Jump to content
IGNORERAD

Resa till Sverige


hasseryd

Recommended Posts

8 minuter sedan, skrev MaiChai:

Stämmer med de uppgifterna jag har fått men frågan är hur Thailands bannlysning av utlänningar - inklusive flygplansbesättningar - påverkar Qatars schema.Visserligen jobbar många Thai på Qatar och de skulle nog kunna få ihop en "all-thai" crew för att lösa en del av avgångarna. Finns väl inget hotell innanför Immigration på Suvvan som det gör på exempelvis KUL där besättningarna kunde övernatta?

 

https://thisrupt.co/current-affairs/foreigners-banned-from-entering-covid19/?fbclid=IwAR3sLClsU3uaWAbqm68N1uuzxuoJ1WzKP6aeI5-g6eJ-Y5W4Lp92IoOfX8w

 

Far nu inte med osanning och tro saker. 

 


"The decree bans all foreigners from entry at all entry points - the exceptions being shippers, diplomats, drivers, pilots and others permitted by Prime Minister Prayut Chan-o-cha."

 

https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/1886270/emergency-decree-bans-entry-to-foreigners

 

 

 

Ändrades av samet
Rättstavning
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 278
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Esspe

    43

  • gst

    30

  • samet

    21

  • Drivern

    18

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Koh Changer

Och nu kommer vägspärrarna, notera att han säger att det inte är ett utegångsförbud, "men vid behov implementeras ett sådant utan förvarning försatt slippa hamstrande folkmängder" https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/1886395/all-doors-closed-to-foreigners

Ändrades av Koh Changer

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

Koh Changer

Och färjorna till Koh Chang går ner i turtäthet, det är nog en tidsfråga innan det är bara livsmedel och sjuktransporter som tillåts åka. Lilla Bkk hospital clinic och det vanliga sjukhuset har inte kapacitet mer än kanske 10-15 fall, allvarligt sjuka med behov av respiratorvård troligen inte alls. 

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Koh Changer:

Och färjorna till Koh Chang går ner i turtäthet, det är nog en tidsfråga innan det är bara livsmedel och sjuktransporter som tillåts åka. Lilla Bkk hospital clinic och det vanliga sjukhuset har inte kapacitet mer än kanske 10-15 fall, allvarligt sjuka med behov av respiratorvård troligen inte alls. 

 

Koh Samet "stängde" igår. Nationalparken är stängd. 

 

Vad det betyder i praktiken är att inga turister tillåts åka till ön. Endast de som bor på ön får resa ditt nu. 

 

Alla hotell är stängda. 7/11 är öppet och två thairestautanger samt "matbutiken". Resten är stängt. 

 

Pratade med grannen som driver hotell. De, likt många andra har gjort sig av med all personal. 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev samet:

 

Far nu inte med osanning och tro saker. 

 


"The decree bans all foreigners from entry at all entry points - the exceptions being shippers, diplomats, drivers, pilots and others permitted by Prime Minister Prayut Chan-o-cha."

 

https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/1886270/emergency-decree-bans-entry-to-foreigners

 

 

 

 

Går efter infon å länken: 

 

Foreign pilots and staff of passenger flights or any other transports shall leave the kingdom immediately after arrival.  

 

https://thisrupt.co/current-affairs/foreigners-banned-from-entering-covid19/?fbclid=IwAR3sLClsU3uaWAbqm68N1uuzxuoJ1WzKP6aeI5-g6eJ-Y5W4Lp92IoOfX8w

 

 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

Går efter infon å länken: 

 

Foreign pilots and staff of passenger flights or any other transports shall leave the kingdom immediately after arrival.  

 

https://thisrupt.co/current-affairs/foreigners-banned-from-entering-covid19/?fbclid=IwAR3sLClsU3uaWAbqm68N1uuzxuoJ1WzKP6aeI5-g6eJ-Y5W4Lp92IoOfX8w

 

 

 

Om det nu skulle vara så, motstridiga uppgifter, då kan man göra som SAS gör till USA nu. Två crew ombord. På ditresan flyger crew 1 medans crew 2 slappar i business class. Väl i USA byter man och flyger tillbaka. 

 

Så det finns lösningar för allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 3/20/2020 at 10:47 PM, ftn705 said:

Somna om pajas.. Nog ska du se att vi som inte väljer att korta av vår vistelse kommer hem iallafall..

