Jump to content
IGNORERAD

Ekonomin efter Corona


Captain Morgan

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Captain Morgan:

Försöker få en fingervisning om Sveriges ekonomiska framtid genom att noga betrakta Maggan under en presskonferens, vilket påminner om
att iaktta en flygvärdinna under en flygning rakt in i tidernas turbulens över Vitryssland för att förvissa sig om att vi inte kommer att krascha.
Flygvärdinnan ler och man känner sig säker men Maggan ler inte.

 image.png.baefe56a3818357f426cb5ed2b54ca2d.png
 

Skulle hon le så skulle alla gnälla på att hon hånar alla, lite skillnad mot om en flygvärdinna som ser sammanbiten ut eller ser panikslagen ut.

Ändrades av 65Selander
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 280
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Captain Morgan

    28

  • Esspe

    21

  • Atom

    20

  • Soengsang

    18

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Captain Morgan
29 minutes ago, 65Selander said:

Skulle hon le så skulle alla gnälla på att hon hånar alla, lite skillnad mot om en flygvärdinna ser sammanbiten ut eller ser panikslagen ut.

Hade gärna sett Maggan dra lite på smilbanden, bara lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 4/7/2020 at 12:26 PM, Captain Morgan said:

Bojkotta Kina!

Köp inga fler Kinaprylar!  Bojkotta lögnhalsarna!
Kinas räkneverk med antalet Corona smittade fastnade på ungefär 82,000 medan smittade i resten av världen bara fortsätter att öka. Det bevisar inte bara usel kvalite på kinesiska räkneverk utan också en usel kinesisk moral.

Det är inte vi som ska behöva isolera oss i våra länder och hem utan det är Kina som ska bojkottas och isoleras från resten av världen tills de skärper till sig och allra helst också byter ledare.
Vi sitter mitt i en global ekonomisk förskräckelse där många kommer att bli arbetslösa medan andra riskerar att bli sjuka och avlida på grund av en imperialistisk manipulerande lögnhals i Peking. 

Detta är min absoluta övertygelse i nyktert tillstånd (när jag är full har jag tangentbordsförbud).
  
 

Jösses. Det var hårda bud. 20 pers minst som tyckte det du skrev var bra dessutom.

 

Bojkotta. Isolera. Köp inte! Jahapp...

 

Du som i denna tråden och även i andra gärna ägnar dig åt ekonomiska analyser: Om du gör ett scenario på hur fort ekonomin återhämtar sig i världen om man bojkottar och isolerar det land som de senaste årtiondena drivit en stor del av tillväxten.. Hur fort går återhämtningen då? Eller i specifika länder, tex Thailand eller Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
4 minutes ago, spooncreek said:

Jösses. Det var hårda bud. 20 pers minst som tyckte det du skrev var bra dessutom.

 

Bojkotta. Isolera. Köp inte! Jahapp...

 

Du som i denna tråden och även i andra gärna ägnar dig åt ekonomiska analyser: Om du gör ett scenario på hur fort ekonomin återhämtar sig i världen om man bojkottar och isolerar det land som de senaste årtiondena drivit en stor del av tillväxten.. Hur fort går återhämtningen då? Eller i specifika länder, tex Thailand eller Sverige?

 

När får vi nästa Kinavirus och nästa serie av kineslögner?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minutes ago, Captain Morgan said:

 

När får vi nästa Kinavirus och nästa serie av kineslögner?

 

Om statschefers lögner kan man säga mycket, men ska man basera bojkott, isolation och sanktioner på det, så är väl det värre ställt med det hos statlsedaren hos den andra supermakten....

 

Om Kinavirus? Kommer säkert igen rätt snart ,i modern tid har de väl kommit med jämna mellanrum ända sedan "asiaten" på 50-talet. Min förhoppning är att övriga världen vid nästa virusutbrott lärt sig läxan, och inte stänger ner hela den globala ekonomin för ett virus med rätt låg dödlighet. Då kommer vi alla att må bättre (även ekonomiskt) än under nuvarande panikstillstånd. Ett tillstånd som världens statsledare och en stor del av dess befolkning till största delen skapat själva.

