Jump to content
IGNORERAD

Thai Tjej Vill Skiljas


Opulentus

Recommended Posts

Jag och min flickvän fick idag besök av en thaitjej som vi är bekanta med hon var väldigt ledsen och berättade att hon och hennes man ska skilja sig. Hon har ingen inkomst och vet inte hur hon ska göra. Natten har hon fixat så hon och hennes 2 barn har någonstans att sova. Hennes man säger att han inte bryr sig över huvudtaget vad hon gör. När hon var här så var hon väldigt ledsen så varken jag eller min flickvän fick någon klar bild av vad som har hänt men hon skulle komma tillbaka imorgon och ville ha min hjälp pga att hennes svenska är begränsad och hon inte vet hur svenska systemet fungerar. Så vad jag undrar är hur jag kan hjälpa henne på bästa sett med att starta ett eget liv är det socialen som jag ska skicka henne till så får de hjälpa henne eller vad finns det mer för möjligheter. Jag tror hon har Put men vet inte säkert.

Mvh

kadde

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Singha711

    10

  • Sangwal

    7

  • ITOY

    6

  • Opulentus

    5

Mest aktiva i denna tråd

Jag har svårt att tro att han har laglig rätt att ställa henne med 2 barn på gatan.

Är det nu så att han är helt ovillig att hjälpa henne så ska du kontakta kvinnojouren

som i sin tur kontaktar sociala myndigheter sen är karusellen igång. Dom ordnar med

tolk om så behövs och rättslig hjälp. Alltid när det är barn inblandade så ser dom extra

allvarligt på ett sånt här fall.

Men gör en koll först och se att det är som du har uppfattat

innan du drar igång processen med kvinnohuset/jouren

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det barn inblandade får hon och de ganska mycket hjälp av Socialtjänsten. Sänd henne dit först skulle jag säga.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar och som jag sa hon var här som hastigast och talade ganska osammanhängande. Hon skulle komma tillbaka imorgon så då ska jag försöka bena ut situationen.

/kadde

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ta reda på så att dom inte "bara" haft en dispyt som gått ur styr och någon kanske vart på lyset men om allt är samma i morgon ring socialen och agerar inte dom ring kvinnojouren. Det jag menar med att försökra sig ordentligt innan är att när dom väl kommer igång är det kört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontakta socilajouren och kvinnojouren i komunen det är det bästa ..

hoppas på det bästa för barnen...

mvh Repe

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt råd är att vänta med kvinnojouren så länge det inte finns våld i fysisk eller psykisk bemärkelse i bilden.

Socialen är definitivt att föredra då eftersom kvinnojouren med sin speciella profil är bra mera konfliktdrivande än som är nyttigt i en sådan situation. Detta känner ingen på, i synnerhet en utsatt tjej i ett främmande land, där en försoning och förmedlande ord behöver avvägas i första hand.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska vi vara försiktiga här och inte spekulera!

Finnes äktenskaps förbehåll eller manen tidigare ägt bostaden??

Så är det att för tjejen att fixa nytt boende snarast.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört och sett att detta händer lite varstans att killen slänger ut sin thaiflickvän ut på gatan utan nånting.Och speciellt när det är barn inblandat.Vad är det för FITTOR till killar som kan göra så??? Blir förbannad när jag hör sånt!! Den mannen skulle haft sig en redig omgång och hoppas jag slipper möta en sån faaan!!

Jag hoppas för henne och hennes barn skull att det löser sig för dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att det står i ut-papperna att man är underhållsskyldig vid separation om damen inte har arbete.

/Janne

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja håller med om när de är barn inblandade måste man ta sitt ansvar. Glömmer aldrig när jag kom på min förra gf va otrogen mot mig för några år sen. (Då inga barn inblandade) Ja packa allt hennes skit och kasta ut de på uteplatsen och polarn kom och byte lås. Hon tappa ansiktet så hårt så hon gick till MIG och berätta att jag slagit henne och tvingat henne till saker som fan i helvete inte stämmer. Genom de fel sättet fick hon stanna fick jag besked om senare. Hon satte mig ordentligt på kanten då jag hade gift mig Med min Ning och skulle fixa UT. Dom fråga ut mig på telefon en timme om saker som hänt förut och då kom de fram om allt hon sagt om mig, att jag slagit på henne varje vecka och druckit mig full varje dag?? Ja jobbade röven av mig så vi kunde dela på en lön och hur fan skulle ja kunna va dyngrak varje dag???.