 

/Frazze

Jag pudlar och erkänner att det inte blev som tänkt. Flyger lmorgon med Thai. Billigt var det inte...

Hoppas alla som vill hem lyckas med det.

Mvh.Frazze

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som reser till Sverige nu, hur gör ni med karantän?

Jag kommer nog om jag kommer hem att försätta mig i karantän och försöka jobba hemifrån 

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev rolba:

Ni som reser till Sverige nu, hur gör ni med karantän?

Jag kommer nog om jag kommer hem att försätta mig i karantän och försöka jobba hemifrån 

Har jobbat hemma i 2 veckor nu utan att ha rest. Skulle i detta nu egentligen sitta på planet nedan.

 

image.thumb.png.0d67b13131494d90162679d9629f6e9f.png

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev samet:

 

Om det nu skulle vara så, motstridiga uppgifter, då kan man göra som SAS gör till USA nu. Två crew ombord. På ditresan flyger crew 1 medans crew 2 slappar i business class. Väl i USA byter man och flyger tillbaka. 

 

Så det finns lösningar för allt.

Jag har inte järnkoll på IATA reglerna för crew men jag tror och hoppas att Qatar ser en möjlighet här. Sen hoppas jag att många som sitter med "shit creek without a paddle" kommer ihåg vilka flygbolag som dumpade dem och vilka som fanns där när det blåste snålt...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev rolba:

Ni som reser till Sverige nu, hur gör ni med karantän?

Jag kommer nog om jag kommer hem att försätta mig i karantän och försöka jobba hemifrån 

Mina bekanta kom hem igår, får vara hemma i 2 veckor

Link to comment
Dela på andra sajter

Koh Changer

Nu verkar det som att jag kommer till Helsingfors, men inte vidare. Ingen info alls att fortsättningsflyget till Göteborg blivit inställd, så vete fan. Huvudstadsområdet är ju avspärrat, så hyra bil kommer nog inte på fråga, dessutom går det färjor en gång /dag från Åbo, men dit kommer man inte pga spärrarna. Och skulle man lyckas komma igenom spärrarna så är det osäkert att man kan åka med färjan. Kollade deras hemsida men det var så luddigt att jag chansar inte. Men Finnair får helt enkelt bjussa på hotell o käk så länge. Faran är att när man lämnar transitområdet så åker man på 14 dagars karantän. 🤬

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Koh Changer:

Nu verkar det som att jag kommer till Helsingfors, men inte vidare. Ingen info alls att fortsättningsflyget till Göteborg blivit inställd, så vete fan. Huvudstadsområdet är ju avspärrat, så hyra bil kommer nog inte på fråga, dessutom går det färjor en gång /dag från Åbo, men dit kommer man inte pga spärrarna. Och skulle man lyckas komma igenom spärrarna så är det osäkert att man kan åka med färjan. Kollade deras hemsida men det var så luddigt att jag chansar inte. Men Finnair får helt enkelt bjussa på hotell o käk så länge. Faran är att när man lämnar transitområdet så åker man på 14 dagars karantän. 🤬

Varför till Åbo ? Går inte färjorna från Helsinfors eller ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Koh Changer:

Nu verkar det som att jag kommer till Helsingfors, men inte vidare. Ingen info alls att fortsättningsflyget till Göteborg blivit inställd, så vete fan. Huvudstadsområdet är ju avspärrat, så hyra bil kommer nog inte på fråga, dessutom går det färjor en gång /dag från Åbo, men dit kommer man inte pga spärrarna. Och skulle man lyckas komma igenom spärrarna så är det osäkert att man kan åka med färjan. Kollade deras hemsida men det var så luddigt att jag chansar inte. Men Finnair får helt enkelt bjussa på hotell o käk så länge. Faran är att när man lämnar transitområdet så åker man på 14 dagars karantän. 🤬

CPH?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Koh Changer

Fick tag på Finnair via deras chatt och fick en plats på planet till Sthlm🙏. Då återstår att lösa resten men det anser jag är bara peanuts. Sällan man varit så tacksam att komma till Sverige. 

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick detta idag från "Svensklistan". Tydligen är UD beredda att hjälpa även de som inte kommer från Marocko :)

 

 

Du får detta meddelande för att du har registrerat dig på svensklistan i Thailand. Är du inte längre kvar i Thailand, vänligen avregistrera dig och bortse från meddelandet nedan.

