Jump to content
M33

I Coronatider

Recommended Posts

Esspe
14 minuter sedan, skrev Khonis:

Aftonbladets corona chat. Folk. Är. idi*ter. 

B910981E-8F50-452C-A413-56451BF382B6.thumb.png.bfe312764cd6f00e009d58cc6a9d959f.png

Ja jesus vilka idi*ter det finns. Allmän rösträtt?

• Ge karma 3
  • Snurrigt 1

Nicholas
image.thumb.png.8f3139cf5018318389fe9c92b7818a9c.png
Är man ekonomiskt oberoende pensionär kan man ju tycka lite allt möjligt.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

• Ge karma 3

Amigo

Nu kan man bo i Elite kedjan hoteller billigt, från 8 000 SEK per månad beroende vilken rum! Svit kanske 17 000 SEK per mån.

Flytta in på Elite Hotels

• Ge karma 7

Soengsang
2 timmar sedan, skrev 65Selander:

Däremot så finns det fattigt folk som det drabbar när barnet tappar en måltid som de ev inte har råd med hemmavid, exemplet här är säkert någon från Danderyd 😉

Såg att det diskuteras att ev bla gymnasieelever ska få rätt till att hämta mat från sin skola, då det är lagstadgat att de har fri mat.

Drabbar helt klart dem med ansträngd ekonomi detta.

• Ge karma 2

Mankan
6 timmar sedan, skrev hasseryd:

Såg nu på.Thai.nyheterna billder (skuggade) på en del som dött  30 40 åringar allihopa 

Samma i Sverige där tar enl min Brorsa ungdomarna ...och medelålders int faran på allvar. 

Finns det någon tillförlitlig källa på att detta skulle vara dödligt för normalt friska i den åldern då?

• Ge karma 2

spooncreek
Posted (edited)
7 hours ago, hasseryd said:

Såg nu på.Thai.nyheterna billder (skuggade) på en del som dött  30 40 åringar allihopa 

Samma i Sverige där tar enl min Brorsa ungdomarna ...och medelålders int faran på allvar. 

Det sämsta i dessa tider är folk som medvetet eller omedvetet sprider falska rykten. Min enkla fråga till de som gör det är:  Varför?

Edited by spooncreek
  • Ge karma 4

Esspe
3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Såg att det diskuteras att ev bla gymnasieelever ska få rätt till att hämta mat från sin skola, då det är lagstadgat att de har fri mat.

Drabbar helt klart dem med ansträngd ekonomi detta.

Dom skulle ju kunna kontraktera någon restaurang, lär finnas en hel del skulle behöva det. Såg att någon kommun gjort det.

• Ge karma 1

gst
Posted (edited)
8 timmar sedan, skrev hasseryd:

Medelåldern på de som dött i Sverige var 82 år för nån dag sen. Medelåldern på de som vårdas på sjukhus var 5x år (kommer inte ihåg exakt)

Edited by gst
  • Ge karma 1

Kenneth4618
5 timmar sedan, skrev Nicholas:

Är man ekonomiskt oberoende pensionär kan man ju tycka lite allt möjligt.

Instämmer helt och fullt 😉

• Ge karma 1

Krille
20 timmar sedan, skrev bob:

Frågar för en "kompis".

corona.JPG

När din kompis själv behöver intensivvård uppskattar han nog att alla platser inte är upptagna av smittade i coronariskgruppen?

På allvar verkar människor inte förstå största risken med Corona. Det handlar ju inte "bara" om ett antal i riskgruppen som avlider utan hela sjukvården riskerar blir så belastad att alla som är i behov av vård drabbas. Underbemanningar leder till stora risker för alla patienter, planerade behandlingar och operationer skjuts upp, intensivvårdsplatserna blir upptagna o s v. 

Det är ju inte konstigt att vi får stora problem då människor anser att det bara är en "vanlig influensa" och på allvar t ex tycker att barnfamiljer ska resa på semester till Thailand nu så att de inte "förlorar pengarna" för flygbiljetterna. Land efter land stänger gränserna för att hindra smittan att sprida sig men på MPR finns medlemmar som anser att de som inte åker på semester till Thailand är "hysteriska".

Summerat så kommer det nog att dröja mycket länge innan världen är tillbaka till det normala. 

/Krille

• Ge karma 8
  • Fint 1

bob
19 hours ago, Krille said:

När din kompis själv behöver intensivvård uppskattar han nog att alla platser inte är upptagna av smittade i coronariskgruppen?

På allvar verkar människor inte förstå största risken med Corona. Det handlar ju inte "bara" om ett antal i riskgruppen som avlider utan hela sjukvården riskerar blir så belastad att alla som är i behov av vård drabbas. Underbemanningar leder till stora risker för alla patienter, planerade behandlingar och operationer skjuts upp, intensivvårdsplatserna blir upptagna o s v. 

Det är ju inte konstigt att vi får stora problem då människor anser att det bara är en "vanlig influensa" och på allvar t ex tycker att barnfamiljer ska resa på semester till Thailand nu så att de inte "förlorar pengarna" för flygbiljetterna. Land efter land stänger gränserna för att hindra smittan att sprida sig men på MPR finns medlemmar som anser att de som inte åker på semester till Thailand är "hysteriska".

Summerat så kommer det nog att dröja mycket länge innan världen är tillbaka till det normala. 

/Krille

Vad jag (min kompis) är ute efter är det "moraliska dilemma" som uppstår nu då vi verkar försöka rädda 10 men ofra 100 istället för att göra det omvända och ofrar 10 och rädda 100...

• Ge karma 3
  • Buu 1
  • Fint 1

Krille
8 minuter sedan, skrev bob:

Vad jag (min kompis) är ute efter är det "moraliska dilemma" som uppstår nu då vi verkar försöka rädda 10 men ofra 100 istället för att göra det omvända och ofrar 10 och rädda 100...

Vilka 100 offrar vi för att försöka rädda 10? Eller det motsatta - hur menar du att vi skulle kunna offra 10 för att rädda 100?

Skulle vi offra 10 för att "rädda(?)" 100 genom att "släppa smittan fri" och därefter också neka alla smittade i riskgruppen vård och låta dem avlida? Fast jag förstår ändå inte hur man då menar att man då "räddar" 100?

Så länge de i riskgruppen behöver och får vård så drabbar det ju alla som har behov av vård i samhället. Så jag har lite svårt att förstå dilemmat?

/Krille

• Ge karma 1

bob
1 hour ago, Krille said:

Vilka 100 offrar vi för att försöka rädda 10? Eller det motsatta - hur menar du att vi skulle kunna offra 10 för att rädda 100?

Skulle vi offra 10 för att "rädda(?)" 100 genom att "släppa smittan fri" och därefter också neka alla smittade i riskgruppen vård och låta dem avlida? Fast jag förstår ändå inte hur man då menar att man då "räddar" 100?

Så länge de i riskgruppen behöver och får vård så drabbar det ju alla som har behov av vård i samhället. Så jag har lite svårt att förstå dilemmat?

/Krille

Just nu stänger vi ner hela världen för att rädda "få". Är det rätt eller fel?

• Ge karma 4
  • Ojojoj 1