Så vart jag vill komma är att vi ska va väldigt försiktiga här. Enda sättet att få hjälp är via Socialen. Boka tid omg och berätta sannningen för dom och inget annat...absolut inget annat för de kan sluta illa.

Redspaggy

Link to comment
Dela på andra sajter

Som redspaggy sager... TANK er nog for innan ni slar pa stora trumman.. val inne i systemet sa kommer du aldrig ur det ALDRIG.. ett fel ord och den mannen ar sankt for livet... utan att du hort hans version.. det ar ALDRIG enbart en persons fel i ett forhallande... ha det i tanken.. lat det ga lite tid och hjalp henne du och din sambo i ett par dagar tills ni ar helt pa det klara...

hoppas det loser sig..

Link to comment
Dela på andra sajter

Som redspaggy sager... TANK er nog for innan ni slar pa stora trumman.. val inne i systemet sa kommer du aldrig ur det ALDRIG.. ett fel ord och den mannen ar sankt for livet... utan att du hort hans version.. det ar ALDRIG enbart en persons fel i ett forhallande... ha det i tanken.. lat det ga lite tid och hjalp henne du och din sambo i ett par dagar tills ni ar helt pa det klara...

hoppas det loser sig..

Ja som vi alla vet så kan en thaiare vara dramaqueen nr1, men samtidigt så får vi ju hoppas att det löser sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kadde, Glöm inte bort att höra hans version av vad som hänt. Mycket i agerandet kan förändras.

Vad har han eller hon gjort? Otrohet, fylleri, misshandel, eller vad? (Från någons sida)

Tyvärr så är vissa kvinnor mycket bra skådespelare. Både svenska o utländska.

Det kanske är så att "Spelet för Galleriet har börjat" Allt planerat från första början.

Döm han inte i förväg,

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och min flickvän fick idag besök av en thaitjej som vi är bekanta med hon var väldigt ledsen och berättade att hon och hennes man ska skilja sig. Hon har ingen inkomst och vet inte hur hon ska göra. Natten har hon fixat så hon och hennes 2 barn har någonstans att sova. Hennes man säger att han inte bryr sig över huvudtaget vad hon gör. När hon var här så var hon väldigt ledsen så varken jag eller min flickvän fick någon klar bild av vad som har hänt men hon skulle komma tillbaka imorgon och ville ha min hjälp pga att hennes svenska är begränsad och hon inte vet hur svenska systemet fungerar. Så vad jag undrar är hur jag kan hjälpa henne på bästa sett med att starta ett eget liv är det socialen som jag ska skicka henne till så får de hjälpa henne eller vad finns det mer för möjligheter. Jag tror hon har Put men vet inte säkert.

Mvh

kadde

Hon har samma rättigheter som svenskar om hon har PUT. Hon kan få socialbidrag, studiemedel, barnbidrag till barnen osv. Hon kan ju plugga och få studiemedel om hon nu inte redan gör det. Finns ju även grejer som arbetsförmedlingen ordnar med praktik och sånt som kan ge en slant. Det du kan hjälpa till med är att fixa en lägenhet och kanske någonstans att bo tillfälligt och kanske följa med henne till arbetsförmedlingen, soc, sfi, hjälpa till med skiljsmässa (pappersarbete och kontakt med myndigheter)eller komvux. Se det som en bra grej att hon nu kan starta om på ny kula och kanske såsmåningom hitta en man som förtjänar henne. Det kan ju också vara bra att fråga henne om hon vill stanna i sverige eller flytta tillbaka till Thailand igen. Sedan behöver hon förstås hjälp och stöd och där kanske din flickvän kan vara en resurs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

För lite information, kolla alla fakta saknas mycket lämpliga frågor att besvara 1, har hon PUT eller UT ? 2, vem är far till barnen ( vårdnadshavare) och ålder på dem 3, vem kan hon tala med på Thai som ger er korrekt information 4, Vad är henns berättelse om vad som skett 5, Aad är hans berättelse om vad som skett, 6, vilket i berättelserna går att styrka 7, Vems är boendet hyr dom eller äger dom ? 8, var är hon folkbokförd, var är barnen folkbokförda 9, När införskaffades boendet.