 

 

https://www.dagensarena.se/redaktionen/nar-asiaten-lamslog-sverige-inte/

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
5 minutes ago, spooncreek said:

Om statschefers lögner kan man säga mycket, men ska man basera bojkott, isolation och sanktioner på det, så är väl det värre ställt med det hos statlsedaren hos den andra supermakten....

 

Om Kinavirus? Kommer säkert igen rätt snart ,i modern tid har de väl kommit med jämna mellanrum ända sedan "asiaten" på 50-talet. Min förhoppning är att övriga världen vid nästa virusutbrott lärt sig läxan, och inte stänger ner hela den globala ekonomin för ett virus med rätt låg dödlighet. Då kommer vi alla att må bättre (även ekonomiskt) än under nuvarande panikstillstånd. Ett tillstånd som världens statsledare och en stor del av dess befolkning till största delen skapat själva.

 

 

https://www.dagensarena.se/redaktionen/nar-asiaten-lamslog-sverige-inte/

 

Om de kinesiska myndigheterna hade talat sanning från början och inte fördröjt och undertryckt information om Coronaviruset hade vi inte haft de enorma problem vi nu har.
Kommer de att göra annorlunda nästa gång? Inte utan påtryckningar och det är de som ska lära sig läxan, inte vi. 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minutes ago, Captain Morgan said:

Om de kinesiska myndigheterna hade talat sanning från början och inte fördröjt och undertryckt information om Coronaviruset hade vi inte haft de enorma problem vi nu har.
Kommer de att göra annorlunda nästa gång? Inte utan påtryckningar och det är de som ska lära sig läxan, inte vi. 
 

Jag tror du har helt fel i din tro att coronaviruset inte hade spridits över världen om Kina varit lite rappare.

 

För övrigt saknar jag fortfarande din analys avseende min egentliga fråga. Hur gynnar det den ekonomiska återhämningen att bojkotta och isolera Kina?

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
9 minutes ago, spooncreek said:

Jag tror du har helt fel i din tro att coronaviruset inte hade spridits över världen om Kina varit lite rappare.

 

För övrigt saknar jag fortfarande din analys avseende min egentliga fråga. Hur gynnar det den ekonomiska återhämningen att bojkotta och isolera Kina?


Enligt kineserna själva så har de redan sina fabriker i produktion igen men det finns ingen återhämtning, alla andra i världen sitter ju i husarrest så i praktiken bojkottar de sig själva p g a sina tidigare lögner.
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är förvånande att västvärlden har gett Kina förmånen att vara hela världens verkstad för att kortsiktiga vinster ska tas hem. Att kapitalister agerar på detta sätt är inte förvånande men att politiker tillåtit denna utveckling är förvånande. Hoppas att detta är en väckarklocka och mer produktion tas "hem" för att klara av kriser. Vem vet, vi har kanske mycket större kriser framför oss och vad gör vi då om kineserna säger att ni får klara er själva. Vad ska vi göra med ett starkt försvar när Kina lägger ner all leverans? Bomba hela Kina till avgrunden,? Ja då blir resultatet ännu värre. Lite mer balans i världen vore tacksamt, ja tom lite nationalism skulle vara bra när globalismen har dragit ner byxorna på västvärlden.

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Wanchai:

Det är förvånande att västvärlden har gett Kina förmånen att vara hela världens verkstad för att kortsiktiga vinster ska tas hem. Att kapitalister agerar på detta sätt är inte förvånande men att politiker tillåtit denna utveckling är förvånande. Hoppas att detta är en väckarklocka och mer produktion tas "hem" för att klara av kriser. Vem vet, vi har kanske mycket större kriser framför oss och vad gör vi då om kineserna säger att ni får klara er själva. Vad ska vi göra med ett starkt försvar när Kina lägger ner all leverans? Bomba hela Kina till avgrunden,? Ja då blir resultatet ännu värre. Lite mer balans i världen vore tacksamt, ja tom lite nationalism skulle vara bra när globalismen har dragit ner byxorna på västvärlden.

