Jump to content
IGNORED

Konsten att roa sig under självisolering

Atom

Recommended Posts

jlh66
1 timme sedan, skrev JohanR:

Härligt med bilder på läktare fyllda med folk. Saknar att gå på fotboll med allt vad det innebär.

Håller med fullt ut. Det skulle ha varit riktigt kul att se Blåvitt- Degerfors på måndag live. IFK Göteborg är ett favorit lag från ungdomsåren och Degerfors är lokalt och äntligen tillbaka i allsvenskan. Senast dom var där så var det spelare med som jag själv har spelat mot 🙂

Edited by jlh66
  • Ge karma 5
  • Fint 1

En verklig vän är en person som firar vintersemester på en soldränkt strand och inte skickar vykort...

• Replies 575
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Atom

127

• Tommy

32

• Jive

30

• Enis

28

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Efter lite snacks och en tidig siesta kände sig Ove pigg och ville motionera lite. Aningen korta ben men jävlar vad han sparkade.       Ove ville sedan gå upp till sin våning för a

Jag har nu varit här i 10 dagar och förutom en snabbtripp tillbaka till Bangkok i söndags för att hämta upp förnödenheter så har jag inte lämnat trädgården. Och så kan det bli i en månad till. Då gäll

Ny dag, nya aktiviteter. Jag tänkte jag skulle anordna ett MPR-mästerskap i pilkastning men eftersom ni inte kan komma hit så är det jag som kastar alla pilar. Jag valde ut de 50 medlemmar med mest in

Posted Images

Nicholas

Här i Lampang uppskattar jag det till samma, 30% folk i rörelse i affärer jämfört med normalt.

Vad jag inte vet är hur mycket som beror på rädsla och hur mycket som beror på pengabrist. 

På kvällarna efter 20 är det som en spökstad. 

• Tråkigt 2
Atom
7 hours ago, Nicholas said:

Här i Lampang uppskattar jag det till samma, 30% folk i rörelse i affärer jämfört med normalt.

Vad jag inte vet är hur mycket som beror på rädsla och hur mycket som beror på pengabrist. 

På kvällarna efter 20 är det som en spökstad. 

Här skulle jag tro att folkminskningen närmast till 100% handlar om rädsla.

Tveklöst är det många som har klart mindre pengar men här jobbar de flesta inom industrin och de jobben finns fortfarande kvar. Många har dock tappat uppemot 50% av sin inkomst då det är de höga bonusarna och närmast obegränsat med OT som gjort att även arbetare här kunnat köpa sig en pickis, ta kortare semestrar och äta på hyfsade restauranger. När nu bonusen nästan helt frös inne och OT uteblev så räcker bara lönen till det mest nödvändiga och de borde vi sett på färskmarknaden igår men de var nog hemma för att inte riskera att bli smittade.

Även om man kanske inte är så rädd för själva sjukdomen så är två veckor på ett fältsjukhus i 40 gradig värme ingen höjdare och för många innebär det också två veckors inkomstbortfall på en redan mager lön.

• Ge karma 2
  • Fint 1

When I'm good, I'm good, but when I'm bad I'm better

Jive
11 minuter sedan, skrev Atom:

Här skulle jag tro att folkminskningen närmast till 100% handlar om rädsla.

Tveklöst är det många som har klart mindre pengar men här jobbar de flesta inom industrin och de jobben finns fortfarande kvar. Många har dock tappat uppemot 50% av sin inkomst då det är de höga bonusarna och närmast obegränsat med OT som gjort att även arbetare här kunnat köpa sig en pickis, ta kortare semestrar och äta på hyfsade restauranger. När nu bonusen nästan helt frös inne och OT uteblev så räcker bara lönen till det mest nödvändiga och de borde vi sett på färskmarknaden igår men de var nog hemma för att inte riskera att bli smittade.

Även om man kanske inte är så rädd för själva sjukdomen så är två veckor på ett fältsjukhus i 40 gradig värme ingen höjdare och för många innebär det också två veckors inkomstbortfall på en redan mager lön.

Jag tror att rädslan har ökat markant, sedan komikern "Kom", som var världsberömd i hela Thailand, dog i Covid efter ett kort sjukdomsförlopp.

• Ge karma 3

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Atom
3 minutes ago, Jive said:

Jag tror att rädslan har ökat markant, sedan komikern "Kom", som var världsberömd i hela Thailand, dog i Covid efter ett kort sjukdomsförlopp.

