Jump to content
IGNORERAD

Och så var det detta med koriander


Oregistrerad

Vad tycker du om koriander?  

53 röster

  1. 1. Vad tycker du om koriander?

    • Jag tycker inte om koriander
      17
    • Jag accepterar det i mat, men det är inte någon favorit
      14
    • Jag tycker mycket om koriander
      22


Recommended Posts

Oregistrerad

 

Just det. Koriander. Pak Chi. Älskad och hatad krydda. Så förknippat med mat från det Thailändska köket.

Finns lite att läsa på nätet för den som är nyfiken. Tydligen så finns det en (vetenskaplig) förklaring till att vissa starkt ogillar kryddan. Man beskriver smaken som "tvål" exempelvis. 

De som starkt ogillar kryddan kan bära på något som korianderälskare saknar. Det kan vara så, men det behöver inte vara så.

Mycket enkelt uttryckt. Koriander innehåller ett speciellt doftämne och vissa människor bär i sin genuppsättning på något som "starkt reagerar" på detta doftämne.

Någon vetenskapsman (eller kvinna) här på forumet kan säkert reda ut det hela. För egen del är det ingen favoritkrydda.

 

 

6A2 Ett protein som hos människor kodas av OR6A2 genen; (luktreceptorgen)

https://en.wikipedia.org/wiki/OR6A2

 

Allmänt om detta:

 

https://mittkok.expressen.se/artikel/fakta-om-att-avsky-koriander/?sida=4

 

https://www.expressen.se/omtalat/livet/hatar-du-koriander-det-ar-inte-ditt-fel--det-kan-vara-genetiskt/

 

https://www.mabra.com/forskare-darfor-smakar-koriander-som-tval-for-vissa-av-oss/

 

https://taffel.se/blog/koriander-laskigt-barfisig-eller-citrusfrisk-delikatess-0

 

download.jpg.72a6362cfbb72333d9a553fe33a170dc.jpg

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar säga disktrasa, Indierna brukar också sabba sin mat med koriander

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Skulle vara intressant att höra om någon, som först har avskytt koriander, men "tvingat" sig att äta det kontinuerligt -  sedan börjat tycka om det. För en av texterna jag länkar till beskriver detta fenomen. 

Fast varför skulle man tvinga sig själv att käka något som man inte tycker om? Tja, man kanske vill lära sig äta det, eller man orkar inte bry sig om att säga till om det jämt och ständigt.

 

Praktiskt när jag både frågar och svarar samtidigt.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har alltid tyckt om koriander.... även innan jag visste att kryddan fanns :-)

 

 

/Enis

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Kokt kyckling, ris, chilisås med koriander är underbart gott. Även i många olika soppor 😋

image.png.04c1714aaaa69f385cbe47fffe412fab.png

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

Skulle vara intressant att höra om någon, som först har avskytt koriander, men "tvingat" sig att äta det kontinuerligt -  sedan börjat tycka om det. För en av texterna jag länkar till beskriver detta fenomen. 

Fast varför skulle man tvinga sig själv att käka något som man inte tycker om? Tja, man kanske vill lära sig äta det, eller man orkar inte bry sig om att säga till om det jämt och ständigt.

 

Praktiskt när jag både frågar och svarar samtidigt.

 

 

Hatade Koriander förut men har av någon underlig anledning börjat kunna acceptera den i mat. Jag har verkligen inte tvingat mig att äta utan jag har väl bara provsmakat maträtter med koriander i tillräckligt många gånger tills det blev acceptabelt :) 

 

Kan även tillägga att jag för fram till ca 10 år sedan inte kunde med att äta färsk tomat medan jag numera bara älskar det under rätt förutsättningar, tex en hamburgare utan en tomatskiva smakar ju gammal skosula numera :rotfl: 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskar koriander, min mamma avskydde det, hon kunde bara inte äta nåt med koriander i "Det smakar som bärfisar" (små äckliga kryp som man ibland råkar få i sig om man tex äter hallon direkt från busken)...

 

Vi uppdaterade nyligen vår Meny just för att Koriander inte stod med i nån maträtt som skall innehålla det, Laap/Raap Moo, tex.

En gäst hatade maten just pga koriander och vi hittade nån rätt där det stod att den innehöll koriander, men frugan sa "Nej det skall stå Selleri"...

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Man kan lära sig att tycka om saker, första gången jag smakade sprit så tyckte jag det var jätteäckligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev GreenValley:

Man kan lära sig att tycka om saker, första gången jag smakade sprit så tyckte jag det var jätteäckligt.

Surströmming, plarah och laokao kräver mycket träning.

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Wangthong:

Surströmming, plarah och laokao kräver mycket träning.

Det går fan inte att lära sig äta :wacko:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev Wangthong:

Surströmming, plarah och laokao kräver mycket träning.

 

3 minuter sedan, skrev Knasen:

Det går fan inte att lära sig äta :wacko:

 

Håller med.

Överlevnadsinstinkten tar över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
49 minuter sedan, skrev Wangthong:

Surströmming, plarah och laokao kräver mycket träning.

 

Uppskattar du verkligen alla tre.....   😀 Spännande kombo förresten!

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

 

Uppskattar du verkligen alla tre.....   😀 Spännande kombo förresten!

 

 

Surströmming tycker jag om. Inte efter första gången, då var jag nog 10-12 år, hemskt. Som norrlänning skulle man härdas att äta surströmming. Provade försiktigt nästa gång som 17 - 18 åring, sedan fick jag träna några gånger innan jag tyckte om det.

De andra två får vara, har smakat men jag avstår vidare träning. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Lao Khao med salt och lime som man dricker Tequila...........  fantastiskt gott 😜

Sodavatten brukar det bli till 100Pipers och Sang Som 🥃

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett besök i Mexico på 80talet fick mig att undra varför någon la tvål i maten.

Men nu går det bra.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Lao Khao med salt och lime som man dricker Tequila...........  fantastiskt gott [emoji12]
Sodavatten brukar det bli till 100Pipers och Sang Som [emoji1634]

Det funkar bra, har man spillt i sig ett par rinner det ner sen, bästa med Lao Khao ingen baksmälla [emoji43]... Dagen efter är man ju fräsch jämfört med en öl eller vin afton... måste vara mer vitaminer i Lao Khaon ....


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev Rillex:


Det funkar bra, har man spillt i sig ett par rinner det ner sen, bästa med Lao Khao ingen baksmälla emoji43.png... Dagen efter är man ju fräsch jämfört med en öl eller vin afton... måste vara mer vitaminer i Lao Khaon ....


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Stämmer att jag inte får baksmälla av Lao Khao. Har aldrig fått i mig så mycket de få ggr jag försökt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...