Jump to content
IGNORERAD

Laos - Känns Som Moderlandet... He He He

Magrood

Recommended Posts

Då blev det av ... resan till Laos.

Det kändes lite läskigt i början. Även om jag kunde språket, men allt annat hade jag ingen aning om.

Ju ett par saker visste jag och det var att

- Man använder Kip. En Baht = 250 kip.

- Tjejer där har Sin (en bit tyg som man knyter runt midjan och den funkar som kjol), vilket jag beundrar.

- Man kör på fel sida av gatan. he he he Skojar bara.

Då offrade jag ett par dagar för att ta reda på saker och ting.

Men det var inte lätt. Oika källor säger olika saker. Till slut känner man sig helt tomt.

Det började från bilen. Vissa säger att man bara behöver klistermärke med bokstaven T som man kan fixa på provinsen transportsmyndighet. Andra säger att man måste ha en internationell plåt.

Vi körde bara med klistermärke. Det gick bra, men det betyder inte att det var korrekt gjort.

Sen var det avståndet från gränsen som man kunde vistas på med border pass. Border pass är ett tillfälligt paseringspapper för thailändare som saknar pass för att gå in i Laos. En del säger att man enbart kan vara i Vientien (internet är segt så jag orkar inte kolla upp stavningen på svenska) eller annan gränsstad. Andra säger att man kan vara inom 50 km från gränsen. Någon sticker till Wang Wiang som ligger ca 130 – 150 km från Vientien.

Glömde säga att vi valde Nong Khai gränsen trots att vi hellre ville se naturen. Det sägs att norra Laos alltså Vientien och uppåt bjuder på konst och kultur medan södra Laos som Pakse bjuder på natur. Men eftersom jag hade bestämt träff med min framtida samarbetspartner, en advokat i Udon Thani, valde vi att åka genom Nong Khai gränsen.

Vi valde den enklaste varianten av pappersarbete. Vi betalade för en resebyrå nära korsningen innan bron att fixa alla blanketter som behövdes.

Det var lite bökigt vid gränsen. Vi förstod inte riktigt personalen på Laos-sidan. De pratade kort och snabbt. Ojj, är språken så olika – undrade jag tyst. Service var inte riktigt deras bästa sida, har jag läst på nätet. Men det var inget som skrämde mig. Var ganska van vid myndighetspersonal i Thailand från förr.

Men det kändes lite konstigt att se en manlig visum-personal masseras just under arbetstiden när vi stod där och väntade på att få hjälp. Vi fick vänta tills han fått sin massage från en kvinna. Vet inte om hon var en medarbetare eller en massörska. Hoppas att det var det sistnämnda för annars hade det känns så absurt. He he he Jag är inte feminist – men nån måtta får det vara.

Uchhh Massa blablande igen.

Nu kör vi bilder:

Vi laddar inför resan. Jag är så stolt över min mobila arbetsplats. Funderar på att göra skatteavdrag för mitt lilla kontor, undrar vad skatteverket tycker. 

z01.jpg

Dagen innan resan var det 24 grader i Roi Ett och farfar frös som skjutton så han var tvungen att tända en brasa för att värma upp sig. I bilden bredvid var vi redan i Laos... märker ingen skillnad mer än att vi måste betala buntar med pengar för en måltid.

z02.jpg

Sevärdheter i Vientien. Vi försökte leta efter bokhandel för att köpa karta. Men hittade inget. Mycket av tiden gick åt att köra fel. Försökte mata lillen i anslutning till våra måltider. Det blir roligare för honom. Men vi thai-are (läs Magrood och thaisläkten) är inte så jätte duktiga på att äta i tid. Så lillen får mat vid bestämda tider.

Maten är mycket dyrare i Laos än i Thailand har vi konstaterat... eller har vi bara hamnat på fel ställen? Den här måltiden kostade oss 265 000 Kip (drygg tusen baht för en enkel måltid).

z03.jpg

Jag ville egentligen till WangWieng och se berg och vatten. Men vi vågade inte chansa att åka utanför 50 km-radie från gränsen. Så vi bestämde oss för att åka ut från Vientien och hålla oss inom den tillåtna gränssen. Jag fick ta på en karta. Vi tittade snabbt på den och bestämde oss för att åka och titta på elefanter.

