Jump to content
IGNORERAD

Broken Dreams .


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Hittade det här om en Burmesisk flicka på 14 år som jobbade 10 år i Thailand utan lön.

Mvh Isan Lover

Broken Dreams

--------------------------------------------------------------------------------

By KO HTWE Tuesday, August 4, 2009

--------------------------------------------------------------------------------

Nang Kham was a 14-year-old girl when she left her native town of Lashio in northern Shan state, eastern Burma.

Dreaming of a better life and a brighter future, she came to Thailand in 1996 and worked for nearly 10 years as a maid for a Thai family at a daily rate of 14 baht [uS $0.40].

The MAP postcard supporting “International Day of Solidarity with Domestic Workers” on August 28, 2009.

Nang Kham was promised 1,500 baht [$43] per month by the couple who employed her, but they told her they would not give her the money in hand each month, saying they would save it for her.

Nang Kham agreed to the arrangement, and after nearly a decade of work, the sum she was owed as wages amounted to 48,000 baht [$1,403].

“Her employers refused to let her leave the house, even for a visit to her hometown after she had been working for several years,” said Rujisanwee Pim, a coordinator for the domestic worker campaign run by the Migrant Assistance Program (MAP), a Chiang Mai-based non-governmental organization.

Unable to bear the increasing physical and mental harassment, Nang Kham appealed to friends and relatives for help, but no one dared intervene.

When her boss found out she had made contact outside, they changed phone numbers and destroyed all her phone contacts, Nam Kham told Pim.

Nang Kham finally decided to escape when her employers offered her 10,000 baht ($292) for her decade’s wages.

Through friends, Nang Kham was able to contact MAP, who helped her negotiate with her former employers and Thailand’s Department of Labor Protection and Welfare.

Nam Kham’s employers were made to pay the 48,000 baht they owed, but they were able to deduct household expenses and the cost of her work permit, said Pim.

“She [Nang Kham] was so sad at the way they deceived her,” Pim told The Irrawaddy.

“After a decade of abuse all she wanted to do was get home as quickly as possible. She was lucky she wasn’t raped as well,” she said.

According to Thailand’s Board of Investment, the minimum daily wage ranges from 148 baht to 203 baht [$4.72 to $5.79], depending on province. In Chiang Mai it is currently set at 168 baht [uS $4.79], but domestic workers will seldom get this rate.

Ma Moe, a former civil servant working for the Burmese government who has been a domestic worker in Thailand for 4 years, said: “Living standards are better here than in Burma. We come here because we have little choice.

“When I started my first job, my boss agreed to pay me 800 baht [$23.35] per month, but in reality I only got 500 baht [$14.60]. My neighbors told me my employer had relatives who were in the police, and they said other people working there before hadn’t been paid at all.

“I’m lucky I got paid,” she said.

Ma Moe described how one of her sisters, who currently works at the home of a lieutenant-colonel in the Thai police, has to work at any hour demanded, is rarely able to get out of the house, and is restricted in what she can eat.

Ma Moe currently works at the home of a foreigner, who, she says, treats her well, but she said her former boss, another foreigner, was rude.

“He got angry with me when he couldn’t find something and would accuse me of taking whatever it was he had lost. It was humiliating,” she said.

Mai Mai, who works as a rights campaigner with MAP, said: “Many domestic workers in Thailand are illegal, which puts them under psychological pressure. Abuse from their employers makes things worse.”

Jackie Pollock, the director of MAP, said: “Most governments don’t consider domestic workers as labor, and they neglect their rights. Next year, the International Labor Organization will discuss the rights of domestic workers for the first time.”

MAP is marking a regional “International Day of Solidarity with Domestic Workers” on August 28 by supporting a campaign to send postcards to the Thai Ministry of Labor demanding recognition and protection of domestic workers’ labor rights and the right to a guaranteed one day of paid leave per week.

MAP is distributing 10,000 postcards and has already circulated 5,000 [More details on the campaign can be found under on the MAP website].

Ma Par Lay, a maid who has got to know Mai Mai, brightens up at mention of the campaign. With a lively voice that belies her wearisome appearance she asks everyone she meets to join the postcard campaign.

