Jump to content
IGNORERAD

Kostnad Vi Tomtköp


phitsanulok

Recommended Posts

Är i startgropen att köpa en tomt på ca 1200 kvm, skulle skett först om flera år men eftersom svärfar hade den stora oturen att ramla av en byggnadställning med sprucken skalle och andra skador så köper vi nu.

Tomten ägs av mina svärföräldrar så pengarna kommer naturlivis bra till pass med tanke på sjukvård osv.

Vilka kostnader tillkommer förutom köpeskillingen, tänker då inte på eldragning och sånt, utan på stämpelavgifter, lagfarter osv.

Mkt tacksam för svar.

mvh Walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tomt kostade totalt 250.000 baht och det var 210.000 för själva tomten. resten var avgifter till landkontoret för ett göra nytt Chanot etc.

Misstänker dock att avgifter etc kan variera kraftigt mellan olika amphur

Ett tips är att du som Farang aldrig visar dig på landkontoret för då kan allt möjligt hända som trissade priser, krångligheter, mystiska frågor etc etc

Eftersom du ändå inte är "ägare" till tomten är det enklast om bara din tjej och svärfar är med och hanterar pappren på landkontoret

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vill svärföräldrarna ha betalt för tomten,jag fick min tomt.Mina svärföräldrar var överlyckliga att vi ville bygga där så att de fick chansen att träffa sina barnbarn under en längre tid varje år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Överlåtes tomten via gåva blir det nog inte så mycket övriga kostnader.

Svärföräldrarna kan väl ge tomten i gåva till din thaifru/sambo.

Ditt namn kan i vilket fall som helst inte finnas på papperna.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mekong, det var nog meningen att det blir nåt sånt upplägg, alltså gåva.

Bra att veta att det inte tillkommer en massa stämpelavgifter och annat skit.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

När vi hållit på med detta i amphur Wangthong utanför Pitsanulok har det aldrig varit några bekymmer. Vi har köpt en gång och ärvt en gång. Vid arvet var den stora kostnaden och krånglet att stycka av till alla syskon. Men det kostade inte många bath (ett antal tusenlappar) kommer inte ihåg om det var för alla tomter eller per styck. Det var ca 4 år sedan, och jag la mig aldrig i det hela.

När vi köpte var det heller inga problem eller stora kostnader inblandade. Vi var hemma och en syster agerade ombud. Det krångligaste var fullmakten, men det gick som smort det också. Det är skönt att ha en släkt man kan lita på. Långt tillbaka var det det största bekymret att en del i släkten skulle sko sig, men numera vet vi var vi har varandra. Lite omvälvande i släkten att få in en falang.

Som de andra skrivit så går det bäst när Thailändarna får sköta byråkratin. Men när det ska byggas och prutas då går det inte utan falang inblandning. whistle.gif Frugan har en bror som har ett litet byggföretag så han ger mig tips på vad olika saker kostar och jag handlar, eftersom jag vill veta vad jag köper. Ska dom sköta allt tycker jag att det blir för mycket thaistil över det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avgifter?

Det var ingen som pratade om sådant när vi köpte mark för ett par veckor sedan?

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vill svärföräldrarna ha betalt för tomten,jag fick min tomt.Mina svärföräldrar var överlyckliga att vi ville bygga där så att de fick chansen att träffa sina barnbarn under en längre tid varje år.

Mina svärföräldrar är lite inne på samma spår(dom har visserligen en del mark att dela med mig och min sambo, men som sagt tiden är ung.. Det här är ju typiska saker som man inte skall förhasta sig med. Har gått lite i tankar på att smälla upp en kåk där nere. Men samtidigt så skulle det vara ganska kul att använda pengarna på annat. Men om man någon gång bestämmer sig för att flytta ner så är det ju intressant att ha ett litet hus där nere.