Det verkade som om vi skulle åka på den bästa sträckan i hela landet. Och det ser ut som på den första bilden. De ska ha Sea Games idrottävling i december om jag minns rätt. Så det byggs överallt i Vientien. Här har vi möjlighet att se idrottarenan först.  (Sea Games har inget med hav att göra utan det är förkortningen av South East Asia).

z04.jpg

Vi kom till platsen för sen så det blev ingen tur för att titta på elefanter. Vi tog en promenad i byn istället. Det var som nostalgi för mig och min kusin. Lukten, ljudet, husen, språket, barnens hemgjorda leksak – det var precis som när vi var små. Den enda skillnad är att här finns det parabol i alla hus, medan vi då inte ens hade varken el eller tv.

z05.jpg

Den här pölen måste man igenom om man ska njuta av elefanter. De har ett väldigt bra program. Man tar sig till skogen vid tio tiden på morgonen. Är i skogen hela dagen. Kan bada, promenera eller gå till vattenfall i närheten. Man får två måltider. På kvällen går man upp till elefantton. Äter där, gör sig av med den gamla maten där, sover där... och om man har tur så kan man se elefanter. För allt det här kostar 1 800 Baht. Man kan ta en dagstur också. Vi var jättesugna. Men vi var för sena och med lillen behövdes det mer förberedelser än så. Stället heter Ban Na. Frågar man folk brukar de säga Ban Na – Prabat. Verkar vara namnen på grannbyar.

z06.jpg

Min lillebror hade natten innan hittat ett trevligt ställe. Han sa att det kändes som om man var i Paris. Jag undrar om när han hade varit i Paris. Vi gick det kvällen därpå – och det var riktigt mysigt. Personalen var mycket trevlig och lagom barnkär så lillen inte blev uppspelt.

z07.jpg

Det var mycket trevligt. Nästa gång vi reser dit får de andra skaffa pass så vi kan se mer av Laos. Men jag har alltid velat åka till Khao Yai nationalpark och övernatta där. Så det kanske blir Khao Yai först.

Det kändes häftigt att vara turist i ett annat land som man kan känna sig så hemma. Vi kunde förstå varandra utan problem. Maten var nästan den samma.

Ojj nu gråter lillen.

Kramar

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Dela på andra sajter

Bra berättelse och fina bilder.

Jag skall definitivt åka en sväng till Laos vid nästa besök i gummans hemby.

Tack!

"Some play hard to get, I play hard to want"

Dela på andra sajter

Trevlig berättelse Magrood!

Angående avdragsrätt för ditt mobila kontor borde det inte vara några problem. Jag drog av för laptop, skrivbord, stol och hyllor till lägenheten i Chiang Mai när det begavs sig. Min svenske revisor hade inga invändningar, även om alla kvitton var på thai... Går man med vinst och betalar sin skatt är det enligt min erfarenhet ingen som gnäller.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Trevlig berättelse Magrood!

Angående avdragsrätt för ditt mobila kontor borde det inte vara några problem. Jag drog av för laptop, skrivbord, stol och hyllor till lägenheten i Chiang Mai när det begavs sig. Min svenske revisor hade inga invändningar, även om alla kvitton var på thai... Går man med vinst och betalar sin skatt är det enligt min erfarenhet ingen som gnäller.

Herr Chang har talat.

Hej Magrood,

Berättelser från Laos är alltid spännande att läsa om och se bilder ifrån. Det ligger så nära, men känns långt borta på ett forum där (nästan?) allting handlar om Thailand och nästan ingen pratar om Laos. Förvånansvärt eftersom det finns starka släktband mellan dessa länder.

Hallå Herr Chang,

Väck inte en björn som sover! En skattekontroll med nagelfarande skattemåsar (ej revisorer) är nog det sista man vill ha!

Mvh

//Singha711

Dela på andra sajter

Kul att se att ni varit en sväng till Laos också. I vintras stod vi själv med bil vid gränsövergången i Nong kai och såg laotiska bilar köra in på thailändsk sida.

Försökte hitta info om vad som krävdes för att få köra över våran bil till Laos utan att lyckas. Frågade även här på forumet utan att någon svarade på tråden.

Så det var roligt att se att det i alla fall inte var så svårt att få tillståndet att ni backade istället.

Skulle vara intressant att åtminstone få en liten hint om hur mycket besvär som krävdes av er för att få ta över bilen? (dvs hur länge tog det, vad kostade det etc)

En annan sak jag undrar över är hur du upplevde språkskillnaden. Förstod dom din "thai-lao" lika bra som du förstod deras "lao-lao". Kommer nämligen att tänka på när vi var djupt inne i Kambodja på besök och Oa talade khmer med khmererna. Det visade sig att Oa talade ett "gammalt" språk (dvs använde samma ord som dom gamla i Kambodja) och orden för alla moderna företeelser blivit thai. Kambodjanerna hade dock inga problem att förstå Oa men hon hade det aningen svårare att förstå dom.