Tyvärr har världen blivit så.

Politiker styrs av kapitalister, men väckarklockan är nog inte till ondo!?

Att jaga pengar på produktion när vi har allt och lite till i västvärlden.

Inte behöver vi en ny mobiltelefon, kamera, jacka, tält, husvagn, liggerunderlag, byxa, eller whatever men vi är ju slavar under prylarna mig faktiskt inräknad, man kan känna sig nöjd när man köpt något man inte egentligen behöver. 

Vi har faktiskt en överkonsumtion i västvärlden som inte håller i det långa loppet.

Och tillverkningen ligger ofta i Kina eftersom de är billigast och effektivast att tillverka och leverera.

Ta t.ex den nya "guldbron" i Slussen, Stockholm som är gjord av stål antagligen mycket av råmaterialet upptaget i Sverige men tillverkad i hmmm jag måste tänka..... Just det Kina.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minutes ago, Wanchai said:

Det är förvånande att västvärlden har gett Kina förmånen att vara hela världens verkstad för att kortsiktiga vinster ska tas hem. Att kapitalister agerar på detta sätt är inte förvånande men att politiker tillåtit denna utveckling är förvånande. Hoppas att detta är en väckarklocka och mer produktion tas "hem" för att klara av kriser. Vem vet, vi har kanske mycket större kriser framför oss och vad gör vi då om kineserna säger att ni får klara er själva. Vad ska vi göra med ett starkt försvar när Kina lägger ner all leverans? Bomba hela Kina till avgrunden,? Ja då blir resultatet ännu värre. Lite mer balans i världen vore tacksamt, ja tom lite nationalism skulle vara bra när globalismen har dragit ner byxorna på västvärlden.

 

3 minutes ago, Rillex said:

Tyvärr har världen blivit så.

Politiker styrs av kapitalister, men väckarklockan är nog inte till ondo!?

Att jaga pengar på produktion när vi har allt och lite till i västvärlden.

Inte behöver vi en ny mobiltelefon, kamera, jacka, tält, husvagn, liggerunderlag, byxa, eller whatever men vi är ju slavar under prylarna mig faktiskt inräknad, man kan känna sig nöjd när man köpt något man inte egentligen behöver. 

Vi har faktiskt en överkonsumtion i västvärlden som inte håller i det långa loppet.

Och tillverkningen ligger ofta i Kina eftersom de är billigast och effektivast att tillverka och leverera.

Ta t.ex den nya "guldbron" i Slussen, Stockholm som är gjord av stål antagligen mycket av råmaterialet upptaget i Sverige men tillverkad i hmmm jag måste tänka..... Just det Kina.

 

 

Visst, men ni är inte helt uppdaterade om ni ser Kina enkom som världens "verkstad? Numera är de på väldigt god väg att som ett resultat av det bli världens största konsumentmarknad med allt vad det innebär av köp av prylar, turism etc, etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Rillex:

Tyvärr har världen blivit så.

Politiker styrs av kapitalister, men väckarklockan är nog inte till ondo!?

Att jaga pengar på produktion när vi har allt och lite till i västvärlden.

Inte behöver vi en ny mobiltelefon, kamera, jacka, tält, husvagn, liggerunderlag, byxa, eller whatever men vi är ju slavar under prylarna mig faktiskt inräknad, man kan känna sig nöjd när man köpt något man inte egentligen behöver. 

Vi har faktiskt en överkonsumtion i västvärlden som inte håller i det långa loppet.

Och tillverkningen ligger ofta i Kina eftersom de är billigast och effektivast att tillverka och leverera.

Ta t.ex den nya "guldbron" i Slussen, Stockholm som är gjord av stål antagligen mycket av råmaterialet upptaget i Sverige men tillverkad i hmmm jag måste tänka..... Just det Kina.