“It can help us achieve a better future,” she said.

Ma Par Lay and hundreds of domestic workers like her are trying to change things so that young girls who come to Thailand to work won’t end up like Nang Kham and go home with broken dreams.”

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Singha711

    19

  • silom

    6

  • jannegbg

    4

  • Avregistrerad clion

    3

Mest aktiva i denna tråd

Avregistrerad clion

Kan man få en översättning/från en som inte e så haj på engelska :angry::o

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte rubriken passade bra på denna historia också.

Just nu sitter det en asiatisk tjej på 27 år med en som på 9 år, vid en mindre ort i Sverige (Dalarna).

Hennes familj i asien tror hon kommit till paradiset och att hon har det bra och lever som en prinsessa. Olyckligtvis blev det inte så! Gubbjäveln som tog hit henne deklarerade ganska omgående att han egentligen inte var intresserad av något förhållande. Tjejen jobbar 7 dagar i veckan utan lön. Hon tog upp frågan om hon inte kunde få lite fickpengar, men svaret blev att hon äter ju 3 ggr om dagen samt har fritt husrum, detta borde räcka. Hon har 2 års UT och räknar med att leva under dessa förhållanden tills hennes visum skall förnyas. Hon tänker inte förnya sitt visum! Hon får förvisso barnbidrag men dessa går ju till hennes son.

Detta är en sann historia från Sverige! Landet som sägs vara ett av världens mest jämlika land där fattigdom mer eller mindre är utrotad, men där några tusenlappars löneskillnad kan få vissa att börja läsa högt ur Maos lilla röda.

Upp till kamp

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte rubriken passade bra på denna historia också.

Just nu sitter det en asiatisk tjej på 27 år med en som på 9 år, vid en mindre ort i Sverige (Dalarna).

Hennes familj i asien tror hon kommit till paradiset och att hon har det bra och lever som en prinsessa. Olyckligtvis blev det inte så! Gubbjäveln som tog hit henne deklarerade ganska omgående att han egentligen inte var intresserad av något förhållande. Tjejen jobbar 7 dagar i veckan utan lön. Hon tog upp frågan om hon inte kunde få lite fickpengar, men svaret blev att hon äter ju 3 ggr om dagen samt har fritt husrum, detta borde räcka. Hon har 2 års UT och räknar med att leva under dessa förhållanden tills hennes visum skall förnyas. Hon tänker inte förnya sitt visum! Hon får förvisso barnbidrag men dessa går ju till hennes son.

Detta är en sann historia från Sverige! Landet som sägs vara ett av världens mest jämlika land där fattigdom mer eller mindre är utrotad, men där några tusenlappars löneskillnad kan få vissa att börja läsa högt ur Maos lilla röda.

Upp till kamp

Hon får väl ta tag i situationen, utbilda sig, skaffa jobb åka tillbaks till Thailand eller nåt. Hon är ju trots allt en vuxen kvinna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Tack Farang du e en klippa.

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Skojar du ITOY!!Hur ska hon kunna ta tag i sin situation när en idi*t till farang sitter på(säkerligen)hennes pass och biljett.Hur kan någon människa vara så ini helvete samvetslös så man kan utnyttja en människas utsatta position så kapitalt.Jag får nog omvärdera min syn på svenska män :kort: fixa addressen åt mig så ska jag fixa så hon kommer därifrån.Jag blir så förbannad så jag kan inte skriva mer :diablo: Mvh Måne PM:a mig med adressen

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Skojar du ITOY!!Hur ska hon kunna ta tag i sin situation när en idi*t till farang sitter på(säkerligen)hennes pass och biljett.Hur kan någon människa vara så ini helvete samvetslös så man kan utnyttja en människas utsatta position så kapitalt.Jag får nog omvärdera min syn på svenska män :kort: fixa addressen åt mig så ska jag fixa så hon kommer därifrån.Jag blir så förbannad så jag kan inte skriva mer :diablo: Mvh Måne PM:a mig med adressen

Hej

Håller med dig Måne hur lågt kan en människa sjunka, utnyttja folk till slavarbete.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest paw-76

Ja , undra hur många som åkt ifrån sverige med "broken dreams". Men jag tycker väl att det här svenska fallet låter väldigt extremt. hon borde väl ha någon enstaka vän som kan hjälpa henne.

