Jump to content
IGNORERAD

Flygplans Krasch På Samui


Soppköket

Recommended Posts

Hörde senaste nytt på Thai tv att ett plan störtat på samui. Tydligen var det ett plan från Krabi som vid 14.00 tiden fick problem vid landningen och störtade. det är allt jag vet just nu

Soppköket är sedan 6 år tillbaka beläget i Lamai på Koh Samui.

Vi Serverar mackor av olika slag men även lite varma rätter och naturligtvis Thaimat. Fritt 8Mbit wlan till alla kunder. VÄLKOMNA

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde senaste nytt på Thai tv att ett plan störtat på samui. Tydligen var det ett plan från Krabi som vid 14.00 tiden fick problem vid landningen och störtade. det är allt jag vet just nu

10 döda enligt Bangkok Post (just nu)

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/151089/Bangkok-airways-plane-crashes-on-samui

Usch. Landade där så sent som i juni. Då regnade det gudskelov inte.

Update: En stund senare har man en person rapporterad som död (piloten) och 41 skadade.

Ändrades av tasa56
Link to comment
Dela på andra sajter

10 döda enligt Bangkok Post (just nu)

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/151089/Bangkok-airways-plane-crashes-on-samui

Usch. Landade där så sent som i juni. Då regnade det gudskelov inte.

Update: En stund senare har man en person rapporterad som död (piloten) och 41 skadade.

:(

Fy fan, i den där burken har man suttit...

Det är bara att ta informationen om skadade och döda med en nya salt, i Thailand mörkar man hellre än att informera har jag en känsla av.

Vi får hoppas på det bästa :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

:(

Fy fan, i den där burken har man suttit...

Det är bara att ta informationen om skadade och döda med en nya salt, i Thailand mörkar man hellre än att informera har jag en känsla av.

Vi får hoppas på det bästa :wai:

Vet inte hur många emails jag fått från Bangkok Airways under sommaren där dom annonserar om sänkta priser.. Hoppas det nu inte bara visar sig att bristande underhåll har bidragit till olyckan. Det här var väl inte direkt vad dom behövde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Piloten varnades för kraftiga vindar innan landning

Piloten dog och flera skadades när ett plan kraschade in i en byggnad på den thailändska turistön Koh Samui i samband med landningen.

Inga svenskar ska ha skadats.

Inrikesplanet, flight PG 266, kanande av landningsbanan och kraschade in i ett gammalt kontrolltorn, som numera används som brandstation. Planet ska inte ha börjat brinna.

Vid olyckstillfället var 68 passagerare och fyra besättningsmän ombord, skriver Bangkok Post.

– Piloten dog när planet träffade det obemannade kontrolltornet, säger Kanikka Kemawutanond på Thailands motsvarighet till Luftfartsverket till Reuters.

Sju personer skadades allvarligt och andrapiloten uppges vara fastklämd, uppger CNN.

De flesta skadade var turister. Uppgifterna om antalet varierar mellan tio och 41. Några ska ha fått benbrott i olyckan. De skadade togs till Bangkok Samui sjukhus.

– Vi inte har några svenskar bland de skadade, säger Kent Öberg vid UD:s presstjänst vid klockan 12.

Bland de skadade finns brittiska, holländare och belgare.

Regnade kraftigt

Det ska ha regnat kraftigt när olyckan inträffade klockan nio, svensk tid.

Piloten ha blivit varnad för kraftiga vindar innan han gick ner för landning, rapporterar CNN.

– Vädret var väldigt dåligt vid landningen med intensivt regn och vind, säger Kanikka Kemawutanond, till AP.

Populära turistmål

Flygplatsen stängde efter olyckan och Thai Airways International har ställt in två turer till Samui.

Både Koh Samui och Krabi, där planet flög ifrån är populära turistmål, inte minst bland svenskar.

Bangkok Airways flyger mellan Koh Samui, på östkusten, och Krabi, på västkusten, två gånger i veckan. Ön Koh Samui ligger knappt 50 mil söder om Bangkok.

1990 körde ett Bangkok Airwaysplan in i kokosnötsträd under ett skyfall och alla 37 ombord omkom, uppger AP.

Källa:Aftonbladet

Ändrades av Changnoi

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Det snackas naturligtvis mycket på TV nu om olyckan men mina kunskaper i Thailändska språket är lika med noll tyvärr.