 

 

Viste inte USA,s Arme i nov eller dec att Corona viruset fanns och ingen åtgärd då

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni blandar ihop regeringar med företag

 

Regeringar har ansvar för ett land och dess invånare. Företag tillverkar saker för att tjänat pengar till sina ägare

 

Staten styr inte var tillverkning sker och har ganska lite påverkan på konsumtion av varor och tjänster i dagens moderna värld

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tallviking:

Ni blandar ihop regeringar med företag

 

Regeringar har ansvar för ett land och dess invånare. Företag tillverkar saker för att tjänat pengar till sina ägare

 

Staten styr inte var tillverkning sker och har ganska lite påverkan på konsumtion av varor och tjänster i dagens moderna värld

Idag, nej, absolut inte. 

Har de låst in dig eller fattar du inget av vad som pågår på din myndighet???

 

 

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tallviking:

Ni blandar ihop regeringar med företag

 

Regeringar har ansvar för ett land och dess invånare. Företag tillverkar saker för att tjänat pengar till sina ägare

 

Staten styr inte var tillverkning sker och har ganska lite påverkan på konsumtion av varor och tjänster i dagens moderna värld

Men staten skulle kunna ge incitament för att värna inhemsk produktion men jag misstänker att det bryter mot en hel drös lagar och regler, inte minst de som är stiftade i Bryssel :rolleyes: 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minutes ago, Knasen said:

Men staten skulle kunna ge incitament för att värna inhemsk produktion men jag misstänker att det bryter mot en hel drös lagar och regler, inte minst de som är stiftade i Bryssel :rolleyes: 

"Återindustrialisera Sverige" med hjälp av skattemedel? En del tycker det är en bra idé, du kanske hör till dem? Jag är rätt tveksam. Hur det gått när vi förr om åren försökte rädda industrier med skattemedel tex varvs- teko- eller bilindustrin  talar emot det.., Utförligare redogörelser av det har andra medlemmar bidragit med på senare tid i lite olika trådar.  Apropå den senare så blev ju Volvos räddare ett kinesiskt företag som verkar göra det rätt bra hittills. Med bibehållen produktion i Sverige exempelvis. 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Visst, men ni är inte helt uppdaterade om ni ser Kina enkom som världens "verkstad? Numera är de på väldigt god väg att som ett resultat av det bli världens största konsumentmarknad med allt vad det innebär av köp av prylar, turism etc, etc.

Ja det tog jag inte upp! 

Kinas befolkning cirka 1,4 miljarder har många fått det bättre likaså Indiens lika många.

Men kinas medelklass var 2013 cirka 250 miljoner, kanske det dubbla idag.

De vill ju också handla och känna lyckan!!??

Inte svårt att förstå vad det innebär heller...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minutes ago, Rillex said:

Ja det tog jag inte upp! 

Kinas befolkning cirka 1,4 miljarder har många fått det bättre likaså Indiens lika många.

Men kinas medelklass var 2013 cirka 250 miljoner, kanske det dubbla idag.

De vill ju också handla och känna lyckan!!??

Inte svårt att förstå vad det innebär heller...

 

Då är vi helt överens.

Just det där med hur medelklasserna växer i Kina och såklart även Indien som du nämner och "mindre" länder som Vietnam, Indonesien och för all del Thailand, är jävigt intressant när man ser på konsumtion i framtiden, både dess för- och nackdelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev spooncreek:

Då är vi helt överens.

Just det där med hur medelklasserna växer i Kina och såklart även Indien som du nämner och "mindre" länder som Vietnam, Indonesien och för all del Thailand, är jävigt intressant när man ser på konsumtion i framtiden, både dess för- och nackdelar.

Ja du den Porsche, Buggati, Ferrari tätheten jag såg i Hanoi sist jag var där för ett drygt år sedan, jämför man det med hur det var där för 25 år sedan när jag var där första gången.

Då var det enstaka bilar, lite moppar men en myriad av cyklar, Nu en myriad av moppar en del bilar och knappt några cyklar.

Och vägarna var inte så mycket mer vad jag såg nu mot då, den infrastruktur satsningen som behövs i de halvstora länderna är gigantisk.

Har vi tur så satsas det först och främst på järnväg.