Har själv fått samtal av en tt mitt i natten när hennes man slagit henne. Jag sa att hon kunde komma till oss , men valde sen att åka till en annan

kompis.

Pratade med henne flera gånger efter det , och sa åt henne att åka hem till Thailand . Hon åkte tillbaks några veckor senare . Nu bor hon med

sin Thailändske man , som hon haft hela tiden i Pattaya.

:blink:

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Skojar du ITOY!!Hur ska hon kunna ta tag i sin situation när en idi*t till farang sitter på(säkerligen)hennes pass och biljett.Hur kan någon människa vara så ini helvete samvetslös så man kan utnyttja en människas utsatta position så kapitalt.Jag får nog omvärdera min syn på svenska män :kort: fixa addressen åt mig så ska jag fixa så hon kommer därifrån.Jag blir så förbannad så jag kan inte skriva mer :diablo: Mvh Måne PM:a mig med adressen

Håller med dig Måne den fan borde hängas högt, han borde tvingas till att betala en rimlig svensk lön för all tid hon sköter hanshushåll! Då har hon en slant att börja om med så snart det går!

Hoppas du får adressen!

lycka till

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Håller med dig Måne hur lågt kan en människa sjunka, utnyttja folk till slavarbete.

Mvh Isan Lover

Jag håller också med om att han är ett svin, det finns inget försvar för sånt rackarns beteende överhuvudtaget. Men hon måste dra, sitter han på passet så får hon dra till polisen och anmäla honom eller till kvinnojouren. Hon borde inte sitta passiv och låta sig (och hennes barn) trampas på. Det finns alltid en utväg och thaikvinnor i liknande situationer har visat det tidigare, jag är själv bekant med en kvinna som varit utsatt för någonting liknande men som helt sonika drog och lämnade mannen gråtandes hemma i stugan.

Link to comment
Dela på andra sajter

... cut ...

Detta är en sann historia från Sverige! Landet som sägs vara ett av världens mest jämlika land där fattigdom mer eller mindre är utrotad, men där några tusenlappars löneskillnad kan få vissa att börja läsa högt ur Maos lilla röda.

Upp till kamp

Och vips…, så handlar tråden om präktiga Sverige med dessa äckliga gubbsvinen som ”importerar” thailändska tjejer för sina sjukliga behov.

Förhållandena som beskrivs ovan är straffbara i Sverige och det finns ett stort allmänintresse att komma tillrätta med dessa. Dessbättre tillhör de undantagen och tjejen i Silom’s exempel har alla möjligheter till upprättelse, tom med en riktig anställning och eget boende som möjlig resultat.

Så jag undrar varför Silom inte anmäler saken för polisen eller sociala myndigheterna helt enkelt, istället för att utnyttja den till en snedvriden propaganda om förhållandena i Sverige. Jag reagerar som medlem i detta forum därför att just denna propaganda gör det stundom rätt så besvärligt för de normala farang-thai förhållandena att bara få finnas utan en uppenbar misstänksamhet från omgivningen. Jag är därför nyfiken på vilken agenda som döljer sig under den skenheliga uppmaningen ”Upp till kamp” egentligen….

Det vore bra om vi återigen kunde fokusera på den utnyttjade och ofta rättslösa arbetskraften i Thailand igen, istället för att ideligen älta om ”gubbsvinen” i Sverige…

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Och vips…, så handlar tråden om präktiga Sverige med dessa äckliga gubbsvinen som ”importerar” thailändska tjejer för sina sjukliga behov.

Förhållandena som beskrivs ovan är straffbara i Sverige och det finns ett stort allmänintresse att komma tillrätta med dessa. Dessbättre tillhör de undantagen och tjejen i Silom’s exempel har alla möjligheter till upprättelse, tom med en riktig anställning och eget boende som möjlig resultat.

