Jump to content
IGNORERAD

Instegsjobb


GammalDansken

Recommended Posts

UbonBorge,

Det vore en bättre ide att du ursäktar dig imorron, helt klart!

//Singha711

Om det känns bättre för dig så okey,du vinner..

så gå och lägg dig nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Singha711

    16

  • UbonBorge

    7

  • GammalDansken

    5

  • måne

    2

Mest aktiva i denna tråd

Om det känns bättre för dig så okey,du vinner..

så gå och lägg dig nu.

Jag tycker att du är en OND MÄNNISKA, så lämnar mig ifred hädanefter, tack!

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att du är en OND MÄNNISKA, så lämnar mig ifred hädanefter, tack!

//Singha711

på tal om mobbing så lever du inte så som du lär :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Singha 711 kanske skulle hoppa på det här med instegsjobb för att få lite språkvård?jap.gif

Nää! inget jobb mer för Singa för han är FD.(före detta)dvs. han är förbrukad redan :D

Link to comment
Dela på andra sajter

För att återgå till ämnet kanske det är på sin plats hur en arbetsgivare rent ekonomiskt ser på lönebiten i mycket enkla drag. Jag tänker då inte på semesterlön, anställningstrygghet, sjukfrånvaro, arbetsplatskostnader etc.

Av en tusenlapp (1000 kr) som går ifrån ett företag till brutto lön, betalas 31.42 % i arbetsgivaravgifter, dvs 314 kr. Företaget måste alltså betala 1314 kr för att en anställd skall få 1000 kr före skatt. Av dessa 1000 kr måste den anställda betala ca 30 % i kommunalskatt. Alltså finns det 700 kr kvar i handen på en anställd.

Eftersom 1314 kr blev bara 700 kr i rena pengar, kan man säga att 47 % gick åt skatter+avgifter.

Vi rundar upp till 50 % eftersom flera avgifter och kostnader normalt tillkommer för den anställde.

Eller omvänt att det är bara hälften av pengarna som den anställde få i handen.

Senast nu inser säkert en del att frågan vilket belopp staten subventionerar med 75 % är berättigad. Är de 750 kr på 1000 kr bruttolön eller 986 kr på 1314 kr brutto+arbetsgivaravgifter som staten betalar? Alltså 750kr eller 986kr på de 700 kr som den anställde får.

Det var den frågan som ingen av de ”arbetsgivarexperterna” ville eller kunde besvara. Kanske det finns någon mindre högfärdig och mera begåvad medlem som kan förbarma sig och bidra med ett konstruktivt svar i denna intressanta tråd. Även andra mer välvilliga inlägg välkomnas för att föra ämnet framåt.

Om vi går vidare och säger att man har en firma, där tjejen kan få en anställning, egalt om hon arbetar eller inte. Det är inte det viktiga i detta upplägg där vi utgår ifrån att värdet på arbetet beräknas till noll. Tjejen kan gå på SFI på heltid och snacka svenska i hemmet tills vidare.

Då antar vi vidare att ni har ett avtal om fickpengar etc som tjejen kan använda för sina egna behov och/eller skicka pengar till Thailand. Mat, husrum och kläder (med vissa begränsningar) etc. är fria.

I mitt fall ger jag fru Singha 3000 kr varje månad. Omräknat enl ovan måste jag ta 6000 kr ur bolaget för att unna fru Singh denna lyx. Skulle jag få 75 % betalt av staten skulle jag omvänt kunna ge en lön på 18262 kr brutto, dvs 12783 kr netto på handen med samma kostnad för företaget som fru Singha’s fickpengar utgjorde. Företaget (dvs. jag) skulle inte betala ett öre mer än tidigare för:

6000 kr från företaget + 18000 kr från staten = 24000 kr.

Därefter betalas arbetsgivaravgift på bruttolönen 18262kr med 31.42 %, dvs. 5738 kr.

Kvar är 24000 kr – 5738 kr = 18262 kr. Fru Singha betalar kommunalskatt med 30 % och har således 12783 kr på handen i stället för sina 3000 kr tidigare. Inte ett öre kostar detta mig i merkostnader, så jag kan be fru Singha på ett litet bidrag istället eftersom hon nu har mer pengar i handen än jag efter alla räkningar är betalda.

Helt otroligt!

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv provat att få till detta med instegsjobb till tjejen på min ort men det blev inget med det. För det första så är det du själv som måste hitta jobbet(företagaren). Arbetsförmedling kallas det så fint men de gör inte ett skit. Jag é glad att jag har ett jobb redan o slipper o hänga där hos dessa lama människor.

