Jump to content
IGNORERAD

Åkte eller stannade hemma?


Chomphoo

Åkte ändå eller Stanna hemma. Lätt val för den som fick tillbaka biljettavgiften kanske eller för den som är orädd.   

34 röster

  1. 1. Hur gjorde du? Åkte trots UD avrådan, Stanna hemma med eller utan återbetalning av biljetter?

    • Åkte ändå
      12
    • Stanna hemma
      17
    • Osäker
      5


Recommended Posts

  • Svar 128
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    19

  • Kenneth4618

    9

  • andrejsdenruskige

    9

  • Mankan

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

 
Där avslöjades " skojaren" bibben.
 
På tiden att folk upptäcker vilken clown han är.
 
BTT
Bra där BTT det är också ett solklart fall av förtal av din läkare, hoppas att det är så pass få som läser MPR som vi tror.......

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
9 timmar sedan, skrev apknug:

Bra där BTT det är också ett solklart fall av förtal av din läkare, hoppas att det är så pass få som läser MPR som vi tror.......

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

 

Att Bibben ständigt försöker utmåla mig som en sinnessjuk och oärlig  mytoman kan man väl leva med men problemet är att han lyckas övertyga ett stort antal andra medlemmar om att så är fallet.

 

Detta är inte ok och något som moderatorerna borde stävja.

 

Att han nu dessutom påstår att överläkare Payam Khallili skulle vara en fejkläkare som skriver ut oärliga intyg är extra allvarligt.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter



 
Att Bibben ständigt försöker utmåla mig som en sinnessjuk och oärlig  mytoman kan man väl leva med men problemet är att han lyckas övertyga ett stort antal andra medlemmar om att så är fallet.
 
Detta är inte ok och något som moderatorerna borde stävja.
 
Att han nu dessutom påstår att överläkare Payam Khallili skulle vara en fejkläkare som skriver ut oärliga intyg är extra allvarligt.
 
BTT


Korrekt, man kan ju skoja om att du kanske aldrig varit i Thailand eller så men att gravt förtala tredje person, i detta fall en överläkare, det torde vara way över gränsen för alla forum. Det är brottsligt. Hoppas att både moderatorerna och forum ägarna agerar på detta. Innan någon annan gör det.....

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Nej, jag åker inte idag ☹️

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter






Korrekt, man kan ju skoja om att du kanske aldrig varit i Thailand eller så men att gravt förtala tredje person, i detta fall en överläkare, det torde vara way över gränsen för alla forum. Det är brottsligt. Hoppas att både moderatorerna och forum ägarna agerar på detta. Innan någon annan gör det.....

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

Står överläkare över lagen?
Untouchables?

Uppenbarligen något rättsväsendet inte beaktade eftersom han satt i lexbase.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag önskar nu att jag hade åkt.

Viruset verkar helt klart inte gilla värmen i Thailand.

Clion kanske drar vinstlotten när han sitter och ölar bort tiden i Thailand.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Står överläkare över lagen?
Untouchables?

Uppenbarligen något rättsväsendet inte beaktade eftersom han satt i lexbase.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Nä du både läkare och överläkare kan förtalas. Alla är lika inför lagen. Inga undantag för något skrå.

"Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter."



Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Nicholas:

Viruset verkar helt klart inte gilla värmen i Thailand.

 

Jag är absolut inte övertygad om det. Men jag är övertygad om att Thailand inte redovisar korrekt. 

 

I den officiella statistiken finns det inga sjuka i samboSamets hela region. Ändå säger de på morgonens högtalarutrop att det finns fem sjuka i Covid-19 bara i hennes samhälle, ca 10km från regionhuvudstaden. 

 

Så vem ljuger, den lokala rapporten eller den landsomfattande officiella statistiken? 

 

I mitten på mars hade Thailand officiellt drygt 100 smittade, ändå stängde man ner hela Bangkok och många andra orter. 

 

En vecka senare hade man officiellt närmare 1000 smittade, då stängde man ner hela landet. 

 

Är det rimligt tycker du? Känns det som det nonchalanta Thailand vi alla känner. 

 

Det avlider gamla som flugor i Thailand anges på Facebook, men ingen dör av Covid-19, för man testar inte. 

 

Så mörkertalet i Thailand är nog enormt. Har flera gånger hört teorin om att viruset inte gillar värme. Men än sålänge bara av stenbordsexperter och andra förståsigpåare... inte sett några seriösa rapporter på det temat. 

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Jag är absolut inte övertygad om det. Men jag är övertygad om att Thailand inte redovisar korrekt. 
 
I den officiella statistiken finns det inga sjuka i samboSamets hela region. Ändå säger de på morgonens högtalarutrop att det finns fem sjuka i Covid-19 bara i hennes samhälle, ca 10km från regionhuvudstaden. 
 