Så jag undrar varför Silom inte anmäler saken för polisen eller sociala myndigheterna helt enkelt, istället för att utnyttja den till en snedvriden propaganda om förhållandena i Sverige. Jag reagerar som medlem i detta forum därför att just denna propaganda gör det stundom rätt så besvärligt för de normala farang-thai förhållandena att bara få finnas utan en uppenbar misstänksamhet från omgivningen. Jag är därför nyfiken på vilken agenda som döljer sig under den skenheliga uppmaningen ”Upp till kamp” egentligen….

Det vore bra om vi återigen kunde fokusera på den utnyttjade och ofta rättslösa arbetskraften i Thailand igen, istället för att ideligen älta om ”gubbsvinen” i Sverige…

//Singha711

Vad ar det som ar sa provocerande i att thaikvinnor som far illa i Sverige diskuteras pa ett forum dar 99% ar svenska man med forhallanden med just thailandska kvinnor? Detta maste val vara en av de i sarklass mest relevanta platserna som finns att lyfta denna fraga pa eller? Jag tycker det ar en fullt legal parallell att dra mellan manniskor som lever under slavforhallanden i Thailand, och i Sverige i detta fallet.

Att du anser att det handlar om "propaganda" nar fall dar kvinnor utnyttjas av cyniska svenska man uppmarksammas (pa ett thaiforum!!) finner jag ganska underligt.

Mest av ren nyfikenhet, ar det nagra andra amnen som du ogillar som inte bor diskuteras pa forumet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lungt och fint nu pojkar. Jag har lovat att hjälpa tjejen därifrån och kommer fixa detta ganska omgående. I nödfall får hon och hennes son bo hemma hos mig. Till historien kan jag tillägga att det finns en faster i bakgrunden som egentligen organiserat det hela. Tydligen gick det enkelt att fixa UT direkt utan att de tidigare träffats. Oavsett om killen blivit besviken på tjejen eller något annat dykt upp, så tycker jag det är jäkligt dålig stil att låta tjejen jobba av biljettkostnaden 7 dagar i veckan, utan fickpengar. Dålig stil, hur kan man vara så gniden?

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ar det som ar sa provocerande i att thaikvinnor som far illa i Sverige diskuteras pa ett forum dar 99% ar svenska man med forhallanden med just thailandska kvinnor? Detta maste val vara en av de i sarklass mest relevanta platserna som finns att lyfta denna fraga pa eller? Jag tycker det ar en fullt legal parallell att dra mellan manniskor som lever under slavforhallanden i Thailand, och i Sverige i detta fallet.

Att du anser att det handlar om "propaganda" nar fall dar kvinnor utnyttjas av cyniska svenska man uppmarksammas (pa ett thaiforum!!) finner jag ganska underligt.

Mest av ren nyfikenhet, ar det nagra andra amnen som du ogillar som inte bor diskuteras pa forumet?

Wille,

Inte tycker jag det är provocerande att diskutera denna fråga, men ogärna i kombination med uttryck som ”Mao’s lilla röda” och ”Upp till kamp”. Jag är uppväxt med studentvänstern i 70-talet och känner fortfarande en sur och unken bismak när man ser hur politiska grupperingar ”ockuperar” frågeställningar för dess rentav (privat-)egoistiska nytta. Det ligger kanske tillbaks i tiden en aning för dig, men om du bara visste hur det gick till i dessa ”grupperingar” i fråga om utnyttjande i allmänhet och sexuellt i synnerhet. Det skulle vara hur lätt som helst att placera titeln ”gubbsvin” (eller ”politruk-sugga” för den delen) om du hade kunnat uppleva dessa kollektivs hackordning på nära håll.

Tillbaks till ämnet igen, så håller jag med dig: visserligen är detta ett forum där de flesta har en relation till en thailändsk kvinna och en stor majoritet är berörs känslomässigt av frågeställningen som sådan. Men det är ett ofrånkomligt faktum att rena slavförhållanden tillhör sällsynta undantagen i ett samhälle som Sverige. Som jag nämnde tidigare finns det alla tänkbara förutsättningar i form av lagar och allmänhetens stöd och uppmärksamhet för att komma tillrätta med detta problem. Ge mig ett förslag vad som kan göras mer inom ramen för ett rättsamhälle.

