Jump to content
IGNORERAD

Sjukvården I Thailand Skrämmande!


sanuuk555

Recommended Posts

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • silom

    4

  • Kim

    3

  • Mooauan

    3

  • ITOY

    3

Mest aktiva i denna tråd

swedenfarang

Ja, det gjorde ont att läsa detta. Stackars lillpojk...

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det ar onekligen hjartskarande att se eller lasa om. Tyvar ar det langt ifran det enda fallet som vittnar om den mkt bristfalliga och ojamt fordelade sjukvardskvaliteten Thailand har.

Hela sjukvardssystemet ar kraftigt underfinansierat och vi har nu forstatt att fri sjukvard inte funkar i praktiken om medel inte skjuts till. I o m den "fria" sjukvarden sa har tyvar klasskillnaderna okat snarare an minskat och alltsa fatt motsatt effekt en den som eftersoktes. Rik eller fattig har ratt till samma vard vilket ar en god tanke men sa lange som systemet ar underfinansierat sa far de fattiga anda betala priset for den undermaliga varden. Den rike kan alltid valja att betala for ett privat alternativ. Om nu inte pengar racker till for fullgod sjukforsakring for alla ar det da battre att ha ett "lika daligt for alla" men rattvist system eller bor sjukvarsavgiften istallet behovsprovas? De pengar som skulle kunna prioritera kvalitetsvard for de allra fattigaste bekostar idagslaget aven varden for de som faktiskt skulle ha rad att betala.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Mantra:

Ser att du är från Härnta. Själv bodde jag bara där som liten, men mina äldre syskon är uppvuxna där.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle personligen inte sätta in en enda bhat på det kontot förens jag visst grabbens föräldrar varken rökte , söp el. använde Yaba!

Det fiskas tyvärr alles för mycket bland oss falanger , nog för det är synd om grabben men det kan vara en fin födkrok för föräldrarna åxå tyvärr! <_<

JH

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle personligen inte sätta in en enda bhat på det kontot förens jag visst grabbens föräldrar varken rökte , söp el. använde Yaba!

Det fiskas tyvärr alles för mycket bland oss falanger , nog för det är synd om grabben men det kan vara en fin födkrok för föräldrarna åxå tyvärr! <_<

JH

Att tidningen samlar in pengar at grabbens sjukvardskostnader star ju faktiskt som garant for att pengarna hamnar ratt eller?

Gransen mellan att vara cyniskt luttrad och hjartlos ar ibland harfin men sager en hel del anda...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer nog att lösa sig för denna pojken med så bra uppmärksamhet.

Finns de som har det väre men inte lyckas få någon uppmärksamhet.

Jag anklagar Thailänska medelklassen för att de inte vill förändra Thailand och sätta stopp för diktaturen.

Medelklassen räknar jag de som har tillgångar mellan 5 till 30 miljoner.

Men de vill bara ha flera privata sjukhus,skolor,pistoler,korumperade poliser.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer nog att lösa sig för denna pojken med så bra uppmärksamhet.

Finns de som har det väre men inte lyckas få någon uppmärksamhet.

Jag anklagar Thailänska medelklassen för att de inte vill förändra Thailand och sätta stopp för diktaturen.

Medelklassen räknar jag de som har tillgångar mellan 5 till 30 miljoner.

Men de vill bara ha flera privata sjukhus,skolor,pistoler,korumperade poliser.

Moo

Om du nu tycker att Thailand är en diktatur och har en rutten medelklass, varför åker du då till Thailand. Det skulle väl vara lättare att stanna hemma.

Jag tycker också att det är för jäkligt men jag har lärt mig att när jag är i Thailand så är jag det som gäst.

:whistle: Jag skulle bli ledsen om jag inte får några negativa kommentarer på denna delning :whistle:

:angry: gubben :angry:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Att tidningen samlar in pengar at grabbens sjukvardskostnader star ju faktiskt som garant for att pengarna hamnar ratt eller?

Gransen mellan att vara cyniskt luttrad och hjartlos ar ibland harfin men sager en hel del anda...