12783:- på handen då kunde juh hon betala iaf 7000:- i månaden B)

"10 4 bend over and out "

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv provat att få till detta med instegsjobb till tjejen på min ort men det blev inget med det. För det första så är det du själv som måste hitta jobbet(företagaren). Arbetsförmedling kallas det så fint men de gör inte ett skit. Jag é glad att jag har ett jobb redan o slipper o hänga där hos dessa lama människor.

12783:- på handen då kunde juh hon betala iaf 7000:- i månaden

Hej King Kong,

Men om jag nu som arbetsgivare utannonserar ett jobb på arbetsförmedlingen med en skräddarsydd arbetsbeskrivning och tjejen råkar vilja söka på detta jobb, vad händer då? Hon har ju då vissa kvalifikationer i förhållande till den (fejkade) arbetsbeskrivningen som gör henne mest lämpad gentemot andra sökande. Jag bara undrar.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

skåneljungen

Har nog plats för en instegs arbetare hos mig.

Kvalifikationer..

Tala och förstå svenska...laga mat.servera...

På restaurang i nord östra skåne

Någon???

Skicka PM

Skåneljungen

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver inte krångla till det så dant för att få Instegsjobb heller , man bara slasar sig iväg med "Tirac:en" till AF. en dag & frågar om det går bra att ordna Instegsjobb på en det ena el. det andra stället där man då så klart redan har smort upp arbetsgivarn med berättelsen om att staten betalar 75% av avtalsenlig lön , ja visst säger AF. tanten & spritter till av lycka när någon kommer med "egna" idee´r & då helst en Thai för det är ju så att "di andre mörkhyade" har fått information om Instegsjobb för länge sen på div. intro-möten , på SFI osv. , vi med Asiater i hasorna får snoka info själva .. men det kanske var överflödig info från min sida nu här enligt vissa?! :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, verkar nästan på tråden som att ett litet gäng har suttit och snackat ihop sig på ett annat forum om en gemensam fredagsnatt-"attack" på Singha med en massa onödigt hårda ord och minuskarmabombning.

Även om man inte gillar någon här så behöver man väl inte övergå till elakheter och mobbing. Så lägg ned tack.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Instegsjobb för nyanlända invandrare

För att förbättra möjligheterna på arbetsmarknaden för utrikes födda under den första tiden i Sverige föreslås ett integrationspaketet. Inom ramen för integrationspaketet föreslås att 100 miljoner kronor satsas 2007 och 400 miljoner kronor per år från 2008 på s.k. instegsjobb. Målet med instegsjobb är att nyanlända invandrare snabbare ska få jobb och etablera sig på arbetsmarknaden genom att incitamenten stärks för arbetsgivare att anställa, för kommuner att tidigt erbjuda effektiv undervisning i svenska för invandrare (sfi) och för individen att parallellt med sfi-studierna söka sig ut på arbetsmarknaden.

Instegsjobben är en subventionerad anställning inom privat eller offentlig sektor för asylsökande som fått uppehållstillstånd, kvotflyktingar och dessa gruppers anhöriga under de första 18 månaderna efter uppehållstillstånd. Anställningen ska vara kopplad till deltagande i sfi, eller uppnådda resultat inom denna, och innehålla tydliga handledande inslag. Lönesubventionen uppgår för näringslivet till 75 procent av lönekostnaden, maximalt 21 280 kronor per månad på heltid, och för övriga offentliga arbetsgivare till 50 procent av lönekostnaden. För heltidsanställning utgår subvention i högst 6 månader.

Som vanligt får man googla själv om man vill ha svar på en mera preciserad fråga i detta forum. Allmänt tyckandet och misstyckandet räcker nog inte så långt, när det gäller konkreta frågor och problem.

I skrivandes stund ser jag dock att detta ursprungligen bara avser asylanter och kvotflyktingar, men har för mig att detta utökades till andra invandrargrupper helt nyligen. Någon som kan bekräfta detta?

Därmed konstaterar jag att med lönesubvention avses bidrag till den totala lönekostnaden, dvs. bruttolön + arbetsgivaravgiften. Detta gör det helt enkel mycket intressant för en arbetsgivare som råkar känna vederbörande invandrare. Återstår enbart problemet med tv-soffan (se tidigare inlägg) för att bidra till att kunskaperna i det svenska språket skall ta fart. Kanske det räcker med att stänga av thai-videon och programmera tvn’s barnsäkerhetskontroller på att enbart tillåta svenska kanaler, hehe…

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Som vanligt får man googla själv om man vill ha svar på en mera preciserad fråga i detta forum.