Vilka ligger i topp där?? Jo Kina. Vad kommer då tågen ifrån?? Jo Kina.

Men järnet som allt tillverkas av kommer från??? Ja bland annat Sverige.

Så visst har vi en fördel där med råvarorna men inte med låglönearbetskraften (än i varje fall).

 

Nu går jag och blir djup också och inne på djupt vatten😉

Men Kina som är Kommunistiskt!!

Ett skällsord i USA och har blivit så i Sverige också..

Den störst kommuniststaten som jag ser det är USA??!! Som blir så r*vkn*llade av Kina.

Och vi står som några nickedockor i Europa och tycker att vi är bäst ....Är det inte lite intressant?

 

 

 

Ändrades av Rillex
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev spooncreek:

"Återindustrialisera Sverige" med hjälp av skattemedel? En del tycker det är en bra idé, du kanske hör till dem? Jag är rätt tveksam. Hur det gått när vi förr om åren försökte rädda industrier med skattemedel tex varvs- teko- eller bilindustrin  talar emot det.., Utförligare redogörelser av det har andra medlemmar bidragit med på senare tid i lite olika trådar.  Apropå den senare så blev ju Volvos räddare ett kinesiskt företag som verkar göra det rätt bra hittills. Med bibehållen produktion i Sverige exempelvis. 

Det beror ju lite på hur man definierar skattemedel. Det är ju inte gratis att bedriva produktion i Sverige med alla skatter och avgifter som finns och att de som faktiskt producerar saker och ting väljer att flytta själva produktionen till mer lönsamma länder är förstående. Kvar blir rena tjänsteföretag som utför tjänster. Det kommer märkas tydligt nu när det slår tvärstopp i ekonomin. Själva motorn i svensk ekonomi de senaste åren har ju varit bostadsbyggandet där man har skapat ett stort behov av bostäder för att hålla ekonomin igång genom att öka på befolkningen. När byggarbetarna förlorar jobben så kommer det bli en kedjereaktion där caféer och restauranger förlorar intäkter och måste göra sig av med tex de söta servitriserna som i sin tur inte längre har råd att hålla frisörer och skönhetsindustrin under sina armar osv. osv. 

 

Det handlar inte bara om att ge industrin lättnader för att förlägga produktion i Sverige. Bara en sån sak som kycklingen eller grisen svensken äter borde vara närproducerad men är istället antibiotikafyllda "kadaver" från Asien, Danmark och Irland. Jag tycker det är jättebra att vi i Sverige har världens tuffaste djurhållningsregler men belöna då detta med kraftigt reducerade skatter och momslättnader istället för att göra det till dyra lyxvaror som kostar ibland det dubbla mot vad de importerade kostar. 

 

Våra åkrar ligger i träda för att gynna södra Europas bönder, som om inte det vore nog så ska vi dessutom betala EU´s högsta medlemsavgift per capita för att ge bidrag till dessa bönder så att de kan sälja varor till oss. Hallå :6: Dags att överge den här globaliserade världen som är ett stort jävla korthus. Ni globalister må hävda att vi fått ökad levnadsstandard med det här systemet, själv är jag övertygad om att vi egentligen fått det betydligt sämre. Frihandel och gränsöverskridande samarbeten fanns även innan vi valde att betala astronomiska summor till en kolossal byråkrati för att avstå produktion och omvandla vårat land till något egentligen helt obetydligt för övriga världen. 

 

Innan vi gick med i EU var vi ett land med världens bästa sjukvård, ett starkt försvar i förhållande till folkmängd, vi hade en stark exportindustri då vi hade rykte om god kvalité. Vad är vi nu? Ett stort jävla internationellt skämt, där våra politiker ideligen försöker putsa "Sverigebilden" och sitter längst fram i klassrummet och räcker upp handen när FN vädjar om stödpengar till klimatfonder eller liknande för att motverka det som egentligen är en produkt av den globaliserande värld vi så välvilligt betalar för att upprätthålla. 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Knasen:

