Jump to content
IGNORERAD

Vad gäller nu när Sverige, EU är stängt?


mrsurin

Recommended Posts

Undrar vad som gäller nu när EU stängt sina gränser, min sambo och jag reser tillbaka till Sve med Thai air natten mot söndag den 22:a, sambon har Svenskt pass så där är det inga problem men i December sökte vi visum till hennes son och det blev klart och inklistrat i hans Thaipass den 27 Dec, gäller den viseringen för att komma in i landet nu? Är det bara nya viseringar som inte utfärdas längre, har ringt till vfs global i BKK som ordnat visumet och där vet de inte utan hänvisar till  Thai air att vi ska fråga om de tar med honom på planet, har ringt hela dan men ingen svarar på 4 olika nummer, har också ringt ambassaden i BKK med de går heller inte att få tag i någon vettig person där. Jobbigt att inte kunna få veta exakt vad som gäller. Nu tar vi med honom till incheckningen på lördag natt och ser vad de säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Inreseförbudet till Sverige.
Inreseförbudet gäller alla utländska medborgare som försöker komma in i Sverige från ett land utanför EES eller från Schweiz. Undantag kommer emellertid att göras för personer med uppehållstillstånd eller uppehållsrätt i Sverige, för personer som är medborgare i en annan EES-stat eller är familjemedlemmar till en sådan person, och för personer som behöver resa in i landet för att kunna återvänder till sina hem. Även utlänningar som har särskilt akuta behov eller som kommer att utföra väsentliga funktioner i Sverige kan vara undantagna. Detta inkluderar hälso- och sjukvårdspersonal, transportarbetare som bedriver godstransporter och personer som reser av avgörande familjeskäl. Undantagen i svenskt inträdesförbud är i enlighet med de undantag som anges i Europeiska kommissionens meddelande av den 16 mars. Inreseförbudet gäller inte svenska medborgare. Utländska medborgare med uppehållstillstånd eller uppehållsrätt i Sverige kan inte mellanlanda i annat EU-land utan måste i så fall flyga direkt till Sverige.

 

 

Med vänlig hälsning Roffe på Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev thaikonsult:

Inreseförbudet till Sverige.
Inreseförbudet gäller alla utländska medborgare som försöker komma in i Sverige från ett land utanför EES eller från Schweiz. Undantag kommer emellertid att göras för personer med uppehållstillstånd eller uppehållsrätt i Sverige, för personer som är medborgare i en annan EES-stat eller är familjemedlemmar till en sådan person, och för personer som behöver resa in i landet för att kunna återvänder till sina hem. Även utlänningar som har särskilt akuta behov eller som kommer att utföra väsentliga funktioner i Sverige kan vara undantagna. Detta inkluderar hälso- och sjukvårdspersonal, transportarbetare som bedriver godstransporter och personer som reser av avgörande familjeskäl. Undantagen i svenskt inträdesförbud är i enlighet med de undantag som anges i Europeiska kommissionens meddelande av den 16 mars. Inreseförbudet gäller inte svenska medborgare. Utländska medborgare med uppehållstillstånd eller uppehållsrätt i Sverige kan inte mellanlanda i annat EU-land utan måste i så fall flyga direkt till Sverige.

 

 

 

Med vänlig hälsning Roffe på Thaikonsult

 

Uppehållsrätt, är det när man har visum eller?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Uppehållsrätt, är det när man har visum eller?

 

/ SatanG

 

Här förklaras det.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Uppehållsrätt

 

Uppehållsrätt är den rätt inom Europeiska unionen som en unionsmedborgare och dennes familjemedlemmar åtnjuter i form av att kunna uppehålla sig i någon av unionens medlemsstater, i vilken unionsmedborgaren inte själv är medborgare, utan uppehållstillstånd.

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Broskan:

 

Här förklaras det.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Uppehållsrätt

 

Uppehållsrätt är den rätt inom Europeiska unionen som en unionsmedborgare och dennes familjemedlemmar åtnjuter i form av att kunna uppehålla sig i någon av unionens medlemsstater, i vilken unionsmedborgaren inte själv är medborgare, utan uppehållstillstånd.

 

//Broskan

 

Tack för förklaringen.

 

Hela familjen är bokad på Emirates i Juni men det ser inte ut att kunna bli av.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev SatanG:

Hela familjen är bokad på Emirates i Juni men det ser inte ut att kunna bli av.

Upp med hakan, jag har bestämt att denna skit är över i slutet av June.....så sitt lugnt i båten!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Soengsang:

Upp med hakan, jag har bestämt att denna skit är över i slutet av June.....så sitt lugnt i båten!

Bra att det är bestämt till slutet av juni 😀

 

Nu hittar jag inte tillbaka till någon länk, men läste att någon "expert" var ganska säker att det

kommer vara stora inskränkningar i resande under hela 2020...... 

 

Undrar hur det blir om man inte lyckas återvända till Thailand i tid för att göra ny 1-års extension?

Jag befinner mig i Sverige nu, har ett "re-entry" i passet.

Blir det att börja om igen att ansöka om, i mitt fall O-A visa.....

Känns ju lite surt i så fall.

