Jump to content
IGNORERAD

Thaiwhisky - hissa eller dissa


Oregistrerad

Vad tycker du egentligen om sk. "Thaiwhisky"?  

66 röster

  1. 1. Vad tycker du egentligen om sk. "Thaiwhisky"?

    • Jag har aldrig provat
      2
    • Jag tycker inte alls om det
      22
    • Jag tycker om det - fast med rätt drinktillbehör och blandning
      39
    • Jag tycker om det - alla dagar i veckan!
      3


Recommended Posts

Oregistrerad

 

Ja, Thaiwhisky. Någon form av samlingsbegrepp på "whiskyliknande" dryck från Thailand, eller från regionen.

"En alkoholhaltig dryck med skarp, söt smak som påminner om rom, inte sällan skapad av sockerrör" beskrivs det som. 

Billigare än Västerländsk virre är det ju i alla fall. Är det fel att kalla det whisky egentligen?

Mekhong, HongThong, SangSom, YoongThong och så vidare....

Funkar det bara om man blandar det? Med vad helst?

Vad har du för synpunkter om Thaiwhisky i allmänhet?

 

Personligen dricker jag det helst med soda eller cola om det bjuds. Om jag handlar blir det vanligen något lite dyrare. Kanske JW men då är det väl knappast Thai längre.

 

2ff.jpg.4fdaba2af2b2e4a2024bcb36c6c66782.jpg

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Mekhong_(spirit)

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    6

  • gst

    3

  • Atom

    3

  • Wangthong

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Den enda thaiwhisky som smakar whisky som jag provat är Blend 285. Den går att dricka med endast en isbit i medan övriga behöver spädas ut med alla möjliga tillbehör för att slinka ner. Är dock ingen finsmakare av whisky så jag har förmodligen alldeles fel i denna fråga 😀

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. Bara blend.  Slinker ned ett antal i månaden. I motsats  till dig som gillar öl.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

SangSom rent med ett glas isvatten bredvid funkar om man inte har äkta vara hemma.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ingen höjdare som jag skulle dricka hemma men sitter man i landet så fungerar det utan bedövning. Alla intryck gör att drycken höjer sig.
 

ungefär som hemgjord Slivo i Serbien, fungerar bättre där :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Regency är helt OK; förvisso ingen whiskey men det är ju inte någon av de andra dryckerna som nämnts heller. Verkar fungera mot Corona också; därav åtgången på den relativt nyinköpta flaskan.

 

Förmodligen något nostalgiskt från min tid på University of Botswana då billig brandy från Angola samt bärs från Namibia och Sydafrika var det enda som fanns på studentpuben. Samt hårdkokta ägg och gratis kondomer.

1A149B8D-5565-419F-89C1-FB8D407D9338.jpeg

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån Hong Thong o soda kan slinka ned, skulle aldrig dricka sämre sprit här men där nere försvinner alla spärrar😁

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper alltid 100Pipers som är riktig whiskey, tydligen tom tillverkad i Skottland, men till ett helt ok pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev gst:

Köper alltid 100Pipers som är riktig whisky, tydligen tom tillverkad i Skottland, men till ett helt ok pris.

Vår "Bröllops whisky "!

Svågern skötte inköpen av öl och whisky 6 lådor 100 Pipers och 6 lådor LEO och Chang och en massa soda.

Jag tyckte han vart för snål med ölen "Vi thai dricker hellre whisky-soda" tyckte han.

Efter halva festen fick vi beställa 6 lådor öl till, LEO, Och efteråt fanns väl en 3 lådor Whisky kvar...

 

Festen var på ett bra Hotell i Bkk, jag sa att vi skulle ha öppen bar när vi bokade "Oh No, det blir nog väldigt dyrt, det är bättre att ni köper sprit och öl själva!" sa kvinnan som tog emot beställningen!

Cool Bar/restaurang längst upp som roterar 1 Varv på 2 timmar, så utsikten över staden ändras sakta hela tiden! https://www.thailandtours.travel/Thailand/Bangkok/Bangkok-hotels-Bangkok/grand-china-princess-hotel/

 

MVH 

 

 

 

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte om allt. Men det jag dricker funkar alla dar i veckan om det behövs.

Sangsom med eller utan soda är det som går mest.

Regency gick det en del förut men numera föredrar jag Meridian om det ska spritas till kaffet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av de jag testat av "Thai-Whisky" så gillar jag Sangsom och Regency helst med Cola, Sangsom-Zero (Coke Zero) funkade när jag tyckte att det var dags att minska på kolhydraterna...

 

Mekhong och HongThong är lite för äckliga... Blend 285 minns jag inte om jag testat, förmodligen inte.

 

 

En liten historia:

En god vän hade varit i Thailand (samma kille som lurade med mej till Thailand första resan, 2000), hans blivande Svärfar gillade Whisky, så han köpte en flaska Mekhong till gubben, som present...

Gubben (som inte är finsmakare men gillar tex "Bells") tog ett glas smakade, grinade illa, sen tog han resten i glaset och hällde det i en fotogenlykta och gav tillbaka resten av flaskan till sin blivande Svärson...