 

 

Om du befinner dig i Thailand:

 

Många av er har den senaste veckan varit i kontakt med ambassaden. Den pågående pandemin påverkar oss alla i hög grad om än på olika sätt. Ambassaden jobbar för högtryck med att svara på frågor och sprida viktig information som många kan ha nytta av.

 

Många har ett gemensamt ansvar att försöka hantera de utmaningar som uppstår på grund av covid-pandemin. Resebranschen, försäkringsbolag, UD, ambassaden och den enskilde måste alla hjälpas åt. Situationen är på många sätt exceptionell när det gäller möjligheterna att resa mellan och inom länder.

 

Här i Thailand finns än så länge ett antal kommersiella flygförbindelser ut från Bangkok. EU-delegationen uppdaterar löpande en sammanställning av dessa (även om man förstås alltid måste dubbelkolla med flygbolaget, om något har förändrats). Denna sammanställning hittar man här.

 

Vi gör nu det här utskicket för att vara så väl förberedda som möjligt, om läget skulle förändras. Det finns alltså i dagsläget inte några särskilda extraflyg arrangerade. Det pågår dock en löpande koordinering inom EU och den nordiska kretsen kring transporter, om den reguljära trafiken skulle stoppas helt.

 

Genom detta utskick söker ambassaden information om vem som är i behov av hjälp för att lämna Thailand mot Europa och Sverige.

 

Om en transport skulle bli aktuell är det viktigt att bl.a. känna till att:

  • Plats i flyget inte kan garanteras.
  • Personer som uppvisar symptom på covid-19 kommer att nekas ombordstigning.
  • Den enskilde är själv personligt betalningsansvarig för biljettkostnad eller motsvarande .
  • Den enskilde får själv ansvara för vidare transport inom EU från flygets slutdestination ( om transporten t.ex. skulle gå från Phuket till en stad i Europa ligger det på den enskilde att själv ansvara för vidare transport hem till Sverige).

 

Önskar du lämna Thailand, men inte vet hur, ber vi dig att du anmäler dig snarast möjligt till rsvp.Bangkok@gov.se. I detta skede behöver vi endast ditt fullständiga namn, e-postadress och totalt antal resenärer (för familjer och resesällskap). 

 

Skriv inga kommentarer eller frågor i denna anmälan för de kommer inte besvaras. Eventuella frågor till ambassaden ställs till ambassaden.Bangkok@gov.se eller +66 (0)2 263 72 00.

 

 

Viktigt! Har man redan en flygbokning ska den användas. Och är det möjligt att skaffa en flygbokning på någon av kvarvarande flyg mot Europa ska man förstås göra det.

 

Detta utskick innebär alltså inte att vi i nuläget har några särskilda och extrainsatta flyg mot Europa arrangerade, men skulle det bli aktuellt med resor kommer ambassaden att informera om det genom mejlutskick till dem som har anmält sig samt genom reseinformationen på Swedenabroad.se/Bangkok.

 

Fortsätt läsa vår reseinformation i appen UD Resklar och slå på pushnotiser för Thailand (samma information finns på hemsidan). Följ oss också gärna på Facebook.

 

Med vänliga hälsningar

Sveriges ambassad i Bangkok

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Då passar tullen på att samla ihop folket på Arlanda 😀

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/GGAx7V/farmen-deltagarens-harda-coronakritik-mot-arlanda-helt-orimligt

Kom 2 plan från Krabi TUI och Norwegian

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev gst:

Fick detta idag från "Svensklistan". Tydligen är UD beredda att hjälpa även de som inte kommer från Marocko :)

 

 

Du får detta meddelande för att du har registrerat dig på svensklistan i Thailand. Är du inte längre kvar i Thailand, vänligen avregistrera dig och bortse från meddelandet nedan.

 

 

Om du befinner dig i Thailand:

 

Många av er har den senaste veckan varit i kontakt med ambassaden. Den pågående pandemin påverkar oss alla i hög grad om än på olika sätt. Ambassaden jobbar för högtryck med att svara på frågor och sprida viktig information som många kan ha nytta av.