Här några bilder därifrån.

post-3290-124938468976_thumb.jpg

post-3290-12493847212_thumb.jpg

post-3290-124938475723_thumb.jpg

post-3290-124938478344_thumb.jpg

Och en snodd från nätet

bkk_air_crash2009_CU_big.jpg

post-3290-124938468976_thumb.jpg

post-3290-12493847212_thumb.jpg

post-3290-124938475723_thumb.jpg

post-3290-124938478344_thumb.jpg

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Flygplans typ ATR. En jävla skitkärra. Jag har lastat den några gånger. Dom flyger mellan Ängelholm och bromma, mellan visby och bromma också. Dem är ganska känsliga för vikt och balans. Jag vet inte hur dom hade lastat jusst den här kärran men när man lastar i last utrymet längst fram så skall man lägga 50/50 i bägge halvorna av lastutrymmet. Det kan ju vara så att dom lastat allting på en sida. Jag vet inte om det skulle öka känsligheten. Det ser ju faktiskt ut som flygplanet gått ner i backen med ena huvudstället först och sedan tappat kontrollen och farit av banan. Om man lastar typ 500 kg i fel på enbart ena sidan av lastutrymmet så kan ju det ha spelat en ganska stor roll ifall vinden också legat på. Piloten skall inte a svårt att sätta ner kärran på grund av vin hehe jag skrev fel vind menar jag. Men det är klart att är banan blöt och han går ner med ena huvudstället förre det andra så kan det ju bli som det blev.

MVH Ronoh

Ändrades av ronoh
Link to comment
Dela på andra sajter

Flygplans typ ATR. En jävla skitkärra. Jag har lastat den några gånger. Dom flyger mellan Ängelholm och bromma, mellan visby och bromma också. Dem är ganska känsliga för vikt och balans. Jag vet inte hur dom hade lastat jusst den här kärran men när man lastar i last utrymet längst fram så skall man lägga 50/50 i bägge halvorna av lastutrymmet. Det kan ju vara så att dom lastat allting på en sida. Jag vet inte om det skulle öka känsligheten. Det ser ju faktiskt ut som flygplanet gått ner i backen med ena huvudstället först och sedan tappat kontrollen och farit av banan. Om man lastar typ 500 kg i fel på enbart ena sidan av lastutrymmet så kan ju det ha spelat en ganska stor roll ifall vinden också legat på. Piloten skall inte a svårt att sätta ner kärran på grund av vin hehe jag skrev fel vind menar jag. Men det är klart att är banan blöt och han går ner med ena huvudstället förre det andra så kan det ju bli som det blev.

MVH Ronoh

Nu blir jag lite orolig, enligt den här länken http://www.kullaflyg.se/Airplane.asp är det SAAB 340 och SAAB 2000 som används för dessa flygningar mellan Ängelholm och Bromma/Visby. Inte några ATR 72 plan. Du vet inte vad du lastar för något? Kan ju i och för sig förklara hur bagaget kan fösvinna på en non-stop flight mellan Ängelholm och Bromma...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bokade faktiskt precis en resa med Kullaflyg och räknar med att såväl jag som väskan kommer fram.

Angående planen har de ganska nyligen bytt kärra så både Ronoh och MaiCha kan ha rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett vilken flygplanstyp och vem som lastat vad så är väl flyget det "säkraste" transportmedlet..

I dagens olycka överlevde alla passagerarna men tyvärr inte piloten.

Att sedan inte bagaget alltid kommer fram.ja de vet vi nog alla tyvärr :angry:

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag lite orolig, enligt den här länken http://www.kullaflyg.se/Airplane.asp är det SAAB 340 och SAAB 2000 som används för dessa flygningar mellan Ängelholm och Bromma/Visby. Inte några ATR 72 plan. Du vet inte vad du lastar för något? Kan ju i och för sig förklara hur bagaget kan fösvinna på en non-stop flight mellan Ängelholm och Bromma...

Dom har inte uppdaterat hemsidan ännu. Jag vet att dom har två ATR. Jag vet vad jag lastar. Kullaflyg och gotlands flyg har två st ATR som flyger nonstop med flygplans registreringen SE MDB och SE MDA. Dom har även ett par saab 340 och saab 2000. Saab 340 är det enda flygplanet som jag har sett nödlanda 2 gånger.

Det roliga med kärran på kullaflygs hemsida är att det är en goldenair kärra. Det är inte äns deras eget flygplan på bilden. Och kärran på deras hemsida är en Saab 2000. Kanske borde kolla upphovsrätten. Dem kanske helt enkelt har snott bilden på deras hemsida ifrån goldenair.

Du kan kolla in gotlandflygs hemsida om du inte tror mig. Det är två bolag i samma företags grupp. http://www.gotlandsflyg.se/Airplane.asp

Lycka till med att klanka på lastare, ditt bagage kanske försvann av en anledning. Incheckat för sent eller att du helt enkelt inte vet vilket flygplan som du åker med när du flyger.

MVH Ronoh

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Dom har inte uppdaterat hemsidan ännu. Jag vet att dom har två ATR. Jag vet vad jag lastar. Kullaflyg och gotlands flyg har två st ATR som flyger nonstop med flygplans registreringen SE MDB och SE MDA. Dom har även ett par saab 340 och saab 2000. Saab 340 är det enda flygplanet som jag har sett nödlanda 2 gånger.