 

 

MVH

 

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

kalasbullen

Sangsom med cola och is är helt okej tycker jag.

Mekhong gillar jag inte, då är ju nästan Lao khao bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Knasen:

Den enda thaiwhisky som smakar whisky som jag provat är Blend 285. Den går att dricka med endast en isbit i medan övriga behöver spädas ut med alla möjliga tillbehör för att slinka ner. Är dock ingen finsmakare av whisky så jag har förmodligen alldeles fel i denna fråga 😀

 

 

Bara det inte smakar whisky kan det vara drickbart. Föredrar vodka, gin, en bra rom och bra öl. Whisky har jag aldrig klarat av sedan en midsommar i min ungdom när vi inte hade snaps till sillen. Någon idi*t föreslog att det går lika bra med whisky. Dum som vi var så provade jag och några till. Fy fan va äckligt. 

 

Mekong har jag inte drukit sedan 80-talet. Sang Som går att dricka med coke, HongThong kan jag få ner någon gång, köper helst nått annat än thaiwhisky.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan väl inte påstå att jag tycker det är gott... men då denna konsumtion är starkt förknippad med diverse angenäma minnen från Chiang Mai så dricker jag gärna det om jag är på plats. Dock ej i Göteborg.

 

Tyckte väl 100 Pipers var minst dålig. Glömmer aldrig hur servitören hällde upp snålt med whiskey och sen mycket is och cola. Ja, de tjänade väl bäst på det.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 hours ago, gst said:

Köper alltid 100Pipers som är riktig whiskey, tydligen tom tillverkad i Skottland, men till ett helt ok pris.

Förr i tiden brukade jag alltid ha en 100 Pipers stående hemma på landet. Funkar med cola men det gör ju det mesta; har för mig att jag och Stjp avslutade en blöt kväll hemma hos mig med Blue Label och Coke Zero för en massa år sedan 😉. Med tanke på hur sällan jag normalt sett dricker sprit så köper jag aldrig 100 Pipers längre, lägger hellre på 200 Baht och får en Red Label eller som numera, en Regency. Hört en del västerlänningar som säger att Bell's är prisvärd men aldrig provat.

 

Är det fest i byn så funkar dock vad som helst; hur många gånger har man inte halsat 40-gradig Saengsom på ett pick-up flak i Songkran-tider; fan vad trist att inte få uppleva det igen om ett par veckor.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Atom:

Förr i tiden brukade jag alltid ha en 100 Pipers stående hemma på landet. Funkar med cola men det gör ju det mesta; har för mig att jag och Stjp avslutade en blöt kväll hemma hos mig med Blue Label och Coke Zero för en massa år sedan 😉. Med tanke på hur sällan jag normalt sett dricker sprit så köper jag aldrig 100 Pipers längre, lägger hellre på 200 Baht och får en Red Label eller som numera, en Regency. Hört en del västerlänningar som säger att Bell's är prisvärd men aldrig provat.

 

Är det fest i byn så funkar dock vad som helst; hur många gånger har man inte halsat 40-gradig Saengsom på ett pick-up flak i Songkran-tider; fan vad trist att inte få uppleva det igen om ett par veckor.

Tycker faktiskt 100 Pipers är godare än Red Label :)

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, gst said:

Tycker faktiskt 100 Pipers är godare än Red Label :)

Skulle jag göra ett blindtest med tillräckligt mycket cola och is så tvivlar jag på att jag skulle känna någon skillnad. Skulle jag dock vilja ta en liten sipp på bara whiskyn så skulle det ändå gå och det gör det inte med Pipers.
 

Sedan ser Red Label flaskan inte riktigt lika risig ut som Pipers-flaskan; det spelar också in 😉

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Tommy:

Vår "Bröllops whisky "!

Svågern skötte inköpen av öl och whisky 6 lådor 100 Pipers och 6 lådor LEO och Chang och en massa soda.

Jag tyckte han vart för snål med ölen "Vi thai dricker hellre whisky-soda" tyckte han.

Efter halva festen fick vi beställa 6 lådor öl till, LEO, Och efteråt fanns väl en 3 lådor Whisky kvar...

 

Festen var på ett bra Hotell i Bkk, jag sa att vi skulle ha öppen bar när vi bokade "Oh No, det blir nog väldigt dyrt, det är bättre att ni köper sprit och öl själva!" sa kvinnan som tog emot beställningen!

Cool Bar/restaurang längst upp som roterar 1 Varv på 2 timmar, så utsikten över staden ändras sakta hela tiden! https://www.thailandtours.travel/Thailand/Bangkok/Bangkok-hotels-Bangkok/grand-china-princess-hotel/

 

MVH 

 

 

 

Tycker det är dåligt att flyg till och från Thailand inte ingår...🤣

 

 

The price is per room per night and includes:

  • Stay with breakfast
  • All taxes and charges

Not included in the price:

  • Flights to and from Thailand
  • Transportation to and from the hotel, which we can arrange
  • Mandatory dinner during Christmas/New Year (additional)
  • Other meals than described for lunch/dinner
Link to comment
Dela på andra sajter

@ellim63 Jo det är lite snålt...