Bland dem som är äldre eller har någon/några åkommor så har rädslan helt klart ökat. Bland yngre vidhåller jag att rädslan för fältsjukhus och förlorad inkomst är större än rädslan för själva sjukdomen.

Vill man inte läggas in på, eller få någon anhörig inlagd på, fältsjukhus kan det också bli väldigt dyrt, åtminstone i Bangkok där alla vanliga sjukhusbäddar är upptagna. En av frugans bästa kompisar har en 92-årig mormor som förra veckan testade positivt. De ringde 20 sjukhus och fick till slut ta en bädd på ICU; 600,000 Baht för 14 nätter, och det inte ens på något av de mer kända sjukhusen.

• Ge karma 1
  • Ojojoj 5

Jive
8 minuter sedan, skrev Atom:

Bland dem som är äldre eller har någon/några åkommor så har rädslan helt klart ökat. Bland yngre vidhåller jag att rädslan för fältsjukhus och förlorad inkomst är större än rädslan för själva sjukdomen.

Vill man inte läggas in på, eller få någon anhörig inlagd på, fältsjukhus kan det också bli väldigt dyrt, åtminstone i Bangkok där alla vanliga sjukhusbäddar är upptagna. En av frugans bästa kompisar har en 92-årig mormor som förra veckan testade positivt. De ringde 20 sjukhus och fick till slut ta en bädd på ICU; 600,000 Baht för 14 nätter, och det inte ens på något av de mer kända sjukhusen.

Skrämmande!

Jag har inte varit utanför dörren på tre veckor. Är skiträdd att bli smittad.

• Ge karma 1
  • Snurrigt 1
  • Tråkigt 2

Captain Morgan
20 minutes ago, Jive said:

Skrämmande!

Risken är nog störst att bli smittad av någon besökare man känner som inte är lika försiktig som man själv kanske försöker vara. Min kompis förbjöd alla besökare till sitt hem redan förra året men vi har fått betydligt färre besökare hem per automatik, de flesta verkar undvika att besöka varandra.

• Ge karma 3
Mr  atm
1 hour ago, Jive said:

Skrämmande!

Jag lever precis som vanligt förutom att det är svårare att resa. Rädd???

Vaccin? I helvete heller.

IMG-20210502-WA0003.jpg

Pattaya - SKAPARENS SÄTT ATT SÄGA FÖRLÅT FÖR DEN VÄSTERLÄNDSKA KVINNAN

Mr  atm

Jag gick förbi 30 minuter innan coronademonstrationen i Stockholm.

Massor av pikebussar med poliser som satt som sillar utan masker.

Dom åkte runt i centrum med blåljus o jagade gruppen i centrum.

Sedan under demonstrationen så bar poliserna masker/gasmasker. J-la hycklare.

Till en fredlig protest finns resurser. 

Där kan dom spela tuffa när det är många äldre och kvinnor.

Sedan när dom är i No-go-zonerna där det är unga män, så är det en annan femma.

Uppklaringen i många brott i Sverige ligger nära noll. Dom säger att dom inte har tid.

IMG-20210502-WA0002.thumb.jpg.80850204bf13f6d72c854be9152672ca.jpg

• Ge karma 2
  • Pannslag 2
  • Ojojoj 1
  • Fint 1
  • Snurrigt 1

Pattaya - SKAPARENS SÄTT ATT SÄGA FÖRLÅT FÖR DEN VÄSTERLÄNDSKA KVINNAN

Jive
52 minuter sedan, skrev Mr atm:

IMG-20210502-WA0003.jpg

Här i Thailand kan man inte leva som vanligt.

Barer och restauranger är förbjudna att ha servering. Det är endast "take away" som är tillåtet.

• Ge karma 1

JohanR
7 minuter sedan, skrev Enis:

Du har glömt att nämna rfid-microchippet som injekterats vid varje vaccinationsdos

enis

Tror redan han fått chipen monterat, men av den andra falangen.

spooncreek
Posted (edited)
1 hour ago, Mr atm said:

IMG-20210502-WA0003.jpg

Så någonstans på brittiska statens officiella sidor finns det alltså information om att (bland annat) 492 pers skulle blivit döva, och 231 blinda av vaccineringen? Skulle uppskatta en länk.

Edited by spooncreek
  • Ge karma 3
  • Fint 1
  • Haha 1
spooncreek
Posted (edited)
44 minutes ago, Atom said:

Jag skrev igår att vi av någon märklig anledning slänger upp ett litet hus, eller kanske snarare bod, på tomten. Jag skrev att jag ju skulle kunna starta ett litet methlab men så kom jag på att det är olagligt och det gick ju inte så bra för vår gamle forumvän som hade samma geniala idé.