Nu vet ju inte jag om du känner Howard & hans reklam sponsrade enmansföretag "Pattaya One News" personligen men efter hans inblandning med Turist Polisen tidigare i år kan jag inte se honom som någon garant för någonting! :P

JH

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du nu tycker att Thailand är en diktatur och har en rutten medelklass, varför åker du då till Thailand. Det skulle väl vara lättare att stanna hemma.

Jag tycker också att det är för jäkligt men jag har lärt mig att när jag är i Thailand så är jag det som gäst.

:whistle: Jag skulle bli ledsen om jag inte får några negativa kommentarer på denna delning :whistle:

:angry: gubben :angry:

Man måste väl få tycka att saker är fel i ett land även om man gillar att semestra i det?

Ok att man är gäst när man är i ett annat land, men att dela med sig av sitt missnöje på ett svenskt forum tycker jag är ganska rumsrent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett ex på hur sjukvården i Thailand funkar för den som inte har pengar!

fy faan det är så man mår illa :(

kan ju bara hoppas att det löser sig för grabben och hans familj!

http://www.pattayaone.net/news/2009/august/news_01_08_52.shtml

Ja dethär får mig att tänka till, och säga som Lars60 brukar avsluta sina inlägg med.

Lite annat läge på pojken, än på han som hade ont i knät

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruktansvart att lasa om och jag haller med wille om att det har ar baksidan av den av sa manga pa forumet hyllade sjukvardsreformen. Om alla ska fa gratis sjukvard men sjukhusen inte far mer pengar sa blir det tyvarr sa att pengarna inte racker till avancerad vard.

Jag anklagar Thailänska medelklassen för att de inte vill förändra Thailand och sätta stopp för diktaturen.

Medelklassen räknar jag de som har tillgångar mellan 5 till 30 miljoner.

Men de vill bara ha flera privata sjukhus,skolor,pistoler,korumperade poliser.

Att Thailand ser ut som det gor maste ocksa overklassen och arbetar/underklassen anklagas for, eller hyllas for. I alla sjalvstandiga lander sa har folk det samhalle och de politiker det fortjanar. Thailand har en massa brister men for inte sa lange sedan fanns det knappast nagra sjukhus, vagar eller skolor alls sa sa illa kanske det inte ar.

Visst, medel- och overklass har alltid varit priviligierade i Thailand men sa ar det i alla underutvecklade lander. Samtidigt maste arbetar/underklassen ta pa sig skulden for att de lagger alltfor mycket pengar och tid pa sanuuk och sabai istallet for att aktivt forsoka forbattre sin situation. Jag kanner thailandare ur alla samhallsklasser och jag tycker inte den ena klassen ar mer skyldig eller mer varda att hyllas an nagon annan.

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det är hemskt att sånt här ska behöva förekomma, men att hans situation skulle vara bättre om rätten till fri vård för alla inte fanns tror jag inte ett dugg på.

Rätten till fri vård för alla räddar många liv, och borde vara självklar i alla länder som har ekonomiska möjligheter även Thailand.

Dom rika får helt enkelt dela med sig lite av sitt överflöd.

Jag håller med Mooauan fullständigt, det är helt klart kuppmakare och överklass tillsammans med medelklassen som motarbetar social rättvisa i landet.

Och vi utlänningar borde veta att sånt här blir följden av att låta dom rika förtrycka folket med hjälp av militären och med marionetter som landets ledare.

Nej tillåt fria val snarast så folket kan få den vård och livskvalitet som dom förtjänar, tyck inte synd om rika som klagar på skatter.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är hemskt att sånt här ska behöva förekomma, men att hans situation skulle vara bättre om rätten till fri vård för alla inte fanns tror jag inte ett dugg på.

Rätten till fri vård för alla räddar många liv, och borde vara självklar i alla länder som har ekonomiska möjligheter även Thailand.

Dom rika får helt enkelt dela med sig lite av sitt överflöd.

Jag håller med Mooauan fullständigt, det är helt klart kuppmakare och överklass tillsammans med medelklassen som motarbetar social rättvisa i landet.