Angående propaganda vidhåller jag att man har ett syfte när man framställer missförhållandena i kombination med slagord som ”Mao’s lilla röda” och ”Upp till kamp”. Propaganda har alltid ett (dold) syfte i sitt budskap och använder förvrängning och misskonception som medel. Detta är uppenbart i Silom’s inlägg, även om han möjligtvis inte är medveten om detta i ett slags barnsligt försök att slänga ut något som låter radikalt och tufft. Jag tror i alla fall inte att det är en medveten handling, eftersom jag har läst andra inlägg av honom/henne, snarare ett ungdomligt försök att med knuten näve likna ”de stora grabbarna” i ”partiet”.

Ok, vi kan väl enas då, eftersom jag mera reagerade på ett ”vårdslöst” sätt att använda ord som ”Upp till kamp” etc. Det är inte därifrån vi väntar oss himmelriket att komma, i synnerhet med facit i handen och mängder med fortfarande levande människor och massor (många, många miljoner) mördade människor som har haft mer eller mindre närkontakt med dessa ord. Det är i bästa fall att betrakta som ren dumhet, om inte oförskämdhet mot tänkande människor, som vi alla vill vara på detta forum, helt oberoende vilket ämne som diskuteras här.

Ok, Wille, du kanske förstår vad jag menar och jag välkomnar alla att diskutera alla ämnen mellan himmel och jord på detta forum. Med sina egna ord och upplevelser, inget ämne är viktigare än något annat. Den titeln som jag minst av alla efterstävar är att vara någon form av OT-polis, det finns redan så många andra aspiranter på detta forum. Men det hindrar mig inte ifrån att ha en åsikt i en fråga. Visst kan enskilda trådar utveckla sidospår i ganska komplexa mönster och förgreningar. Jag har ingenting emot detta, men när man ”kidnappar” ett angeläget ämne och faller tillbaks i vulgärdebatten av en av de ”tre eviga frågor” (prostitution, åldersskillnad, thai-import) så har jag väl rätt att yttra mig, i synnerhet när detta också kryddas med politiska slagdängor. Det finns ju ingen chans då, och det håller du kanske med mig, att ämnet vänder tillbaks till ursprungsfrågan. Men ok, jag läser dessa inlägg och finner dem tom underhållande, men visst är det synd om de rättslösa invandrare i Thailand som återigen berövas deras rättmättiga uppmärksamhet.

Slaveriet i Sverige med anknytning till thai-import är och förblir inget samhällsproblem, det finns många andra frågor som är viktigare att ta itu med. Men för din information, för att du inte lever här i Sverige, kan jag nämna att denna fråga utgör en lockelse för allehanda politiska krafter att exploatera för sina (dolda) syften. I ett politiskt landskap där majoritetsförhållanden kan röra sig kring promille-nivåer, utgör sådana frågor en stor frestelse, i synnerhet när man inte trampar gemene Svensson på fötterna. Medlemmarna i detta forum göra sig icke besvär, när elefanterna trampa in i manegen. Då gäller det att mota Olle vid grinden…

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej du s.k. Singha

I mina ögon verkar du vara ett jävla svin, efter att jag läst inlägg efter inlägg från dig. Allt verkar vara OK för dig, MEN enbart så länge det inte drabbar dig eller dina kära.

SNÄLLA du, kamma dig och kom in i matchen. En sån som dig förtjänar bara ett ordentligt kok stryk, men är väl för feg för att träda fram och försvara sin åsikter !!