Så vem ljuger, den lokala rapporten eller den landsomfattande officiella statistiken? 
 
I mitten på mars hade Thailand officiellt drygt 100 smittade, ändå stängde man ner hela Bangkok och många andra orter. 
 
En vecka senare hade man officiellt närmare 1000 smittade, då stängde man ner hela landet. 
 
Är det rimligt tycker du? Känns det som det nonchalanta Thailand vi alla känner. 
 
Det avlider gamla som flugor i Thailand anges på Facebook, men ingen dör av Covid-19, för man testar inte. 
 
Så mörkertalet i Thailand är nog enormt. Har flera gånger hört teorin om att viruset inte gillar värme. Men än sålänge bara av stenbordsexperter och andra förståsigpåare... inte sett några seriösa rapporter på det temat. 
Det är inte värmen i sig, utan luftfuktigheten som binder till viruset och gör att det snabbare faller till marken.

Beviset är att virus avtar till våren regelmässigt i Sverige.

Att det fuskas med statistik tvivlar jag inte på, men det är ändå frågan om grader i helvetet.

Även delarna av Kina med varmt klimat verkar ju klarat sig bättre.

Men sedan har vi spanien som borde få vår snabbare än Sverige.
Stor skillnad på inlandet och kusten förstås, .

Italien är det ju svårare i norra än i södra.
Förvisso beroende på var saker brakade loss först men med tiden borde ju södra komma ikapp annars.

men hur som haver ska bli intressant och se hur det blir om man överlever


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minutes ago, samet said:

Så vem ljuger, den lokala rapporten eller den landsomfattande officiella statistiken? 

Högtalarutrop i byn kontra officiell statistik? Hugget som stucket skulle jag säga.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev samet:

Har flera gånger hört teorin om att viruset inte gillar värme. Men än sålänge bara av stenbordsexperter och andra förståsigpåare... inte sett några seriösa rapporter på det temat. 

De flesta experter och professorer är tämligen överens om att virus sprids mindre i värme och luftfuktighet, lättgooglat. 
Sen om det gäller covid-19 återstår väl att se.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-03-31 at 12:45, skrev Sakhon:

Jag är nog en av dem som inte förstår. (Jag tycker ditt uppmaning är helt relevant)

Du kanske menar en av flera tolkningar, för du menar väl inte ölen?

Du kanske menar att man dör inte av corona-viruset, utan av viruset orsakad lunginflamamtion t.ex. ?

 

Vi vet ju inte hur detta kommer att sluta, men jag hoppas och tror att vi även denna gång landar på dödstal mindre än de 500 -  2000 svenskar som varje år dör av de andra "vanliga" influensorna.

Hur det ser ut i andra länder vid liknande jämförelser, vet jag inte.

Men jag har väldigt svårt att förstå denna helt sanslösa globala hysterin för detta nya virus.

 

Kan det ha att göra med att politikerna har insett att det inte finns någon medicin mot detta virus ännu, och att de helt enkelt är rädda om sitt eget ömkliga arsle?

 

Det som gör mig förbannad är det här ständiga förminskandet av farorna som vi meddelas av regeringens expertis, ingen fara att åka på skidsemester i alperna till exempel och just det här som ständigt påpekas att "fler dör i den vanliga säsongsinfluensan" som gjorde att vi inte tog faran på allvar.

 

Jag åkte den 10 mars, inga problem att åka enligt UD. Alltså hade jag blivit rökt på pengarna om jag valt att stanna hemma. 

 

Igår låg vi på 23,5 döda per 1 miljon invånare, vårt grannland Finland som verkar tagit allvarligare på faran låg på 3,1 döda per 1 miljon invånare. Det i två länder som har ganska stora likheter i familjesammansättning och traditioner.

 

Vi kommer at landa på mellan 2000 och 3000 döda tror jag. Finland kommer att ha avsevärt mindre.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev MaiChai:

 

Det som gör mig förbannad är det här ständiga förminskandet av farorna som vi meddelas av regeringens expertis, ingen fara att åka på skidsemester i alperna till exempel och just det här som ständigt påpekas att "fler dör i den vanliga säsongsinfluensan" som gjorde att vi inte tog faran på allvar.

 

Jag åkte den 10 mars, inga problem att åka enligt UD. Alltså hade jag blivit rökt på pengarna om jag valt att stanna hemma. 

 

Igår låg vi på 23,5 döda per 1 miljon invånare, vårt grannland Finland som verkar tagit allvarligare på faran låg på 3,1 döda per 1 miljon invånare. Det i två länder som har ganska stora likheter i familjesammansättning och traditioner.

 

Vi kommer at landa på mellan 2000 och 3000 döda tror jag. Finland kommer att ha avsevärt mindre.