Och vi utlänningar borde veta att sånt här blir följden av att låta dom rika förtrycka folket med hjälp av militären och med marionetter som landets ledare.

Nej tillåt fria val snarast så folket kan få den vård och livskvalitet som dom förtjänar, tyck inte synd om rika som klagar på skatter.

Mvh Isan Lover

Jag tycker ocksa att alla ska ha ratt till fri, eller atminstonde valdigt subventionerad, vard. Problemet med Thaksins reform var/ar att den ar underfinansierad men det gar givetvis att losa pa olika satt. Ett satt ar givetvis hojda skatter, en annan ar omprioriteringar och ytterligare ett satt ar att se till att landet utvecklas sa att mer pengar kommer in till staten.

Jag tror inte ens att du IL tror att den thailandska over- och medelklassen sitter och skrattar nar de laser inslag liknande den vi diskuterar har. Arbetarklassen i Thailand ar dessutom langt ifran oskyldig till att det ser ut som det gor i Thailand; nagot egentligt arbetarparti har de aldrig brytt sig om att rosta fram. Ska Thailand nagonsin fa all den samhallsservice som vi i Sverige har sa ar det bara att inse att det kravs insatser fran alla samhallsklasser och dina utopiska byar med sjalvhushallning maste forpassas till historiebockerna illa kvickt.

Fria och rattvisa val ar en bra borjan men ar i sig ingen garant for att saker och ting blir battre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Atom

Roligt att vi är överens om vård till alla.

Du tror inte att över och medelklass sitter och skrattar när dom läser det här, det tror inte jag heller.

Men om du frågar om dom är beredda att ändra på systemet och dela med sig för allas bästa så är svaret inte så givet längre.

Människan är tyvär en ganska egoistisk och okänslig varelse med ett stort habegär.

Så politiska tvångs metoder som skatter är nog nödvändiga för att få ordning på problemet.

Vad det gäller Thailändsk arbetar klass så fanns det ett embryo till det under efterkrigstiden och det kalla kriget,

men allt sånt klassades som samhällsfarlig komunism och förbjöds, sån verksamhet var olaglig i stora delar av bl.a asien.

Att vilja andra väl kan anses som samhällsfarligt säger väl en hel del om läget.

Jag själv tror stenhårt på att fria val kommer att leda till en utjämning av landets resurser på sikt, får majoriteten makten så är det ofrånkomligt.

Men så länge militär och överklass får styra direkt eller indirekt så är det tvärstopp för genomgripande förändringar i samhället.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Atom

Roligt att vi är överens om vård till alla.

Du tror inte att över och medelklass sitter och skrattar när dom läser det här, det tror inte jag heller.

Men om du frågar om dom är beredda att ändra på systemet och dela med sig för allas bästa så är svaret inte så givet längre.

Människan är tyvär en ganska egoistisk och okänslig varelse med ett stort habegär.

Så politiska tvångs metoder som skatter är nog nödvändiga för att få ordning på problemet.

Vad det gäller Thailändsk arbetar klass så fanns det ett embryo till det under efterkrigstiden och det kalla kriget,

men allt sånt klassades som samhällsfarlig komunism och förbjöds, sån verksamhet var olaglig i stora delar av bl.a asien.

Att vilja andra väl kan anses som samhällsfarligt säger väl en hel del om läget.

Jag själv tror stenhårt på att fria val kommer att leda till en utjämning av landets resurser på sikt, får majoriteten makten så är det ofrånkomligt.

Men så länge militär och överklass får styra direkt eller indirekt så är det tvärstopp för genomgripande förändringar i samhället.

Mvh Isan Lover

Tjena Isan Lover,

Det finns sakert manga bland de priviligierade som garna ser att de kan fortsatta att vara smapavar. Samtidigt finns det manga bland arbetarklassen som garna fortsatter att drona pa och inte ar beredda till nagra storre uppoffringar for att fa det ekonomiskt battre. Majoriteten i dessa grupper vill nog dock att Thailand ska ga framat bade ekonomiskt och socialt.

