Jump to content
IGNORERAD

Att Gifta Sig Fråga


John Khonken

Recommended Posts

John Khonken

Ni som vet allt . Har en fråga. Fanns en tråd förrut som tog upp allt men hittar den inte nu.

Min fråga är: För att gifta sig behöver man ett intyg från ambassaden. Kan man fixa det i stockholm och vad är det för något intyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

DDu behöver ansöka om ett äktenskapscertifikat hos skattemyndigheten http://www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/aktenskap.4.18e1b10334ebe8bc80004956.html och sedan ha två olika vittnen som skriver på och intygar att du ej är gift. Dessa papper tar du med dig till ambassaden i BKK och dom stämplar då det och intygar att så är fallet. Detta intyg behöver du översätta till Thai för att sedan ta med dig till lokala Amphur där ni kan registrera ert giftermål. Skrik till om du har fler frågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Tack för det snabba svaret Mussemannen.

Har en fråga till. Kan jag gå till ambassaden i Stockholm och fixa intyget. För vi är så långt ifrån Bangkok. Att åka ner endast för detta papper tycker jag är mindre bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest paw-76

Vad behöver tjejen för papper ? Är det något liknande från Thailand? Kan man i såfall ordna det på Thaiambassaden i Stockholm? :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Tack alla snälla.

Jag tittade på blanketten från skatteverket och förstod att jag måste till Bangkok. Då blev det värre för tiracen. Nu får vi se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Din blivande fru behöver inte åka till BKK, räcker med att du har en kopia av hennes pass eller id kort.

Översättningsbyrået kan fixa allt på thai UD och sända pappren pr rek post till dig.

Mbh

tasa

Link to comment
Dela på andra sajter

Förfarandet jag beskrev ovan är när man gifter sig i Thailand, det är annorlunda om man gör det i Sverige först vilket verkar enklast för er, hon behöver dock kunna styrka med papper att hon inte är gift samt få dessa översatta och stämplade av ud i thai. Tror det står där någonstans också annars dra en snabb sökning på google

Det verkar som ni enbart behöver söka en hindersprövning för giftermål i Sverige, låter enkelt i min mening men det är ju bara bra.

Lite läsning:

http://www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/aktenskap.4.18e1b10334ebe8bc80004956.html

http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/aktenskappartnerskap.4.18e1b10334ebe8bc80004956.html

En hindersprövning tar ca 5-8 dagar att få igenom och returnerad från skatteverket.

Link to comment
Dela på andra sajter

HeKonken

så här gjorde ja nu i luli ja tog alla papper från skatte myndigheten + vittnes papperna översatte dom till engelska gick sen till UD o fick dom legaliserade sen tog ja dom till thai ambasaden o fick dom stämplade där me sen tog ja dom med mig till BBK översatte dom till thai o fick dom legaliserade där o sen till det lokala amphur...då slapp ja ambasaden i BKK

Link to comment
Dela på andra sajter

Glom det... helt omojligt att skriva papper i BKK:) men har hemme ar det inga problem.. tank pa att skriva lite aktenskapsforord.. lycka till :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...