Jump to content
M33

I Coronatider

Recommended Posts

Soengsang
Posted (edited)
1 timme sedan, skrev Baa:

personigen tycker jag det är närmast en nationell skandal att det fortfarande dör över 60 personer i covid 19 på ett dygn,

Snittet ligger under 50 sedan rätt länge....

De flesta av dem skulle dött ändå, hade det dött unga friska människor i parti o minut hade det vart skandal.

Edited by Soengsang
  • Ge karma 4
  • Snurrigt 1

HighWai
12 timmar sedan, skrev Soengsang:

Säkert, men de nämner också etnicitet.

Var ju en liknande studie ang HIV, det var ju skillnad där på hur aggressivt o lätt smittade olika människor blev, beroende på ras.

Inte otroligt att det är samma nu?

Jag vet att det är fult att tala om "människoraser" men man kan inte blunda för att vi är olika, o-vita människor springer fortare än vita tex, det är ett faktum.

Annat faktum är också att generellt så är vita bättre på tennis och golf, allt i generna såklart. 

Dessutom så klarar inte svarta av att vara quarterbackar i NFL även det måste sitta i generna. 

• Ge karma 1
  • Snurrigt 2
  • Haha 1

Wangthong
52 minuter sedan, skrev Soengsang:

Snittet ligger under 50 sedan rätt länge....

De flesta av dem skulle dött ändå, hade det dött unga friska människor i parti o minut hade det vart skandal.

Alla ska dö när vi blir gamla. Därför spelar det ingen roll om vi dör några år tidigare, är det så du tänker? För mig spelar det i varje fall roll, så länge jag är frisk så vill jag inte dö i covid. Är nyligen pensionerad men jobbar fortfarande, men ingår i högriskgrupppen. 

• Ge karma 4

Soengsang
Precis nyss, skrev Wangthong:

Alla ska dö när vi blir gamla. Därför spelar det ingen roll om vi dör några år tidigare, är det så du tänker? För mig spelar det i varje fall roll, så länge jag är frisk så vill jag inte dö i covid. Är nyligen pensionerad men jobbar fortfarande, men ingår i högriskgrupppen. 

Nja, inte direkt tänker men konstaterar bara hur det är, att multisjuka äldre avlider i viss mån nu mera är ju bara att konstatera, men överdödligheten är just bara marginell då man slår ut det på längre tid.

Sen ska man ha klart för sig att i Sverige görs säkrare obduktioner än i många länder som det jämförs med, att tex Italien plötsligt hittar 19000 till dödsfall som härleds till Corona säger ju en hel del.

Sen är inte Sverige så hårt drabbat som det ser ut, ta bort Stockholm och det är inte så farligt, tex Skåne har ju mindre än Köpenhamn, ändå tillåts turism i enkelriktad riktning där, helt horribelt! 

Norrland är inte heller särskilt hårt drabbat, trots det stoppas trafiken över Torneå älv.

Allt detta för en upphaussad "influensa" som för 30-40 år sedan knappt skulle ha uppmärksammats.

• Ge karma 3
  • Fint 2
  • Snurrigt 2

Soengsang
6 minuter sedan, skrev Baa:

Det är redan när vi föds klart stt vi ska dö, men vem bestämmer om jag skall få en.midsommar eller jul till med.mina barn o barnbarn, det hade gått att förlänga livet på många, inte alla, UTAN att riskera livet för de yngre, men det vill inte ni se som inte är där ännu, återkom gärna när du är närmare 80.

..

När året är slut så lär inte överdödligheten vara särskilt stor jämfört med andra år, kanske inte ens högst på en 10 års period.

Absolut trist att multisjuka äldre avlider någon månad tidigare än de "normalt" skulle gjort, men så har det varit tidigare också vid säsonger med svår influensa, men det kanske har slagits ut på några fler månader och inte synts lika tydligt, siffrorna som kommer nu ser ju naturligtvis mycket värre ut i ett kort perspektiv.

• Ge karma 1
  • Snurrigt 2

Baa
6 minutes ago, Soengsang said:

När året är slut så lär inte överdödligheten vara särskilt stor jämfört med andra år, kanske inte ens högst på en 10 års period.

Absolut trist att multisjuka äldre avlider någon månad tidigare än de "normalt" skulle gjort, men så har det varit tidigare också vid säsonger med svår influensa, men det kanske har slagits ut på några fler månader och inte synts lika tydligt, siffrorna som kommer nu ser ju naturligtvis mycket värre ut i ett kort perspektiv.

Varför begränsar du till ett år bara, vill man bevisa hur lite corona påverkat så ta två år, då blir det.nästan ingenting, kanske, det vet vi inte.

