Jump to content
IGNORERAD

Andra Datorn Den Här Veckan Dog ...


AnOnYm

Recommended Posts

Nu börjar jag bli trött , andra datorn den här veckan dog på mig nyss ( ).

Denna gång verkar det vara SSD'n till min Aspire One som dog ...

Får se hur länge den här laptoppen överlever .. suicide.gif

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Singha711

    5

  • Wwax

    4

  • GammalDansken

    3

  • Herr Chang

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Chrille Columbus

Laptops har en förmåga att gå sönder får helt enkelt ta mer stryk. sämre livslängd och sämre prestanda förr ivarje fall kanskr pris/prestanda har blivit bättre?

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Laptops har en förmåga att gå sönder får helt enkelt ta mer stryk. sämre livslängd och sämre prestanda förr ivarje fall kanskr pris/prestanda har blivit bättre?

Själv har man en gammal IBM thinkpad X41 från -06 som reselaptop den har blivit redigt misshandlad genom åren men bara går och går.

Kan rekomendera vem som helst en gammal thinkpad, ful och tråkig men härlig kvalité (vi har bara Thinkpad på jobbet). Sen Lenovo tog över helt har det blivit som vilket kinesiskt skräp som helst. Thinkpad utan IBM-logga med andra ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har man en gammal IBM thinkpad X41 från -06 som reselaptop den har blivit redigt misshandlad genom åren men bara går och går.

Kan rekomendera vem som helst en gammal thinkpad, ful och tråkig men härlig kvalité (vi har bara Thinkpad på jobbet). Sen Lenovo tog över helt har det blivit som vilket kinesiskt skräp som helst. Thinkpad utan IBM-logga med andra ord.

IBM's x41 vet jag inte vad det är men detta inlägg skrivs från en IBM T41:a, en gammal klenod som bara går o går..

Gumman har en IBM T40(modellen innan) och den rullar o går som en klocka.

ps. synd att IBM la ner sin tillverkning på laptops

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var väl IBM:s tillverkare av laptops som bröt sig loss och fortsatte tillverka datorer under eget namn (Lenovo)

D.v.s samma tillverkare hela tiden med loggan byttes ut !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Apapapap..

Verkar som IBM tog bort sin kvalitétskontroll när loggan försvann.

Första batchen vi fick med enbart Lenovo loggan på var tre av fyra DOA..

Efter det har problemen fortsatt, kan inte vara en tillfällighet.

Nu har vi ett kontrakt på gång med DELL istället..

EDIT: DELL har förresten köpt upp Alien Ware, SLI grafik i en laptop, mumma! Vi har alltid haft DELL i inköpssystemet men bara damer som valt dom då dom är "finare" men snart är dom ohotade inom business sektionen.

Ändrades av Wwax
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi gick totalt över till HP efter att Lenovo sänkte kvaliteten

Vi hade flera kunder som körde Dell men efter många problem fick vi köra projektet "Kill Dell" och byta ut dom mot HP allihopa

Lenovo kämpar nog numera med ACER om bottenplatsen i kvalitetsligan.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Apapapap..

Verkar som IBM tog bort sin kvalitétskontroll när loggan försvann.

Första batchen vi fick med enbart Lenovo loggan på var tre av fyra DOA..

Efter det har problemen fortsatt, kan inte vara en tillfällighet.

Nu har vi ett kontrakt på gång med DELL istället..

EDIT: DELL har förresten köpt upp Alien Ware, SLI grafik i en laptop, mumma! Vi har alltid haft DELL i inköpssystemet men bara damer som valt dom då dom är "finare" men snart är dom ohotade inom business sektionen.

Och Volvo IT gick över till Dell efter det att IBM la ner

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi gick totalt över till HP efter att Lenovo sänkte kvaliteten

Vi hade flera kunder som körde Dell men efter många problem fick vi köra projektet "Kill Dell" och byta ut dom mot HP allihopa

Lenovo kämpar nog numera med ACER om bottenplatsen i kvalitetsligan.

Började min IT karriär på Digital som sen blev Compaq och nu HP.

