Jump to content
IGNORERAD

Svininfluensan Gör Hål I Thailands Kassa

swedenfarang

62 röster

1. 1. Kan svininfluensan få dig att ställa in en resa?

• Ja, nu jävlar är det bäst att stanna inne.
      1
    • Nej, inte en chans.
      45
    • Kanske, om det blir värre.
      16

Recommended Posts

swedenfarang

Fick ett samtal av faderskapet som helt sonika uttryckte en uppmaning att inte resa till Thailand nu, som vi är på väg att göra. Han hade lyssnat på ekonyheterna nyss och var helt enkelt i upplösningstillstånd. Men jag sa som jag brukar säga, pressen överdriver som vanligt riskerna och man kan inte gå och vara rädd för allt. Nåja, men använd åtminstone handskar och munskydd tyckte han. Jo, eller hur?!

Vad säger ni andra, ska man behöva vara rädd?

Lyssna gärna på reportaget från BKK.

Källa: Sveriges Radio - Ekoredaktionen

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=3011378

Vi ställer iallafall inte in någon resa.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Dela på andra sajter

• Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• AnOnYm

3

• skagersten

3

• jannegbg

3

• MrJCK

2

Mest aktiva i denna tråd

Tror inte man ska vara rädd, Thailand är inte det mest utsatta landet heller för den delen.

Och nu har man rätt bra koll på när folk insjuknar mm så de tas undan för behandling.

Åk bara :)

Same same, but different!

Dela på andra sajter

Vad säger ni andra, ska man behöva vara rädd?

Influensan skall ju ta raketfart till hösten i Sverige, så visst bör man vara rädd och åka till Thailand.

member of svampen's fan-club :yes:

Dela på andra sajter

Bor man har i Thailand sa har man inte sa mkt att valja pa utan maste applicera en sorts fatalistisk livsaskadning annars skulle man sakerligen oroa ihjal sig istallet. For oss med riktigt sma knottar ar det annu lite varre eftersom de ar sarskillt utsatta. Borjar man fundera pa varfor fataliteten hos smittade ar sa mkt hogre i Thailand an tex. Australien sa blir det for jobbigt och man far stanna hemma pa kammaren.

Man kan bli rejalt fundersam over en del av de siffror som presenteras. Kika pa detta utdrag fran en the Nation artikel om antal smiitade/doda utifran aldersgrupp.

Below are the numbers of typeA (H1N1) infections and deaths by age group.

Age 0-5 : 562 cases, 2 deaths

Age 6-10 : 1,208 cases, 2 deaths

Age 11-20 : 3,659 cases, 6 deaths

Age 21-30 : 1,060 cases, 14 deaths

Age 31-40 : 513 cases, 13 deaths

Age 41-50 : 364 cases, 12 deaths

Age 50-60 : 22 cases, 9 deaths

For unga barn ar dodligheten ca 1/250 vilket inte ar sa hogt. An lagre for aldersgruppen 6-20 dar den ar ca 1/600. Sen blir den hogre och hogre och kulminerar hos gruppen 50-60 med 2/5 dvs 40%. Man blir som sagt fundersam pa hur de raknat egentligen och om det ar sa att morkertalet av antalet sjuka och ar progressivt i relation till alder. Man hr aven namnt uppskattningar uppat 500,000 smittade vilket skulle innebara en betydligt mkt lagre mortalitet. Om inte sa skulle jag vara helt javla livradd om jag var 50+.

Ändrades av wille
Dela på andra sajter

Tja, årligen beräknas 250 000 personer dö av influensa, siffran kommer väl att stiga pga av H1N1.

Variationerna i dödlighetsstatistiken mellan länderna beror förmodligen på hur man rapporterar och kontrollerar sjukdommen i respektive land.

Om man inte åker till Thailand skall man då fly Sverige när flunsan kommer hit?

Att vården är bättre i Sverige spelar nog inte så stor roll eftersom vårdplatserna inte kommer att räcka till om det blir en utbredd epidemi.

Prosit, Arne

Dela på andra sajter

Att fly influensan kanske inte hjälper så mycket eftersom den redan finns i hela världen...vet inte riktigt var man ska fly då ???

Kanske bättre att vänta tills vaccinet kommer och vaccinera sig mot H1N1 så behöver man inte oroa sig för den influensan längre.

Sen finns det bara x antal andra influensor kvar att oroa sig för...

tough life and then you die!!!

:na:

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Dela på andra sajter

hej

jag är inte rädd, men jag vill vaxinera mig innan jag åker har gjort det dom senaste 9 åren o det har funkat bra

det enda jag kan tänka mig, som skulle skrämma mig är att om man blir alvarligt sjuk. då känns det tryggare att vara hemma

mvh jannegbg

Dela på andra sajter

swedenfarang

Janne: Har du vaccinerat dig mot svininfluensan de senaste 9 åren? Är det ens möjligt?

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Dela på andra sajter

Janne: Har du vaccinerat dig mot svininfluensan de senaste 9 åren? Är det ens möjligt?

Inte i den verkliga varlden men jag har pa kann att ingenting ar omojligt i Jannes parallella universum.

Dela på andra sajter

Inte i den verkliga varlden men jag har pa kann att ingenting ar omojligt i Jannes parallella universum.

hej hehe

jag menar att jag har vaxinerat mig dom sista 9 åren en influensa är ju en influensa

eller, jag kommer åter igen att vaxinera mig, enligt mig ett billigt sätt at slippa bli kass en vecka eller två,

mvh jannegbg

Dela på andra sajter

Risken att bli allvarligt sjuk och kanske tom dö pga den nya influensan, borde ju tvärt om få folk att resa mer. Varför inte passa på att njuta på sitt drömresemål ytterligare en gång om man ändå är rädd för att dö?? Då dör man nog lite lyckligare i alla fall!