En tjej som behandlas på detta vis, oavsett nationalitet, borde få all RIKTIGA mäns stöd att ta hand om sin s.k. MAN. Mycket kan jag ta, men idi*ter som behandlar svagare människor på fel sätt kommer jag ALLTID att ställa mot väggen, både på internet och IRL. Så varsågod "LILLA" Singha", säg plats och tid när vi ska ses så ska du IRL få se vad jag tycker om din inställning. Troligen har du så liten pitt att du måste hävda dig på något sätt och detta ger dig "råg i ryggen", fast du är i total avsaknad av detta. Det är enkelt att konstatera att du är en liten fegis som gömmer dig bakom en anonym signatur, genom att läsa dina inlägg här på MPR.

Helt utan vänliga hälsningar

/ Uffe_S

Jag föredrar att publicera ditt fullständig idi*tiska inlägg som ett självtalande exempel på en degenererad och hatisk människa.

Jag känner obehag att ens finnas som medlem i samma forum som du och jag hoppas du finner din ”lycka” någon annanstans, inte här i alla fall och inte med mig som hatobjekt…

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej du "lillpitt"

Hos mig finns inget förakt, men däremot föraktar jag verkligen människor som du. Du kommer med div. kommentarer och har/visar absolut ingen medkänsla med människor som råkat illa ut. snarare hånar du deras situation och det visar för mig att DU är en MYCKET svag person som behöver ha ditt välbefinnande på bekostnad av andra människors olycka!!

Du visar det gång efter annan och när du får ett mothugg har du inte ens intelligensen att komma med mer än ditt lama svar. Vill du bli tagen på allvar och inte enbart som den sorgliga figur du är, så är det bäst att du kammar till dig och kommer in i matchen !! Just nu verkar du ligga på IQ 57-58, som innebär att du kan göra dig förstådd genom tal och gå på 2 ben !? Men du kanske går på alla 4 ?!

Tyvärr verkar du vara ett troll och en riktigt liten lus med en riktigt liten pitt och i avsaknad av pengar att köpa en penisförlängare för så hoppar du in med dina "intelligenta" kommentarer på forum som detta !!

Ha ett bra liv, din taskspelare

/ Uffe_S

Tack och adjö, Stor-Uffe,

Dina Inlägg ligger nog LÅNGT under den nivån där man kan tänka sig att försvara sig emot. För övrigt rekommenderar jag dig att böjar med att skaffa dig glasögon för att läsa vad folk skriver och inte skriver. Hjälper inte detta kan du ju alltid uppsöka en läkare eller i värsta fall sparka mot en trottoarkant tills fötterna är blodiga, riktig MAN som du är, hehe... Mig rör du i alla fall INTE!!!

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Wille,

Inte tycker jag det är provocerande att diskutera denna fråga, men ogärna i kombination med uttryck som ”Mao’s lilla röda” och ”Upp till kamp”. Jag är uppväxt med studentvänstern i 70-talet och känner fortfarande en sur och unken bismak när man ser hur politiska grupperingar ”ockuperar” frågeställningar för dess rentav (privat-)egoistiska nytta. Det ligger kanske tillbaks i tiden en aning för dig, men om du bara visste hur det gick till i dessa ”grupperingar” i fråga om utnyttjande i allmänhet och sexuellt i synnerhet. Det skulle vara hur lätt som helst att placera titeln ”gubbsvin” (eller ”politruk-sugga” för den delen) om du hade kunnat uppleva dessa kollektivs hackordning på nära håll.

Tillbaks till ämnet igen, så håller jag med dig: visserligen är detta ett forum där de flesta har en relation till en thailändsk kvinna och en stor majoritet är berörs känslomässigt av frågeställningen som sådan. Men det är ett ofrånkomligt faktum att rena slavförhållanden tillhör sällsynta undantagen i ett samhälle som Sverige. Som jag nämnde tidigare finns det alla tänkbara förutsättningar i form av lagar och allmänhetens stöd och uppmärksamhet för att komma tillrätta med detta problem. Ge mig ett förslag vad som kan göras mer inom ramen för ett rättsamhälle.

