Jump to content
IGNORERAD

Har Du Blivit Av Med Din Resväska?

ronoh
 Dela

Recommended Posts

Har du blivit av med din väska när du flugit?

Berätta gärna hur det gick till och vart du flög.

Jag jobbar som lastare så jag vet att det händer ungefär 1-2 gånger om dagen på en medelstor(2 miljoner års passagerare) flygplats. Själv har jag missat att ta med väskor, detta beror oftast på att incheckningen av bagaget har skett för sent. 15 min före avgång så stängs lastutrymmet och det är dags för piloten att göra sina vikt och balansuträkningar med eller utan rampagent.

Kan också ha med att anslutningsflyget inte hinner att med att ta emot transferbagage ifrån ett sent flygplan.

Kommentera hur det gick till när ni väntade vid ankomstbandet och väskan aldrig kom.

Dela på andra sajter

• Svar 40
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• ronoh

9

• ban99arne

3

• JH

3

• ITOY

2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hejsan

Jag blev av med en väska en gång 1995..men sen hittade jag den på vinden någon gång i början av 2000 talet...

MVH Nonki

Dela på andra sajter

Jag har inte blivit av med någon resväska än, men däremot har jag fått skador ganska ofta tycker jag. Senast fick jag ut min alldeles nyinköpta resväska med ett jättestort jack i. Man undrar ju vad dom håller på med där i lastutrymmen.

//Singha711

Dela på andra sajter

Jag har inte blivit av med någon resväska än, men däremot har jag fått skador ganska ofta tycker jag. Senast fick jag ut min alldeles nyinköpta resväska med ett jättestort jack i. Man undrar ju vad dom håller på med där i lastutrymmen.

//Singha711

Hejsan

Jag skulle tro att de hoppar hulle, hulle, hulle på resväskorna..

MVH Nonki

Ändrades av Nonki
Dela på andra sajter

Jag blev av med en resväska och en ryggsäck , det var början av 90-talet och jag flög med lot från Bangkok till warsawa byte till stockholm , vi var sena till warsawa så de höll planet till stockholm så det var bra att rusa från en gate till en annan och slänga sig ombord . Sen var man bland de första att komma ut till ankomstbandet ,man såg den ena efter den andra få sina väskor tillslut stod man där själv och såg ut som ett frågetecken på ett tomt band , sen gick man till personalen som jobbade där och frågade ifall det kom mer bagage ,fick till svar att allt var upplastat på ankomstbandet ,fick gå och anmäla och beskriva bagaget , var inte så lätt att komma ihåg några speciella kännetecken på grejerna , ryggsäcken hade jag lånat av en kompis ett par dagar innan resan till Thailand så jag visste inte ens märket på ryggsäcken , men som tur var hade jag satt på adresslappar på grejerna . Sen var det bara att åka hem utan bagage . Men dagen efter så ringde det på dörren hemma utanför stod en taxichaufför med min resväska och ryggsäck . Dom hade varit på en utflykt till London slutet gott allting gott.

Mvh SWEDEMAN

Mvh SWEDEMAN

Dela på andra sajter

Hej Swedeman förhoppningsvis sitter även bagagetaggen kvar också. Dom kan spåra väskans ägare via den. Om taggen skulle trilla av så gäller det att gå på beskrivning, om inte ägaren till bagaget skrivit in sin adress på bagaget.

Angående att väskor går sönder så har flygbolagen en regel, iallfall här på bromma. Ifall väskan skulle gå sönder så pass mycket att den inte går att använda så får man en ny. Ifall det har spruckigt lite grann på kanten så kommer ni tyvärr inte få tillbaka en ny väska.

Väskorna får inte slängas längre en 60 cm. Det är ganska kort bit med tanke på att lastrummen på dem större flygplanen kan vara nästan 10 meter djupa. Vissa flygplan har slide då behöver man inte slänga in väskan så långt. Men på billigare flygningar där flygbolaget prioriterar hur många väskor och passagerare dom kan trycka in i en kärra så finns det ingen slide. Har man tur så är det inte en massa håll och saker som river sönderväskan på dess färd igenom lastutrymmet.