Det beror ju lite på hur man definierar skattemedel. Det är ju inte gratis att bedriva produktion i Sverige med alla skatter och avgifter som finns och att de som faktiskt producerar saker och ting väljer att flytta själva produktionen till mer lönsamma länder är förstående. Kvar blir rena tjänsteföretag som utför tjänster. Det kommer märkas tydligt nu när det slår tvärstopp i ekonomin. Själva motorn i svensk ekonomi de senaste åren har ju varit bostadsbyggandet där man har skapat ett stort behov av bostäder för att hålla ekonomin igång genom att öka på befolkningen. När byggarbetarna förlorar jobben så kommer det bli en kedjereaktion där caféer och restauranger förlorar intäkter och måste göra sig av med tex de söta servitriserna som i sin tur inte längre har råd att hålla frisörer och skönhetsindustrin under sina armar osv. osv. 

 

Det handlar inte bara om att ge industrin lättnader för att förlägga produktion i Sverige. Bara en sån sak som kycklingen eller grisen svensken äter borde vara närproducerad men är istället antibiotikafyllda "kadaver" från Asien, Danmark och Irland. Jag tycker det är jättebra att vi i Sverige har världens tuffaste djurhållningsregler men belöna då detta med kraftigt reducerade skatter och momslättnader istället för att göra det till dyra lyxvaror som kostar ibland det dubbla mot vad de importerade kostar. 

 

Våra åkrar ligger i träda för att gynna södra Europas bönder, som om inte det vore nog så ska vi dessutom betala EU´s högsta medlemsavgift per capita för att ge bidrag till dessa bönder så att de kan sälja varor till oss. Hallå :6: Dags att överge den här globaliserade världen som är ett stort jävla korthus. Ni globalister må hävda att vi fått ökad levnadsstandard med det här systemet, själv är jag övertygad om att vi egentligen fått det betydligt sämre. Frihandel och gränsöverskridande samarbeten fanns även innan vi valde att betala astronomiska summor till en kolossal byråkrati för att avstå produktion och omvandla vårat land till något egentligen helt obetydligt för övriga världen. 

 

Innan vi gick med i EU var vi ett land med världens bästa sjukvård, ett starkt försvar i förhållande till folkmängd, vi hade en stark exportindustri då vi hade rykte om god kvalité. Vad är vi nu? Ett stort jävla internationellt skämt, där våra politiker ideligen försöker putsa "Sverigebilden" och sitter längst fram i klassrummet och räcker upp handen när FN vädjar om stödpengar till klimatfonder eller liknande för att motverka det som egentligen är en produkt av den globaliserande värld vi så välvilligt betalar för att upprätthålla. 

Ja när oxfilen eller entrecoten är billigare från Brasilien eller Argentina då är vi ute och cyklar ordentligt.

Vi Svenskar eller om vi ska globalisera det till nordbor, Sverige, Norge, Finland, Danmark och Island skulle kunna vara helt självförsörjande.

Vi har det som behövs, trä, stål, matproduktion med en hållbarhet som får de flesta länder att storkna.

Men skiter vi i övriga världen så kommer vi ju att få deras skit hit ta tex klimatet eller luften vi andas om det inte finns några träd kvar förutom här räcker det ju inte till alla i hela världen, man kan ju dra det hur långt som helst men vi är globaliserade och så kommer det att förbli i vår livstid.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minutes ago, Knasen said:

Det beror ju lite på hur man definierar skattemedel. Det är ju inte gratis att bedriva produktion i Sverige med alla skatter och avgifter som finns och att de som faktiskt producerar saker och ting väljer att flytta själva produktionen till mer lönsamma länder är förstående. Kvar blir rena tjänsteföretag som utför tjänster. Det kommer märkas tydligt nu när det slår tvärstopp i ekonomin. Själva motorn i svensk ekonomi de senaste åren har ju varit bostadsbyggandet där man har skapat ett stort behov av bostäder för att hålla ekonomin igång genom att öka på befolkningen. När byggarbetarna förlorar jobben så kommer det bli en kedjereaktion där caféer och restauranger förlorar intäkter och måste göra sig av med tex de söta servitriserna som i sin tur inte längre har råd att hålla frisörer och skönhetsindustrin under sina armar osv. osv. 