Angående propaganda vidhåller jag att man har ett syfte när man framställer missförhållandena i kombination med slagord som ”Mao’s lilla röda” och ”Upp till kamp”. Propaganda har alltid ett (dold) syfte i sitt budskap och använder förvrängning och misskonception som medel. Detta är uppenbart i Silom’s inlägg, även om han möjligtvis inte är medveten om detta i ett slags barnsligt försök att slänga ut något som låter radikalt och tufft. Jag tror i alla fall inte att det är en medveten handling, eftersom jag har läst andra inlägg av honom/henne, snarare ett ungdomligt försök att med knuten näve likna ”de stora grabbarna” i ”partiet”.

Ok, vi kan väl enas då, eftersom jag mera reagerade på ett ”vårdslöst” sätt att använda ord som ”Upp till kamp” etc. Det är inte därifrån vi väntar oss himmelriket att komma, i synnerhet med facit i handen och mängder med fortfarande levande människor och massor (många, många miljoner) mördade människor som har haft mer eller mindre närkontakt med dessa ord. Det är i bästa fall att betrakta som ren dumhet, om inte oförskämdhet mot tänkande människor, som vi alla vill vara på detta forum, helt oberoende vilket ämne som diskuteras här.

Ok, Wille, du kanske förstår vad jag menar och jag välkomnar alla att diskutera alla ämnen mellan himmel och jord på detta forum. Med sina egna ord och upplevelser, inget ämne är viktigare än något annat. Den titeln som jag minst av alla efterstävar är att vara någon form av OT-polis, det finns redan så många andra aspiranter på detta forum. Men det hindrar mig inte ifrån att ha en åsikt i en fråga. Visst kan enskilda trådar utveckla sidospår i ganska komplexa mönster och förgreningar. Jag har ingenting emot detta, men när man ”kidnappar” ett angeläget ämne och faller tillbaks i vulgärdebatten av en av de ”tre eviga frågor” (prostitution, åldersskillnad, thai-import) så har jag väl rätt att yttra mig, i synnerhet när detta också kryddas med politiska slagdängor. Det finns ju ingen chans då, och det håller du kanske med mig, att ämnet vänder tillbaks till ursprungsfrågan. Men ok, jag läser dessa inlägg och finner dem tom underhållande, men visst är det synd om de rättslösa invandrare i Thailand som återigen berövas deras rättmättiga uppmärksamhet.

Slaveriet i Sverige med anknytning till thai-import är och förblir inget samhällsproblem, det finns många andra frågor som är viktigare att ta itu med. Men för din information, för att du inte lever här i Sverige, kan jag nämna att denna fråga utgör en lockelse för allehanda politiska krafter att exploatera för sina (dolda) syften. I ett politiskt landskap där majoritetsförhållanden kan röra sig kring promille-nivåer, utgör sådana frågor en stor frestelse, i synnerhet när man inte trampar gemene Svensson på fötterna. Medlemmarna i detta forum göra sig icke besvär, när elefanterna trampa in i manegen. Då gäller det att mota Olle vid grinden…

Mvh

//Singha711

Hahaha jag misstänkte det! Du har en starkt vänstervriden agenda som mer eller mindre styr din retorik i flertalet av dina inlägg. Du pratar om att ockupera frågeställningar... hehe snacka om att kasta sten i glashus. Så du menar att du inte ockuperar vissa frågeställningar????? Nu får du ta och skärpa dig singha... det är inte alla här som är uppvuxna med hashpipan i bröstfickan och paroller med slagorden "klass mot klass"

Jag misstänkte att "Maos lilla röda" samt slagdängan "upp till kamp" skulle röra upp känslorna hos dig. Om du vill fortsätta försvara slagdängorna och Maos lilla röda så är du välkommen tillbaka, jag vill gärna höra fortsättningen.

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Du Uffe_S

Regler på Maipenrai.se

Dessa regler ändras vid behov - Senast ändrad 2008-08-10

Respektera andra forummedlemmar.

Jag tycker inte ditt sätt att uttrycka dig passar in på ett öppet forum. Man kan väl inte hota folk för att man har olika uppfattningar

och kanske formulerar sig olika gentemot det som faller in i din smak. Det har varit många heta ämnen med olika syn på saker och

ting men jag har aldrig läst nåt inlägg där man som du går så långt att man hotar den andra skribenten vid ev möte IRL.