Jag kan inte svara för hur alla lastare är, men det händer ofta att ett handtag går sönder på väskor som är packade så pass tunga att väskan inte klarar av det. Man måste rycka ut väskorna för att det skall gå snabbt. Vi har 7 min på oss på bromma från att flygplanet har blockat tills dess att första väskan skall vara på bandet enligt avtal med flygbolagen. Man hinner inte finbehandla 100 väskor på 7 min. Innan vi äns har öppnat lastluckorna så måste vi köra till passagerar trappor, sätta ut konor vid vingarna och ge klartecken till piloten att han kan släppa på bromsarna. detta tar kanske 2 min, därefter så har vi 5 min på oss att lasta av mellan 500 kg och 1 ton. 50-100 väskor. Standard vikten på en väska är 11 kg på Mavia.

Jag tycker det är tråkigt när en väska går sönder, men det händer inte så ofta och ifall innehållet skulle trilla ut så brukar jag ivarje fall kontakta info eller biljettkontoret så att dem kan ta det med passagerarna.

Innan ni köper en ny väska kolla handtag och rullhjul på väskan. Det är oftast dom som går sönder.

Att folk hänger lås på sina väskor eller utnyttjar kodlås på dem väskor som har det försvårar stägningen av väskor som kan gå upp när man slänger dem på bagagevagnen. Man vill inte att saker skall ramla ut i lastutrymmet. Ingen vill böja på ryggen för att lägga ner en väska utav 100. Man slänger väskorna. Men dom allra flesta håller sig till 60 cm regeln.

Ni som försöker hävda att någon snott saker i eran väska. Kan glömma att det inträffat i Sverige. Vi har kameror överallt på flygplatsen och det finns även kameror i bagageanläggningen.

Vad skulle en lastare här i Sverige tjäna på att sno en I-Pod tex? Man kan bli åtalad och bli av med arbetet. Man tjänar tillräckligt bra för att inte vilja bli av med arbetet. I ett fattigt U-land så kanske det är lite mer lockande att sno prylar ifrån bagageväskor.

MVH Ronoh

Dela på andra sajter

Har iofs inte blivit av med någon väska men har haft en viss förmåga att vara ofrivilligt separerad från dem ett par gånger. Flyger en hel del i Europa och inom Sverige och av någon anledning strular det ofta till sig när jag ska byta på Kastrup. Flera ggr har väskan kommit fram några timmar efter mig, men ett par gånger har jag fått tag i den först på hemvägen. Struligast var 2007 när personalen på Malta helt enkelt inte ville acceptera att min väska saknades utan ansåg att jag var någon sorts bedragare som bara ville ställa till problem.

Konstigast var på väg till Frankfurt där vi var så sena till Kastrup att jag inte hann med planet, men det gjorde väskan! Så när jag efterlyste väskan visade det sig att den kommit fram 2 timmar före mig. Men såväl den gången som alltid annars har jag alltså förr eller senare lyckligt återförenats med väskan.

/Thaifan

Dela på andra sajter

Har blivit utan ryggsäcken två ggr vid ankomst till Bangkok, båda ggr efter aningen korta transfertider under mellanlandning (London, British airways en gång, Zurish, Swiss air en gång). Har även stått vid bagagebandet två ggr efter hemkomst utan att få mitt bagage och ler åt minnet att jag en av gångerna inte ens kom ihåg mitt hemtelefonnr när jag skulle rapportera förlusten åt personalen (hade varit på resa alldeles för länge och glömt bort den detaljen). :)

Men alla ggr så har bagaget anlänt dagen efter eller två dagar senare med taxi utan problem och utan att något saknats. Var lite problematiskt i Thailand eftersom jag aldrig bokar hotell i förväg och därför initialt inte kunde lämna någon adressuppgift. Men det gick lika bra att senare (efter att ett hotell hittats) ringa hittegodsavdelningen och meddela var dom skulle skicka det eventuellt återfunna. En gång hann jag t o m byta både rum och ort (Bangkok- Pattaya) innan bagaget anlände, men det gick bra ändå. Ryggsäcken anlände till mitt budgethotell i Pattaya med taxi.

