Jump to content
M33

I Coronatider

Recommended Posts

Esspe
5 timmar sedan, skrev Baa:

Det är redan när vi föds klart stt vi ska dö, men vem bestämmer om jag skall få en.midsommar eller jul till med.mina barn o barnbarn, det hade gått att förlänga livet på många, inte alla, UTAN att riskera livet för de yngre, men det vill inte ni se som inte är där ännu, återkom gärna när du är närmare 80.

..

Att äldrevården i Sverige är väldigt dålig har vi vetat länge och förhoppningsvis kan Coronan ändra på det. Men att förlänga livet med ett par månader för 80+ om det innebär konsekvenser för en eller två yngre generationer är själviskt och inte rättvist.

• Ge karma 6
  • Ojojoj 1

Benriach
3 timmar sedan, skrev Baa:

Dom.är likförbannat avlidna till följd av corona, 4500 på ett ungefär är bekräftat coronaoffer, om så bara 20 % hade överlevt med riktig och kraftfull vårdinsats hade 1000 familjer haft sin farfar/mormor kvar att krama om.

1000 familjer..det är rätt många som sörjer.

Nja, de allra flesta av de 1000 familjerna skulle nog få sörja iallafall inom en mycket snar framtid även utan Covid-19...

• Ge karma 5
  • Buu 2
  • Fint 1

spooncreek

Glöm nu inte bort att k**lla på rätt sätt under coronapaniken. Tänk dock på att all desinficering ska vara utvärtes.

464818424_101690051_10164029328260284_4048519933661806592_n(1).thumb.jpg.8db4e6db75e545145a5b35f99dd1e56c.jpg

• Buu 1
  • Ojojoj 1
  • Haha 9

Fredman
1 timme sedan, skrev spooncreek:

Glöm nu inte bort att k**lla på rätt sätt under coronapaniken. Tänk dock på att all desinficering ska vara utvärtes.

464818424_101690051_10164029328260284_4048519933661806592_n(1).thumb.jpg.8db4e6db75e545145a5b35f99dd1e56c.jpg

Ja fy fan, kyssar är perverst! :)

• Haha 2

Wangthong
8 timmar sedan, skrev Soengsang:

Nja, inte direkt tänker men konstaterar bara hur det är, att multisjuka äldre avlider i viss mån nu mera är ju bara att konstatera, men överdödligheten är just bara marginell då man slår ut det på längre tid.

Sen ska man ha klart för sig att i Sverige görs säkrare obduktioner än i många länder som det jämförs med, att tex Italien plötsligt hittar 19000 till dödsfall som härleds till Corona säger ju en hel del.

Sen är inte Sverige så hårt drabbat som det ser ut, ta bort Stockholm och det är inte så farligt, tex Skåne har ju mindre än Köpenhamn, ändå tillåts turism i enkelriktad riktning där, helt horribelt! 

Norrland är inte heller särskilt hårt drabbat, trots det stoppas trafiken över Torneå älv.

Allt detta för en upphaussad "influensa" som för 30-40 år sedan knappt skulle ha uppmärksammats.

Upphaussad vet jag inte. Att ligga nersövd i veckor för att du inte klarar av smärtor och att hålla igång andningen med maskin tycker jag inte verkar så speciellt upphausat. Att sedan hela kroppen har förtvinnat och du har stora problem igen att träna upp dig så att du kan göra enkla sysslor låter hellre inte så roligt. Att snabbt dö i en traffikolycka eller stroke skulle jag alla gånger föredra. Sedan finns det ju också andra hemska sjukdomar som demens samt mängder med andra hemska lidanden. Det är väl heller inget som man kan ta lätt på, vilket många verkar göra med covid. 

Visst är det mycket man kan styra över själv, om det gick att åka över Torne älv vore det mycket upp till var och en att ta det beslutet. Jag kan själv bestämma om jag vill ta risken att gå ut på en restaurang eller åka och handa. Vad jag inte själv kan bestämma är om min arbetsgivare säger åt mig att ta risker som jag inte är bekväm med. Nu har jag som tur var inte en sådan arbetsgivare, dessutom så kan jag när det inte längre känns bra ta ut pension.  

• Ge karma 1

Esspe
2 timmar sedan, skrev spooncreek:

Vissa tänder ju på sjuksköterskor eller läder så mask är väl helt ok. Desinfektera rummet??? Är det Prayuth som varit i farten?

• Haha 1

spooncreek
3 minuter sedan, skrev Esspe:

. Desinfektera rummet??? Är det Prayuth som varit i farten?

Donald. Det sägs att Melania efter långa diskussioner övertygat honom om att han inte behöver dricka handspriten, utan att det räcker med att spraya sängen. En så kallad kompromiss.

• Haha 3

Wangthong
Posted (edited)
2 timmar sedan, skrev spooncreek:

Istället för ansiktsmask, kommer kanske det gamla talessättet "en papperspåse över huvudet" till användning. Frugan sa ju att condomerna i Singapore hade tagit slut för att dom använde dom som fingerskydd. Fast handskar borde väl gå lika bra. 

Edited by Wangthong
  • Haha 3

spooncreek
Precis nyss, skrev Wangthong:

Istället för ansiktsmask, kommer kanske det gamla talessättet "en papperspåse över huvudet" till användning. 

Njae, ska man sexa till det finns bättre alternativ än papperspåsen 😉

101984069_271105940675340_3790264744154234880_n.thumb.jpg.aaeba92bde5a1adcbea1e958c70aef46.jpg

• Haha 2

HuaHindinnge
7 minuter sedan, skrev bambam:

Jävligt förenklat,det är inte hur vi tacklat coronan utan det är nedmonteringen av äldrevården som lyser igenom nu.

Personalneddragningar , outbildad personal , timanställningar mm.

Kolla på Norge dom har oxå fått in corona på sina äldreboenden men med ett helt annat utfall på avlidna äldre detta på grund  av att

dom har helt andra krav än vad vi har.

Ja, men Norge har haft hårdare nedstängning också. Jag tänkte inte diskutera vad som har gått bra och dåligt i den tråden. Det hör hemma här.

Enis

08:ttor....

sicka idi*ter

flera tusen på sergels torg.

Enis

• Ge karma 1
  • Fint 1

Herluf
33 minutes ago, Enis said:

sicka idi*ter

Enis

Bra, vi behöver flock immunitet. Kan inte Tegnell göra en stage-dive in i folkmassan... 

• Fint 1
  • Haha 4

Soengsang
37 minuter sedan, skrev Enis:

sicka idi*ter

Enis

Troligen är nog många av yrkesdemonstranterna också tillresta.

• Ge karma 1
  • Fint 1