Jump to content
IGNORERAD

Ekonomin efter Corona


Captain Morgan

Recommended Posts

  • Svar 280
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Captain Morgan

    28

  • Esspe

    21

  • Atom

    20

  • Soengsang

    18

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nu har Frankrike lagt beslag på 5m ansiktsmasker som tillhör Mölnlycke.

 

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7444848

 

Och dåren i Vita Huset har Trumpfat Frankrikes bud på masker från Kina.

 

USA kapade masker som Frankrike beställt av Kina

 Ansiktsmasker som Frankrike beställt från Kina skulle precis lastas på ett fraktplan och flygas till Europa. Då gick USA in och kapade affären genom att bjuda över fransmännen, varpå planet flög till USA i stället, uppger franska myndigheter enligt RFI.

– Amerikanerna betalar tre-fyra gånger så mycket, och cash, säger Jean Rottner, president i regionen Grand Est, en av Frankrikes värst virusdrabbade.

USA försöker just nu komma över ansiktsmasker från hela världen, något som försenar leveranser till andra länder, rapporterar Libération.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
3 hours ago, SatanG said:

Några tankar om aktier/ETF inom mobil betalning och kreditlösningar?

https://www.intrum.com/

https://etfmg.com/funds/ipay/

 

/ SatanG

 

Denna ETF är kanske inget dåligt val trots att diretavkastningen är mager men det är den även för kreditkortsbolagen.
Kanske kan vara värd att lägga in som en liten del av en portfölj för framtida skörd.

Ungefär 53% av innehållet i ETFen verkar bestå av tio stora företag som jobbar på lösningar för mobilbetalningar.

Square Inc, Paypal, Visa, Master Card, American Express osv. och de flesta av dem kommer säkert att lyckas.
Vet att Square Inc. är stora på just detta och för kreditkortsbolagen är det ett måste att växla över.



image.thumb.png.717cd993e19d661fc9018a83c1973cae.png

 

Ändrades av Captain Morgan
Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan

Guld.
Om någon vill veta varför man just nu måste vänta på leverans av guldmynt och guldbars så kan ni lyssna på de första 10 minuterna i denna podcast. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är räddningspaketen i Sverige uppe i mer än 1.000 miljarder om jag fattar rätt och det är knappast pengar som ligger och skräpar i Maggans lador. Tryckpressarna kommer alltså gå varma likaså upplåningen ifrån utlandet. Själv är jag inte så insatt i nationalekonomi längre men kommer inte detta leda till såväl inflation som högre räntor?

 

Har en dotter med rörliga bostadslån och har just bett henne kolla om möjligheten att sätta om den del lån bundet på 2 resp. 5 år, synpunkter på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
On 2020-04-02 at 09:34, skrev Kenneth4618:

Nu fattas bara en bild på hon med ormboet på huvudet.  Då får man spy lite 🤮

688643891_nedladdning(2).jpg.fc5588a64de24352a0be8b8b4a97fcd7.jpg

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
13 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

688643891_nedladdning(2).jpg.fc5588a64de24352a0be8b8b4a97fcd7.jpg

qxKOZnUMfeCROTA-800x450-noPad.jpg.18077aa1a822e3dc6f06c222c387a12f.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk positivt

 

91031810_1078630745840446_6600967466656989184_n.thumb.jpg.1b40bb74990696d10d626044659b2366.jpg

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker hans partitillhörighet borde framgå men det vill han kanske inte? Partibroder med Hahne som skulle tjäna pengar på att sälja ansiktsmasker till överpris.
 
Det finns en hel del som passar på att ta överpriser.

Leverantör höjer priset på handsprit med 900 procent

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70OP14/leverantor-hojer-priset-pa-handsprit-med-900-procent

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales

Som svensk i Thailand blir man inte upprord om priset for 600 centiliter går upp från 7 kr till 70 kr.

Kan det vara så att flaskan numera innehåller en god whisky?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Bananen:

Det finns en hel del som passar på att ta överpriser.

Leverantör höjer priset på handsprit med 900 procent

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70OP14/leverantor-hojer-priset-pa-handsprit-med-900-procent

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 

Visst, men i Hahnes fall påstod han att han att inköpspriset var väldigt högt och det var därför det var så dyrt. Sen vägrade han att visa inköpsfakturan.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Nu är räddningspaketen i Sverige uppe i mer än 1.000 miljarder om jag fattar rätt och det är knappast pengar som ligger och skräpar i Maggans lador. Tryckpressarna kommer alltså gå varma likaså upplåningen ifrån utlandet. Själv är jag inte så insatt i nationalekonomi längre men kommer inte detta leda till såväl inflation som högre räntor?

 

Har en dotter med rörliga bostadslån och har just bett henne kolla om möjligheten att sätta om den del lån bundet på 2 resp. 5 år, synpunkter på det.

Mina privata lån har jag bundet på 3 är.

Men nu när våran Brf. ska binda om lånen binder vi på 5 år bäst ränta 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Nu är räddningspaketen i Sverige uppe i mer än 1.000 miljarder om jag fattar rätt och det är knappast pengar som ligger och skräpar i Maggans lador. Tryckpressarna kommer alltså gå varma likaså upplåningen ifrån utlandet. Själv är jag inte så insatt i nationalekonomi längre men kommer inte detta leda till såväl inflation som högre räntor?

 

Har en dotter med rörliga bostadslån och har just bett henne kolla om möjligheten att sätta om den del lån bundet på 2 resp. 5 år, synpunkter på det.