Fast nu är det många år sen det hänt något liknande. Jag står ofta med förvånad uppsyn och ser att våra väskor faktiskt kommer på bandet i Bangkok fast vi kanske haft en transfer där man tvingats springa mellan gaterna. Funkar otroligt bra.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Kom just ihåg en sak som inte handlar om borttappade väskor utan snarare om försvunna kilon. Jag skulle hem från Bangkok och reste med Finnair. Framme vi incheckningen lyfte jag som vanligt upp väskan på bandet och trodde allt skulle gå bra. Men killen som satt där började vifta med armarna och blev ganska upprörd. Efter ett tag förstod jag vad han ville då min väska enligt honom och hans våg skulle väga 38Kg vilket var för mycket för att kunna hanteras i Finland.

Jag försökte ett kort tag förklara att något måste vara fel t.ex. att vågen inte var nollställd eller något, men insåg att det var dömt att misslyckas och bad istället om att få tillbaka väskan och göra en ompackning. Sagt och gjort jag fick väskan och lite vid sidan om öppnade jag den samt min handbagageväska och låtsades packa om ett tag och stängde sen väskorna utan att flyttat något. Under tiden hade ett annat par klarat av sin incheckning och när min väska åter vägdes visades den mer normala vikten 23 kg. Killens ansikte sprack upp i ett leende och jag tror han berömde mig för att löst problemet. Att mitt handbagages vikt alltså borde ökat med 15Kg tyckte han däremot var OK!

/Thaifan

Dela på andra sajter

ronho e du jobbkompis med Knasen???

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Dela på andra sajter

Jag känner igen namnet knasen men han jobbar inte här ute på Bromma. Däremot så kan jag ju ha stött på honom under min tid på Arlanda. SGS eller Menzis?

ps det finns jobb på Bromma ifall det skulle köra sig borta på Arlanda...

Dela på andra sajter

Han jobbar på Arlanda skön kille/hammarbyare

post-3713-124945863509_thumb.jpg

post-3713-124945863509_thumb.jpg

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Dela på andra sajter

Nej brukar bara ta "handväskan" , allt man behöver finns ju redan där nere så varför släpa på en massa i onödan? :P

Seven+Eleven+7-11+graphic.bmp

Dela på andra sajter

Nej brukar bara ta "handväskan" , allt man behöver finns ju redan där nere så varför släpa på en massa i onödan? :P

Seven+Eleven+7-11+graphic.bmp

Men när du åker hem igen då?

Om du köper nya kläder och sånt därnere så tar du väl med dig dem hem? Eller slänger du allt du köper innan du åker hem? Eller köper du en resväska därnere som du tar med dig hem? Många väskor blir det isåfall med åren.

Dela på andra sajter

Jag har tillfälligt blivit av med bagage men bara en gång hittills. Det var på arlanda för snart tio år sen och jag stog och väntade och väntade men inget kom sen tog dom bort mitt flightnummer från displayen och det började komma nya väskor från andra flighter på bandet shit tänkte jag och gick till ankomstservice där sid det 5-6 till från samma flight fick fylla i ett par blanketter beskriva vad det var för väska kontaktuppgifter m.m. och sen var det bara att vänta på nästa flight ett par timmar senare. Det hade kommit tre centimeter blötsnö och bagagetruckarna är ju inte precis några subaru wrx. Dom hade tappat bagage på vägen så när jag till slut fick mitt bagage var ena spännet trasigt. Detta fick jag sen påpekat vid inchecningen och jag fick skriva på diverse papper "på" att mitt bagage redan var skadat från början.

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Dela på andra sajter

Kommer ihåg en gång för några år sedan. Hade varit på en kurs i Stockholm och skulle hem till Malmö. Checkade in som vanligt på Bromma. Hade en lite ovanlig väska som jag brukar använda vid resor, från Boch Rexroth. Denna plus det som egentligen var handbagaget, en blå från mitt eget företag, gick med i bagaget. Vid ankomst Sturup och bandet så kom mina väskor snyggt och prydligt tillsammans, stod lutade mot varandra. Tog dom och ut till bilen.

