Jump to content
IGNORERAD

Vågar du resa trotts UD's avrådan?


Chomphoo

Recommended Posts

12 minuter sedan, skrev janne_h:

Du säger att din fru utsätts som jobbar på apotek. Vad är hennes ansvar. Med samma logik borde ju apoteket stänga och hon vara hemma utan lön. Om hon blir smittad kan hon ju smitta andra. Man kan titta på risker. Men dom avvägs mot andra faktorer.

Det är lätt att säga till en familj som köpt flygbiljetter för 30 000 att dom är osolidariska. Men jag tror knappast att du själv skulle vilja kasta bort stora belopp i sjön, bara för att ses som en "god" samhällsmedborgare.

Utefter vad jag skrev så är det bara att konstatera att du inte kan se utanför dina egna horisonter.

 

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

 

 

 

Om du inte sker skillnaden mellan att tillhandahålla ofta livsviktig medicin till sjuka och åka på semesterresa till Thailand trots UD:s avrådan är det bara att beklaga. 

 

Med samma logik anser du säkert att hela sjukvården borde stängas helt innan någon kan anses som osolidarisk för att de åker på en semesterresa trots UD:s avrådan?

 

Jag ser redan pengarna för vår bokade resa som bortkastade och räknar inte med att få igen ett öre då Norwegian antagligen kommer att gå i konkurs. 

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 187
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Krille

    21

  • Mankan

    19

  • samet

    17

  • Chomphoo

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

24 minuter sedan, skrev Krille:

 

Nä - det är riskgrupperna som får betala notan om ni skulle bli smittade och föra smittan vidare.

 

De villkor som gäller är att UD avråder - behövs det verkligen något mer för att avstå från en semesterresa? 

 

/Krille

Hört talas om att samhällsspridning sker redan i alla länder typ? 

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev Moipenyang:

Hört talas om att samhällsspridning sker redan i alla länder typ? 

Hört talas om att man nu i Stockholm t o m rekommenderas att jobba hemma och äldre avråds från att gå och handla?

 

Känns det då lämpligt att resa på semester till Thailand?

 

/Krille

Ändrades av Krille
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Avrådan inte förbud och avrådan handlar väl i förhand om säkerhetsläget för resenären inte någon annan. Gamla Hulda på ålderdomshemmet påverkas knappast mer negativ av att jag tillbringar de närmsta 6 veckorna i Thailand i stället för att jag stannar hemma och jobbar, åker tunnelbana och allt vad det innebär.

 

UD kan inte förbjuda utan kan bara avråda. Som tur är spelar det ingen roll snart då flygbolagen har större förstånd än semestersugna resenärer.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Krille:

Hört talas om att man nu i Stockholm t o m rekommenderas att jobba hemma?

 

Känns det då lämpligt att resa på semester till Thailand?

 

/Krille

Ja det verkar väl jätte lämpligt att ta semester då man inte kan åka till jobbet. vinn vinn situation

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte sker skillnaden mellan att tillhandahålla ofta livsviktig medicin till sjuka och åka på semesterresa till Thailand trots UD:s avrådan är det bara att beklaga. 
 
Med samma logik anser du säkert att hela sjukvården borde stängas helt innan någon kan anses som osolidarisk för att de åker på en semesterresa trots UD:s avrådan?
 
Jag ser redan pengarna för vår bokade resa som bortkastade och räknar inte med att få igen ett öre då Norwegian antagligen kommer att gå i konkurs. 
 