Dela på andra sajter

Guest Nobody

Frugan säger att det redan nu ska vara möjligt att vaccinera sig i Thailand och att det där bara skulle vara 1 spruta vid ett tillfälle men hennes uppgifter kommer som oftast från mammans byskvaller, något som hört något liknande?

Ändrades av Nobody
Dela på andra sajter

hej...Reser till Thailand på Söndag..Jag har aldrig varit rädd för någon influensa och kommer aldrig att bli...

Olika influenser dyker upp varje år med olika namn..

Kan inte heller fatta varför den heter svininfluensan..enligt experter så borde den heta mexico eller californiainfluensan då det var där den dök upp först,det är ju inte så att man blir sjuk så fort man äter en fläskbit.

Personligen så tror jag att det är mkt stora marknadskrafter som ligger bakom denna massmediala upphaussning och att många kommer att vaccinera sig helt i onödan..enligt massmedia så bör ju alla företag vara berädda på att hälften av de anställda kommer att ligga hemma sjuka...

ok,detta är min personliga åsikt om saken..Vad tycker ni andra?

mhv Stefan Skagersten..

Dela på andra sajter

hej...Reser till Thailand på Söndag..Jag har aldrig varit rädd för någon influensa och kommer aldrig att bli...

Olika influenser dyker upp varje år med olika namn..

Kan inte heller fatta varför den heter svininfluensan..enligt experter så borde den heta mexico eller californiainfluensan då det var där den dök upp först,det är ju inte så att man blir sjuk så fort man äter en fläskbit.

Personligen så tror jag att det är mkt stora marknadskrafter som ligger bakom denna massmediala upphaussning och att många kommer att vaccinera sig helt i onödan..enligt massmedia så bör ju alla företag vara berädda på att hälften av de anställda kommer att ligga hemma sjuka...

ok,detta är min personliga åsikt om saken..Vad tycker ni andra?

mhv Stefan Skagersten..

Fullt friska personer brukar inte doe utav vanlig influensa , det aer det som aer skillnaden.

Tror att din konspirationsteori aer helt befaend.

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Det var jag som röstade ja B) det brukar jag göra. Det är ju så att jag är inte ett dugg rädd för den nya influensan? (stavas det verkligen med S ?)men det är myndigheternas åtgärder jag verkligen är orolig för de har ju hittat på en massa tok stängt diskotek där någon smittad vistats och stängt internetcafeer m.m. det kan ju ställa till det för en när man är ute och reser. Sen har vi folks panik och det är ju inte så kul.

Jag tror att det kan ha susat förbi influensor över jorden förr men då har man ju inte kolat efter dom utan mer jaha du hostade? lite feber muskelvärk jaså håhåjaja lite penicillin och typ några alvedån man ha ju inte precis tagit prover i detalj och sen hejsan nuu ha vi ett nytt fint virus här :blink: , Ja menar det började man ju med för bara några år sen.

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Dela på andra sajter

Hej..Länkar in en sida för den som läsa mera om influensan.

http://germundanders...ensan-sant.html

Stefan..

Han tycks inte ens ha laest sina egna laenkar . eller saa har han inte foerstaat ..

"this is a virus that's capable of causing a spectrum of illness that includes severe complications and death". "It's very important we take this virus seriously"

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Dela på andra sajter

Snubbarna på Infowars e goa.

As the anticipated July release date for Baxter’s A/H1N1 flu pandemic vaccine approaches, an Austrian investigative journalist is warning the world that the greatest crime in the history of humanity is underway.

från

http://www.infowars.com/journalist-files-charges-against-who-and-un-for-bioterrorism-and-intent-to-commit-mass-murder/

Dela på andra sajter

Han tycks inte ens ha laest sina egna laenkar . eller saa har han inte foerstaat ..

"this is a virus that's capable of causing a spectrum of illness that includes severe complications and death". "It's very important we take this virus seriously"

Jo jag har läst och jag förstår det jag läser.

Jag skickade med länken så andra kan läsa och bilda sig sin egen uppfattning.

Har du problem över mig och min åsikt eller vad vill du ha ut av dina inlägg?

Stefan..

Dela på andra sajter

Snubbarna på Infowars e goa.

As the anticipated July release date for Baxter’s A/H1N1 flu pandemic vaccine approaches, an Austrian investigative journalist is warning the world that the greatest crime in the history of humanity is underway.

från

http://www.infowars.it-mass-murder/

:mdr::mdr: Var rymde hon ifraan ???

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Dela på andra sajter

haningemickee

Fullt friska personer brukar inte doe utav vanlig influensa , det aer det som aer skillnaden.

Tror att din konspirationsteori aer helt befaend.

har tänkt åka till Thailand i början av 2010, tror ni man kan åka då? jag menar om inte alla där har svininfluensan redan, är int eså rädd för att bli sjuk då det finns så många andra sjukdomar, men jag menar om ud kommer avråda alla att åka till Thailand hur blir det då?

Dela på andra sajter

Fullt friska personer brukar inte ens ha nån influensa.

hahahahahahaha, du tänkte inte innan du skrev va? :P

member of svampen's fan-club :yes:

Dela på andra sajter

Är man frisk så kan man åka, är man sjuk är det bättre att stanna hemma och tillfriskna först. Svininfluensan är inte dödligare än andra influensastammar än... Däremot verkar den drabba lite andra grupper av människor än vanligt. Främst gravida bör akta sig, har jag förstått. :unsure:

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...