Allmänt tyckandet och misstyckandet räcker nog inte så långt, när det gäller konkreta frågor och problem.

..cut ...

//Singha711

Duktigt värre, inte minst om du anger källan.

Det kanske hade räckt att läsa första inlägget och följa länken där?

Där har AF angett det som gäller och inte det som föreslås gälla

om jag läser ditt citat rätt.

Vad första inlägget efterlyser är dessutom erfarenheter av instegsjob.

Inte hur det ev. kan missbrukas och ej heller teorier om nyttan.

Så om du har erfarenheter - t.ex. av fru Singhas instegsjobbande -

så läser iaf jag med glädje om det.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst det (förvånansvärt sparsamma) material som jag lyckats hitta ang. instegsjobb, och ingenstans har jag kunnat utläsa att det skulle gälla någon specifik invandrargrupp. Misstänker dock att det finns en hake någonstans eftersom ett så, i mina ögon attraktivt erbjudande för arbetsgivaren, verkar utnyttjas så lite. Det vore intressant om någon medlem här hade erfarenheter att dela med oss andra i ämnet.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Duktigt värre, inte minst om du anger källan.

Det kanske hade räckt att läsa första inlägget och följa länken där?

... cut ...

mvh GD

Om du läser noga så gällde min fråga en precisering av de föreslagna lönesubventionerna, dvs vilken lön subventionen avser (Brutto eller Brutto + Arbetsgivaravgiften).

Din länk ger ingen information om detta. Därav min fråga.

F.ö. avser citatet regeringen, men det framgår ju ur texten med en viss självklarhet, eller hur?

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag har läst det (förvånansvärt sparsamma) material som jag lyckats hitta ang. instegsjobb, och ingenstans har jag kunnat utläsa att det skulle gälla någon specifik invandrargrupp. Misstänker dock att det finns en hake någonstans eftersom ett så, i mina ögon attraktivt erbjudande för arbetsgivaren, verkar utnyttjas så lite. Det vore intressant om någon medlem här hade erfarenheter att dela med oss andra i ämnet.

Jag hörde om det från en kompis' fru, som tydligen t.o.m. får skippa

SFI vissa dagar då hon har sånt arbete.

Enligt AF finns det inga haker - mer än att förr eller senare är väl

som vanligt de tilldelade medlen slut.

Det låter fint att AF ska hjälpa dig som är nyanländ invandrare med jobb

men i praktiken får du nog lov att hitta det själv.

Å fru GD's vägnar prioriterar jag jobb som ger språklig träning,

sen får lönen vara vad den vill.

Att staten bjuder på 75% av lönekostnaden i 6-36 månader borde ju vara

ett lysande incitament för privata arbetsgivare.

Dubbelt så värre, tror jag, som ordningen för lönebidragare

som väl dessutom endast ideella föreningar kan nyttja.

Ser ingen anledning till att säga annat än passa på !

mvh GD

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ingen anledning till att säga annat än passa på !

mvh GD

Håller med och skickar vidare detta "passa på" till Er arbetsgivare där ute.

Härmed anmäls intresse ifrån en framåt och arbetsvillig 36-årig tjej i Örebrotrakten. =o )

Ändrades av Tujtuj

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att få ett instegs jobb är också en möjlighet för den nyinflyttade att snabbare lära sig språket. Den som fått uppehållstillstånd under de senaste 36 månaderna kan få ett Instegs jobb.

Arbestgivaren måste själv betala försäkring (Fora) och ev sjuk dagar (14 första)

Arbetsgivaren betalar dig lön och får i efterhand tillbaka 75% av staten.

Annars inge konstigt Frun jobbar 4 timmar per dag SFI 4 timmar.

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

… cut …

Vad första inlägget efterlyser är dessutom erfarenheter av instegsjob.

Inte hur det ev. kan missbrukas och ej heller teorier om nyttan.

Så om du har erfarenheter - t.ex. av fru Singhas instegsjobbande -

så läser iaf jag med glädje om det.

mvh GD

Ok, GD,

Nu behöver du inte skylta med övernitisk småaktighet. Det klär inte dina annars informativa inlägg.

Jag har ställt en konkret fråga som är högst relevant för alla potentiella arbetsgivare, eftersom detta avgör många gånger mellan jobb och ej jobb

Om du vill få det till en missbruksdebatt får du inte med mig i alla fall. Om allt är som det verkar och det inte finns gömda hakor och snäva villkor, så är detta en bra ide, inte minst för nyanlända tjejer från Thailand. Så låt os glädjas istället för att småbråka om icke existerande problem.

