Jump to content
IGNORERAD

Överföring av pengar till Thailand


sarne

Recommended Posts

Bör finnas kunskap samt flera andra på detta forum som har samma behov flytta pengar till Thailand.

- På min fråga svarar Swedbank att det kostar 115 SEK att överföra pengar (Baht eller SEK) till bankkonto i Thailand.

- Bangkok bank svarar att de debiterar 0,25% av summan, minimum 200 bht-maximum 500Bht för att "ta emot" överföringen till mitt konto i deras bank.

  Växlingskursen är den som anges på deras hemsida, idag 5,65.

Vilka erfarenheter har ni?

Stämmer avgifterna?

Finns det bättre metoder?

Kristallkulefrågan:

Skall man flytta pengar nu med tanke på dagens kurs,(den var ju 4,35 för inte så länge sedan) eller skall man avvakta?

Var minskar (ökar?) pengarna minst/mest? Sverige eller Thailand?

Bakgrunden till mina funderingar är husbygge om fem år.

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    3

  • sarne

    3

  • foreverbubbles8

    2

  • gubben4906

    2

Mest aktiva i denna tråd

Skaffa ICA kort, sätt pengarna på det och skicka ner kortet till Thailand med REK. Sen tar du ut pengar i vanlig ATM. 15000SEK per fem dagars period.

Funkar skitbra och inga avgifter!

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest paw-76

Quote

Skaffa ICA kort, sätt pengarna på det och skicka ner kortet till Thailand med REK. Sen tar du ut pengar i vanlig ATM. 15000SEK per fem dagars period.

Funkar skitbra och inga avgifter!

varför ska Sarne skicka ner kortet Rek , när han ska använda pengarna till husbygge om fem år ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte ha hur mycket som helst på ICA, ingen ränta över ??? ?, dessutom är det bra att visa att det kommer in lite kulor ganska regelbundet. Om man siktar på retirementvisa så krävs det ju en dessutom summa om 4-800 000 bth beroende på om man är gift med Thai eller inte. Det är annars billigare om man har stående överföringar från bank i Sverige, fråga Din svenska bank Sarne, själv har jag Nordea och dom tog 25 spänn i månaden för 2 år sedan. Numer har jag bara ICA.

Hade

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

:thumbsup: ICA-kortet är suveränt oavsett när man ska ta ut pengarna! Sambon har två stycken, varav ett kort disponeras av systern i Bangkok.

Det andra kortet använder sambon här i Sverige och sätter in pengar på och sen flyttar hon det till systerns kort via internetbanken

hos ICA. Fungerar suveränt och inga avgifter på uttagen i LOS! Sen väljer man själv så klart om man vill öppna annat kont i LOS.

ICA har ränta oxå (inlåning):

ICA Konto *** 2,00/ 4,05 %

:wai: Läs mera här:    http://www.ica.se/Fr...nt=load_content

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Quote

Skaffa ICA kort, sätt pengarna på det och skicka ner kortet till Thailand med REK. Sen tar du ut pengar i vanlig ATM. 15000SEK per fem dagars period.

Funkar skitbra och inga avgifter!

15000:- skr per 4 Dagars period  :wai:

Efter 3 år har ICA sett att man fört ut pengar, :kort: fick ett nytt sände det till Thailand igen :D

Mvh. Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Det första jag tycker du ska göra är att öppna ett konto i en bank som inte tar en avgift för att överföra pengar.

Tex Skandiabanken erbjuden den tjänsten gratis. Finns säkert fler om du letar lite.

Förstår inte varför Swedbank ska ha 115 kr för den tjänsten. Man gör ju allt jobb åt banken.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena allesammans...

Håller Ben..använd Swedbank..70.- är ju billigt för att skicka lite pengar till Thailand...använder det varje månad för att betala hyran för lägenheten vi har

ha de bra alla

Thai412

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Handelsbanken Internet och de tar 40 sek, tror det är en säkerhet att de garanterar pengarna. jag har Bangkok Bank och Handelsbanken och BKB är samarbetspartners, kanske därför priset är hyfsat. Det tar 3 till 4 dar för pengarna att komma ner.

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det första jag tycker du ska göra är att öppna ett konto i en bank som inte tar en avgift för att överföra pengar.

Tex Skandiabanken erbjuden den tjänsten gratis. Finns säkert fler om du letar lite.

