Jump to content
Soengsang

När börjar saker att normaliseras?

När börjar saker att normaliseras?  

78 members have voted

1. 1. När kommer det att bli praktiskt möjligt att resa till Thailand igen, jag har trott på ca 3 månader, men börjar bli osäker?

• I slutet på April
      1
    • Inom 3 månader, före slutet av Juni
      12
    • 3-6 månader Juli-September
      25
    • 6-9 månader September-December
      28
    • I början av nästa år
      12

Recommended Posts

Soengsang

När tror ni det är praktiskt möjligt att resa till Thailand igen.

Jag har trott inom 3 månader, men börjar bli tveksam?

• Ge karma 4

Broskan

Sept-Dec tror jag :(

Har en bokning i sept men åker nog bara om man slipper allt krångel typ "fit for flight" osv.

//Broskan

• Ge karma 5

Abercrombie
49 minuter sedan, skrev Broskan:

Sept-Dec tror jag :(

Har en bokning i sept men åker nog bara om man slipper allt krångel typ "fit for flight" osv.

//Broskan

Det är ju tvärtom som gäller, flight for fitt...😉

• Ge karma 1
  • Haha 5

koppar55
Posted (edited)

Har work permit men ser ingen brådska att åka tillbaka innan läget stabiliseras.

Mina kunder drar ner och flertalet har meddelat att personliga besök ej medges för tillfället.

Kan sköta kundkontakter och annat viktigt angående företaget via Line chat, så det fungerar utan att personligen vara på plats.

Edited by koppar55
  • Ge karma 7

IsaanWarrior

Om det kommer en andra våg till hösten som många tror så lär det dröja till nästa år tyvärr.

• Ge karma 1
  • Tråkigt 1

Wanchai

Till midsommar är det som vanligt igen

• Skål 1
  • Fint 1

Jive
22 minuter sedan, skrev Atom:

Måste tyvärr säga att jag är betydligt mer negativ idag än för bara några dagar sedan. Vi är nog en månad från peaken både i Sverige och Thailand och kanske två månader ifrån i USA. 

Om två månader kanske Sverige och Thailand är tillbaka på dagens nivåer (men på nedvägen så att säga) och sedan kanske ytterligare 2-3 månader då vi fortfarande har ganska många nya fall om dagen. Möjligt att Thailand efter det vill vänta ytterligare 2-3 månader innan de släpper in folk från Europa/USA i större mängder; vilket då skulle ge upp mot 8 månader från nu. Om det inte går helt åt helvete så måste de släppa på restriktionerna runt oktober-november för att inte förstöra högsäsongen.

Sommarens Europaresa känns redan tämligen körd men inget jag grämer mig över; finns så oerhört många som har det enormt mycket värre med sjukdom, förlorade jobb, besparingar och företag. 

Och då har du ändå inte räknat med en andra och tredje våg.

Atom
3 minutes ago, Jive said:

Och då har du ändå inte räknat med en andra och tredje våg.

Ska jag vara ärlig så vet jag inte vad jag räknat med. En ”andravåg” i höst är givetvis fullt möjlig och likaså en ”tredjevåg” till vintern, men tills dess skulle det också kunna finnas ett vaccin eller medicin. Det kan ju i värsta fall rulla på i flera år tills flockimmuniteten inträffar. Eller så tar smittspridningen bara stopp om ett par månader; såsom hände med SARS och Spanska Sjukan.

• Ge karma 2

Atom
5 minutes ago, Knasen said:

Nu är det ju inte bara gränserna vi behöver vänta på att de ska öppnas utan det beror ju också på om flygbolagen finns kvar. Går det så långt att flygbolagens konkurser börjar stå som spön i backen så kommer det ta flera år att bygga upp flygbranschen igen. 

Precis, och drar det ut på tiden kommer ju många av oss också förlora våra jobb och kanske inte ha råd att åka.

Jag är dock optimist och min prognos är att det värsta är över om en månad och sedan relativt snabbt går tillbaka till det normala.

• Ge karma 6

bob
5 minutes ago, Atom said:

Precis, och drar det ut på tiden kommer ju många av oss också förlora våra jobb och kanske inte ha råd att åka.

Jag är dock optimist och min prognos är att det värsta är över om en månad och sedan relativt snabbt går tillbaka till det normala.

Har "maskinerna" börjat rulla i Kina ännu?

• Ge karma 1

Atom
8 minutes ago, bob said:

Har "maskinerna" börjat rulla i Kina ännu?

Absolut; vore det inte för Kina kunde vi slå igen nu. I mars kommer Kina stå för nästan 90% av vår omsättning och så kommer det nog vara i Q2 också. Jag sitter här i mina blommiga shorts och Sverige t-shirt och videokonfererar hela dagarna. 

Det är dock långt från de ”noll nya smittade” som kinesisk media rapporterar.

• Ge karma 3
  • Haha 1

Peter Hultgren

Jag har jobb i Tyskland fram till oktober men det är värre här än i Sverige allt är stängt förutom livsmedelsaffärer. Hade planerat att åka hem till Thailand i maj för ett par veckors semester. Men som det blev så sket sig det, och frugan kan inte åka hit. Det är bara att avvakta tills allt öppnas upp igen.

• Tråkigt 1

Krille

Jag tror tyvärr att det kommer att rapporteras om en andra våg i Kina inom en snar framtid. 

Kina verkar ju förbereda hela sin propagandamaskin genom att rapportera noll nya smittade samtidigt som de varnar för att en kommande andra "importerad" våg av smittade.

När Kina inte längre kan "mörka" de nya inhemskt smittade kommer plötsligt en stor andra våg av smittade att rapporteras. Naturligtvis kommer alla dessa nya fall då att rapporteras vara "importerade".

Nästa steg efter "andra importerade vågen" för propagandamaskinen är att öka propagandan för att det inte alls är säkert att smittan uppstod i Kina....

Så summerat ger jag inte mycket för Kinas agerande  - fast det kanske jag inte behöver förtydliga😉

/Krille

• Ge karma 1
  • Fint 1