 

Det handlar inte bara om att ge industrin lättnader för att förlägga produktion i Sverige. Bara en sån sak som kycklingen eller grisen svensken äter borde vara närproducerad men är istället antibiotikafyllda "kadaver" från Asien, Danmark och Irland. Jag tycker det är jättebra att vi i Sverige har världens tuffaste djurhållningsregler men belöna då detta med kraftigt reducerade skatter och momslättnader istället för att göra det till dyra lyxvaror som kostar ibland det dubbla mot vad de importerade kostar. 

 

Våra åkrar ligger i träda för att gynna södra Europas bönder, som om inte det vore nog så ska vi dessutom betala EU´s högsta medlemsavgift per capita för att ge bidrag till dessa bönder så att de kan sälja varor till oss. Hallå :6: Dags att överge den här globaliserade världen som är ett stort jävla korthus. Ni globalister må hävda att vi fått ökad levnadsstandard med det här systemet, själv är jag övertygad om att vi egentligen fått det betydligt sämre. Frihandel och gränsöverskridande samarbeten fanns även innan vi valde att betala astronomiska summor till en kolossal byråkrati för att avstå produktion och omvandla vårat land till något egentligen helt obetydligt för övriga världen. 

 

Innan vi gick med i EU var vi ett land med världens bästa sjukvård, ett starkt försvar i förhållande till folkmängd, vi hade en stark exportindustri då vi hade rykte om god kvalité. Vad är vi nu? Ett stort jävla internationellt skämt, där våra politiker ideligen försöker putsa "Sverigebilden" och sitter längst fram i klassrummet och räcker upp handen när FN vädjar om stödpengar till klimatfonder eller liknande för att motverka det som egentligen är en produkt av den globaliserande värld vi så välvilligt betalar för att upprätthålla. 

 

Det måste ju vara rätt jobbigt att vara så konstant ilsk på sitt hemland. . Ingenting är bra...kvittar om det är vanliga tider eller coronatider, allt är uppenbarligen mest åt helvete mest hela tiden. Globalister, liberalister, och förstås Folkhälsomyndighetens (fick jag det rätt nu?) Doktor Mengele som kronan på verket i kristider. Till och med kommunism är bättre än hur vi har det nu tydligen. Löfven är skit, men Reinfeldt är nog värre...und so weiter, und so  weiter. Eländes elände, på alla håll, hela tiden. 

 

 Jag kan förstås ha fel, men känslan är att många som är så ilsk som du tror jag har det ganska bra,  uppvuxen och boendes  i ett Sverige, som under hela din och min uppväxttid verkligen varit för internationalisering och globalisering. Vilket alla stora storföretag varit också, vilket i sin tur skapat våra stora exportberoende svenska företag. Och, apropå ingenting alls, en rätt stor tjänstesektor för att t.ex. stödja det ökade resandet som följer i globaliseringens spår,..

 

Nya tider nu visst,, men vi lever trots allt rätt bra fortsatt, både pga av de traditionella svenska industriföretagen men kanske mer pga av det  som i viss mån kommit istället, t.ex. nya innovativa tjänsteföretag. . Som oftast även de exporterar sina tjänster.  Inte sällan  med EU som största marknad, eftersom det är lättare att sälja utan handelshinder.

 

Den där "det var bättre förr" nostalgin kryddad med en önskan att vrida tiden tillbaka, har jag rätt svårt för. Roligare och mer lönande att se på framtiden med lite optimism, och kanske till och med lite glädje? 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Knasen:

Det beror ju lite på hur man definierar skattemedel. Det är ju inte gratis att bedriva produktion i Sverige med alla skatter och avgifter som finns och att de som faktiskt producerar saker och ting väljer att flytta själva produktionen till mer lönsamma länder är förstående. Kvar blir rena tjänsteföretag som utför tjänster. Det kommer märkas tydligt nu när det slår tvärstopp i ekonomin. Själva motorn i svensk ekonomi de senaste åren har ju varit bostadsbyggandet där man har skapat ett stort behov av bostäder för att hålla ekonomin igång genom att öka på befolkningen. När byggarbetarna förlorar jobben så kommer det bli en kedjereaktion där caféer och restauranger förlorar intäkter och måste göra sig av med tex de söta servitriserna som i sin tur inte längre har råd att hålla frisörer och skönhetsindustrin under sina armar osv. osv. 