Nu hoppas jag någong MOD som trots allt bestämmer kommer säga vad dom tycker om dina agressiva ordval.

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha jag misstänkte det! Du har en starkt vänstervriden agenda som mer eller mindre styr din retorik i flertalet av dina inlägg. Du pratar om att ockupera frågeställningar... hehe snacka om att kasta sten i glashus. Så du menar att du inte ockuperar vissa frågeställningar? ? Nu får du ta och skärpa dig singha... det är inte alla här som är uppvuxna med hashpipan i bröstfickan och paroller med slagorden "klass mot klass"

Jag misstänkte att "Maos lilla röda" samt slagdängan "upp till kamp" skulle röra upp känslorna hos dig. Om du vill fortsätta försvara slagdängorna och Maos lilla röda så är du välkommen tillbaka, jag vill gärna höra fortsättningen.

Hej Silom,

jag och vänstervriden??? Det var dagen skämt, hahaha..

Du har nog missuppfattat det mesta inklusive språkbruket som olika politiska läger rör sig med.

Fattar du inte att du totalt vänder mitt budskaps innehåll i ett löjligt försök att klammra dig fast vid ogenomtänkta formuleringar, precis som du gjort i flera inlägg förr...

Skärp dig nu, Silom, för att jag tolkar ditt inlägg som en oförskämdhet i att uppsåtligen vrida mina ord. Vill du och Uffe_S stå i samma hörna? Nej, tänke mig det..

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Silom,

jag och vänstervriden??? Det var dagen skämt, hahaha..

Du har nog missuppfattat det mesta inklusive språkbruket som olika politiska läger rör sig med.

Fattar du inte att du totalt vänder mitt budskaps innehåll i ett löjligt försök att klammra dig fast vid ogenomtänkta formuleringar, precis som du gjort i flera inlägg förr...

Skärp dig nu, Silom, för att jag tolkar ditt inlägg som en oförskämdhet i att uppsåtligen vrida mina ord. Vill du och Uffe_S stå i samma hörna? Nej, tänke mig det..

//Singha711

Det räcker singha... jag är nöjd med utvecklingen av mina fraser "Maos lilla röda" samt "Upp till kamp" Du högg på betet som en utsvulten gädda och det räcker för mig. Tack

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Du Uffe_S

Regler på Maipenrai.se

Dessa regler ändras vid behov - Senast ändrad 2008-08-10

Respektera andra forummedlemmar.

Jag tycker inte ditt sätt att uttrycka dig passar in på ett öppet forum. Man kan väl inte hota folk för att man har olika uppfattningar

och kanske formulerar sig olika gentemot det som faller in i din smak. Det har varit många heta ämnen med olika syn på saker och

ting men jag har aldrig läst nåt inlägg där man som du går så långt att man hotar den andra skribenten vid ev möte IRL.

Nu hoppas jag någong MOD som trots allt bestämmer kommer säga vad dom tycker om dina agressiva ordval.

//Broskan

hej

instämmer broskan

den där uffe_s hot mot andra medlämmar var bland det korkaste som jag läst på mycket länge.detta hoppas jag resulterar i en avstängning

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker singha... jag är nöjd med utvecklingen av mina fraser "Maos lilla röda" samt "Upp till kamp" Du högg på betet som en utsvulten gädda och det räcker för mig. Tack

Nej du, Silom,

Du kommer inte härifrån utan en markering från min sida.

Om du tycker att det är roligt att i en debatt vrida och vända på saker bara för att ha roligt, glömmer du att du har många andra på detta forum som har förmågan att genomskåda dig. Din fula taktik och ohederliga förfaringsätt säger mer om dig än om det ämnen som vi diskuterar. Alla andra kan se hur denna tråd har spårat ur. Är det det som du förlustigar dig med på din trehjuling där hemma?

Börja fatta att du undergräver din egen trovärdighet hos vuxna människor. Min trovärdighet kan du nog inte rå på, tack och lov…

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Ganska tragiskt att tro att pittstorleken har något med saken att göra...hahaha

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...