Har bara gott att säga om deras business modeller och mindre om konsument skräpet, visst det har blivit mycket bättre på senare år men ex presario serien var ett skämt.

Var över till Reading England blott 22år gammal för att utbilda ett gäng Indier laga laptops på löpandeband, hela projektet var en katastrof. Var nästan komiskt när dom införde metalldetektorer vid entrén. Indierna snodde allt som inte var fastskruvat.. Eller förresten det också.

Det var jag, en tysk och en holländare som försäkte styra upp detta omöjliga projekt. Tragikomiskt när en 22åring står och skäller ut en man dubbelt så gammal som gjort samma fel för femtielfte gången och en halvgalen tysk påhejandes.

Försöker minnas min första bärbara, en Digital såklart, liten grå sak 10 eller 20mhz propp och monokron skärm. Gick att spela Wolfenstein med en framerate på en i sekunden ungefär.

Ähhh nu svamlar jag och känner mig lite nostalgisk (dessutom småpackad :)), söker fortfarande efter en mint Digital HiNote Ultra 2000. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt råd när det gäller datorer:

Glöm en laptop om du vill att datorn skall arbeta och utföra många och/eller tunga saker utan krångel och vara modern och effektiv en lång tid. Och tänk inte ens tanken, när du yrkesmässigt jobbar med datorn i flera timmar om dagen. Hela laptops-konceptet är inte upplagt för det och är minst 2 till 4 gånger så dyrt samt uppgraderingsmöjligheterna är ytterst begränsade. Till detta kommer konstruktionsproblem som att de flesta laptop havererar typiskt någon månad efter garantitidens utgång. På grund av dessa problem ligger även mjukvarustandarden efter i utvecklingen. Och inte alla är IT-konsulter eller IT-tekniker som behöver något portabelt för att transportera runt system och datamängder mellan sina kunder. Om du tycker att du absolut behöver en laptop på en resa, köp en mini-laptop på någon flygplats eller asiatisk storstad utan försäkring och släng den när den har gått sönder.

Men hemma skall det vara en stationär dator, gärna av värstingmodell med bra ergonomisk tillbehör (bildskärm, mus, webbcam för de modiga etc.). CPU-hastighet och max primärminne är viktigt eftersom dessa begränsningar behöver man leva med några år. Se också till att ha bra och många anslutningsmöjligheter (Nätverk, USB, Firewire etc.).

Vill du ha mycket disk för foto, musik och framförallt film, satsa på externa nätverksdiskar i kabinett som du kan bygga på successivt allt efter behoven växer. Dessa kabinett innehåller eget operativsystem och kan fungera som mediaserver för din hembio- och/eller stereoanläggning. Helt fantastisk och billigt (ca 1000 kr för ett 4-disk-kabinett och 1000 kr för en 2TB-disk). Glöm DVD’n på tv-bänken eller bränna egna DVD’n, du har allt i datorn eller nätverksdiskarna och allt kan delas i hemmanätverk med andra datorer.

Har du PC och Microsoft, håll dig till XP (Professional), undvik Vista. Det är inte där kvalitén skrivs med stora bokstäver. Skydda din dator mot virus etc., helst inte med de medlevererade Kalle-Anka-programmen, utan byt snarast till något robust all-in-one system på marknaden (McAfee etc., VARNING EJ NORTON=livsfarligt) som framförallt är enkelt (automatiskt) att underhålla även om det kostar en slant (några hundralappar om året). Det är väl investerade pengar.

Till sist, håll dig till kända märken, HP är bra och prisvärt gärna på SIBA eller liknande. Kolla var företagen köper, det är ett väldigt bra riktmärke. Det finns kampanjer, men de innehåller ofta utgående modeller. Köp en bra och ändamålsenlig försäkring som täcker något år efter garantitidens utgång. Kolla villkoren, du behöver oftast inte hemservice etc., när du kan springa tillbaks till affären eller skicka paket. Om du handlar på nätet, ta bara de stora bolagen som också levererar till företag (Dustin t.ex.). Mindre evtl billigare bolag är svåra att ha att göra med i retur-ärenden. Vid nätköp är problemfrekvensen MYCKET hög. Varannan försändelse innehåller några eller något problem, eftersom det handlar om många komponenter.

