Jump to content
IGNORERAD

Byalogik?


Kim

Recommended Posts

Ibland förvånas man över hur lustigt en del "omvärldsoerfarna" thailändare kan resonera.  :)

Kommer t ex ihåg när en hembybesökande tjej, som normalt jobbade i Pattaya, hade övertalat en annan bytjej att följa med tillbaka till Pattaya för att där tjäna pengar och träffa faranger.

Eftersom tjejen som skulle följa med tillbaka till Pattaya inte kunde någon engelska alls och dom hade hört att min fru, som dom visste hade en universitetsexamen i engelska samt bodde i farangland, var hemma i byn så kom dom en dag åkande bort till oss på moppen. Deras ärende var att fråga frun om hon kunde tänka sig att, mot betalning, undervisa den "färska" tjejen i engelska så att hon bättre skulle klara sig borta i Pattaya. Och så långt tycker jag nog att tjejerna resonerade både framsynt och bra, engelska är ju givetvis bra att kunna om man ska jobba i Pattaya.

Men när den erfarnare av tjejerna längre in i samtalet instruerade min fru om att hon, när hon lärde ut, bara skulle koncentrera sig på riktigt svåra ord och uttryck eftersom färskingtjejen ändå kommer att snappa upp dom lätta väl på plats kunde jag inte annat än dra på smilbanden lite grann.. ha ha ;)

Pedagogiskt riktigt... njae... Charmskojigt, javisst!  :)

Har ni några egna exempel på lite smålustig "byalogik" så fram med dom i denna tråd.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Du försökte inte avråda tjejen, det brukar jag göra. Jag brukar tala om riskerna (som AIDS och andra sjukdomar ) och dom galningar hon kommer att träffa. En del ändrar sig faktiskt, dom jag förstår är "tvungna" är dom som har övergivits av sin man och nu sitter med barn som dom inte kan ge ett drägligt liv. Dom flesta bartjejer blir inte så rika som dom tror att dom ska bli. Smarta kompisar lurar av dom yngre tjejerna det mesta och kunderna är oftast snåla, alkohol och drogmissbruk ligger också nära tillhands, undantag finns och det är dom alla hör talas om.

Ett exempel på bytänkande är att ingen tror att en utlänning kan arbeta, alla tror att falanger är helt handikappade och inte kan göra något med sin kropp och händer. Om en utlänning arbetar kommer det folk från hela området och bara tittar och tycker det är en mycket ovanlig falang, jag undrar ibland var dom tror utlänningar får sina pengar ifrån i hemlandet om inte från arbete. Ett exempel till är dom som åker runt med bil och säljer saker säg meloner, om du frågar om han tjänar något på det, t.ex p.g.a bensinpriset och sträckan han kör så vet han inte det. Han bara gör som han brukar. Gäller en i familjen och jag och min fru tror han går back hela tiden, men tycker om att åka bil.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Tommy

Det har varit uppe förrut, men jag fattar inte hur de tänker, när alla i samma by/område säljer samma produkt på ungefär samma ställe???

Antar att någon börjat, sen ser grannar att det finns pengar att tjäna, så de börjar göra exakt samma sak...

Snart tjänar ingen tillräcligt, så nån börjar med nåt annat, om de lyckas blir de strax kopierade :idea2:

Det går igen nästan överallt, inte bara i byarna... OTOP :D "One Tambon One Product" :laugh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Heh Igen

Att alla ska göra samma sak stämmer i våran by är det gummiträd som gäller.

Dom flesta planterar gummiträd i risfälten och får nu köpa ris istället, alla tjatar på mig och min fru att vi måste plantera gummiträd men vi köper mer mark och planterar eucalyptus och ris istället. Pappan har inte heller bytt från ris till gummiträd än.

Man kan ju leka med tanken att världsmarknadspriset går ner, att träden får någon sjukdom, att priset på arbetskraft går upp m.m.

Men dom som har gummiträd som går att tappa nu tjänar bra, men vad händer om 5-10 år?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Nu kom jag på en ifrån Yasothon berättad av en kompis som har sin tjej där i en liten by.

I familjen finns det en man (inte släkt) som passar familjens buffel, någon annan syssla har han inte.

Så kompisen tyckte det var synd om gubben som skulle behöva gå ute på fälten hela dagarna 7 dagar i veckan med den

Han föreslog att man skulle slakta buffeln eller sälja den, eftersom ingen använde den till arbete längre.

Mamman i familjen tyckte det skulle vara elakt mot den gamle mannen isåfall för då skulle hans jobb försvinna och då kunde han inte bo och äta hos dom längre.

Vilket kompisen inte förstod alls, han kunde hjälpa till med annat och bo kvar sa han, men det tyckte mamman inte alls.

Ingen buffel inget jobb = ingen mat och bostad.

Mvh Isan Lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tveksamt om världsmarknadspriset på rågummi går ner för att grannarna oxå planterar lite gummiträd.

[move]Makroekonomiske Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag tänkte mer på Thailand i stort och även Indonesien. Filippinerna, Vietnam, Burma m.m

Jag tror även att arbetskraft priset kommer att gå upp (redan nu tar arbetarna ca 40-60% av skörden i lön.

Det går också åt mycket gödning som också har gått upp kraftigt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Så sant så, har "gummigubbar" i grannbyn som redan börjat klaga på att "bara" tjäna 60% av tidigare års inkomst,  trots att dom betalar ganska bra, vad jag hört, så blir dom "bestulna" på åtminstånne 30 % av tappningen. Thats life in LOS.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jfk_68

Varje by har 20 minimarts... samma där... lite vinning - alla hoppar på.

Gäller att ligga steget före (läs: billigaste Lao Kao då)...  :crazy:

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en kul historia... Om just byalogik.

Handlar om farbror som sitter i skuggan under ett mangoträd. :morgon:

Han tycker väl att kycklingarna kacklar lite väl högt, men är för trött för att ställa sig upp och jaga bort dem.

Han vill ju sitta i skuggan av mangoträdet och vila.

Vad gör farbror då?

Jo, han traskar kvickt iväg och letar febrilt efter en lång pinne - för att sedan sätta sig under mangoträdet i skuggan igen och med sin nyfunna pinne chasa iväg de kacklande kycklingarna. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag smilar mer åt Surin P3 å tänker ...dessa hopplösa farranger från storstäderna. :D ..Det gubben gjorde var ju att lösa problemet för hela dagen. Inget mer kacklande eller promenerande bara ett vift med pinnen å kycklingarna sticker . :thumbsup:

Mv.

/Tomp

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, ja du har rätt, men han såg så slut ut när det hände och att han sedan orkade leta som en tok efter den där pinnen.

Det var loligt o se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slöa och lata personer är de bästa på att jobba om det leder till kvalitetstid i ryggläge..    :thumbsup:

mv

/Tomp

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...