/Krille
Som sagt dina skygglappar låter dig inte se utanför ditt eget resonemang. Exemplet med din fru var bara för att vara pedagogisk. Ser nu att jag överskattade din förmåga att se utifrån något annat än din egen uppfattning om verkligheten.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev janne_h:

Som sagt dina skygglappar låter dig inte se utanför ditt eget resonemang. Exemplet med din fru var bara för att vara pedagogisk. Ser nu att jag överskattade din förmåga att se utifrån något annat än din egen uppfattning om verkligheten.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Förklara gärna för mig då du som är expert på området;

- UD avråder från resande

- Människor i Stockholm rekommenderas att jobba hemifrån

- Äldre rekommenderas att inte gå ut och handla

- Alla rekommenderas att inte hälsa på sina äldre släktingar de närmaste veckorna eller månaderna

- SAS ställer in i stort sett alla flyg och satsar bara på de destinationer det finns passagerare som vill flyga hem till Sverige

- Ryanair ställer in i stort sett alla flygningar och överväger att helt ställa in sin flotta under april och maj

- EU föreslår ett inreseförbud till EU

 

 Förklara gärna pedagogiken i att det är lämpligt att då åka på semesterresa till Thailand? 

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Förklara gärna för mig då du som är expert på området;
- UD avråder från resande
- Människor i Stockholm rekommenderas att jobba hemifrån
- Äldre rekommenderas att inte gå ut och handla
- Alla rekommenderas att inte hälsa på sina äldre släktingar de närmaste veckorna eller månaderna
- SAS ställer in i stort sett alla flyg och satsar bara på de destinationer det finns passagerare som vill flyga hem till Sverige
- Ryanair ställer in i stort sett alla flygningar och överväger att helt ställa in sin flotta under april och maj
- EU föreslår ett inreseförbud till EU
 
 Förklara gärna pedagogiken i att det är lämpligt att då åka på semesterresa till Thailand? 
 
/Krille
Känns som jag förklarat färdig. Rest my case.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-03-15 at 23:47, skrev Amigo:

Har Du nån källa på dessa expertis utlåtanden? Om virus skulle dö i +25-30 grader hur kommer det sig att den kan leva i människor? Jag t.e.x har en konstant värme på 36.7 grader celsius och mina luftvägar + lungor är fuktiga! Viruset har ett hölje av fett, och för att ta död på viruset måste man avlägsna denna fettlager, då dör viruset i brist av näring. Därför behövs det varmt vatten, minsst +65 grader att upplösa detta fett, eller sprit minst på 70%. Vad jag läst så triv viruset bäst i rumstemepratur som brukar vara +20-22 grader

 

Enligt Marc Lipsitch, professor i epidomology vid Harvard Universitet, verkar detta viruset trivas bäst i torr luft mellan 5-11 grader vilket delvis förklarar spridningen i olika länder.

Att den temperaturen är mest gynnsam innebär inte annat än något långsammare spridning. Som någon är inne på så är det nog få thailändare som tror på dom officiella siffrorna. Buriram stänger, trots NOLL reporterade fall, låter isf som lite overkill om man frågar mig. Tänker man på att det största resmålet från Wuhan var Thailand så låter det knappast som de officiella siffrorna kan stämma, själv tror jag inte alls på dom. 

 

( SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Krille:

Hört talas om att man nu i Stockholm t o m rekommenderas att jobba hemma och äldre avråds från att gå och handla?

 

Känns det då lämpligt att resa på semester till Thailand?

 

/Krille

Märk väl, rekommenderas. Att man inte tar kontakt med äldre och sjuka är bara sunt förnuft👍

Ändrades av Moipenyang
Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Moipenyang:

Märk väl, rekommenderas. Att man inte tar kontakt med äldre och sjuka är bara sunt förnuft👍

Tyvärr är det nog omöjligt med dagens lagstiftning att införa ett förbud - men i och med att sunt förnuft verkar saknas hos många kanske det skulle behövas :-) 

 

/Krille

Ändrades av Krille
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Krille:

Tyvärr är det omöjligt med dagens lagstiftning att införa ett förbud - men i och med att sunt förnuft verkar saknas hos många kanske de skulle behövas :-) 

 

/Krille

Jag citerar @Atom som citerade "nån annan", The problem with common sense, is that it's not very common.....

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Enligt Marc Lipsitch, professor i epidomology vid Harvard Universitet, verkar detta viruset trivas bäst i torr luft mellan 5-11 grader vilket delvis förklarar spridningen i olika länder.