Förstår inte varför Swedbank ska ha 115 kr för den tjänsten. Man gör ju allt jobb åt banken.

Så du tror inte det kostar pengar att underhålla internettjänsterna osv???

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Jo, självklart kostar det pengar, men det är väl därför man betalar en månadsavgift eller som i vissa banker en årsavgift för att kunna använda internettjänsterna.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest gurragul

Jag har faktiskt varit IT-konsult  :morgon: på Skandiabanken, och jag är inte billig.

GG

Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodligen redan sagt.

Lämna ett kort där nere utan kredit. Sätt in pengar på det när du vill så är det bara att ta ut på ATM. Smidigare än att hålla på med överföringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, ska man skicka flera miljoner baht för husbygge är det ju inte så smidigt att hålla på att gå till ATM och sedan gå till banken för att sätta in pengarna.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Quote

Tja, ska man skicka flera miljoner baht för husbygge är det ju inte så smidigt att hålla på att gå till ATM och sedan gå till banken för att sätta in pengarna.

Herr Chang har talat.

Dom 3 senaste åren har det smyget ett antal miljoner Baht till Thailand 8)

Enda som har uppmärksammat det är ICA :icon_redface:

Dom trodde att kortet har kommit på villo vägar där av auto spärning + nytt kort :kort:

So what sända ner det nya igen  :D

Banken frågade en gång tjejen vad pengarna kom ifrån jag sa till henne be dom ringa mig.

No Pobbem

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era synpunkter-kommentarer.

Pontus, Lars 60, Plätt, Toajojje + Herr Chang.

Håller med om att ICA-banken har bäst kurs när det gäller kontantuttag i ATM.

Men att begära att familjen i Thailand skall hämta kontanter-gå till banken varje vecka i 25 –30 veckor

framöver går inte  ( 25 * 15.000 = 375.000 SEK, ungefär vad ett ”hyfsat” hus i Isaan kostar idag).

Summan måste överföras till mitt Bangkok Bank konto från svensk bank.

Baa.

Kan du förklara mera vad som gäller för retirementvisa? Jag är själv gift med en Thailändsk medborgarinna.

Ben.

Jag har inte tänkt på Internetbank hos Swedbank. Tydligen är det gratis ??? Isåfall sparar jag 115-70 = 45 SEK!

Foreverbubbles8.

Jag har sedan många år konto hos Skandiabanken. De ger en  lägre växlingskurs vid överföring SEK till THB.

Gubben 4906.

Tack för tipset. Skall titta på Handelsbanken.misstänker att de vill ha betalt för sin Internettjänst.

Kan kanske ”löna” sig ändå. Går det att skicka SEK?

Gurragul.

Det är alltså ditt fel att Skandiabanken har så dålig kurs ;-)  ?

Avslutningsvis..inga åsikter om ”Kristallkulefrågan?

Skall man flytta pengar nu med tanke på dagens kurs,(den var ju 4,35 för inte så länge sedan) eller skall man avvakta?

Var minskar (ökar?) pengarna minst/mest? Sverige eller Thailand?

Hälsningar till er alla.

Sarne.

 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska fixa ett icakonto med kort utan kredit, vilket är det som man ska ha om man vill skicka ner det till familjen?

ICA Bankkort 240 kr/år

ICA Bankkort Plus 320 kr/år*

ICA Bankkort Online 240 kr/år*

mvh

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Sarne, Kan inte alla fördelar som uppnås med äktenskapet men man behöver om man är gift och söker retirementvisa inte ha mer än 400 000 bath att uppvisa som säkerhet, annars 800 000. Har man dessutom hus kan man skaffa en "Gul Bok" motsvarigheten till den blå husbokaen alla har. Den lilla gula öppnar en massa möjligheter och förenklar livet i Los. Ställer frågan vidare, kan som sagts inte alla svar.

Beträffande kristallkulan verkar det vara en uppfattning i finansvärlden att svenska börsen skall gå uppåt i höst, men det har man ju hört förr. :crazy: Har ingen koll på räntan i Thailand men det finns det säkert andra som kan svara på, de 400 000 bör ju i alla fall ge några bath om året. Hade

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Quote

Om man ska fixa ett icakonto med kort utan kredit, vilket är det som man ska ha om man vill skicka ner det till familjen?