Sedan slog det mig att världen blir ju alltmer full av individer som tror på alternativa metoder och sanningar. Jag har ju ändå en magisterexamen i kemi så varför inte blanda ihop lite D-vitamin, zink, malariamedicin, kolloidalt silver,    svavel och orange karamellfärg och göra hälsotabletter. En lösning som injiceras är nog ingen vidare idé för de flesta ur min potentiella kundgrupp är maniskt rädda för sprutor.

Så idag installerades en liten arbetsbänk och imorgon åker handfatet in, så snart kan jag börja labba; ser redan ett tjog potentiella distributörer på forumet.

Briljant idé, men du har missat den mest trendiga ingrediensen just nu, cannabis. Bara ett tips från läktaren här i  det trendkänsliga Pattaya. Visserligen får man bara använda de trista delarna av plantan, men något enstaka misstag i produktionsprocessen kan väl inte vara så farligt? 

Edited by spooncreek
  • Fint 1
  • Haha 4
SatanG
6 hours ago, Atom said:

Jag antar att mormodern testade sig statligt samt inte har försäkring?

Våran plan vid misstanke om att någon i familjen blivit smittad blir antagligen att vi åker till Kasemrad hospital. De är vad jag förstår ett hyffsat bra sjukhus men anledningen är främst att de har 5-6 "Hospitels" runt Bangkok. Det i kombo med att frugans arbetsgivare är en av deras största kunder gör att deras HR kan pressa på åt rätt håll vid behov.

Bumrungrad t.ex. har Anantara hotel, lyxigare, men endast ett hospitel.

Som småbarnsfamilj finns det inte på kartan att t.ex. femåringen ska föras bort utan någon av oss föräldrar så vi tror kombon kan maximera att utgången på iaf karantän/hospitel ska kunna flyta så optimalt vi kan.

Kan alltså vara bra att ha i bakhuvudet, testa er enbart vid det privatsjukhus ni vill ska ta hand om er. Vad jag förstår flyttas inte patienter över provinsgränser vilket är orsaken till att det verkar finnas många lediga platser totalt i landet men kö till platser i Bkk.

/ SatanG

• Ge karma 2

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Atom
15 minutes ago, SatanG said:

Våran plan vid misstanke om att någon i familjen blivit smittad blir antagligen att vi åker till Kasemrad hospital. De är vad jag förstår ett hyffsat bra sjukhus men anledningen är främst att de har 5-6 "Hospitels" runt Bangkok. Det i kombo med att frugans arbetsgivare är en av deras största kunder gör att deras HR kan pressa på åt rätt håll vid behov.

Som småbarnsfamilj finns det inte på kartan att t.ex. femåringen ska föras bort utan någon av oss föräldrar så vi tror kombon kan maximera att utgången på iaf karantän/hospitel ska kunna flyta så optimalt vi kan.

Kan alltså vara bra att ha i bakhuvudet, testa er enbart vid det privatsjukhus ni vill ska ta hand om er. Vad jag förstår flyttas inte patienter över provinsgränser vilket är orsaken till att det verkar finnas många lediga platser totalt i landet men kö till platser i Bkk.

/ SatanG

Frugans kompis syster, som mormodern bor hos, är läkare på ett statligt sjukhus så de tog henne dit för provtagning. Det fanns dock inga platser och de hänvisades till ett fältsjukhus men vem vill skicka sin svårt sjuka 92-åriga mormor till ett fältsjukhus?

Det är många kändisar som skrivit på sociala media att de inte fått någon plats utan fått betala för dyra ICU-platser som försäkringen inte täcker då de egentligen inte är i behov av ICU och erbjudits gratis platser på fältsjukhus.

Här i byn har de också satt upp ett fältsjukhus men vad jag förstår så har sjukhusen fortfarande plats så vi har inte gjort någon ”beredskapsplan” än.

• Ge karma 1

Tommy
2 timmar sedan, skrev SatanG:

/ SatanG

Båda mina barn förlöstes på Kasemrad Pracachuen (tror jag det stavas), och vi hade en riktigt trevlig och bra barnläkare där, inga klagomål från min sida, inte från frugan heller vad jag vet.