Väl hemkommen började jag packa upp men något var fel. Överst i stora väskan låg tshirtar som jag inte kände igen. Min första tanke var att flygbolaget, Aviation, hade kört någon ploj.

När jag fortsatte ner i väskan blev det ännu konstigare, inget stämde och det var inte mina grejor.

Jag började fatta att det inte var min väska, letade efter någon form av namnuppgift men hittade ingenting. Fan, vad göra?

Någon timma gick och så ringde telefonen, en säljare på ovanstående företag hade också varit med på planet med en likadan väska som min. Som tur var hade jag papper från kursen i botten på väskan med namn så han kunde ringa.

Knappast något man räknar med, min lilla blåa och en så pass ovanlig större, bredvid varandra och så är det någon annans.

Nåväl, dagen efter kom han förbi min arbetsplats, vi skiftade och så var saken ur världen. Idag skrattar vi gott åt saken när vi har kontakt vid diverse inköp.

Mvh / Lenta

Dela på andra sajter

Angående Knasen-

Arlanda är ganska stort det är en hel drös med folk som jobbar som lastare där. Men om man någon gång kommer tillbaka till SGS för jag tror att det är där han jobbar. Då vet jag vem det är. Om han är loadmaster så lär man ju iallfall se honom dom brukar inte ligga inne på alla fyra i lastutrymet.

Det är inte alltid som flygbolagen ger den bästa föråelsen för kunden. Med tanke på att det flyger kanske 7000 personer ifrån boromma dagligen så kanske det blir 1-2 väskor som inte kommer med flygplanet eller hamnar på fel bagagevagn vid sorteringen. Jag tycker att det är tråkigt att höra... Som tur är så händer det inte så ofta att bagageväskor kommer på omvägar.

Kul att höra alla berättelser även ifall det kanske inte var så kul att väskan inte kom fram samtidigt som ägaren.

MVH Ronoh

Ändrades av ronoh
Dela på andra sajter

Flera gånger senast förra veckan på London Heathrow under transfer. Har även hänt från Bkk-Sto. Alltid när jag haft

korta transfer tider och oftast på storflygplatser men som skrivits tidigare jag har alltid fått bagaget hemkört

dagen efter. Men för rättvisans skull har jag också förvånats många gånger av att bagaget lyckats komma med trots kort transfertid.

Ändrades av Felixduva
Dela på andra sajter

Flera gånger senast förra veckan på London Heathrow under transfer. Har även hänt från Bkk-Sto. Alltid när jag haft

korta transfer tider och oftast på storflygplatser men som skrivits tidigare jag har alltid fått bagaget hemkört

dagen efter. Men för rättvisans skull har jag också förvånats många gånger av att bagaget lyckats komma med trots kort transfertid.

Det är då risken är allra störst att bagaget inte hinner med nästa flygplan. Under korta transfer tider så skall man vara lite extra vaksam.

Dela på andra sajter

Men när du åker hem igen då?

Om du köper nya kläder och sånt därnere så tar du väl med dig dem hem? Eller slänger du allt du köper innan du åker hem? Eller köper du en resväska därnere som du tar med dig hem? Många väskor blir det isåfall med åren.

Njaeh , sist jag kom hem trodde Tullarn inte sina öron när ja sa jag varit nere i 5½ mån. & inte hade köpt nåt med mig hem , ja några shorts & ett par t-shirts kanske men det är ju förbruknings varor tycker jag precis som shampoo & tandborstar! Tröttnat på att släpa hem en massa , kan inte ta med mig det dit jag ska iaf.! :mdr:

Dela på andra sajter

Har väl fått mina väskor hemkörda ett tiotal gånger , har även hänt vid direktflyg arn-bkk & då var det inte sen inchecking !

Som mest har mina väskor blivit ett par veckor försenade , men oftast har dom blivit hemkörda senare samma dag .

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Dela på andra sajter

Guest paw-76

Har väl fått mina väskor hemkörda ett tiotal gånger , har även hänt vid direktflyg arn-bkk & då var det inte sen inchecking !

Som mest har mina väskor blivit ett par veckor försenade , men oftast har dom blivit hemkörda senare samma dag .

är du en liten Stig Helmer Anonym? ;)

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...