ICA Bankkort 240 kr/år

ICA Bankkort Plus 320 kr/år*

ICA Bankkort Online 240 kr/år*

mvh

Stefan

Jak kör med vanligt ICA MasterCard Bankkort till tjejen utan kredit 8)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sarne,

det enda jag betalar till Handelsbanken är mitt VISA-kort men jag har sedan i fredags ansökt om kort på ICA-banken så jag väntar på svar från dem. Men när det gäller överföring till Bangkok-Bank så tar SHB bara 40 kronor. Själva internetbanken kostar inget, du kan betala in 1 eller 100 räkningar varje dag och det kostar inget.

  :D gubben  :D

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Quote

Sarne,

det enda jag betalar till Handelsbanken är mitt VISA-kort men jag har sedan i fredags ansökt om kort på ICA-banken så jag väntar på svar från dem. Men när det gäller överföring till Bangkok-Bank så tar SHB bara 40 kronor. Själva internetbanken kostar inget, du kan betala in 1 eller 100 räkningar varje dag och det kostar inget.

  :D gubben  :D

SHB tar 40:- men sen tar banken i Thailand avg. oxå tyvärr :kort:

Kör med ICA kort inga avg. eller valuta påslag :thumbsup:

Mvh. Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Tack för era synpunkter-kommentarer.

Pontus, Lars 60, Plätt, Toajojje + Herr Chang.

Håller med om att ICA-banken har bäst kurs när det gäller kontantuttag i ATM.

Men att begära att familjen i Thailand skall hämta kontanter-gå till banken varje vecka i 25 –30 veckor

framöver går inte ( 25 * 15.000 = 375.000 SEK, ungefär vad ett ”hyfsat” hus i Isaan kostar idag).

Summan måste överföras till mitt Bangkok Bank konto från svensk bank.

Baa.

Kan du förklara mera vad som gäller för retirementvisa? Jag är själv gift med en Thailändsk medborgarinna.

Ben.

Jag har inte tänkt på Internetbank hos Swedbank. Tydligen är det gratis ??? Isåfall sparar jag 115-70 = 45 SEK!

Foreverbubbles8.

Jag har sedan många år konto hos Skandiabanken. De ger en lägre växlingskurs vid överföring SEK till THB.

Gubben 4906.

Tack för tipset. Skall titta på Handelsbanken.misstänker att de vill ha betalt för sin Internettjänst.

Kan kanske ”löna” sig ändå. Går det att skicka SEK?

Gurragul.

Det är alltså ditt fel att Skandiabanken har så dålig kurs ;-) ?

Avslutningsvis..inga åsikter om ”Kristallkulefrågan?

Skall man flytta pengar nu med tanke på dagens kurs,(den var ju 4,35 för inte så länge sedan) eller skall man avvakta?

Var minskar (ökar?) pengarna minst/mest? Sverige eller Thailand?

Hälsningar till er alla.

Sarne.

Lyfter en två år gammal tråd.

Nu har vi ju sett "kristallkulan".synd att man inte tömde alla konton i Sverige, skickade till Thailand sensommaren 2008.

Nu är man ju glad om kronans värde når 4.50 baht.

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyfter en två år gammal tråd.

Nu har vi ju sett "kristallkulan".synd att man inte tömde alla konton i Sverige, skickade till Thailand sensommaren 2008.

Nu är man ju glad om kronans värde når 4.50 baht.

/Sarne

Va bra Sarne, då är du en glad man idag då man får 4,51.. :dance:

Finns så många experter på visa här, men för en retirement gäller att man skall vara fyllda XX år och det vet jag ju sedan förra festen att du är :great: .

Ha en pension på en summa penningar eller ha 400 000 bath på banken viket är den lättaste bevisföringen då ju reglerna om inkomsten inte kan betraktas som evig.

Sedan skall man om man söker visa i Sverige uppvisa utdrag ur brottsregistret att man är en lammungen, (vilket jag dessutom vet att du är) samt de sedvanliga attributen med personbevis, foton och gu vet alla blanketter som skall vara i tre exemplar istället för vid 0multi bara ett, men allt detta finner du på Thailändska ambassadens hemsida där det även går att tanka ner blanketterna, jo visst ja, så var det ett häslobevis också, finns även det för nedtankning.

Hade gott.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...