Så jag är lite nyfiken på hur du upplevde det i Laos.

För övrigt så ser Liam otroligt stilig ut, han gör säkert succe bland tjejerna där borta i Roi Et redan. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Tack för en trevlig reseberättelse med fina bilder.

Har själv flertalet gånger tänkt ta mig till Luang Prabang. Det går flyg dit från Chiang- Mai, så det

är väldigt enkelt egentligen. Men som sagt, tummen skall ut först, så det har ej blivit av.

Nästa gång kanske....

/hakancnx

Dela på andra sajter

Hej hej

Tack för era svar.

Kim

Jag upplevde att det var väldigt svårt att få information om resa till Laos.

Försökte ringa Laos ambassad i flera dagar utan att lyckas.

På myndigheternas sidor verkade det så strängt. Man måste anlita en guide, man får inte åka utanför gränsen av si och så måna km.

Men på många håll står det annorlunda.

...

Sammanfattningsvis som vi gjorde var.

1. Bilen. Fixade klistermärke T för att klistra på bilens fram- och bakrutan och Bilpass som det heter. Det är en lila bok med information ombilen som måste tas med under resan. Det fixade vi på Khonsong jangwat - provinsens transportsmyndighet. Man fick det direkt. Men plåten fick man vänta i hmm 3 veckor. Men det visade sig att man ej behövde plåten. Det kostade 250 - 275 Baht. Minns ej den exakta summan. Det gick fort för oss eftersom brosan ägde bilen själv. Om bilen ägs av någon annan var processen krångligare eftersom de var rädda att man skulle ta bilen till Laos för att sälja. Minns inte exakt vilka papper som användes.

Kanske

-ägarens id, husbok, bilens registreringshäfte

2. Människor. För icke-thai var det inte så svårt. Ni får fixa Visa on arrival på gränsen - på Laos sida. Det kostade ca 2 600 Baht för Svarten och Lillen. Priset är egentligen på dollars. Glöm inte att ta med ett passfoto.

För thai-are finns det två alternativ.

A. Med pass. Då går man bara igenom passkontrollen. Jag var inte med utan jag var med Svarten och lillen istället. Med pass kan man resa rätt så fritt i hela landet.

B. Utan pass. Då får man fixa något som heter Border Pass. Med det kan man bara vara i gränsstaden som man går in, eller bara ett antal kilometer ifrån gränsen. Här vet man inte riktigt vad som gäller. Men om man gör fel och blir tagen kan det kosta 10 000 dollars har man blivit varnad för.

Border pass kan man fixa i Nong Khai. Men om man är lat och vill ha det beskvämt kan man låta någon resebyrå i närheten av gränsen fixa det. Det krävs bara ett thailändskt id-kort. Har läst att det kostar 20 baht om man gör det själv hos myndigheten. Men resebyråer tar 70. Vi fick betala 120 baht var. uchhh. Orkar inte tjafsa. Det tog ca en kvart. Inget foto behövs här. De tar det från id-kortet.

Sen var det dags att köra genom gränskontrollerna.

---

Väl på thaigränsen får man stanna bilen och går ut och fixa passkontroll samt bilkontroll. Man får går fram och tillbaks. Lite dåligt skyltat, men det är bara att fråga. Vi blev utskällda av en gammal kvinnlig homosexuell pojkflicka, som vi döpte till Tom-tao. Vi visste inte riktigt hur vi skulle göra så vi blockerade vägen av misstag.

---

---

På Laos sida får man också fråga sig fram.

För bilen får man fixa snabb försäkring, betala skatt osv osv. Resebyrån sa att det skulle kosta ca tusen baht. Men vi fick betala 480 för både bilen och 3 thai-are för border pass.

---

Pengar

Det går lika bra att använda Baht om man är duktig på huvudräkning. Annars kan man få för lite tillbaks i Kip som växel.

Dollar funkar också bra.

1 Baht`är ungefär 250 Kip. Eftersom växelkursen på banken inte var bättre än på marknaden växlade vi bara 1500 baht och hoppades på att klara oss på Baht.

Mat är dyrare där. Kanske på grund av att ingredienser/kryddor importeras från Thailand.

Eller så har vi kanske hamnat på turistställen... he he he.

Men sista måltiden åt vi på en vanlig restaurang där laotier också åt. Det kostade ca 50 baht per portion, men man fick större portion.

---

Alltingn kostar pengar där, känns det som.

Varje gång man parkerar i stan kostar det 15 eller 20 Baht.

Åker man över en bro kostar det också.

---

Men det är charmigt där... på sitt sätt.

...

