Jump to content
IGNORERAD

Thai lag ang medborgarskap


Eric Persson

Recommended Posts

Eric Persson

Hejsan! 

Undrar över en skrift som jag tidigare sett på forumet , men som jag nu inte hittar. 

Det gäller när en gift familj , mannen svensk, kvinnan Thai, gemensam dotter 4 år både svensk o thai medborgare, plus kvinnans son 7 år bara thai medborgare , flyttar till Sverige. 

Det jag läste då var att flicka får behålla thai medborgarskapet under sin levnad, MEN att pojken, enligt Thai lag , vid myndig ålder måste ta ställning till om han vill bli Thai medborgare eller Svensk. Undrar för ifall han väljer bli svens antar jag att han i s f måste avsäga sig Thai medborgarskap. Är nog svårt få rätsida på detta, men finns någon på forumet som har denna info, eller möjligen känner till den skrift jag läste ang detta ?  ( är rätt många år sedan) 

mvh Eric 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Eric Persson:

Hejsan! 

Undrar över en skrift som jag tidigare sett på forumet , men som jag nu inte hittar. 

Det gäller när en gift familj , mannen svensk, kvinnan Thai, gemensam dotter 4 år både svensk o thai medborgare, plus kvinnans son 7 år bara thai medborgare , flyttar till Sverige. 

Det jag läste då var att flicka får behålla thai medborgarskapet under sin levnad, MEN att pojken, enligt Thai lag , vid myndig ålder måste ta ställning till om han vill bli Thai medborgare eller Svensk. Undrar för ifall han väljer bli svens antar jag att han i s f måste avsäga sig Thai medborgarskap. Är nog svårt få rätsida på detta, men finns någon på forumet som har denna info, eller möjligen känner till den skrift jag läste ang detta ?  ( är rätt många år sedan) 

mvh Eric 

 

Behåller han sitt thai medborgarskap kan han bli kallad till militärtjänstgöring i Thailand tills han fyllt 31 år. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
1 minut sedan, skrev Batting:

Kan missnöjda Svenskar bli Thailändska medborgare då?

Ja, även de som är nöjda kan det 😉

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Ja, även de som är nöjda kan det 😉

Jaha, men då kanske det finns mindre anledning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...