Det där tramset ( min åsikt) om " dom skulle i alla fall ha dött" håller inte som sakfråga,  Att det idag dör 60 personer med diagnos Covid 19är en ren jävla skandal,med en ledning som VILL rädda så många som.möjligt istället för att experimentera med förtur till livet hade det gått att rädda många..

• Ge karma 2

Soengsang
2 minuter sedan, skrev Baa:

Att det idag dör 60 personer med diagnos Covid 19är

Under 50 den senaste tiden.

3 minuter sedan, skrev Baa:

Varför begränsar du till ett år bara, vill man bevisa hur lite corona påverkat så ta två år, då blir det.nästan ingenting, kanske, det vet vi inte.

Därför att en kort period ger fel snittsiffra, man måste slå ut det på en tid för att det ska säga något.

6 minuter sedan, skrev Baa:

möjligt istället för att experimentera med förtur till livet hade det gått att rädda många..

Livsuppehållande vård för multisjuka äldre har länge varit i princip borttagen, inget nytt nu!

Jag ifrågasatte det för 2 år sen då min far gick bort, visste inte att det var så tidigare.

Så att tro att det skulle införas nu är rätt naivt.

• Ge karma 3
  • Snurrigt 1

Baa
27 minutes ago, Soengsang said:

Under 50 den senaste tiden.

Därför att en kort period ger fel snittsiffra, man måste slå ut det på en tid för att det ska säga något.

Livsuppehållande vård för multisjuka äldre har länge varit i princip borttagen, inget nytt nu!

Jag ifrågasatte det för 2 år sen då min far gick bort, visste inte att det var så tidigare.

Så att tro att det skulle införas nu är rätt naivt.

Och igår över 60 döda...i mina ögon en stor överdödlighet, precis som 50 är, och betr årstatistik blir den också fel i ett såväl förlångt (som jag skrev) som för kort perspektiv.

Palliativ vård har funnits länge men det är ett gravt fel i huvudet på folk om man använder ålder som enda parameter och tycker det är ok

• Ge karma 3

Soengsang
Posted (edited)
27 minuter sedan, skrev Baa:

Och igår över 60 döda

Det var över 60 inrapporterade döda igår, det innebär inte att 60 dog det senaste dygnet, siffran innehåller också rapporter som kommit in under helgen.

Den enda som inte fattar det är en efterbliven elj troligen.....

Edited by Soengsang
  • Snurrigt 1
  • Haha 2

Baa
1 minute ago, Soengsang said:

Det var över 60 inrapporterade döda igår, det innebär inte att 60 dog det senaste dygnet, siffran innehåller också rapporter som kommit in under helgen.

Dom.är likförbannat avlidna till följd av corona, 4500 på ett ungefär är bekräftat coronaoffer, om så bara 20 % hade överlevt med riktig och kraftfull vårdinsats hade 1000 familjer haft sin farfar/mormor kvar att krama om.

1000 familjer..det är rätt många som sörjer.

• Ge karma 7

Soengsang
2 minuter sedan, skrev Baa:

om så bara 20 % hade överlevt med riktig och kraftfull vårdinsats hade 1000 familjer haft sin farfar/mormor kvar att krama om.

Som sagt, livsuppehållande vård för äldre multisjuka är mer eller mindre borttaget sen länge, inget nytt nu.

Jag tror den största missen är att inte äldreboenden skyddades tidigare, tester av personalen där etc.

• Ge karma 2
  • Snurrigt 1

Herluf
2 hours ago, Herluf said:

Men jag kan inte fatta varför så många Thailändare ska åka hem. Ok, en del har förlorat sina jobb men dom har hållit på med repatrieringen i månader nu men inget slut i sikte. Det finns flyg och tomma hotell i massor. Och immigrations personalen kan ju inte ha så mycket att göra dessa dagar.....? 

Soengsang
11 minuter sedan, skrev Herluf:

Men jag kan inte fatta varför så många Thailändare ska åka hem. Ok, en del har förlorat sina jobb men dom har hållit på med repatrieringen i månader nu men inget slut i sikte. Det finns flyg och tomma hotell i massor. Och immigrations personalen kan ju inte ha så mycket att göra dessa dagar.....? 

Med så mycket innevånare som Thailand har är det många som jobbar overseas, även många som har vart utomlands av andra orsaker, 500 är en piss i Mississippi.

Men helt klart borde immigration ha kapacitet för att klara det, men eftersom det inte handlar om kamp mot Corona, utan politik för juntan så sker många oförklarliga saker, allt för att bibehålla kontrollen och kuva folket.

• Ge karma 3