 

Många har ett gemensamt ansvar att försöka hantera de utmaningar som uppstår på grund av covid-pandemin. Resebranschen, försäkringsbolag, UD, ambassaden och den enskilde måste alla hjälpas åt. Situationen är på många sätt exceptionell när det gäller möjligheterna att resa mellan och inom länder.

 

Här i Thailand finns än så länge ett antal kommersiella flygförbindelser ut från Bangkok. EU-delegationen uppdaterar löpande en sammanställning av dessa (även om man förstås alltid måste dubbelkolla med flygbolaget, om något har förändrats). Denna sammanställning hittar man här.

 

Vi gör nu det här utskicket för att vara så väl förberedda som möjligt, om läget skulle förändras. Det finns alltså i dagsläget inte några särskilda extraflyg arrangerade. Det pågår dock en löpande koordinering inom EU och den nordiska kretsen kring transporter, om den reguljära trafiken skulle stoppas helt.

 

Genom detta utskick söker ambassaden information om vem som är i behov av hjälp för att lämna Thailand mot Europa och Sverige.

 

Om en transport skulle bli aktuell är det viktigt att bl.a. känna till att:

  • Plats i flyget inte kan garanteras.
  • Personer som uppvisar symptom på covid-19 kommer att nekas ombordstigning.
  • Den enskilde är själv personligt betalningsansvarig för biljettkostnad eller motsvarande .
  • Den enskilde får själv ansvara för vidare transport inom EU från flygets slutdestination ( om transporten t.ex. skulle gå från Phuket till en stad i Europa ligger det på den enskilde att själv ansvara för vidare transport hem till Sverige).

 

Önskar du lämna Thailand, men inte vet hur, ber vi dig att du anmäler dig snarast möjligt till rsvp.Bangkok@gov.se. I detta skede behöver vi endast ditt fullständiga namn, e-postadress och totalt antal resenärer (för familjer och resesällskap). 

 

Skriv inga kommentarer eller frågor i denna anmälan för de kommer inte besvaras. Eventuella frågor till ambassaden ställs till ambassaden.Bangkok@gov.se eller +66 (0)2 263 72 00.

 

 

Viktigt! Har man redan en flygbokning ska den användas. Och är det möjligt att skaffa en flygbokning på någon av kvarvarande flyg mot Europa ska man förstås göra det.

 

Detta utskick innebär alltså inte att vi i nuläget har några särskilda och extrainsatta flyg mot Europa arrangerade, men skulle det bli aktuellt med resor kommer ambassaden att informera om det genom mejlutskick till dem som har anmält sig samt genom reseinformationen på Swedenabroad.se/Bangkok.

 

Fortsätt läsa vår reseinformation i appen UD Resklar och slå på pushnotiser för Thailand (samma information finns på hemsidan). Följ oss också gärna på Facebook.

 

Med vänliga hälsningar

Sveriges ambassad i Bangkok

 

Lustigt. Är med på svensklistan men har inte fått det.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Esspe:

Lustigt. Är med på svensklistan men har inte fått det.

Har varit med sen vi kom ner, och det här är det första meddelande jag fått :)

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Esspe:

Lustigt. Är med på svensklistan men har inte fått det.

 

6 minuter sedan, skrev gst:

Har varit med sen vi kom ner, och det här är det första meddelande jag fått :)

Jag fick åxå mail för en stund sedan.

Är ju någon typ av intresseanmälan man kan göra.

Ändrades av rolba
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tallviking:

Varför till Åbo ? Går inte färjorna från Helsinfors eller ?

Nä, de går inte sen typ 1 vecka.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev rolba:

Ni som reser till Sverige nu, hur gör ni med karantän?

Jag kommer nog om jag kommer hem att försätta mig i karantän och försöka jobba hemifrån 

Då hoppas jag på att du inte jobbar som svetsare :haha:, jag kom hem ifrån Tyskland förra måndagen efter ett antal ombokningar (skulle åkt Hannover - Köpenhamn - Stockholm men SAS permitterade dom flesta anställda på söndagen). Då fick jag en lapp om att jag borde undvika större folksamlingar och definitivt inte åka till sjukhus eller äldreboenden. Än så länge blir du inte uppsatt på någon lista över folk som skall sitta i karantän utan du blir informerad om vad som gäller bara, sen är upp till dig att hålla din karantän. Nej jag har inte fått Corona heller så på måndag skall jag slippa "karantän". 

Ändrades av Jed
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...