Efter dessa frågor kan du gå videre med att eventuellt kontakta Socialen det är ändå där resurserna finns. betänk att när ni väl kontakta Socialen går det ej att backa samt ni blir vare sig ni vill eller inte part i målet så tillse att ni har fakta om vad som hänt.

Om ni ska kontakta Socialen kan någon av er följa med vid första samtalet som kan assistera med språket tills de får fram en Tolk samt tills att hon ej avfärdas.

mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon har samma rättigheter som svenskar om hon har PUT. Hon kan få socialbidrag, studiemedel, barnbidrag till barnen osv. Hon kan ju plugga och få studiemedel om hon nu inte redan gör det. Finns ju även grejer som arbetsförmedlingen ordnar med praktik och sånt som kan ge en slant. Det du kan hjälpa till med är att fixa en lägenhet och kanske någonstans att bo tillfälligt och kanske följa med henne till arbetsförmedlingen, soc, sfi, hjälpa till med skiljsmässa (pappersarbete och kontakt med myndigheter)eller komvux. Se det som en bra grej att hon nu kan starta om på ny kula och kanske såsmåningom hitta en man som förtjänar henne. Det kan ju också vara bra att fråga henne om hon vill stanna i sverige eller flytta tillbaka till Thailand igen. Sedan behöver hon förstås hjälp och stöd och där kanske din flickvän kan vara en resurs.

Mycket sakligt och informativt svar.

Tillsammmans med Magnus-Chumpaes svar så borde man få mer kött på benen och ha en lite klarare bild på hur man skulle kunna hjälpa till på bästa sättet.

Hoppas det löser sig på bästa sättet för barnen. Stackarna.. :-(

Tur att de har er...

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hon har nu varit hos oss och pratat i lugn och ro gårdagen var nog ganska kaotisk för henne. Hon har inte blivit utslängd eller något sådant inget våld eller hot har förekommit vad hon sagt i allafall de ska "bara" separera och när man ställer allt till sin spets i sådana här frågor så kommer mycket känslor för båda parter och det är lätt att säga vissa hårda ord som man kanske inte menar. Enligt henne så ska de försöka med att skiljas som vänner och hon bor kvar tills hon har något eget. Jag vill blanda mig i så lite jag kan så jag lyssnar på vad hon säger sammtidigt vet jag att det finns en sida till på historien så vad jag har gjort åt henne är att boka en tid hos socialen sen får väl socialen vägleda henne om vad hon ska göra.

/kadde

Ändrades av kadde
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Ja, herre jesus..vilken soppa.

Socialen hit och socialen dit och kvinnojouren hit och kvinnojouren dit...

Kan inte människor nu för tiden ta ansvar själva och reda ut situationer utan att behöva rusa iväg till myndigheter, till och med innan någon ens vet vad som hänt????

Det sista jag skulle göra är att blanda in nämnda myndigheter. Har de fått in foten så tar de aldrig tillbaka den igen.

Jag har varit med om två skilsmässor, den ena av mitt initiativ och den andra av hennes initiativ. Aldrig någonsin har det varit tal om ens socialen...

Det sista jag skulle blanda in är socialen...om jag måste göra detta är jag slut och har ingenting mera att komma med..

Jag är van att klara mig själva och ta ansvar för mig och de männsikor jag är involverat i. Om jag inte kan göra det skulle jag aldrig involvera mig i någon, den saken är klar. Komma att ropa på "mamma socialen" så fort det skiter sig är inte min melodi, precis.

Jag kan ju tillägga att jag är bästa vän med båda de före detta fruarna och att vi umgås flitigt och i samförstånd. Inga problem med barn och inga problem med ekonomi och bråk om pengar eller så.

Men det är klart...vissa lever ju efter att sociaaaala betaaaala.och sätter hela sin tilltro till denna myndighet så snart en fis är på tvären...

Ynkligt.

MVH Nonki, tar vara på mig själva så länge jag kan stå och gå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Ja, herre jesus..vilken soppa.

