Jump to content
IGNORERAD

Ost och mera ost!


audirs2

Recommended Posts

Tillhör du dom som köper ost stor förpackning och skär av osten själv? Jag har gått över till färdigt skuren ost för då blir det inget över. En granne till mig tycker det e dumt för "storosten" är ju så mycket billigare, jo tjena, en ost man skär av själv blir fort hård och tappar smaken! Vad tycker du?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • audirs2

    10

  • Kenneth4618

    8

  • Soengsang

    7

  • born41

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 minut sedan, skrev audirs2:

Tillhör du dom som köper ost stor förpackning och skär av osten själv? Jag har gått över till färdigt skuren ost för då blir det inget över. En granne till mig tycker det e dumt för "storosten" är ju så mycket billigare, jo tjena, en ost man skär av själv blir fort hård och tappar smaken! Vad tycker du?

Har jag gjort för länge sedan, exakt av den orsak du nämner, och det är mer hygieniskt, inte en massa skitiga och i dag så viktiga bakteriehänder kluddar på osten då den annars ska hyvlas!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hyvlar själv. Det som blir över på slutet rivs och fryses in om det inte används omgående. Funkar bra att använda till pizza eller pastasås 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Lite blandat då alla goa ostar inte finns färdighyvlade, som Gorgonzola till exempel😉

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev audirs2:

Tillhör du dom som köper ost stor förpackning och skär av osten själv? Jag har gått över till färdigt skuren ost för då blir det inget över. En granne till mig tycker det e dumt för "storosten" är ju så mycket billigare, jo tjena, en ost man skär av själv blir fort hård och tappar smaken! Vad tycker du?

Då äter du för lite ost 55555

Link to comment
Dela på andra sajter

I mitt hushåll så äre bara jag som kluddar på osten så om jag nu mot förmodan skulle bli sjuk av den anledningen så får jag skylla mig själv.

Sen e ju färdigskuren ost som plastbitar tycker jag.

 

 

 

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Dolle:

Då äter du för lite ost 55555

Ett paket hyvlat i veckan! Nä då, färdig hyvlat är det!

Ändrades av audirs2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev audirs2:

Ett paket hyvlat i veckan! Nä då, färdig hyvlat är det!

Hur många gram äre på en sån förpackning?

 

C;D

 

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev C-dude:

Hur många gram äre på en sån förpackning?

 

C;D

 

Det finns faktiskt olika förpackningar, en liten som har typ 15 skivor sedan en som har typ 40 skivor och så har jag sett en storförpackning som har ja hur många som helst! Skulle i alla fall tro på ca 30 gram på den lilla, får kolla ikväll!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey.. mao en liten förpackning räcker alltså till max 3 mackor och en stor till typ 10-15. För du menar väl inte att du snålar o bara lägger på 1 sån där skiva på mackan?? 

 

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Arnold Layne

Kul att det här intressanta ämnet kom upp...självklart är det färdigskivat som gäller...ett gammalt ordspråk är ju...till vardag och fest,  färdigskivat är bäst  :D

20200321_071454.jpg

If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj !

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev audirs2:

sett en storförpackning som har ja hur många som helst!

Köper alltid dem till båten, kilopriset är det samma som ost i bulk.

Tror varje pack är på 500gr.

 

Edit, fel av mig...1000gr är de på.

4E06B990-2754-4377-B568-954EFE8BD6F8.jpeg.e4847e8e4a2b81f452cea6d4eb3d0af7.jpeg58111B8E-9DD6-45FD-A136-CB9B9B57616C.thumb.jpeg.ac537c51390588e24eeff5562094dfd2.jpeg

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Arnold Layne:

Kul att det här intressanta ämnet kom upp...självklart är det färdigskivat som gäller...ett gammalt ordspråk är ju...till vardag och fest,  färdigskivat är bäst  men bör bsra Präst!

20200321_071454.jpg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skånemejeriers prästost/bit. De bitar som säljs brukar vara på 700 gram. Lagom med ett paket/vecka.

Om något blir över river frugan detta, fryser in det för att senare användas vid tillagning av lasagne.

Skivad ost brukar vara ganska smaklös dessutom är skivorna tjocka, inte lite äckliga bara att ta i.

Köper vid något enstaka tillfälle skivad ost speciellt utvald till hamburgare, men inte är den något att hurra över, dock gillar barnbarnen detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev evert 1:

Skivad ost brukar vara ganska smaklös 

Nä inte det minsta, du lever väl kvar i den tiden automatlådor var bränsletörstiga också?

Färdigskivad smakar exakt som oskivad.

Ostskivor ska vara tjocka!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Soengsang:

Nä inte det minsta, du lever väl kvar i den tiden automatlådor var bränsletörstiga också?

Färdigskivad smakar exakt som oskivad.

Ostskivor ska vara tjocka!

 

Men det förstår du väl, färdigSKIVAD ost tillverkas ju i små tunna skivor från början, så de är helt smaklösa... de är absolut inte SKIVADE från en exakt likadan stor ostbit... :beat_brick:

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev samet:

 

Men det förstår du väl, färdigSKIVAD ost tillverkas ju i små tunna skivor från början, så de är helt smaklösa... de är absolut inte SKIVADE från en exakt likadan stor ostbit... :beat_brick:

Även kallad fake cheese. 

Link to comment
Dela på andra sajter

kan lite om ostar men är ingen expert.

Köper färdighyvlat typ maasdam av lathet men duger gott med lite skinka eller kaviar på eller bara på ostfrallan.

Styckbitar  smakar ju mer och händer en gång per år att man slinter in och köper ett halvtkilo Hålost som man smakat fram för över 250-400kr för den biten på en delikatessaffär.

Det blir ju inte varje dag.

Vinner jag pengar så blir det inget färdigpaketerat mer.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Enda nackdelen med färdigskivad ost är när man som jag har karaktär som en sprutnarkoman. Det är lätt att öppna kylskåpet och ta en skiva! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev C-dude:

Okey.. mao en liten förpackning räcker alltså till max 3 mackor och en stor till typ 10-15. För du menar väl inte att du snålar o bara lägger på 1 sån där skiva på mackan?? 

 

C;D

He he, minst 2 blir det!!Nöjd nu?😋

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Fredman:

Enda nackdelen med färdigskivad ost är när man som jag har karaktär som en sprutnarkoman. Det är lätt att öppna kylskåpet och ta en skiva! 🙂

Vår katt suger lätt i sig 3 st på en gång!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66
7 timmar sedan, skrev Fredman:

Enda nackdelen med färdigskivad ost är när man som jag har karaktär som en sprutnarkoman. Det är lätt att öppna kylskåpet och ta en skiva! 🙂

Jag missbrukar färdigskivad ost som jag doserar 1skiva direkt ur paketet och med en sträng ur kaviartuben var gång jag hämtar en kall öl från kylskåpet 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev jlh66:

Jag missbrukar färdigskivad ost som jag doserar 1skiva direkt ur paketet och med en sträng ur kaviartuben var gång jag hämtar en kall öl från kylskåpet 😳

Nye alls missbruk. Helt rätt dosering 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Ost trycker man ut ur en tub.

Vad är det för märkliga varianter ni pratar om?

 

81899895_217180625970910_4838608883999147880_n.jpg.98171aef472fff8e740d45f3448e569b.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...