aldrig haft så mycket strul Lade av i LOS Måste ha Produktnyckel med sig Aldrig mer en ärlig Windows

Funkade mycket bättre med oärliga från netet ( Vet ej om Vista )

Boffe :diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

Var glad att du slipper thai tecken. Det är ett helvete när man tror sig skriva med svenskt alfabet och när man tittar upp så har man skrivit en novell på thailändska som fonetiskt låter som en djävulssång. Pröva så får ni se och höra.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Undvik Windows Köpte ny data med Vista har aldrig haft så mycket strul Lade av i LOS Måste ha Produktnyckel med sig Aldrig mer en ärlig Windows

Nyckeln ska sitta klistrad på den nya datorn.

Vista har fullt stöd för alla språk  det gäller dock bara Ultimate versionen, du kan ladda ned vilket språk du vill och olika användare kan ha olika språk det blir precis som om du installerat Thai versionen av windows..

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Apple fanboy måste jag ju bara framhäva att i Mac OS X behövs inga extra installationer för att börja skriva med thaitecken. Dessutom finns det thaitecken i många av de generella fonterna.

Bara att gå till Inställningar / International och välja vilka alfabet man vill kunna skriva med.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller också tar man till "amatörversionen" liksom jag och har 2 burkar, en som är "bara min" och en med komb, eng/Thai tangentbord.

Latmasken Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Har någon lösning till detta problem?  :bs_help:

Quote

Hejsan

Har fått problem på en maskin när jag skulle hjälpa lägga till thai tecken på en XP burk.

Normalt går man till Nationella inställningar och väljer Stöd för ytterligare språk, fungerat varje gång.

Men på denna XP kan man inte välja, valrutorna är gråa??? 

Vad göra, flera thai vill skriva på maskinen!!!

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är du inloggad som? Om du loggar in med administratörs rättigheter kanske det hjälper, är datorn ansluten till en företagsnätverk/domän kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vad är du inloggad som? Om du loggar in med administratörs rättigheter kanske det hjälper, är datorn ansluten till en företagsnätverk/domän kanske?

Jag är administratörn på min hemma datorn!  ;)

Ett par kompisar jobbar på med detta problem, så lösning är på G.

Själv är jag helt värdelös med datorn!  :crazy:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Som Apple fanboy måste jag ju bara framhäva att i Mac OS X behövs inga extra installationer för att börja skriva med thaitecken. Dessutom finns det thaitecken i många av de generella fonterna.

Bara att gå till Inställningar / International och välja vilka alfabet man vill kunna skriva med.

Herr Chang har talat.

Rimligt enkelt, även i XP, men man måste ha skivan liggande på hårddisken eller i CD-spelaren.

Normalt installeras inte stöd för asiatiska språk (som det verkar göra i Mac),

men de ligger på installationsskivan.

I kontrollpanelen under "Nationella inställningar och språkinställningar" väljer du fliken

"Språk" och sätter ett kryss  som visat, för att få tillgång till de thailändska skrifttecken.

Tror du måste verkställa och läsa in "stödet för asiatiska..." innan du går dit igen

och klickar på knappen "Information" på samma flik. Välj "lägg till tangentbord" och "Thailand"

Därefter kan du med en enkelt tangentkombination, t.ex. Alt+Shift snabbt byta mellan

2 tangentbordslayouter.

Antagligen måste du vara administratör för att få göra något av detta.

Testar på en XP Professional ... kan rutorna vara gråade i Home-versionen?

mvh GD

8990_sprak_gif41746ffbcdc0102278d8ef9ce6

8990_sprak_gif41746ffbcdc0102278d8ef9ce6

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Quote

Rimligt enkelt, även i XP, men man måste ha skivan liggande på hårddisken eller i CD-spelaren.

XP Professional skivan var man tvungen och ha!

Nu är det fixat!

Tackar GD:  :yes:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag har en xp home med möjlighet till thaitext. Det fanns på gamla tt en beskrivning på hur man lägger till thaitext, av den eminente herr Chang, efter att ha tragglat mej igenom denna inlagan har jag nu nere på arbetsfältet en ruta med sv, när jag klickar på den får jag upp th klickar på th så händer detta ดะเร้เปแ bara att koppla upp frugans tangentsbord, ta fram en bok, och inse att datan är för de närmaste timmarna något totalt oåtkomligt, långt bort i fjärran.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...