Jump to content
IGNORED

Konsten att roa sig under självisolering

Atom

Recommended Posts

Atom
7 minutes ago, Jive said:

Då har du inte varit i Pattaya, eller så har du blundat. Det är ju en del av vattenkriget här, att kasta vatten på passerande mc-åkare.

Har varit i Pattaya runt den stora dagen (19:e) en 4-5 gånger men då hållit mig runt Beach Road och där finns inga MC. Som sagt, kan säkert vara jävligt i Pattaya när Songkran pågår i uppemot 2 veckor men Pattaya är en mikroskopiskt liten del av Thailand så jag står fast vid att den absoluta majoriteten av alla i Thailand ser Songkran som överväldigande positivt.

• Ge karma 6

When I'm good, I'm good, but when I'm bad I'm better

• Replies 575
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Atom

127

• Tommy

32

• Jive

30

• Enis

28

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Efter lite snacks och en tidig siesta kände sig Ove pigg och ville motionera lite. Aningen korta ben men jävlar vad han sparkade.       Ove ville sedan gå upp till sin våning för a

Jag har nu varit här i 10 dagar och förutom en snabbtripp tillbaka till Bangkok i söndags för att hämta upp förnödenheter så har jag inte lämnat trädgården. Och så kan det bli i en månad till. Då gäll

Ny dag, nya aktiviteter. Jag tänkte jag skulle anordna ett MPR-mästerskap i pilkastning men eftersom ni inte kan komma hit så är det jag som kastar alla pilar. Jag valde ut de 50 medlemmar med mest in

Posted Images

Jive
8 minuter sedan, skrev frogfish:

Att det blir som det blir i Pattaya beror ju till 99% på faranger som inte förstår "reglerna", och fulla barbrudar som av olika anledningar ger sig på faranger. Är man där får man nog hålla sig hemma eller gilla läget.

Har varit på 2 Songkran i Fiskebyn, och det räcker för mig. Men det är ju ganska unikt, och dessutom bara max en vecka per år, så nog går det att överleva detta.

Tycker själv att detta evenemang är roligare uppe i Buriram. Mitt intryck är att där är det merinriktat på att ha kul, och mindre på att jävlas.

Ja bor man i Pattaya, så handlar det om att överleva den där veckan och, som du säger, här går det ut på på att jävlas.

• Ge karma 1
  • Fint 1
  • Haha 1

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Jive
3 minuter sedan, skrev Atom:

Har varit i Pattaya runt den stora dagen (19:e) en 4-5 gånger men då hållit mig runt Beach Road och där finns inga MC. Som sagt, kan säkert vara jävligt i Pattaya när Songkran pågår i uppemot 2 veckor men Pattaya är en mikroskopiskt liten del av Thailand så jag står fast vid att den absoluta majoriteten av alla i Thailand ser Songkran som överväldigande positivt.

Ok, jag har bara erfarenhet av Pattaya och här är det fan inte kul att åka ett ärende på stan under dessa två veckor.

• Ge karma 1
  • Haha 1

Atom
3 minutes ago, Jive said:

Ok, jag har bara erfarenhet av Pattaya och här är det fan inte kul att åka ett ärende på stan under dessa två veckor.

Så kan det säkert vara. Det förhindrar dock inte att min ursprungliga text var riktig, dvs att för en majoritet av alla thailändare så är det trist att det inte blir någon Songkran.

Av de 35,000 här i den lilla kommunen är jag tämligen säker på att en bra bit över 34,000 ser fram emot Songkran och vattenkriget som bara pågår en dag är ganska lätt att undvika; och så ser det nog ut i en bra bit över 99% av alla Thailands kommuner.

• Ge karma 2

Jive
1 minut sedan, skrev Atom:

Så kan det säkert vara. Det förhindrar dock inte att min ursprungliga text var riktig, dvs att för en majoritet av alla thailändare så är det trist att det inte blir någon Songkran.

Av de 35,000 här i den lilla kommunen är jag tämligen säker på att en bra bit över 34,000 ser fram emot Songkran och vattenkriget som bara pågår en dag är ganska lätt att undvika; och så ser det nog ut i en bra bit över 99% av alla Thailands kommuner.

Om Songkran går till som jag beskrev i min episod 2, så får det gärna pågå en månad, men två veckor med iskallt vatten kastat över sig när man skall uträtta ett ärende på stan....nä tack.

• Ge karma 1

MaiChai

Det här med att Songkrahn spårar ut till flera dagars galenskap skulle jag till stor del vilja skylla på faranger och det är i utpräglade turist destinationer det spårar ut- 

I Bamgkok är det på ett par ställen som KSR,Nana Plaza och runt Silom. På de flesta andra ställen räcker det med en dags vattenkrig. Lätt att undvika om man vill.