Mvh

Magrood

Jag tar språket i ett eget inlägg.

Jag kan nog inte ge så rättvis bild om laotiska språket eftersom jag både kan isaan-dialekten och norra-dialekten.

För mig känns laotiska som en blandning av Isaan och Norra Thai.

Många ord som används där har jag i mitt passiva ordförråd alltså att jag försår men använder själv inte det.

Jag har nog blivit som många andra från isaan ... att vi för-isanska thailändska ord. he he he Att vi använder thailändska ord och bara byter toner eller uttal istället för att använda det gammalmodiga isanska - som egentligen är samma ord som i Laos.

Så isanska och laotiska håller på att växa ifrån varandra, enligt min uppfattning.

Exempel på de ord som vi i isaan kan både i det gammla isanska och det modernare är:

Mugg eller glas. Det hette jaag förut. Men nu lånar vi thailändska och det blir kaew.

Be om notan. Här försökte vi med kued ngön. Men de sa att det hette Lai ngön --- det är ju samma ord som gamlingar i byn fortfarande använder.

...

Fösta dagen hade vi tjejer spänningshuvudvärk nästan.

Vi hann bara läsa halva texten på skyltarna. Och det var gott som skyltar.

Det kändes som om vi skulle kunna läsa det, men ändå inte. Skit-irriterande.

Jag fick mycket hjälp av engelska.

Jag bestämde mig för att köpa en alfabetsbok på laotiska.

Tyckte det var värt att göra ett försök.

Det gick rätt så bra faktiskt. Kunde läsa bättre på vår tredje dag i Laos.

Att läsa på laotiska är mycket lättare än thailändska. De stavar precis som det låter.

Det är ungefär som svenska och engelska.

Svenskan har haft en reform och numera stavar som det låter, medan engelska fortfarande behåller den gamla stavningen.

Thailändskan har många ord som stavar som på Sanskrit och Pali - det gör att stavningen blir krångligare. Laos lånar bara ord och uttal från Pali och Sanskrit med inte stavningen.

Om jag inte minns fel så har laotiskan 27 konsonanter medan thailändskan har 44. Thailändskan har många bokstäver som låter likadant.

...

Måste göra annat nu. Får sluta blabla.

På tal om språk så hittar ni säkert många fel... Jag hinner bara skriva. Har inte tid att läsa min egen text. Så ni får ha överseende med det.

Kramar

Magrood

Dela på andra sajter

Hej!

Jag vill ocksa tillagga att Laos var en haftig upplevelse. Jag foreslar definitivt en utflykt dit. Har man inte egen bil (eller har inte hunnit ordna pappersarbetet for att ta den utomlands) gar det gatt om turistbussar fran Nong Khai.

Det finns ganska mycket vasterlandska turister i Vientienne. Staden ar tydligen ett ganska stort turistmal. Det ar forvanansvart mycket kvar fran det franska koloniala forflutet. Staden ar ett paradis for de som gillar fransk mat. Det finns franska restaranger overallt. Men den som vill njuta av det franska koket far dock noja med kvantitet snarare an kvalitet. Annars finns det valdigt mycket som ocksa paminner om Thailand.

Jag tycker liksom Magrood att resan innebar en haftig spraklig upplevelse. Aven jag kunde lasa en hel del skyltarna. De var roligt att testa det lilla laotiska som jag kan och lara mig nya begrepp som "Sabaay dee" nar man halsar och "Khorp jai" nar man tackar. Laotierna tittar valdigt mycket pa thailandlandsk TV och forstar samt ofta aven talar thailandska. Jag upplevde att de forstar min thailandska mycket battre an thailandare! Jag behovde inte tala sa mycket engelska men tycker uppfatta att det talas ganska mycket engelska dar trots landets forflutet som fransk och rysk koloni.

Nagra andra thailandare stotte vi inte pa. Vi sag inte heller sa manga bilar fran Thailand i trafiken. Det verkar finns forvanansvart litet intresse bland thailandare for landet trots de stora kulturella och sprakliga likheterna. En anledning kan vara priserna. Den delen av Laos ar inte det lagpris paradis som jag hade hoppats pa. Hotell, restarangbesok, osv. var definitivt inte billigare an Thailand.

Jag upplevde ocksa en haftigt blandning mellan nytt och gammalt. I Vientienne var det valdigt svar att se att Laos skulle vara en av Asiens fattigaste landerna. Det var valdigt manga "rika" och bland ovriga verkar de inte har mindre kopkraft an thailandare i Bangkok. De lever forhallandevis modernt. Ute pa landsbygden var livet daremot inte lika modernt. Byn som vi besokte paminde tjejerna om sin isaansk by nar de var barn. Av nagon anledning har valdigt manga landsbor dock rad med parabol. Pa vissa hall hade nastan varje hus egen parabol. Det var en intressant syn att se alla paraboler bredvid den roda "sovjetiska" flaggan som viftade framfor de flesta hus.