Det roliga med kärran på kullaflygs hemsida är att det är en goldenair kärra. Det är inte äns deras eget flygplan på bilden. Och kärran på deras hemsida är en Saab 2000. Kanske borde kolla upphovsrätten. Dem kanske helt enkelt har snott bilden på deras hemsida ifrån goldenair.

Du kan kolla in gotlandflygs hemsida om du inte tror mig. Det är två bolag i samma företags grupp. http://www.gotlandsflyg.se/Airplane.asp

Lycka till med att klanka på lastare, ditt bagage kanske försvann av en anledning. Incheckat för sent eller att du helt enkelt inte vet vilket flygplan som du åker med när du flyger.

MVH Ronoh

:bs_offtopic: Ja om MaiChai s bagage inte kommer fram nu så vet vi vad det beror på :whistle:;) .

Om man sett lite "bakom kulisserna" så tycker man det är ett mirakel att bagaget kommer fram överhuvudtaget, så gnäll inte för mycket på lastarna :great: .

Små turboprop flygplan som ofta går som regionalflyg är all känsliga för övervikt och fellastning samt väder och vind men det är fortfarande mindre farligt än att ge sig ut på vägarna ,Brukar glo på tv programmet mayday på söndagskvällarna (Tv4).

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, jag klagar inte på bagagehanteringen. 34 resor till Thailand, och bagaget försvunnit endast en gång. Inte dåligt med tanke på två byten GOT-CPH-BKK-CNX och vice versa.

För övrigt blev den saknade väskan levererad till min dåvarande lägenhet i Chiang Mai cirka tre timmar efter ankomst.

En annan gång var det en idi*t som tog fel väska från bandet i Ubon Ratchathani, men det kan man ju knappast beskylla personalen för.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att landa på Koh Samui i perfekt väder är bara det ett äventyr

Så att landa med en vindkänslig prop-kärra i hård vind och spöregn är inget jag skulle vilja uppleva

Var med en gång i Frankfurt med motsvarande kärra där vingspetsen slog i marken. Ingen kul upplevelse !

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med ovan, konstaterat det efter att ha sett en massa landningar och lastat dess skitsmå utrymmes omöjliga lastutrymmen, att det är en skitskärra. Lastrummet längst fram ligger mellan cabin och cockpit. Om flygplanet krashar är det i princip omöjligt för en pilot att bli utburen ur cockpit via den vägen. Efter att ha krockat in i en byggnad så tror jag att det är svårt att ta sig ur fönstervägen. Fortfarande så har jag aldrig sätt ett trafikflygplan krasha efter snart 5 år på en flygplats. Jag har däremot sätt när en liten kärra missade banan och ramla ner borta i vinsta. Den flög tvärsöver landningsbanan. Motorhaveri och en lite kärra. Propeller. ATR flygplanet har ju fördelen att vingspanet är så pass brett. Den är rätt så lufburen även ifall en eller bägge motorerna pajar. Den har också vingarna högt.

En annan sak som jag är kritisk till är att det bara finns en utgång. Det är ju ändå ett plan som kan ta upp till 70 pax. Det borde finnas en till utgång där fram. Men där finns ett skitlastrumet som antagligen är helt blockerat efter en krash.

Börja aldrig jobba som lastare. Om ni ser en ATR så kan ni ju tänka på att det är skitlastrum som man inte kan stå raklång i. Det är ganska lätt att en väska slängs lite extra långt in i kärran för att man skall underlätt stuvningen för den stackars lastaren som står inne i lastutrymet.

Flygplanet har stjärtstötta också så det kan tilläggas att det är lätt att den tippar backlänges.

Skulle vara kul ifall en pilot med lite flygtimmar skulle kunna jämföra denna flygplans typ med en focker eller dash som ser ungefär likadana ut. Är ATR en skitkärra att flyga också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom har inte uppdaterat hemsidan ännu. Jag vet att dom har två ATR. Jag vet vad jag lastar. Kullaflyg och gotlands flyg har två st ATR som flyger nonstop med flygplans registreringen SE MDB och SE MDA. Dom har även ett par saab 340 och saab 2000. Saab 340 är det enda flygplanet som jag har sett nödlanda 2 gånger.

Det roliga med kärran på kullaflygs hemsida är att det är en goldenair kärra. Det är inte äns deras eget flygplan på bilden. Och kärran på deras hemsida är en Saab 2000. Kanske borde kolla upphovsrätten. Dem kanske helt enkelt har snott bilden på deras hemsida ifrån goldenair.

Du kan kolla in gotlandflygs hemsida om du inte tror mig. Det är två bolag i samma företags grupp. http://www.gotlandsflyg.se/Airplane.asp

Lycka till med att klanka på lastare, ditt bagage kanske försvann av en anledning. Incheckat för sent eller att du helt enkelt inte vet vilket flygplan som du åker med när du flyger.