När Jasmine skulle födas så blev den 1 år gamla Jimmy sjuk, så vi lade in honom och fick ett privat rum med dörr in till frugans rum, så en liten lägenhet där vi tillbringade 3 dagar tills det var dags att åka hem med dubbelt så många ungar som vi kom dit med!

Det är 14 år sedan, om 29 dagar!

MVH

• Ge karma 8

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

wavis
8 timmar sedan, skrev Atom:

Jag skrev igår att vi av någon märklig anledning slänger upp ett litet hus, eller kanske snarare bod, på tomten. Jag skrev att jag ju skulle kunna starta ett litet methlab men så kom jag på att det är olagligt och det gick ju inte så bra för vår gamle forumvän som hade samma geniala idé.

Sedan slog det mig att världen blir ju alltmer full av individer som tror på alternativa metoder och sanningar. Jag har ju ändå en magisterexamen i kemi så varför inte blanda ihop lite D-vitamin, zink, malariamedicin, kolloidalt silver,    svavel och orange karamellfärg och göra hälsotabletter. En lösning som injiceras är nog ingen vidare idé för de flesta ur min potentiella kundgrupp är maniskt rädda för sprutor.

Så idag installerades en liten arbetsbänk och imorgon åker handfatet in, så snart kan jag börja labba; ser redan ett tjog potentiella distributörer på forumet.

3D016335-E1AA-46C1-A757-A1710AE4AD12.thumb.jpeg.3b7823f3f7f40f7258b3cc7f622fae8e.jpeg

AFFFC693-6FFB-4E20-8E09-C4D573E87227.thumb.jpeg.7b6a88a86e84b31e974c46f17018cbde.jpeg

Blir nog ändå ett micro av detta till slut..😄

• Ge karma 1
  • Fint 1
Alarik
5 minuter sedan, skrev Atom:

Då var det dags igen, tionde dagen i rad. Att det regnar i maj är inte ovanligt men att det regnar varje dag och ibland i flera timmar kan inte jag påminna mig om att ha upplevt.   Kan också stödja min reflektion på svärmors mätningar av vattenhöjden i vår brunn. Enligt hennes noggranna anteckningar har vi inte haft ett sådant vattendjup i maj mer än en gång på de nästan 50 år hon bott här. Då ska man också ha i åtanke att vi så sakteliga generellt sett haft ett klart lägre vattendjup de senaste 10-15 åren.

5BA11348-5117-4E5F-A616-5588F41DFD80.jpeg

A28AAACA-D50F-439F-B876-C4DBAB0983EC.jpeg

6A627E36-B57D-4604-A90F-FA9DF3C0723D.jpeg

Blir glad över att se bilder från Thailand

fast det är bilder med regn och grå himmel.

• Ge karma 2

Atom
4 minutes ago, Alarik said:

Blir glad över att se bilder från Thailand

fast det är bilder med regn och grå himmel.

Personligen så älskar jag intensiva åsk- och regnoväder men givetvis är det inte lika kul om man gnetat ihop till en tvåveckors strandsemester.

Grejen är att det inte är regnperiod än, så ihållande regn, varje dag, är inte det normala; 10-minuters åskskurar på sen eftermiddagen är det vanliga vid den här tiden på året. Var ute med dottern och cyklade runt risfälten igår (tog dessvärre inga bilder) och det var grönt som vore det oktober.

Jive
16 minuter sedan, skrev Atom:

Personligen så älskar jag intensiva åsk- och regnoväder men givetvis är det inte lika kul om man gnetat ihop till en tvåveckors strandsemester.

Grejen är att det inte är regnperiod än, så ihållande regn, varje dag, är inte det normala; 10-minuters åskskurar på sen eftermiddagen är det vanliga vid den här tiden på året. Var ute med dottern och cyklade runt risfälten igår (tog dessvärre inga bilder) och det var grönt som vore det oktober.

Jag fick igår se en klotblixt som svävade på himlen några sekunder och sedan förgrenade sig på olika håll. Ett häftigt skådespel, som jag aldrig har sett tidigare.

• Ge karma 6

Atom
Just now, Jive said:

Jag fick igår se en klotblixt som svävade på himlen några sekunder och sedan förgrenade sig på olika håll. Ett häftigt skådespel, som jag aldrig har sett tidigare.

Det har varit värsta nyårsfyrverkeriet varje kväll i över en vecka nu; man blir verkligen fascinerad. 

Dels har det absolut varit mer aktivitet än vanligt men dessutom ser man det så mycket bättre här där man inte har Bangkoks ljus och luftföroreningar.

• Ge karma 2