Många råd blev det nu, men trots det önskar jag lycka till!

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Mitt råd när det gäller datorer:

Glöm en laptop om du vill att datorn skall arbeta och utföra många och/eller tunga saker utan krångel och vara modern och effektiv en lång tid.

...cut .

Men hemma skall det vara en stationär dator, gärna av värstingmodell

.. cut ...

Vill du ha mycket disk för foto, musik och framförallt film, satsa på externa nätverksdiskar

...cut ... .. i hemmanätverk med andra datorer.

... cut ...

XP (Professional)... Kalle-Anka-programmen, VARNING EJ NORTON=livsfarligt

. gärna på SIBA eller liknande.

... försäkring som täcker något år efter garantitidens utgång.

... Vid nätköp är problemfrekvensen MYCKET hög.

//Singha711

Vad kategorisk du är, Singha.

Hade verkligheten varit mindre nyanserad än den är hade det inte verkat så "envetet" som det gör nu :-)

Du ger en bild av bärbaras användbarhet och kvalitet som kan ha varit sann för ett antal år sedan.

I dag finns egentligen inga bättre alternativ.

Passar det dig med en stationär dator, så dockar du din bärbara till en eller flera "rigtiga" skärmar

och tangentbord. Hemma och på jobbet. På semestern jobbar du med den som den är.

Bara det att slippa olika versioner av allt beroende på vilken dator man jobbar med är värd varenda krona

som en bra bärbar kostar extra (för ca 10000 bör du offra med dagens priser).

De lösningar du ger, kräver en större teknisk kompetens än du låter påskina.

I den bärbara finns ALLT. Inga videokameror som ska installeras. Inga hubbar eller switchar som ska

kopplas in - det svåraste med den är egentligen att koppla upp sig på det trådlösa.

I de glada priser för dina "nätverksdiskar" ingår inte installation och instruktion till alla i familjen

och min erfarenhet efter att ha installerat några stycken i andras hushåll är att de bereder mig mer jobb

än de ger familjerna glädje.

Att du inte gillar Norton går ju att beskriva på annat sätt, t.ex. att du inte tycker om det och slutligen

ryser jag när jag får se någon rekommendera SIBA.

Mitt råd är att hålla sig så långt det nånsin går från de stora kedjor som SIBA och Elgiganten.

Servicen är så undermålig att den borde förbjudas och den "hjälp" du får av snoriga valpar vid köpet

syftar enbart till att fylla din kundvagn med andra klassens elektronik och onödiga prylar och försäkringar.

Nu var det min tur att vara kategorisk - det kan ju finnas bra butiker.

Kanske i Norrland - där har jag inte testat.

Däremot har jag testat nätbutiker som Dustin och Inwarehouse - och det för miljoner varje år.

Det är betydligt smidigare att returnera en produkt till dom och det behövs ytterst sällan göras

även om man som jag köper 20-30 datorer eller skärmar vid varje tillfälle.

Tackar skaparen för (gratis) retursedlar jämfört med åktur och väntan på otrevliga, okunniga expediter

på SIBA, OnOff eller Elgiganten som först måste övertygas om att det faktisk är fel på

"den däringar mojängen"

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Singa.

När du säger 1000kr för en 2TB disk, vart finner du sånna? och räknar du i ink eller ex moms?

Alla är nog inte företagare här, och 1TB ligger på dryga 1000kr, för 2TB får du nog dubbla.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar jag bli trött , andra datorn den här veckan dog på mig nyss ( ).

Denna gång verkar det vara SSD'n till min Aspire One som dog ...

Får se hur länge den här laptoppen överlever .. suicide.gif

hej

kan man få det värre en två burkar på en vecka,köp en lott det måste vända nu

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Singa.

När du säger 1000kr för en 2TB disk, vart finner du sånna? och räknar du i ink eller ex moms?

Alla är nog inte företagare här, och 1TB ligger på dryga 1000kr, för 2TB får du nog dubbla.