Att den temperaturen är mest gynnsam innebär inte annat än något långsammare spridning. Som någon är inne på så är det nog få thailändare som tror på dom officiella siffrorna. Buriram stänger, trots NOLL reporterade fall, låter isf som lite overkill om man frågar mig. Tänker man på att det största resmålet från Wuhan var Thailand så låter det knappast som de officiella siffrorna kan stämma, själv tror jag inte alls på dom. 

 

( SatanG

 

Regeringen verkar, trots påstötningar från läkare, vara ganska segdragna vad det gäller att införa Virus stage 3.

Det är först vid den nivån som sjukhusen måste rapportera Covidsmittade,,eller åtminstone fram tills nyligen då detta ändrades och nu måste rapporteras.

Utanför storstäderna sker nog mer eller mindre inga tester ens vid misstänkta fall, dessutom med tanke på priset på en testning som man får betala själv så är det nog ett stort mörkertal.

Vad jag förstår kostar dom mellan 6k-10k i Bangkok.

Hmmm kan detta vara orsaken till den snabba ökningen av smittade som skett de senaste dagarna? 

 

/ SatanG

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Krille:

Förklara gärna för mig då du som är expert på området;

- UD avråder från resande

- Människor i Stockholm rekommenderas att jobba hemifrån

- Äldre rekommenderas att inte gå ut och handla

- Alla rekommenderas att inte hälsa på sina äldre släktingar de närmaste veckorna eller månaderna

- SAS ställer in i stort sett alla flyg och satsar bara på de destinationer det finns passagerare som vill flyga hem till Sverige

- Ryanair ställer in i stort sett alla flygningar och överväger att helt ställa in sin flotta under april och maj

- EU föreslår ett inreseförbud till EU

 

 Förklara gärna pedagogiken i att det är lämpligt att då åka på semesterresa till Thailand? 

 

/Krille

Vem har sagt att det är lämpligt att göra något i huvudlaget. Frågan med dig är väl om det påverkar någon annan om man åker till Thailand eller inte?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Mankan:

Vem har sagt att det är lämpligt att göra något i huvudlaget. Frågan med dig är väl om det påverkar någon annan om man åker till Thailand eller inte?

 

Alla rekommendationer inklusive UD:s avrådan att resa syftar naturligtvis till att hindra smittan från att spridas - d v s minska risken att påverka någon annan.

 

Det är ju liksom det som är hela huvudsyftet med rekommendationerna - vad tror du rekommendationerna syftar till? 

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Krille:

 

Alla rekommendationer inklusive UD:s avrådan att resa syftar naturligtvis till att hindra smittan från att spridas - d v s minska risken att påverka någon annan.

 

Det är ju liksom det som är hela huvudsyftet med rekommendationerna - vad tror du rekommendationerna syftar till? 

 

/Krille

Att jäklas med gubbar som gillar thaitjejer såklart. Eller de som lagt 30 lök på biljetter, de smittar ändå inte......

 

Vad vet smittskyddsexperter och läkare? Kvacksalvare hela bunten....😉

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Regeringen verkar, trots påstötningar från läkare, vara ganska segdragna vad det gäller att införa Virus stage 3.

Det är först vid den nivån som sjukhusen måste rapportera Covidsmittade,,eller åtminstone fram tills nyligen då detta ändrades och nu måste rapporteras.

Utanför storstäderna sker nog mer eller mindre inga tester ens vid misstänkta fall, dessutom med tanke på priset på en testning som man får betala själv så är det nog ett stort mörkertal.

Vad jag förstår kostar dom mellan 6k-10k i Bangkok.

Hmmm kan detta vara orsaken till den snabba ökningen av smittade som skett de senaste dagarna? 

 

/ SatanG

 

Some Hospitals Apply ‘Farang Pricing’ for Coronavirus Testing Där finns även priser.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Krille:

 

Alla rekommendationer inklusive UD:s avrådan att resa syftar naturligtvis till att hindra smittan från att spridas - d v s minska risken att påverka någon annan.