Socialen hit och socialen dit och kvinnojouren hit och kvinnojouren dit...

Kan inte människor nu för tiden ta ansvar själva och reda ut situationer utan att behöva rusa iväg till myndigheter, till och med innan någon ens vet vad som hänt? ???

Det sista jag skulle göra är att blanda in nämnda myndigheter. Har de fått in foten så tar de aldrig tillbaka den igen.

Jag har varit med om två skilsmässor, den ena av mitt initiativ och den andra av hennes initiativ. Aldrig någonsin har det varit tal om ens socialen...

Det sista jag skulle blanda in är socialen...om jag måste göra detta är jag slut och har ingenting mera att komma med..

Jag är van att klara mig själva och ta ansvar för mig och de männsikor jag är involverat i. Om jag inte kan göra det skulle jag aldrig involvera mig i någon, den saken är klar. Komma att ropa på "mamma socialen" så fort det skiter sig är inte min melodi, precis.

Jag kan ju tillägga att jag är bästa vän med båda de före detta fruarna och att vi umgås flitigt och i samförstånd. Inga problem med barn och inga problem med ekonomi och bråk om pengar eller så.

Men det är klart...vissa lever ju efter att sociaaaala betaaaala.och sätter hela sin tilltro till denna myndighet så snart en fis är på tvären...

Ynkligt.

MVH Nonki, tar vara på mig själva så länge jag kan stå och gå.

Och hur har du tänkt att en person med 0 kr i inkomst ska kunna överleva men visst kör samma melodi som många andra länder släng ut dom på gatan när vintern kommer så dör de förhoppningsvis och då är ju problemet ur världen eller tänker jag fel nu hmmm..

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur har du tänkt att en person med 0 kr i inkomst ska kunna överleva men visst kör samma melodi som många andra länder släng ut dom på gatan när vintern kommer så dör de förhoppningsvis och då är ju problemet ur världen eller tänker jag fel nu hmmm..

Nonki är på rätt spår. Det är en vuxen kvinna och hon reder sig nog. Det är hon som har lämnat honom och hon har inte blivit utslängd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tänka mig att det finns par som flyttar isär dagligen.

Tänk om socialen skulle ta hand om alla dessa, då lär vi nog få betala mer i skatt för att klara av detta.

Fast det verkar inte alla tänka på...för så fort en thaitjej är inblandat så är det så synd om henne..

Mannen är ett svin osv.

Vissa ska åka och spöa killen för han har slängt ut henne, man blir så trött att läsa allt skit folk skriver innan dom vet hela sanningen

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tänka mig att det finns par som flyttar isär dagligen.

Tänk om socialen skulle ta hand om alla dessa, då lär vi nog få betala mer i skatt för att klara av detta.

Fast det verkar inte alla tänka på...för så fort en thaitjej är inblandat så är det så synd om henne..

Mannen är ett svin osv.

Vissa ska åka och spöa killen för han har slängt ut henne, man blir så trött att läsa allt skit folk skriver innan dom vet hela sanningen

Rock on!

Ja det är ju konstigt att det genast börjar spekuleras i att hon slagits, slängts ut på gatan etc. men det är hon somlämnt henne...

Visst kan hon behöva hjälp men det frågar hon säkert efter då och stöd är ju naturligt att ge. Nån som tänkt på attdet kanske är hon somär svinet? Kanske hon utnyttjat honom för att fixa put. Eller så kanske hon fixat ennannan. Eller så tog bara kärleken slut helt enkelt. Enklast är ju att fråga kvinnan i fråga vad hon behöver för hjälp..

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Är det barn med i bilden är det synd om dom.Tänk efter hur lätt är det tex att få en lägenhet i Sthlm. Det kan man behöva få hjälp med för barnen skull.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tänka mig att det finns par som flyttar isär dagligen.

Tänk om socialen skulle ta hand om alla dessa, då lär vi nog få betala mer i skatt för att klara av detta.

Fast det verkar inte alla tänka på...för så fort en thaitjej är inblandat så är det så synd om henne..

Mannen är ett svin osv.

Vissa ska åka och spöa killen för han har slängt ut henne, man blir så trött att läsa allt skit folk skriver innan dom vet hela sanningen

Rock on!

Kan inte annat än hålla med.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...