Min son köpte en (Western Digital, SATA) i Tyskland i ett datorvaruhus i Berlin åt mig, möjligen kampanj eller lockvara.

Sköter du företagens inköp, så dimpar de mest fantastiska erbjudanden ner i din brevlåda, även här i Sverige. Problemet är att de oftast inte når de personer som de facto fattar beslut om inköp. Så kollar du med ekonomichefer och andra företagsbyråkrater. De bruka slänga allt sånt i papperskorgen.

Ok, priserna som avses är exkl. moms, men momsen är avdragsgill för många men inte alla, där har du rätt.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej?

Jag skall köpa ny laptop men jag vet inte vilket fabrikat jag skall välja. Prisklass 6000 till 7000 kr, funderar på en lite större display. Tacksam för goda råd!

Hälsningar

HansG

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, GD,

hade väl på känn att du kunde ha synpunkter, i alla fall angående NORTON som du så helhjärtat har kämpat för i tidigare inlägg, hehe..

Men som du säger, ett inlägg av den typen kan bara bli en partsinlaga, ett subjektivt tyckande baserat på den egna erfarenheten. Då är det väl bäst att vi kompletterar varandra med lite olika perspektiv till en mera nyanserad bild och det välkomnar jag även i andra avseenden. Så där får du mitt fulla stöd.

Kategorisk blir man när man anser att det finns bara en sanning. Men så är det naturligt vis inte och därför är det ganska uppenbar att de flesta meningar underförstått innehåller ett ”tycker jag” uttryck.

När det gäller NORTON har jag tyvärr väldig tråkiga erfarenheter. Säkerheten tar abrupt slut, när Symantec får för sig att licensen inte är betalt, med STORA problem som följd. Naturligtvis hade jag betalt min licens för flera år framåt, men av någon underlig anledning återkom detta problem ständigt och supportpersonalen på EU-helpdesk kunde de facto inte komma med bättre råd än att köpa en ny (och ”mycket bättre”) licens igen. Tyvärr lägger sig Norton i ett mjukvaruskikt under operativsystemet och därmed ibland äventyrar säkerheten i ett kritiskt läge. För den oinvigde återstår då oftast enbart formatering av systemdisken. Ge mig fan att du har glädje av klonade diskar i det läge, där har du en HALV poäng.

När det gäller backup-strategi finns det väldig många olika scenarier att ta hänsyn till. Vad som hjälper i det ena fallet, är helt värdelös i det andra. Så det gäller att kombinera olika synpunkter i en sammanhållen strategi. Själv har jag byt fot ett par gånger under resans gång och länge ansåg jag Norton’s GOBACK som en avvägd kompromiss. Men jag blev klokare med tiden och använder idag Acronis TrueImage. Hittills har jag bra erfarenheter och har kunnat rätta upp situationen efter att ha varit alltför snabb i fingrarna. Man kan inte säkra allt, för då blir det krångligt och orealistisk, men man bör ha ett skyddsnät på lagom höjd som täcker alla fall av misstag, även de som man begick för en ganska lång tid sedan. Att då enbart ha klonade diskar som utväg känns lite motbjudande. Men som sagt, det finns lika många åsikter om det som det finns datoranvändare.

När det gäller konceptet med nätverksdiskar ser jag inga problem med installationen av kabinett (D-Link). De är väl bara plugga in nätverkskabel och köra en nästan helautomatiserad installationsprocedur. Har du standardiserade komponenter (DVD, mediespelare etc) runt omkring kör Plug’n’Play resten för dig och det blir till en positiv överraskning när du erbjuds att titta på dina videon på tvn. Jag har under lång tid funderad på hur man kan ”switcha” musik etc i huset till olika rum och anläggningar från samma Itunes-bibliotek. Tillsammans med nätverk via ”homeplugg” och en viktig komponent ”Airport” Wireless Base Station från Macintosh kan jag nu styra musik och film till vilken anläggning i huset jag vill. Teoretiskt skulle jag till och med kunna synka min IPod med nätverksdiskarna ifrån Thailand utan att datorn är påslagen, eftersom ITunes-server (och även ftp-server och hör och häpna BitTorrent) är inbyggd i nätverkskabinettet. Detta kanske kräver lite handpåläggning men konceptet gör det ändå relativt lätt.