Den som lever får se.

 

Edit: 

Detta hamnade kanske i fel tråd, gäller ju resa Sverige till Thailand.

många trådar nu..........

 

mvh

biker

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev biker:

Nu hittar jag inte tillbaka till någon länk, men läste att någon "expert" var ganska säker att det

kommer vara stora inskränkningar i resande under hela 2020...... 

Yes de säger så mycket, men nu fick du annan inside info av en annan expert ;)

3 minuter sedan, skrev biker:

Blir det att börja om igen att ansöka om, i mitt fall O-A visa.....

Känns ju lite surt i så fall.

Så lär det bli för många, men just nu ett minor problem.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
51 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Tack för förklaringen.

 

Hela familjen är bokad på Emirates i Juni men det ser inte ut att kunna bli av.

 

/ SatanG

Emirates har ställt in alla flyg till Stockholm från 26/3 tiil 30/6

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Soengsang:

Upp med hakan, jag har bestämt att denna skit är över i slutet av June.....så sitt lugnt i båten!

 

Jadå här deppas det inte :-)

Har redan förstått att det inte blir något i Juni, hoppas man får pengarna tillbaka istället för ombokad biljett.

För nyfikenhets skull har jag kollat på andra planer, som är tramsigt billigt nu.

Bkk-Tokyo-Los Angeles-Honolulu-Bkk strax under 32k för hela familjen i mitten på Jan, Covid-ombokningsbar, med ANA.

Men det blir nog Sverige iaf när det finns chans, släktingar/vänner att besöka.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Emirates har ställt in alla flyg till Stockholm från 26/3 tiil 30/6

 

Har inte hört från dom än, hoppas man får pengarna tillbaka istället för ny resa.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev biker:

Bra att det är bestämt till slutet av juni 😀

 

Nu hittar jag inte tillbaka till någon länk, men läste att någon "expert" var ganska säker att det

kommer vara stora inskränkningar i resande under hela 2020...... 

 

Undrar hur det blir om man inte lyckas återvända till Thailand i tid för att göra ny 1-års extension?

Jag befinner mig i Sverige nu, har ett "re-entry" i passet.

Blir det att börja om igen att ansöka om, i mitt fall O-A visa.....

Känns ju lite surt i så fall.

Den som lever får se.

 

Edit: 

Detta hamnade kanske i fel tråd, gäller ju resa Sverige till Thailand.

många trådar nu..........

 

mvh

biker

 

 

 

Hur löser du hälsointyget som de numera kräver?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
34 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Har inte hört från dom än, hoppas man får pengarna tillbaka istället för ny resa.

 

/ SatanG

 

34 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Har inte hört från dom än, hoppas man får pengarna tillbaka istället för ny resa.

 

/ SatanG

Ser ut så här men inget är ju hugget i sten numera

  • Flyginställning:flyg som ställs in av Emirates

 Rätt till omboknings- och resevoucheralternativ:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-03-18 at 16:16, skrev mrsurin:

Undrar vad som gäller nu när EU stängt sina gränser, min sambo och jag reser tillbaka till Sve med Thai air natten mot söndag den 22:a, sambon har Svenskt pass så där är det inga problem men i December sökte vi visum till hennes son och det blev klart och inklistrat i hans Thaipass den 27 Dec, gäller den viseringen för att komma in i landet nu? Är det bara nya viseringar som inte utfärdas längre, har ringt till vfs global i BKK som ordnat visumet och där vet de inte utan hänvisar till  Thai air att vi ska fråga om de tar med honom på planet, har ringt hela dan men ingen svarar på 4 olika nummer, har också ringt ambassaden i BKK med de går heller inte att få tag i någon vettig person där. Jobbigt att inte kunna få veta exakt vad som gäller. Nu tar vi med honom till incheckningen på lördag natt och ser vad de säger.

 

Vill förtydliga lite vad som gäller, efter kontakt med gränspolisen. Hur det sen slutar får du gärna dela med dig av. Själv gissar jag att det praktiskt svåraste blir incheckning. Frågade gällande min fru som har multiple entry schengenvisa med våran bokade resa i Juni.

 

"Hej,

 

Den nya förordningen är giltig till och med den 17 april. Förutsatt att förordningen inte förlängs kommer din fru att kunna resa till Sverige i juni med sin visering.

 

Planerar ni att resa under förordningens giltighetstid kommer din fru behöva visa att det föreligger trängande familjeskäl för att hon ska undantas från inreseförbudet. Polisens principiella uppfattning av vad som utgör trängande familjeskäl är att det krävs att din frus närvaro i Sverige är absolut nödvändig p.g.a. en akut situation, sjukdom eller olycksfall i familjen. Det kan röra sig om exempelvis närvaro vid förlossning, begravning eller palliativ vård. Det är upp till din fru att visa att det föreligger trängande familjeskäl och själva bedömningen görs vid gränskontrollen i Sverige.

 

Med vänlig hälsning 

Handläggare
Nationella operativa avdelningen

Gränspolissektionen


Telefon till polisen: 114 14

image.png.187460bbe4e19932485f1cfb5ae9efe7.png"

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...