MVH Ronoh

Note to myself, ironi går inte fram till Ronoh.

Har flugit minst 20 gånger mellan AGH-Bromma med Kullaflyg och aldrig hamnat i någon ATR kärra, däremot ofta i en trång jävla SAAB 340. Sen står det väl ganska klart på deras hemsida att Golden Air utför alla flygningar åt Kullaflyg, de äger alltså inga plan själv?

Flyger oftast den sträckan med bara handbagage, sist jag blev av med bagaget var det på CDG där jag landande från HAN med 4 timmar tillgodo innan flighten till CPH. Trots det stod man där som Stig Helmer utan väskor i Köpenhamn. Men det var väl mitt fel antar jag?

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Note to myself, ironi går inte fram till Ronoh.

Har flugit minst 20 gånger mellan AGH-Bromma med Kullaflyg och aldrig hamnat i någon ATR kärra, däremot ofta i en trång jävla SAAB 340. Sen står det väl ganska klart på deras hemsida att Golden Air utför alla flygningar åt Kullaflyg, de äger alltså inga plan själv?

Flyger oftast den sträckan med bara handbagage, sist jag blev av med bagaget var det på CDG där jag landande från HAN med 4 timmar tillgodo innan flighten till CPH. Trots det stod man där som Stig Helmer utan väskor i Köpenhamn. Men det var väl mitt fel antar jag?

Jag tror du får titta lite extra noga nästa gång du kliver på en kärra som går BMA-AGH det har inte flugits en 340 på den linjen under detta år och inte förra eller förrförra året heller vad jag kan komma ihåg. Däremot är den ju snarlik en annan kärra 2000 samma kärra fast större och med en lite apu där back. Sedan så kan jag säga att ha flygit BMA-AGH 20 gånger behöver inte betyda att du suttit i alla flygplan som opererar den linjen. Det flygs ganska ofta kärror mellan AGH-BMA och visse värsa. kullaflyg har under tiden fram tills sommartabellen flygit 2000 varannan flight och ATR varannan flight på ett ungefär.

En sak till dig Maichai är att innan du börjar kritisera folk som lastar dessa flygplan ungfär 19 flygplan med random utval av destinationer per dag så kan jag säga att du efter 20 resor på denna linje inte äns vet vilket flygplan som du sitter i. Jag vet att många inte har koll på vad det är dem sitter på för kärra eller till och med går på fel kärra(det har hänt flera gånger). Jag tror att du måste ha några kilo kött till på benen innan du hävdar att ATRen inte flyger linjen BMA-AGH för det kan jag lova dig att det gör den. Om inte det är ett fantasi flygplan som har landat som går BMA-VBY-AGH hur skulle den rutten se ut?

Hoppas att din väska kommer med ifrån BMA, det kan jag nästan lova att det gör den. Vi har inte så mycket problem med väskor som missas.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Ronoh: Jag kan också bekräfta att du har rätt. De har inflygningsrutten till Bromma precis där vi bor och ganska så ofta ser jag en ATR-kärra.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inflygningen till Samui flygplats kan vara dråplig. Har själv varit med om ett oväder och inflygning, och det var inte roligt med detta mindre plan. Rimligen borde Bank Airways sätta in större plan åtminstone rutten Bangkok Samui.

Det är ofta bråkigt väder runt Samui och jag gissar att det krävs piloter med hög erfarenhet. I detta fall var det en erfaren pilot enl Thai TV.

Jag skulle kunna tänka mig att det är ett problem med vindarna. Först vindarna när planet är över havet, plötsligen

är man inne över land och landningsbanan ligger ju som i en tunnel och man måste snabbt ner. Där kan det sannolikt bli hastigt vindskifte.

Större plan och färre avgångar är rekommendabelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inflygningen till Samui flygplats kan vara dråplig. Har själv varit med om ett oväder och inflygning, och det var inte roligt med detta mindre plan. Rimligen borde Bank Airways sätta in större plan åtminstone rutten Bangkok Samui.

Det är ofta bråkigt väder runt Samui och jag gissar att det krävs piloter med hög erfarenhet. I detta fall var det en erfaren pilot enl Thai TV.

Jag skulle kunna tänka mig att det är ett problem med vindarna. Först vindarna när planet är över havet, plötsligen

är man inne över land och landningsbanan ligger ju som i en tunnel och man måste snabbt ner. Där kan det sannolikt bli hastigt vindskifte.

Större plan och färre avgångar är rekommendabelt.

Jo, därför håller jag mig till Pattaya.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att många inte har koll på vad det är dem sitter på för kärra eller till och med går på fel kärra(det har hänt flera gånger).

Finns det ingen personal på den flygplatsen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...