Men som sagt, situationen är annorlunda för de flesta människor. Jag i alla fall vill inte sitta ensam i ett rum för att lyssna till musik, vill inte släpa laptoppen i säng för att titta på en video och framförallt vill dela media med andra (Obs. bakom MIN router). Därav mitt koncept.

I övrigt håller jag med dig, SIBA-pojkarna är inte de kunnigaste, så du får nog ha bestämt dig innan du går in i affären. Men de har vettiga priser och någon form av konsumentskydd. På nätsidan är det Dustin som gäller för mig, just pga. den smidiga hanteringen av retur-ärenden som du också helt rätt påpekar.

Du får väl plugga in din laptop i mitt nätverk. Bättre kan det väl inte bli då. Eller hur?

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Hej?

Jag skall köpa ny laptop men jag vet inte vilket fabrikat jag skall välja. Prisklass 6000 till 7000 kr, funderar på en lite större display. Tacksam för goda råd!

Hälsningar

HansG

Hej Hans

Har precis snokat reda på denna bärbara åt en kund.

17 tums display, vilket är stort och ger en tung dator - det går inte att undvika.

I gengäld får du fuld storlek på tangentbordet (och numerisk do)

Kravet från min kund var minimum Core 2 processor och det har den.

I priset ingår Windows Vista Home Premium men ASUS bjuder på uppdatering till

Windows 7 Home Premium om du köper datorn innan nyår.

Själv vill jag ha möjlighet till att köra XP på min dator men jag vet inte om det

går med denna. Skit samma, förhoppningsvis är Windows 7 helt OK och det kommer ju i oktober.

Bilden är från Multitronics hemsida. http://www.multitronic.se

Jag vet inget om dom, men Inwarehouse vill ha 7200:- för samma modell.

Modellen heter ASUS X71SL. 3 GB minne och 320 Gb hårddisk.

Kanske något för dig.

mvh GD

ps glömde skriva att det visade priset är inkl. moms.

Räkna med ett par hundra till om den ska skickas till din dörr (i Sverige :-) )

post-3917-124991709863_thumb.jpg

post-3917-124991709863_thumb.jpg

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej?

Jag skall köpa ny laptop men jag vet inte vilket fabrikat jag skall välja. Prisklass 6000 till 7000 kr, funderar på en lite större display. Tacksam för goda råd!

Hälsningar

HansG

Jag tycker att HP har bra grejer, tycker jag. Min son köpte en sådan nyligen, men kommer inte på fabrikat på rak arm.

Men jag anser deras produkter vara en välavvägd kompromiss mellan pris, prestanda, ergonomin, tillförlitligheten, kundtryggheten och service. Det är dessa faktorer som man bör väga in när man köper en dator, egalt om laptop eller stationär dator.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Var håller alla Apple fan boys hus? Borde komma tips om MacBook snart.. :yes:

Hej Knasen,

Det är ganska meningslöst att komma med tips om Apple om inköpspriset är prioritet nummer ett. Jag kan argumentera om att en dator från Apple håller längre och har betydligt mindre problem med virus... men det är fortfarande inköpspriset som är det enda viktiga för många.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Hej Knasen,

Det är ganska meningslöst att komma med tips om Apple om inköpspriset är prioritet nummer ett. Jag kan argumentera om att en dator från Apple håller längre och har betydligt mindre problem med virus... men det är fortfarande inköpspriset som är det enda viktiga för många.

Herr Chang har talat.

Va' gott att du och Jobs lämnar walkover så vi slipper tjafset :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar jag bli trött , andra datorn den här veckan dog på mig nyss ( ).

Denna gång verkar det vara SSD'n till min Aspire One som dog ...

Får se hur länge den här laptoppen överlever .. suicide.gif

Och nu saa snurrar mina lilla Acer igen , vaermeslag ? eller naan kondning som behoevdes laddas ur .

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...