Som jag skrev tidigare sa tror jag ocksa pa fria och rattvisa val men an viktigare ar att rattssakerhet och "checks and balances" finns pa plats. Om en demokratiskt vald regering sa fort de kommit till makten kan satta alla lagar och regler ur spel for att tjana sig sjalva sa ar demokratin inget vard och da ar det heller ingen sjalvklarhet att folk i gemen far det battre.

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

Visst ar det underbart om en stat kan erbjuda kvalitativ och fri vard till alla. Nu ar det ju uppenbarligen sa att Thailand inte kan det. Oavsett om de inte har rad eller inte anser sig ha rad (dvs prioriterar annorlunda) sa ar det ju ett faktum man maste forhalla sig till i dagslaget. Vi kan lata ropen skalla men sa vida inte sjukvardsreformen blir finansierad (notera att Thaksin aldrig brydde sig om den detaljen, inte heller juntan for den delen) sa blir den aldrig rattvis.

Att ta betalt av dem som har rad for att kunna subventionera dem som inte har rad borde onekligen vara ett pragmatiskt overgangsalternativ som passar en facklig entusiast som dig.

Sen blir jag liksom Atom matt pa att vissa syndabockar alltid skall malas ut. Visst har medel/overklass sakerligen motsatt sig vissa reformer som skulle innebara en mer aktiv inkomstfordelning for befolkningen men jag tycker det ar saval arrogant som respektlost att marginalisera hela den fattigare delen av befolkningen till statister i samhallssforandringsprocessen. De ar, pa sitt satt, aktorer i sitt eget liv och satter sjalva agendan for sitt agerande. Att inte bekrafta deras faktiska paverkan pa den thailandska samhallsutvecklingen ar mer elitistiskt an nagot av PAD's galna forslag.

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är hemskt att sånt här ska behöva förekomma, men att hans situation skulle vara bättre om rätten till fri vård för alla inte fanns tror jag inte ett dugg på.

Rätten till fri vård för alla räddar många liv, och borde vara självklar i alla länder som har ekonomiska möjligheter även Thailand.

Dom rika får helt enkelt dela med sig lite av sitt överflöd.

Jag håller med Mooauan fullständigt, det är helt klart kuppmakare och överklass tillsammans med medelklassen som motarbetar social rättvisa i landet.

Och vi utlänningar borde veta att sånt här blir följden av att låta dom rika förtrycka folket med hjälp av militären och med marionetter som landets ledare.

Nej tillåt fria val snarast så folket kan få den vård och livskvalitet som dom förtjänar, tyck inte synd om rika som klagar på skatter.

Mvh Isan Lover

Så kan inte självgoda IL redogöra för hur han själv fördelar sina tillgångar. Jag menar, du själv måste väl anses vara en av dom som har i "överflöd" om du jämför med dina bygrannar i Isarn?

Ang dina tidigare åsikter om varför vi inte kan höja skatterna mer i Sverige, endast 50-70 öre mer för att behålla jobben. Hur många gånger ska vi höja skatten med 50-70 öre? Räcker det inte med att Sverige har, tillsammans med Danmark, världens högsta skattetryck?

När är det nog för dig, 100%?

Nä, ge folk arbete istället för att skatta sönder de som har.

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så kan inte självgoda IL redogöra för hur han själv fördelar sina tillgångar. Jag menar, du själv måste väl anses vara en av dom som har i "överflöd" om du jämför med dina bygrannar i Isarn?

Ang dina tidigare åsikter om varför vi inte kan höja skatterna mer i Sverige, endast 50-70 öre mer för att behålla jobben. Hur många gånger ska vi höja skatten med 50-70 öre? Räcker det inte med att Sverige har, tillsammans med Danmark, världens högsta skattetryck?

När är det nog för dig, 100%?

Nä, ge folk arbete istället för att skatta sönder de som har.

/ SatanG

Hej

Anledningen till att jag förordar skatt som ett medel för att utjämna klyftorna i samhället för att ge även dom arbetslösa och sjuka en grundtrygghet är enkel, jag känner helt enkelt inte till något annat fungerande sätt.

Och jag kan heller inte ge något exempel på något annat land som har lyckats ge sitt folk en hyfsad gruntrygghet utan just skattevägen.

