Jump to content
IGNORERAD

Tusenfotingar (Centipede)


NangYak

Recommended Posts

Inatt vaknade jag av att tjejen efter toabesöket på hotellets tredje våning sprang runt i rummet och bankade febrilt med en sko mot golvet. Det visade sig att det fanns en tusenfoting (centipede) i badrummet som snabbt som attan försökte fly. Efter att hon berättade att dom är giftiga och att man lätt kan spendera en vecka eller två på sjukan efter ett bett, blev det en sömnlös natt för mig.

Är det någon här som vet mer om dessa rackare? Googlede lite och det verkar stämma att dom är giftiga.

Hur aggressiva är dom och hur undviker man dom?

/Trött NF i Udon

Ändrades av noobiefarang

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, har blivit biten i ett finger. Vet inte om jag någonsin haft så j-a ont tidigare. Den 'stora' smärtan varade i uppåt en timme för att sedan sakta avta med ömmande finger i c:a 3 dagar. Skulle ta bort kokosnötskal runt en inköpt orkidee för att plantera om. Aggressiv? I alla fall om man stoppar in fingrarna i dess bo.

Skorpionsting i foten var en 'barnlek' i förhållandet till centipedbettet.

MvH, Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Vi får också in såna i huset ibland, och vi slår ijhäl dom direkt, men dom är snabba.

Enligt frugan så är giftet jämförbart med våra huggormar ungefär.

Det är otrevligt med dom i huset eftersom alla sover på golvet.

Jag har själv inte blivit biten än men det är nog bara en tidsfråga.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Frugan blev biten av en sån för många år se har hon berättat.var nära döden enl läkaren 1 timme till så uch

giftet är nog starkare än ett huggormsbett :girl_werewolf:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg nån tub från Thailand på en sån där tusenfoting. Hittar den tyvärr inte nu men dom verkar helt livsfarliga. Insekten käkade upp en liten kanin :o

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

En sådandär rackare har man ju sett.

Första gången som man var en längre tid i byn och hade en liten festlighet, så sprang en sådandär ut mitt på golvet.

snabb som faen var den, men svärmor var snabbare :great:

Vid senaste besöket i byn så var vi o hälsade på några avlägsna släktingar o där hade kärringen blivit biten av en sådan där 2dagar tidigare.

Tummen var groteskt stor vid mitt besök och hade efter utsago varit dubbelt så stor :P

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Å här en som tar kål på en Tarantela snacka om aggressiva djur

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, lämpligen så skaffar man ett par ormar och sen behöver man inte bekymra sig om dessa småkryp längre.

Ormige Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev biten av en bäbistusenfoting, ca 6cm, när jag låg och sov och eftersom även jag hade hört hur giftiga de var så var jag övertygad om att slutet var nära. Särskilt som jag kände hur armen började domna bort. Hemsk upplevelse. Medan jag tvingade upp Lelle för att skjutsa mig till hospitalet bestämde jag mig för att googla lite för att se just hur lång tid jag hade kvar i livet och om vi skulle hinna. Det visade sig att Thailand inte har några dödligt giftiga djur alls. Om man inte är allergisk förstås. Det gäller alltså ungefär samma som för getingar och huggormar hemmavid. Dessa tusenfotingars gift blir (tvärtemot huggormars) starkare ju större de blir och blir man biten av en feting är det definitivt läga att åka in. Vi gick och lade oss igen och på morgonen efter kände jag vad man nog närmast kan kalla fantomsmärtor av själva bettet.

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag blev biten av en bäbistusenfoting, ca 6cm, när jag låg och sov och eftersom även jag hade hört hur giftiga de var så var jag övertygad om att slutet var nära. Särskilt som jag kände hur armen började domna bort. Hemsk upplevelse. Medan jag tvingade upp Lelle för att skjutsa mig till hospitalet bestämde jag mig för att googla lite för att se just hur lång tid jag hade kvar i livet och om vi skulle hinna. Det visade sig att Thailand inte har några dödligt giftiga djur alls. Om man inte är allergisk förstås. Det gäller alltså ungefär samma som för getingar och huggormar hemmavid. Dessa tusenfotingars gift blir (tvärtemot huggormars) starkare ju större de blir och blir man biten av en feting är det definitivt läga att åka in. Vi gick och lade oss igen och på morgonen efter kände jag vad man nog närmast kan kalla fantomsmärtor av själva bettet.

//Ulrika

Nästa gången du blir biten av en thailändsk kobra, så Googla inte.

Du har inte tid!

Inte till att Yahoo'a heller (även om "byt sökmotor" var det första som "kom upp" i mitt huvud).

185 olika ormar varav 85 giftiga. I Thailand.

En del dödligt och kobran är inte den som dödar flest.

Du kan ha läst att det inte finns "dödsfarliga" skorpioner eller spindlar

men det finns myggar som dödar :-)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

*skrattar*

Jo, det har du rätt i.

Bara för att saker står på nätet behöver de förstås inte vara sanna.

Jag är glad att det stämde i just tusingfotsfallet.

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en guldgul, ullig liten krabat, c:a 10 cm stor larv som ocså tilldrager sig Thailändarnas ursinniga atacker. MaiDii, och sen är den mosad, lär framkalla mycket plågsam irritation om den skulle bitas eller vad den gör, jag brukade ta upp larver, ganska stora, för att visa barnen men det blir det inte fråga om i LOS i alla fall, inte efter dessa obehagliga kryps dokumenterade aggresivitet, Huvva!

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Baa

Jag förmodar att det var en sån som jag fick på halsen för två år sedan.

Vi satt under ett träd och åt när något ramlade ned och fastnade på vänster sida av min hals.

Reflexmässigt viftade jag bort den utan att titta vad det var, och en stor larv ramlade ner på marken, svärfar flög upp och stampade på den.

Alla blev bekymrade och undrade var den träffade mig, själv kände jag fortfarande inget.

Jag visade var den träffade mig och där började ett rött märke synas, svärfar tog klibbris och rullade till en boll, och gned mitt skinn med den.

Dom berättade att larven hade massor av hårliknande taggar som hade fastnat i mitt skinn, dom måste bort annars skulle jag få problem.

Och tanken var att "håren" skulle fastna i riset och följa med ut.

Han fick säkert bort det mesta men jag hade irriterad hud och svår klåda på den fläcken i flera månader.

Så dom ska man undvika om man kan.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ha läst att det inte finns "dödsfarliga" skorpioner eller spindlar

men det finns myggar som dödar :-)

mvh GD

Exactemente, finns en hel del farliga fruntimmer oxå, får di tag i en så är det kört!

Zoolågen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Exactemente, finns en hel del farliga fruntimmer oxå, får di tag i en så är det kört!

Zoolågen Arne

En sån är nog inte Ulrika, får vi utgå ifrån.

(vette fan förresten - om inte ens en skolopender rår på 'na)

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Guest Isan Lover

Var det en sån här? Föll ner från trädet jag satt under.

Hej

Den är väldigt lik så det var nog en sådan.

Och det var verkligen obehagligt, ändå lyckades ju svärfar få ut det mesta med klibbriset.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...