Jag har svårt att se räntan gå upp, ffa i den situation vi befinner oss nu men det är nya tider så vem vet. Nu ser det ju ut som bunden är lite billigare än rörlig för tillfället men tänk på att ska hon byta boende så ska långivaren kompenseras om det är bundet.

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
13 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

Guld.
Om någon vill veta varför man just nu måste vänta på leverans av guldmynt och guldbars så kan ni lyssna på de första 10 minuterna i denna podcast. 

 

 

Tack för det. Han säger mycket bra saker. Premien för att köpa fysiskt är totalt crazy. Det verkar dock som jag även här har varit rätt ute. Att ha lite fysiskt guld är aldrig fel. Silvers påslag just nu är över 100%. Det tar många är att räkna hem

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
25 minuter sedan, skrev Esspe:

Jag har svårt att se räntan gå upp, ffa i den situation vi befinner oss nu men det är nya tider så vem vet. Nu ser det ju ut som bunden är lite billigare än rörlig för tillfället men tänk på att ska hon byta boende så ska långivaren kompenseras om det är bundet.

Esspe

Kommer helikopterpengar  så är risken mycket hög att räntan stiger brant. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan

Coronaviruset och dess efterföljande kris beskrivs redan som det värsta som har hänt i mannaminne och man börjar nu dra paralleller med 30-talets depression.
Glöm dock inte att allt är relativt, om det landar ett rymdskepp på IKEAs parkering i Älmhult i morgon bitti så förvandlas Coronakrisen momentant till en bagatell.

Håll ut! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
31 minutes ago, John Khonken said:

Tack för det. Han säger mycket bra saker. Premien för att köpa fysiskt är totalt crazy. Det verkar dock som jag även här har varit rätt ute. Att ha lite fysiskt guld är aldrig fel. Silvers påslag just nu är över 100%. Det tar många är att räkna hem

Under en tid då jag jobbade för ett amerikanskt bolag blev jag bekant med en snubbe som hade över 500 kg silver i källaren, där fanns både tackor och säckar med gamla mynt men inget guld.

Silvret hade han köpt under en längre tid för 3-4 dollar per ounce och han sa att när domedagen kommer så är det silver som gäller i första hand. Jag funderade på om han inte var orolig för att
bli rånad men det visade sig att hela huset var fullt av kulsprutor och andra vapen, han var ju amerikan. Tyvärr blev vi avbrutna när jag skulle fråga varför han hellre hade silver än guld och allt föll sedan i glömska.
 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Silver i Sverige är det moms på. Därför är det mindre lönsamt att köpa

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

Under en tid då jag jobbade för ett amerikanskt bolag blev jag bekant med en snubbe som hade över 500 kg silver i källaren, där fanns både tackor och säckar med gamla mynt men inget guld.

Silvret hade han köpt under en längre tid för 3-4 dollar per ounce och han sa att när domedagen kommer så är det silver som gäller i första hand. Jag funderade på om han inte var orolig för att
bli rånad men det visade sig att hela huset var fullt av kulsprutor och andra vapen, han var ju amerikan. Tyvärr blev vi avbrutna när jag skulle fråga varför han hellre hade silver än guld och allt föll sedan i glömska.
 

 

Jag har åxå ett par amerikanska bekanta som förordar silver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Silver i Sverige är det moms på. Därför är det mindre lönsamt att köpa
Skaffa ett bolag och lyfta momsen?

Skatten på vinsten blir dock högre då om man inte kan lasta in silvertackorna i en kapitalförsäkring......

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan

Bojkotta Kina!

Köp inga fler Kinaprylar!  Bojkotta lögnhalsarna!
Kinas räkneverk med antalet Corona smittade fastnade på ungefär 82,000 medan smittade i resten av världen bara fortsätter att öka. Det bevisar inte bara usel kvalite på kinesiska räkneverk utan också en usel kinesisk moral.

Det är inte vi som ska behöva isolera oss i våra länder och hem utan det är Kina som ska bojkottas och isoleras från resten av världen tills de skärper till sig och allra helst också byter ledare.
Vi sitter mitt i en global ekonomisk förskräckelse där många kommer att bli arbetslösa medan andra riskerar att bli sjuka och avlida på grund av en imperialistisk manipulerande lögnhals i Peking. 

Detta är min absoluta övertygelse i nyktert tillstånd (när jag är full har jag tangentbordsförbud).
  
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bojkotta Kina!

Köp inga fler Kinaprylar!  Bojkotta lögnhalsarna!
Kinas räkneverk med antalet Corona smittade fastnade på ungefär 82,000 medan smittade i resten av världen bara fortsätter att öka. Det bevisar inte bara usel kvalite på kinesiska räkneverk utan också en usel kinesisk moral.
Det är inte vi som ska behöva isolera oss i våra länder och hem utan det är Kina som ska bojkottas och isoleras från resten av världen tills de skärper till sig och allra helst också byter ledare.
Vi sitter mitt i en global ekonomisk förskräckelse där många kommer att bli arbetslösa medan andra riskerar att bli sjuka och avlida på grund av en imperialistisk manipulerande lögnhals i Peking. 

Detta är min absoluta övertygelse i nyktert tillstånd (när jag är full har jag tangentbordsförbud).
  
 
Möjligen skulle kineserna ha vaccinerat i lönndom.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan

Försöker få en fingervisning om Sveriges ekonomiska framtid genom att noga betrakta Maggan under en presskonferens, vilket påminner om
att iaktta en flygvärdinna under en flygning rakt in i tidernas turbulens över Vitryssland för att förvissa sig om att vi inte kommer att krascha.
Flygvärdinnan ler och man känner sig säker men Maggan ler inte.

 image.png.baefe56a3818357f426cb5ed2b54ca2d.png
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...