 

Det handlar inte bara om att ge industrin lättnader för att förlägga produktion i Sverige. Bara en sån sak som kycklingen eller grisen svensken äter borde vara närproducerad men är istället antibiotikafyllda "kadaver" från Asien, Danmark och Irland. Jag tycker det är jättebra att vi i Sverige har världens tuffaste djurhållningsregler men belöna då detta med kraftigt reducerade skatter och momslättnader istället för att göra det till dyra lyxvaror som kostar ibland det dubbla mot vad de importerade kostar. 

 

Våra åkrar ligger i träda för att gynna södra Europas bönder, som om inte det vore nog så ska vi dessutom betala EU´s högsta medlemsavgift per capita för att ge bidrag till dessa bönder så att de kan sälja varor till oss. Hallå :6: Dags att överge den här globaliserade världen som är ett stort jävla korthus. Ni globalister må hävda att vi fått ökad levnadsstandard med det här systemet, själv är jag övertygad om att vi egentligen fått det betydligt sämre. Frihandel och gränsöverskridande samarbeten fanns även innan vi valde att betala astronomiska summor till en kolossal byråkrati för att avstå produktion och omvandla vårat land till något egentligen helt obetydligt för övriga världen. 

 

Innan vi gick med i EU var vi ett land med världens bästa sjukvård, ett starkt försvar i förhållande till folkmängd, vi hade en stark exportindustri då vi hade rykte om god kvalité. Vad är vi nu? Ett stort jävla internationellt skämt, där våra politiker ideligen försöker putsa "Sverigebilden" och sitter längst fram i klassrummet och räcker upp handen när FN vädjar om stödpengar till klimatfonder eller liknande för att motverka det som egentligen är en produkt av den globaliserande värld vi så välvilligt betalar för att upprätthålla. 

Konsumenten har också ett ansvar. Är man villig att betala lite mer för en produkt, så kan företagen fortsätta tillverka i Sverige i stället för låglöneländer i asien eller baltikum.

Men att skylla allt på andra är oftast enklast, och sedan sitter man där om beställer skitprodukter från Alibaba eller vad det kan tänkas heta. Förhoppningsvis är det få som köper spannmål och kött den vägen iofs ;) 

 

Väljer du själv svenskproducerat före lägsta pris?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev M33:

Konsumenten har också ett ansvar. Är man villig att betala lite mer för en produkt, så kan företagen fortsätta tillverka i Sverige

Tror tiden är ute då man ska eller bör välja svenskproducerat, men europaproducerat är nog ett bra val, är bara en tidsfråga(säg 10 år till)innan de forna östländerna inte mer kan kallas låglöneländer, och det måste vara målet, varför ska man utnyttja grannländers billiga arbetskraft, det är inte rätt och hållbart i längden.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev M33:

Konsumenten har också ett ansvar. Är man villig att betala lite mer för en produkt, så kan företagen fortsätta tillverka i Sverige i stället för låglöneländer i asien eller baltikum.

Men att skylla allt på andra är oftast enklast, och sedan sitter man där om beställer skitprodukter från Alibaba eller vad det kan tänkas heta. Förhoppningsvis är det få som köper spannmål och kött den vägen iofs ;) 

 

Väljer du själv svenskproducerat före lägsta pris?

Bra input, köper själv dansk antibiotikapreppad fläskfilé framför svensk pga pris.

Till en bra "köttmiddag" så väljer jag dock kötthandlar´n på torget.

Men den danska har ju en stor del i att jag är frisk som en nötkärna, så den är väl värd sitt pris;)

 

Tror få skulle betala priset på svensksydda jeans eller en T-shirt.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...