Att alla ska arbeta är lätt att säga, men det finns inte tillräckligt med jobb.

Det finns sjuka människor som inte kan jobba, det måste man inse, och man kan själv bli drabbad också.

Det finns folk som är handikappade på olika sätt som inte kan jobba eller klara konkurensen på arbetsmarknaden, det är bara att inse.

Att som nu försöka höja pensionsåldern och på olika sätt få folk till att jobba längre kommer att göra det ännu svårare på arbetsmarknaden.

Och när vi har träffat lokala politiker så uppmanar vi till just höjd skatt för att kunna behålla det "folkhem" som sverige är känt för.

För mig är arbetslösa, sjuka, pensionärer, skolbarn och handikappade lika mycket värda som dom som har förmånen av att ha ett jobb.

Du frågade vad man själv kan göra och det är t.ex att medverka till att möjliggöra skuldsanering av medlemmar som har hamnat i problem.

Hjälpa folk som har drogproblem via hembesök och uppföljande verksamhet.

Man kan engarera sig fackligt, politiskt eller i olika organisationer som vill hjälpa andra i sverige och omvärlden.

Dra igång insamlingar till projekt och organisationer.

I Thailand kan man betala fortsatta studier till barn som inte har råd att studera.

Man kan samla in pengar i sverige till sin byskola eller sitt sjukhus.

Man kan engagera sig och försöka påverka sin bys utveckling.

Köpa in tidningar och böcker i byn för att få folk att läsa mer (Magroods ide).

Man kan hjälpa släktingar och vänner att komma igång med små rörelser, t.ex en affär, bensinstation eller i jordbruk.

Genom att låna ut pengar till sådd och få igen dom vid skörd.

Detta är bara några exempel på vad man kan göra och vad jag själv försöker bidraga med.

Lycka till själv.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

I världens rikaste land, där 48 miljoner människor helt saknar sjukförsäkring och massor av fattiga människor lider, diskuteras i dagsläget en sjukvårdsreform som skulle rymma bassjukvård till alla. Men hör och häpna, den påstås av motståndarna inte kunna finansieras och att landet ännu inte är rikt nog för att klara av att ta detta stora reformsteg.

Och har världens rikaste land inte råd ännu så lär fattiga Thailand ha långt kvar.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

USA är ett bra exempel på hur det kan bli om egoismen får råda, man har 48 miljoner människor som saknar sjukförsäkring,samtidigt utför man mer skönhets operationer där än i något annat land.

Och förmodligen läggs det mer pengar på att dom som äter för mycket måste spendera på bantningskurer för att överleva än det skulle kosta att ge dom fattiga vård.

Så där vore det mycket lätt att ordna vård åt alla, men som vanligt vill dom som har mycket ha ännu mer och då får dom fattiga lida.

För några år sedan presenterades det att alla dom människor som går och lägger sig hungriga varje dag runtom på jorden skulle kunna bli mättade om dom fick det som vi dom rika länderna spenderade på glass och godis under ett år.

Så att ursäkta sig med att inget går att göra och att andra måste ha det sämre än en själv är nog bara en ursäkt för att döva sitt eget samvete.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då vet vi att så här skall det vara inget konstigt med detta om man frågar de som lever bor i Thailand.

Lösningen är att inte gör annat än tycka synd om de i liknande situation som grabben.

Här ser man mera till sinna hus djur än grannen som bor i plåthuset brevid.

Hur mycke är en Isan Bond värde (hur mycke kostar de per månad) om man jämför med en Burmes,Cambodjan kan man lita på dem så att de inte kommer över muren och rånar,dödar dig sådana frågor är ju viktigar,svårara att liksom ha koll på varför fundera på sjukvårds kostnader för dem om inte annat för att vet vilka av dem som har bästa läkekött.

Sedan tycker jag att det är svinaktigt av läkarna som är välutbildade lever av andras olycka att ställa upp på att jobba för dessa sjukhus som inte tar imot vanligt folk.

När man läser IL inlägg innser man samtidigt faran med att ge lite till de fattiga det kan sluta med att det blir som i Sverige.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...