Halsning

Svarten

Dela på andra sajter

Hej Magrood och Svarten,

Tack för era berättelser från Laos!

Jag och fru Chang har också besökt landet några dagar, och det dominerande intrycket var kommunistiskt styre...

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

• 1 månad senare...

Hej!

Måste också tacka för en fin bildberättelse. Jag håller själv på att packa väskan för en längre vistelse i Thailand och Laos. Min avsikt är att försöka krångla mig så långt upp i norra Laos som möjligt. Varför? Ja, det vete 17, men ni vet ju så mycket tok man kan få för sig ibland.

Återkommer med rapporter i slutet av november.

/Lung-Nok

Livet är som en påse - tomt och innehållslöst tills man fyller det med något.

/Pastor Jansson

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Magrood

Det kan vara lite svårt att betala rätt pris i Laos precis som du skrev.

När jag och Nut har varit där har vi också upplevt det som dyrare än Thailand, men det är det inte egentligen.

Allt som inte är importerat ska vara billigare än i Thailand, men dom vet ju att vi inte vet det rätta priset och passar på att ta lite extra.

Detta märker man när man går ut och äter med Laotier t.ex, då blir priserna helt annorlunda.

Det kan ju vara lite lärorikt att som Thai bli behandlad på samma sätt som många falanger blir i Thailand.

Men vet man rätt pris på en sak så får man den för det även i Laos.

Ha det så trevligt.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Tja.

Tack Magrood och svarten för rseberättlelser. Gjorde också en resa i Laos för 10 år sedan.

För dom som är intresserade av att cykla omkring i en liten småstad på grusvägar med massor av historia och kultur för att sedan slå sig ner på en fransk resturang som helt klart kan mäta sig med Paris kvatersresturanger och äta stora biffar och pimla rödvin för en spottyver av priset i paris kan jag rekommendera Luang Prabang.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

Det kan ju vara lite lärorikt att som Thai bli behandlad på samma sätt som många falanger blir i Thailand.

Mvh Isan Lover

He he he

Det är nog så. Ibland behöver man uppleva någonting själv för att kunna förstå andra.

Kramar till lillen... :-)

---

Mamma Bäng fan pappa käng

Det låter mysigt. Tror Svarten skulle gilla det.

---

Lite tillägg angående språk.

Förra helgen hade jag tolkkurs och träffade andra språkhandledare.

Det var en från Srilanka, tror jag. Han rappade upp ljud på sina bokstäver typ

gor, khor, ngor, jor, chor ...

Det var nästan precis samma som thailändska bokstäver. :-)

Det var kul faktiskt att hitta fler språk med liknande upplägg.

---

Mvh

Magrood

Dela på andra sajter

• 1 månad senare...

Besökte Ventianne för 8 år sedan. Då var stan en liten byhåla med grusvägar och få "turisthak".

År 2008 när jag kom tillbaka kände jag inte igen mig. Man har byggt en massa gator o och byggt trafikljus samt asfalterat. Snabbmatställen och turistkrogar fans i myckenhet.numer är centrum upplyst på kvällarna.

När vi år 2000 kom till hotellet och ville hyra så var det 1:a tanten i reseptionen sa" Ni får inte ta in kvinnor på rummet" år 2008 var det ingen som brydde sig. Det finns numera även beabar där flickor erbjuder "eskortcervise"

Det verkar som man i Laos har anammat det Kinesiska sättet att tänka kapptalistiskt.

Skulle tro att att inte ringa antal partipampar tjänar grova pengar på det " Syndiga levenet"

år 2000 var många jag talade med rädda för polisen, men nu bryr man sig inte - kanske man vet när inkassokillarna kommer och så betalar man så är allt frid och fröjd.

Skall försöka ta mig dit igen på en vecka i Januari.

Born 41

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Born41

Själv har jag inte varit i Laos på 4 år, men då pågick mängder av vägbyggen och förskönande upprustning av Vientiane.

Men det är dom värda tycker jag, det är ju trots allt en huvudstad, och den var i bedrövligt skick på nittiotalet.

Syndigt leverne fanns ju förr också men det var lite diskret, några beer bars var inte att tänka på då.

Och alla ställen fick ju sluta servera alkohol kl 23.00, och det gjorde dom.

Nu kanske detta har luckrats upp också.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

• Skapa ny...