 

Det är ju liksom det som är hela huvudsyftet med rekommendationerna - vad tror du rekommendationerna syftar till? 

 

/Krille

Huvudsyftet till att avråda svenskar till att resa till olika områden är för deras egna säkerhet. Man kan exempelvis inte räkna med hjälp från ambassaden med mera och allt vad det innebär. 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Mankan:

Huvudsyftet till att avråda svenskar till att resa till olika områden är för deras egna säkerhet. Man kan exempelvis inte räkna med hjälp från ambassaden med mera och allt vad det innebär. 

Visst - UD har säkert inte alls tagit hänsyn till risken för smittspridning i sin avrådan. Utrikesministern som är chef för UD är därmed också den enda politikern i Sverige (i värden?) som är helt oberörd av risken för smittspridningen av Corona.

 

Om det nu skulle vara så borde väl ändå alla andra rekommendationer och råd räcka för att man ska inse att allt resande innebär en ökad smittorisk. Det ligger ju liksom i sakens natur att ju fler människor som är i närheten av varandra desto större spridning.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Krille:

Visst - UD har säkert inte alls tagit hänsyn till risken för smittspridning i sin avrådan. Utrikesministern som är chef för UD är därmed också den enda politikern i Sverige (i värden?) som är helt oberörd av risken för smittspridningen av Corona.

 

Om det nu skulle vara så borde väl ändå alla andra rekommendationer och råd räcka för att man ska inse att allt resande innebär en ökad smittorisk. Det ligger ju liksom i sakens natur att ju fler människor som är i närheten av varandra desto större spridning.

 

/Krille

Nja, nu har ju rörmokarn och gnällspiken fastställt att resande inte ökar smittspridning, kanske tom tvärtom.

 

Så bry dig inte så mycket om vad smittskyddsläkare och UD säger, vad vet de......

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
3 timmar sedan, skrev Mankan:

Huvudsyftet till att avråda svenskar till att resa till olika områden är för deras egna säkerhet. Man kan exempelvis inte räkna med hjälp från ambassaden med mera och allt vad det innebär. 

 

Märkligt uttalande även för att komma från dig.

 

Dom flesta normala människor tänker nog både på egen och andras säkerhet i detta fall. Särskilt på dom äldre och redan sjuka som får betala priset för smittan.

 

Finns ju medlemmar på forumet som tydligen funderar på att åka till Thailand snart trots den massiva smittorisken vilket känns extremt själviskt och rent ut sagt korkat.

 

BTT

Ändrades av broder tuk tuk

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Märkligt uttalande även för att komma från dig.

 

Dom flesta normala människor tänker nog både på egen och andras säkerhet i detta fall. Särskilt på dom äldre och redan sjuka som får betala priset för smittan.

 

Finns ju medlemmar på forumet som tydligen funderar på att åka till Thailand snart trots den massiva smittorisken vilket känns extremt själviskt och rent ut sagt korkat.

 

BTT

 

Hahahaha skrev du inte nyligen om tjejen du tryckt i sömntabletter och vid uppvaknandet skickades iväg vinglandes på en motorcykel :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Märkligt uttalande även för att komma från dig.

 

Dom flesta normala människor tänker nog både på egen och andras säkerhet i detta fall. Särskilt på dom äldre och redan sjuka som får betala priset för smittan.

 

Finns ju medlemmar på forumet som tydligen funderar på att åka till Thailand snart trots den massiva smittorisken vilket känns extremt själviskt och rent ut sagt korkat.

 

BTT

ja jag kan förstå att sanningen kan te sig märklig för dig men nu ska du inte vara avundsjuk för att det finns medlemmar som faktiskt reser till Thailand och inte bara googlar.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 hours ago, samet said:

Jag är självisk och korkad... med glad ändå! 😉

 

20200317_101500.jpg

Jag tycker du visar god hänsyn genom att flyga i egen kupé :-).

 

Välkommen till Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...