Det som gör mig mest irriterad är alla dessa som inte klarar av att tänka själv och att ta eget ansvar, utan gör som du, reser bara för att inte ”bli rökt på pengarna”.

Att låta UD bestämma om man skall åka eller inte tycker jag är riktigt lamt.

UD:s agerande vid olika situationer imponerar ju inte, behöver jag ens påminna om tsunamin?

 

Jag hade också en efterlängtad, inplanerad och årligen återkommande resa till Filippinerna 17 Mars. Jag tog beslutet första dagarna av Mars att stanna hemma.

Jag valde att stanna hemma av flera olika orsaker, främst hänsyn till andra, (jag var egentligen inte rädd för smittan, ok, kanske naivt?) osäkerhet hur kommunikationerna skulle utveckla sig, där mina värsta farhågor besannades.

Finns ju hur mycket som helst att skriva, men känns meningslöst.

 

Men hade våra odugliga politiker från början när Italiens katastrof var tydlig, fattat beslut om att testa och sätta ”Italienresenärerna” och motsvarande i karantän (det fanns ju ett mycket tydligt beslutsunderlag för det) Inte hämtat hem flera fullastade flygplan fån Iran, infört besöksförbud på äldreboendena och inte minst omedelbart slopat karensdagen och med uppmaning att stanna hemma vid minsta symptom. Bl.a.

Då hade vi idag haft en MYCKET lugnare situation, och samhället hade kunnat fungera i stort sett bra, till ett minimum av kostnader, men också människoliv. Vi skulle med all säkerhet klarat oss minst lika bra som Finland ser ut att göra.

 

I stället stod det ett gäng politiker i TV-rutan varje dag och mumlade både bildligt och bokstavligt, det var beklämmande att se och höra.

 

För att nu inte tala om vad nedläggningen av vår militära beredskap har ställt till. Där har vi Finland som ett mycket bra föredöme.

Ändrades av Sakhon
Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, MaiChai said:

 

Det som gör mig förbannad är det här ständiga förminskandet av farorna som vi meddelas av regeringens expertis, ingen fara att åka på skidsemester i alperna till exempel och just det här som ständigt påpekas att "fler dör i den vanliga säsongsinfluensan" som gjorde att vi inte tog faran på allvar.

 

Jag åkte den 10 mars, inga problem att åka enligt UD. Alltså hade jag blivit rökt på pengarna om jag valt att stanna hemma. 

 

Igår låg vi på 23,5 döda per 1 miljon invånare, vårt grannland Finland som verkar tagit allvarligare på faran låg på 3,1 döda per 1 miljon invånare. Det i två länder som har ganska stora likheter i familjesammansättning och traditioner.

 

Vi kommer at landa på mellan 2000 och 3000 döda tror jag. Finland kommer att ha avsevärt mindre.

Själv är jag mer förbannad på förstorandet av farorna snarare än förminskandet, vilket gör att hela världen befinner sig i nuvarande paniktillstånd. Att avseende hur man själv planerar sitt resande, skylla på UD, är ju ärligt talat rätt löjligt. Egenansvar gäller. 

 

Apropå antalet döda i Sverige tror jag dock att att det finns en risk att du tar i i underkant. Det kan bli fler.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev MaiChai:

Jag åkte den 10 mars, inga problem att åka enligt UD. Alltså hade jag blivit rökt på pengarna om jag valt att stanna hemma. 

Vet inte om du är sarkastisk nu eller?

Är du inte det så trodde jag faktiskt du var smartare?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har UD förlängt avrådan till 15/6.

Än så länge har jag bara behövs avboka en resa men snart kan det bli fler. Reseabstinensen tilltar, drömmer om flygplansmat, dålig loungegin och små schampoflaskor. 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev M33:

Nu har UD förlängt avrådan till 15/6.

Än så länge har jag bara behövs avboka en resa men snart kan det bli fler. Reseabstinensen tilltar, drömmer om flygplansmat, dålig loungegin och små schampoflaskor. 

 

Vi kan ta en abstinensresa till Arlanda och lounga hos Pontus om det blir för jobbigt för dig... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev samet:

 

Vi kan ta en abstinensresa till Arlanda och lounga hos Pontus om det blir för jobbigt för dig... 😉

Hyrbil till GOT?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev M33:

Hyrbil till GOT?

 

Självklart! Poängen skall in!

Å vi åker Plus även fast man varken får polarrulle eller dryck i dessa tider när all servering av inställd. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev samet:

 

Självklart! Poängen skall in!

Å vi åker Plus även fast man varken får polarrulle eller dryck i dessa tider när all servering av inställd. 

Självklart, SAS Plus är den bästa Plus jag vet. Bulkhead FTW!