Har lyckats göra lite skenmanöver där vad beträffar Sinsod historien. Det har till och med diskuterats ifall mina svärföräldrar skall låna ut pengar till soden, vilket inte har varit något som man velat prata högt om. Mycket prestige därnere med att vissa upp sina hus för grannarna. Men det är klart att man vill ha någon stans att bo bekvämt.

Men den inramningen(Issan) så blir ju en farang kåk ännu en anledning för någon fattigflicka att söka lyckan någonstans där det finns faranger.

MVH Ronoh

Link to comment
Dela på andra sajter

Avgifter?

Det var ingen som pratade om sådant när vi köpte mark för ett par veckor sedan?

Avgifter tillhör nog det vanliga vid markköp och byggande av hus. I Sverige har vi ju lagfartsavgift på 1,5% av köpeskillingen, avgift för att koppla in vatten, avlopp el och liknande och dessa avgifter finns i Thailand också öven ifall de är mycket lägre än i Thailand. Har ännu inte byggt något i Thailand men har börjat kolla runt lite. Kan finnas en avgift för själva köpet av mark för att skriva höver marken på ny ägare (typ lagfart). Ibland ingår den i köpet, ibland får köparen stå för denna. Det finns en avgift för att upprätta husbok på tomten som måste finnas om det finns hus som folk ska bo i. Avlopp, vatten, tele m.m. tillkommer också naturligtvis. Beroende på var närmaste anslutning finns varierar kostnaderna, precis som i Sverige.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har för närvarande inte betalt någonting extra än för våra div markköp.

Vi fick betala nu i veckan 5000 bath för inkoppling av elmätare med mera

När vi kommer ned i november och ska regga allt på oss så får vi se vad det kostar, återkommer då med uppgifter

i våran tråd:

//

Kenneth

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vo köpte 3,5 rai förra månaden och det var bara skriva under papper och kontakt betalning.

Tjejens storebror som äger mycket mark skötte papprena.

Inga avgifter för själva marken.

Givetvis kommer det att kosta när bygget väl kommer igång med el och vatten mm.

Tyvär så vill tjejen köpa 2 Rai till trots att jag tycker att det räcker nu.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

I Isaan är det vanligt med en liten fest i samband med att köpet genomförs.

Både säljarens familj och köparnas familjer brukar närvara tillsammans med bychefer.

En del öl och whiskey dricks och en anka eller gris kanske slaktas, lap äts och alla har en trevlig kväll.

Detta brukar vara en trevlig tillställning där vänskapsband knyts.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

I Isaan är det vanligt med en liten fest i samband med att köpet genomförs.

Både säljarens familj och köparnas familjer brukar närvara tillsammans med bychefer.

En del öl och whiskey dricks och en anka eller gris kanske slaktas, lap äts och alla har en trevlig kväll.

Detta brukar vara en trevlig tillställning där vänskapsband knyts.

Mvh Isan lover

vi var mitt i bröllopsyran för tjejens syster så marköpet kom alldrig ens upp i diskussion.

En morgon tittade dock pappan till marken utan oss och fick höra att jag varit där och stegat ut lite.

Angående brölloppet.

Att det skall överdrivas så djävligt????:drinks:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Vo köpte 3,5 rai förra månaden och det var bara skriva under papper och kontakt betalning.

Tjejens storebror som äger mycket mark skötte papprena.

Inga avgifter för själva marken.

Givetvis kommer det att kosta när bygget väl kommer igång med el och vatten mm.

Tyvär så vill tjejen köpa 2 Rai till trots att jag tycker att det räcker nu.

Märkligt att det inte skulle batalas "Lagfart", det fick vi göra när vi köpte vår lilla kåk.

Lagfarten baseras inte på den påstådda köpeskillingen utan på ett schablonvärde får fastighet i området där man köper (så man tjänar inget på att skriva ner köpeskillingen).

Vår kåk var värd 1,4-1,6 Miljoner och har för mig att vi betalade 32.000Bath vid registreringen på Amphur, för strax 4 år sedan.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...