 

 

😉

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Atom:

Skulle jag göra ett blindtest med tillräckligt mycket cola och is så tvivlar jag på att jag skulle känna någon skillnad. Skulle jag dock vilja ta en liten sipp på bara whiskyn så skulle det ändå gå och det gör det inte med Pipers.
 

Sedan ser Red Label flaskan inte riktigt lika risig ut som Pipers-flaskan; det spelar också in 😉

Jag dricker alltid whiskey rent, och 100 Pipers är helt ok. Är ju dessutom en skotsk whiskey, så det är inget "Made in Thailand"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev gst:

Jag dricker alltid whiskey rent, och 100 Pipers är helt ok. Är ju dessutom en skotsk whiskey, så det är inget "Made in Thailand"

Och har därför egentligen inte i denna tråden att göra...

 

Jobbade för en massa år sedan för Vijay Mallya https://en.wikipedia.org/wiki/Vijay_Mallya

 

En Indisk miljardär, rik på bland annat Öl och sprit, men även färger och annat, "Kingfisher beer" är ett av hans varumärken.

Det ryktades då om att han startade "Kingfisher Air" med samma logga som Ölet, eftersom alkoholreklam är förbjudet i flera av Indiens delstater, reklam för flygbolag är helt ok...

 

Men det är ju Whisky tråden handlar om, så om ni någonsin ser en flaska "Bagpipers" med en turbanbärande säckpipeblåsare, så sky den, som elden...

Bagpiper.jpg.9d4b960cd900faccfb7756c980b591f4.jpg

 

Vi hade ett par lastpallar ombord av Bagpiper, den funkade som mutor åt tullare och lotsar i diverse Arabländer, oftast Egypten, men inte annars, det var värre än Mhekong...

 

När vi vid ett tillfälle skulle åka från Västindien för att besöka ett varv i USA, så bestämde Vår Kapten att ALL otullad sprit skulle delas ut till befolkningen i Antigua (det var massor), alldeles gratis, Bagpiper tog slut sist...

Nån som smakat det där rävgiftet?

 

 

MVH

 

 

 

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-03-26 at 15:41, skrev Tommy:

Vår "Bröllops whisky "!

Svågern skötte inköpen av öl och whisky 6 lådor 100 Pipers och 6 lådor LEO och Chang och en massa soda.

Jag tyckte han vart för snål med ölen "Vi thai dricker hellre whisky-soda" tyckte han.

Efter halva festen fick vi beställa 6 lådor öl till, LEO, Och efteråt fanns väl en 3 lådor Whisky kvar...

 

Festen var på ett bra Hotell i Bkk, jag sa att vi skulle ha öppen bar när vi bokade "Oh No, det blir nog väldigt dyrt, det är bättre att ni köper sprit och öl själva!" sa kvinnan som tog emot beställningen!

Cool Bar/restaurang längst upp som roterar 1 Varv på 2 timmar, så utsikten över staden ändras sakta hela tiden! https://www.thailandtours.travel/Thailand/Bangkok/Bangkok-hotels-Bangkok/grand-china-princess-hotel/

 

MVH 

 

 

 

Bodde där för två år sedan, nedgånget och inte alls prisvärt. Fast det har rykte om sig att vara ett bra hotell. Åt middag en av kvällarna upp i snurren, helt ok men inget speciellt. Personalen var väldigt serviceminded.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Wangthong:

Bodde där för två år sedan, nedgånget och inte alls prisvärt. Fast det har rykte om sig att vara ett bra hotell. Åt middag en av kvällarna upp i snurren, helt ok men inget speciellt. Personalen var väldigt serviceminded.

Fullt troligt!

 

Vi hade vår bröllopsfest där för strax 16 år sedan, och efter det har jag inte varit där.

 

Men det var en grymt bra fest, morsan åt Suhshi för första gången och älskade det! Jag åt Sushi för första gången samtidigt, och tyckte att det var OK.

 

Efter några timmar kom värdinnan och frågade om det var ok om de tog lite mer betalt än vad de hade sagt vid bokningen?

Frugan hade beställt för 100 personer, men det var många fler som deltog i firandet, "Självklart inga problem" svarade jag, det blev väl en ökning på 50% eller så, inget problem, och maten var underbar hela kvällen!

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-03-26 at 10:44, skrev Knasen:

Den enda thaiwhisky som smakar whisky som jag provat är Blend 285. Den går att dricka med endast en isbit i medan övriga behöver spädas ut med alla möjliga tillbehör för att slinka ner. Är dock ingen finsmakare av whisky så jag har förmodligen alldeles fel i denna fråga 😀

 

 

Är inte Blend likadant som statsman blandat  så kallad från fint importerat?

Mycket sånt har det blivit.

Men i Civiliserade ställen med  typ 7- 11 köper jag sprit.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...