Du har visat dig mycket duktigt tidigare genom att snabbt ge konkret och adekvat information, även i form av länkar etc. Nu har du chansen att hjälpa mig med den ännu saknade pusselbiten. Kom ihåg bara att ordet ”lönekostnad” enbart inte är tillräkligt för en konkret preciserad svar för en arbetsgivare eftersom det finns stort tolkningsutrymme vad detta betyder. Du behöver bara titta på en arbetsgivardeklaration för att konstatera att ordet ”lön” förekommer i en herrans massa positioner med många minus och plus mellan dem.

Vad bra att du indirekt påminde mig om skatte- och momsdeklarationen imorron, den 12:e. Nej, ingen fara: 17.Augusti denna månad. Vad bra, någon kanske kan påminna mig då…

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om inte berörda myndigheter även (borde) kolla de företag som ansöker om detta "bidrag", de borde ju ha nån typ av aktiv verksamhet och inte verka som en förtäckt front för att lura till sig pengar.

Säg att man, exempelvis, har en omsättning på 118.000, ska man då kunna anställa en invandrare för en gäng tusenlappar per månad, det verkar lite skumt va?

En tanke bara.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om inte berörda myndigheter även (borde) kolla de företag som ansöker om detta "bidrag", de borde ju ha nån typ av aktiv verksamhet och inte verka som en förtäckt front för att lura till sig pengar.

Säg att man, exempelvis, har en omsättning på 118.000, ska man då kunna anställa en invandrare för en gäng tusenlappar per månad, det verkar lite skumt va?

En tanke bara.

Bibben, det är kompetensen inte omsättningen som är avgörande och så skall det också vara och förbli. I en del fall handlar det säkert om bolag som trappar ner sin verksamhet inför pensionering med betydande know-how kvar som alla mår bra att den överförs på det ena eller andra sättet. En win-win situation helt enkelt. Det finns nog andra som kan bedöma detta mycket bättre än vi på MPR. Förresten, den finansiella säkerheten i sådana sammanhang utgörs av kassa och banktillgångarna, inte omsättningen. Det finns många andra faktorer som bestämmer soliditet etc. Gå och fråga banker när de ge lån och när de förvägra detta.

Jag personligen skulle aldrig använda ”instegsjobb” som källa för inkomster då detta skulle vara missbruk, vilket jag har uttryckt tidigare, och fru Singha inte vill sitta bakom datorer, inte för alla pengar på jorden. Hon är en tjej från Isaan med helt andra värden i livet. Och det är bra så. Det finns roligare saker att göra i livet.

Men du har en poäng, att man borde kolla upp alla faktorer. Helt rätt. Men jag vill nu inte hamna i en missbruksdiskussion här igen, i synnerhet efter att flera skribenter tydligen har uttryckt sin indignation över en sådan utveckling.

Mvh

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag undrar om inte berörda myndigheter även (borde) kolla de företag som ansöker om detta "bidrag", de borde ju ha nån typ av aktiv verksamhet och inte verka som en förtäckt front för att lura till sig pengar.

Säg att man, exempelvis, har en omsättning på 118.000, ska man då kunna anställa en invandrare för en gäng tusenlappar per månad, det verkar lite skumt va?

En tanke bara.

Nja, det går ju till så att "den nyanlände" söker om eller föreslår ett instegsjobb

till en handläggare på Arbetsförmedlingen.

Sen är det ju upp till denna att bedöma om just det jobbet leder till något

och att företaget är seriöst osv.

Jag tvivlar på att det finns någonsomhelst automatik i hanteringen.

Det brukar inte vara så om det ska betalas ut medel.

Självklart kan det finnas dåliga och kanske t.o.m. korrupta arbetsförmedlare,

men det är väl lite "far out".

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen så får man ju inte heller glömma det där med att företaget måste ha en försäkring för arbetstagaren. Och det enda bolag som gäller för detta är FORA. Har du ett företag och kanske har dina anställda försäkrade i ett annat bolag så ska du inte tro att FORA endast försäkrar den personen som är aktuell för ett instegsjobb. Nej, du är tvungen att försäkra alla som jobbar på ditt föratag i FORA. Då vi på företaget jag arbetar inte vill ha våra medarbetare försäkrade i FORA så kan vi tyvärr inte ta emot instegsjobbs-sökande. Snacka om korkat.

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

skåneljungen

Måste den arbetssökande vara nyinflyttad eller kan den ha bott här i 3-4 år??

Räknas det som instegsjobb ändå?

Skåneljungen

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...