• Ge karma 1

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Jive
13 minuter sedan, skrev MaiChai:

Det här med att Songkrahn spårar ut till flera dagars galenskap skulle jag till stor del vilja skylla på faranger och det är i utpräglade turist destinationer det spårar ut- 

I Bamgkok är det på ett par ställen som KSR,Nana Plaza och runt Silom. På de flesta andra ställen räcker det med en dags vattenkrig. Lätt att undvika om man vill.

"Stor"Pattaya är uppdelat på olika zoner och varje zon har tilldelats sina två dagar för vattenkrig och tillsammans blir det två veckor. I praktiken betyder det två veckors vattenkrig i hela Pattaya.

• Ojojoj 1

spooncreek

Alla ni som säsongsenligt gnäller på Songkran och lika säsongsenligt skyller på faranger:  Jag undrar fortsatt om ni vistats i samma land som jag gjort de senaste 13 åren?  De som bösar mest i Pattaya, jag har firat i alla fall 10 Songkran i stan och i vattenkriget, är thailändarna. Särskilt, men inte uteslutande, den 19e.  Därmed inte sagt att det finns faranger som går över gränsen, men att gnälla över att det skulle vara farangernas fel att Songkan ser ut som det gör? Fortsatt lika löjligt nu som när denna diskussion uppstått tidigare år.

Jag har för övrigt gjort åtminstone ett nyår i risbyn i Isaan. Fylleslaget och vattenkastandet där hade klarat kvalifikationerna för Pattaya bra.

Edited by spooncreek
  • Ge karma 5
  • Skål 1
  • Fint 1
  • Haha 1
Kötthandlarn
4 timmar sedan, skrev Enis:

Var in på bolaget bakom dess lyckta dörrar 😉 och såg dessa ej uthämtade beställda varor (nja inte riktigt, de syntes i appen faktiskt) 😀

020F9EB6-DDCD-409E-A3E7-F9BEC4676149.thumb.jpeg.8a285ee0cb28985408e2c1b81a4e0ee1.jpeg

så jag nöp dessa

enis

In Flames rockar fett.......:thumbsup: :thumbsup:

Och det gäller tydligen även sprit........:giggle:

• Ge karma 1
  • Fint 3

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

Baa
11 hours ago, spooncreek said:

Alla ni som säsongsenligt gnäller på Songkran och lika säsongsenligt skyller på faranger:  Jag undrar fortsatt om ni vistats i samma land som jag gjort de senaste 13 åren?  De som bösar mest i Pattaya, jag har firat i alla fall 10 Songkran i stan och i vattenkriget, är thailändarna. Särskilt, men inte uteslutande, den 19e.  Därmed inte sagt att det finns faranger som går över gränsen, men att gnälla över att det skulle vara farangernas fel att Songkan ser ut som det gör? Fortsatt lika löjligt nu som när denna diskussion uppstått tidigare år.

Jag har för övrigt gjort åtminstone ett nyår i risbyn i Isaan. Fylleslaget och vattenkastandet där hade klarat kvalifikationerna för Pattaya bra.

AMEN !

Issansk songkran är blöt, jävligt blöt, skillnad på fiskebysongkran och t.ex. Udonsongkran är minimal, förutom det jag själv uppskattar mest, tre dagar i Issan och rejält partajande som slutar vid 18 varje dag istället för veckobad.

. Går det att utföra ärenden och förbli torr? Nej! Utom i undantagsfall, typ uniformsklädd sjukhuspersonal, mc buren polis klarar sig inte. Och visst hänger farangerna på, men det thaiparty till 100%, och detta sörjer många i år, skulle vilja påstå så gott som alla.

För de som ogillar tradition, man måste inte gilla små grodorna bara för det firas midsommar en gång om året.

• Ge karma 9

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Atom
Posted (edited)

En liten videosnutt också. En av besättningsmännen sade att han varit ute nästan varje dag i tre år utan att se delfiner så jag antar att vi hade tur. De följde med oss tills vi var så nära Phuket att vi kunde urskilja hamnen.

IMG_2687.MOV

Edited by Atom
  • Ge karma 8
  • Fint 1

frogfish
1 minut sedan, skrev Atom:

789 nya Covid-fall i Thailand idag. Nytt rekord angående thailändare även om det var fler fall någon dag innan jul, men då var det nästan enbart burmeser som bodde 20 personer per container i Samut Sakhon och som vi vet så räknas inte riktigt burmeser i Thailand. Nu har Bangkok med kransprovinser tömts på folk och de sitter antingen och sippar på en Mai Tai i Södra Thailand, traskar runt i Hua Hin och Pattaya eller besöker släktingar up-country. Ett par tusen fall om dagen om en vecka eller två är nog oundvikligt och vad händer då?