Att loungerna är stängda på GOT får vi kompensera. Kan du kanske be Clirre om tips. Ni är ju ändå grannar, kompisar. Kanoten på väggen osv +

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Sakhon:

Det som gör mig mest irriterad är alla dessa som inte klarar av att tänka själv och att ta eget ansvar, utan gör som du, reser bara för att inte ”bli rökt på pengarna”.

Att låta UD bestämma om man skall åka eller inte tycker jag är riktigt lamt.

UD:s agerande vid olika situationer imponerar ju inte, behöver jag ens påminna om tsunamin?

 

Jag hade också en efterlängtad, inplanerad och årligen återkommande resa till Filippinerna 17 Mars. Jag tog beslutet första dagarna av Mars att stanna hemma.

Jag valde att stanna hemma av flera olika orsaker, främst hänsyn till andra, (jag var egentligen inte rädd för smittan, ok, kanske naivt?) osäkerhet hur kommunikationerna skulle utveckla sig, där mina värsta farhågor besannades.

Finns ju hur mycket som helst att skriva, men känns meningslöst.

 

Men hade våra odugliga politiker från början när Italiens katastrof var tydlig, fattat beslut om att testa och sätta ”Italienresenärerna” och motsvarande i karantän (det fanns ju ett mycket tydligt beslutsunderlag för det) Inte hämtat hem flera fullastade flygplan fån Iran, infört besöksförbud på äldreboendena och inte minst omedelbart slopat karensdagen och med uppmaning att stanna hemma vid minsta symptom. Bl.a.

Då hade vi idag haft en MYCKET lugnare situation, och samhället hade kunnat fungera i stort sett bra, till ett minimum av kostnader, men också människoliv. Vi skulle med all säkerhet klarat oss minst lika bra som Finland ser ut att göra.

 

I stället stod det ett gäng politiker i TV-rutan varje dag och mumlade både bildligt och bokstavligt, det var beklämmande att se och höra.

 

För att nu inte tala om vad nedläggningen av vår militära beredskap har ställt till. Där har vi Finland som ett mycket bra föredöme.

 

Vet inte om det är att ta eget ansvar men jag kollade upp med expertisen i februari ifall det var någon fara att resa till sydeuropa - jag skulle till Schweiz - och fick då följande information från FHM´s expert Anders Tegnell den 8 februari:

 

Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsoinstitutet, tycker att det är förnuftigt att människor inte avstår från att resa.

– När det gäller den här typen av resor finns det absolut ingen anledning att bekymra sig för coronaviruset. I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning över huvudtaget, säger han.

 

https://www.kristianstadsbladet.se/nyheter/viruset-stoppar-inte-sportlovsresandet/

 

Så bokar du av en sedan länge planerad resa för att träffa vänner då? Det gjorde inte jag utan åkte till Schweiz den 14 februari.

 

Sen hade jag en arbetsresa planerad till Thailand och Bangkok med start den 10/3 och planerat slut den 27/3. Arbetet skulle pågå mellan den 16/3 och 27/3 men jag åkte ner några dagar tidigare för att träffa lite vänner och bekanta i staden. Som småföretagare är det svårt att säga nej till kunder - särskilt kunder man har haft länge och som betalar bra - och när jag klev på planet den 10/3 så var det ingen avrådan från UD och inga som helst restriktioner i Thailand - skulle jag då bokat av resa och uppdrag hos kunden? Riskerat att förlora kunden?

 

Men på torsdagen den 12/3 ringer kunden mig när jag är i Bangkok och säger att vi måste skjuta upp uppdraget då hotellet det rör sig om inte kommer att öppnas som planerat utan först någon gång till hösten.

 

Danmark stänger sen sin gräns och jag bokar om min biljett från Köpenhamn till Göteborg istället för det var en del svenskar som nekats borda plan i Thailand med destination Köpenhamn. Sen några dagar senare slopades även Göteborg och då fick jag boka om igen.

 

Så resan till Schweiz var en nöjes/familjeresa som var grön enligt FHM att åka på. Den andra var i huvudsak en arbetsresa. Säger du nej till din arbetsgivare om de vill skicka dig på ett utlandsuppdrag när det inte finns några resevarningar varken från UD eller rstriktionen från destinationens myndigheter?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
On 2020-04-02 at 23:01, skrev samet:

 

... Har flera gånger hört teorin om att viruset inte gillar värme. Men än sålänge bara av stenbordsexperter och andra förståsigpåare... inte sett några seriösa rapporter på det temat. 

TASS

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-04-01 at 21:09, skrev broder tuk tuk:

Att Bibben ständigt försöker utmåla mig som en sinnessjuk och oärlig  mytoman kan man väl leva med men problemet är att han lyckas övertyga ett stort antal andra medlemmar om att så är fallet.

Om någon fortfarande tvivlar på den saken påverkas dom knappast av Bibbens inlägg.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...