Förra året vid den här tiden stängdes i stort sett hela landet ned i närmare 3 månader för en klart mindre smittspridning så skulle man extrapolera den reaktionen så skulle nog hela samhället stängas ned för resten av året. Tror dock regimen har sansat sig något och framförallt inte har råd med de nedstängningsexcesserna igen. Har dock svårt att tänka mig att nästa öl på en pub i Bangkok kommer vara möjlig förrän tidigast i juni. 

Tycker så jävla synd om alla affärsidkare; framförallt de mindre och de på helt turismberoende orter. Alla anställda på hotellet i Phuket var så glada över att ha fullt hus för första gången på över ett år och ägaren av restaurangen mittemot hotellet var oerhört optimistisk angående den kommande Sandbox-lösningen med vaccinerade utlänningar som skulle välla in utan karantän. Paret ordnade och fejade för den stora öppningen nu till Songkran och tidigare anställda var på väg tillbaka från Isaan. Risken är nu överhängande att de får lägga restaurangen i malpåse igen för några månader och de anställda vända hem igen halvvägs.  

Skrev i 2.0 tråden, men jag tycker reaktionerna och konsekvenserna av smittan är helt orimliga. En (1!!!) person hade dött igår, och f*n vet vad han egentligen dog av:

"One death was reported which was a Thai man aged 68, unemployed, who lived in Nakhon Pathom. He had personal health issues which were obesity, diabetes, and high blood pressure."

Om Thailand har klarat sig förhållandevis bra under hela senaste året (och troligtvis året innan), så tror jag inte det blir så mkt värre. Nåt gör att smittan inte är lika j*vlig i SEA som i andra världsdelar, och jag tvivlar på att det är lockdown-taktiken (bara min åsikt).

Öppna upp, åtminstone för vaccinerade och unga. Annars kan vi stänga alla gränser för alltid. Och vad jag vet hjälpte det inte att duscha alla faranger heller, lite oväntat.....

• Ge karma 7
JohanR
3 timmar sedan, skrev Atom:

Varit hemma i Bangkok en vecka för dotterns exam men nu är vi i byn igen och här lär vi bli kvar ett tag, tveksamt om skolan hinner öppna igen innan läsåret tar slut den 25:e juni.

Gick igenom en gammal flyttlåda idag som inte öppnats sedan vi byggde huset 2005 och där hittades några gamla skatter. Exempelvis min gamla FN-basker från forna Jugoslavien som jag trodde gått förlorad vid någon flytt.

2.thumb.jpg.6cdd13c9b9cb565032181f997358e536.jpg

Ett par shorts från min tid som ex-arbetare på University of Botswana.

3.thumb.jpg.d33855fb02b31d170b3c0200f45f7e2e.jpg

Den enda finskjortan jag tog med mig när jag flyttade till Thailand 98. Den passade än så kanske dyker upp i den på Harrys när epidemin är över.

4.thumb.jpg.521de2d324f307b9dca6d3ad0733a901.jpg

Och den allra största skatten; en signerad Hammarbytröja från Guldåret 2001. Fick den av mina jobbarkompisar när jag fyllde 30, 2002.

1.thumb.jpg.66a76680d9b41b5b1f832a775c8d605c.jpg

Tur Bajen fick lite hjälp av VSK:aren Peter Markstedt så ni fick ert guld. :-)

• Fint 1
JohanR

Härligt med bilder på läktare fyllda med folk. Saknar att gå på fotboll med allt vad det innebär.

• Ge karma 3
  • Fint 1
spooncreek
47 minutes ago, Atom said:

Absolut en gammal favorit, dessutom född bara några dagar innan mig om jag minns rätt.

Ska inte måla upp mig själv som en hängiven Bajare, finns tillräckligt många redan. Har bara sett 8 matcher live men faktiskt hållit på dem sedan jag var 8. Skulle dock aldrig sätta alarmet för att gå upp och se en match mot Varberg klockan 01 så antar att jag bara är en av många "landsbygdssupportrar" som gläds i framgång men inte överväger självmord om det blir en säsong eller två i Superettan.

Mitt senaste besök på Friends, en 0-2 förlust i derbyt mot förorts-AIK i maj 2015.

b1.thumb.jpg.47ac5ad9739769831881e09a45abc1bb.jpg

b2.thumb.jpg.1fbdc46180ffdcb7b1a00cb3a2d96a01.jpg

b3.thumb.jpg.bd7d96aa511b02e42a7d497d1254e927.jpg

b4.thumb.jpg.9701b13070059507511799b5f40e1840.jpg

Derby i morgon AIK-Hammarby. Rimlig starttid, 22.30. Eftersom en av mina vänner i tippklubben, tillika granne, är hängiven Bajare var det bara att spika tvåan. 

Edited by spooncreek
  • Ge karma 1
  • Fint 2