Jump to content
IGNORERAD

Sjukvården I Thailand Skrämmande!


sanuuk555

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej MaiChai

Vi ska faktiskt till Bangkok i år, det är säkert 4-5 år sedan sist.

Vi försöker undvika storstan om det inte är nödvändigt och det ser det ut att bli i år.

Frugan ska ev. importera lite kläder som vi måste kolla in och samtidigt kanske vi ska hjälpa en kompis flickvän med sin visumansökan.

Vi får se längre fram.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • silom

    4

  • Kim

    3

  • MaiChai

    3

  • Mooauan

    3

Mest aktiva i denna tråd

Hej Mai Chai.

Detta tycker jag är nåt vettigt man kan göra,har sponsrat Jesters här i Pattaya.

Kan höra av dig på PM eller genom hemsidan se hur vi kan göra.Det finns säkert

mer MPR som läser detta som kan ha ett intresse att sponsra.

Mvh Maitan. :great::clapping::great:

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Wille,

Du kan inte mena allvar med den sista kommentaren, eller hur? Kalla mig galen men jag maste inflika att det ar otroligt sallan jag traffar nagon thailandare som aktivt arbetar for att forandra sin situation. Viljan att bli forsorjd ar valdigt mycket starkare an viljan att forsorja sig sjalv..

Du har tydligen inte upplevt hur mycket thailändare som får en halvdålig svensk lön är beredd att jobba. Helst brukar det vilja jobbas 16 tim per dag/7 dgr i veckan... utan semester och raster. För att inte tala om bärplockare som går till skogen 04:00 och plockar till 20:00, dag ut och dag in. Tänk vad en vettig lön kan göra med folks arbetsiver. cool.gif

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du har tydligen inte upplevt hur mycket thailändare som får en halvdålig svensk lön är beredd att jobba. Helst brukar det vilja jobbas 16 tim per dag/7 dgr i veckan... utan semester och raster. För att inte tala om bärplockare som går till skogen 04:00 och plockar till 20:00, dag ut och dag in. Tänk vad en vettig lön kan göra med folks arbetsiver. cool.gif

Hej Kim

Ja jag ser det som en myt att Thailändare är lata, snarare jobbar dom hårdare och längre än dom flesta.

Det gäller både dom som kommer hit till Sverige och dom som vistas i Thailand.

Thailändskor är mycket arbetsamma och jag har svårt att tänka mig någon annan folkgrupp som sliter så i Sverige som dom.

Jag har sagt det tidigare men säger det gärna igen, till er som tror att thailändare är lata, följ med på en arbetsdag på fälten, och försök hänga

med i tempot och jag lovar att du aldrig mer kommer att tycka att dom är lata.

Hårt kroppsarbete i 30-40 graders värme och ofta hög luftfuktighet i 8-10 timmar förändrar synen på "lata thailändare".

Men det har väl alltid varit lättast att påstå att alla fattiga som finns i världen är lata och har sig själv att skylla.

Min farfar brukade säga att det är väl inte undra på att dom svälter i afrika när dom bara trummar och dansar hela dagarna och inte arbetaar.

Detta var på den tiden när massor av folk svalt ijhäl i t.ex Biafra, och i dom journal filmer han hade sett under sin uppväxt så dansade

infödingarna ofta, så då drog han slutsatsen att det var det enda dom höll på med där nere.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kim

Ja jag ser det som en myt att Thailändare är lata, snarare jobbar dom hårdare och längre än dom flesta.

Jag har sagt det tidigare men säger det gärna igen, till er som tror att thailändare är lata, följ med på en arbetsdag på fälten, och försök hänga

med i tempot och jag lovar att du aldrig mer kommer att tycka att dom är lata.

Mvh Isan Lover

IL nu snackar du endast om dom som jobbar men dom där 60% eller vad det nu är som bara sitter och

väntar på nästa dag eller väntar på att nån släkting ska skicka pengar från nån annan del av landet eller

utlandet. Jag har lagt märke till det här dom sista 4 gångerna som jag har varit runt bland byar i en förort

till Chaiyaphum Nong Bua Daeng med omnejd. Du kan väl inte bara titta på dom som jobbar utan på helheten.

Men du har säkert sett nåt helt annat i "din by" som du brukar kalla det. Jag har varit runt i Korat sen 95/96

och det är inte många % av folket som sliter som du säger.

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL nu snackar du endast om dom som jobbar men dom där 60% eller vad det nu är som bara sitter och

väntar på nästa dag eller väntar på att nån släkting ska skicka pengar från nån annan del av landet eller

utlandet. Jag har lagt märke till det här dom sista 4 gångerna som jag har varit runt bland byar i en förort

till Chaiyaphum Nong Bua Daeng med omnejd. Du kan väl inte bara titta på dom som jobbar utan på helheten.

Men du har säkert sett nåt helt annat i "din by" som du brukar kalla det. Jag har varit runt i Korat sen 95/96

och det är inte många % av folket som sliter som du säger.

//Broskan

Hej Broskan

Är du säker på att det inte var i en period mellan säsongerna som du var där?

Jordbruk är ju ett säsongs arbete och det brukar vara lugnare på landet i isaan t.ex innan regnen börjar i slutet av april eller början av maj då

arbetet på risfälten börjar igen, det är också en lugn period efter skörden och tröskningen i november.

Då passar folk på att bygga lite (inget regn) och har tid för lite bröllopp och festligheter.

Men jag är säker på att om du stannade där en längre tid så skulle du få se att folk jobbar hårt, ifrån barn till dom äldre långt upp i åren.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Har kanske inte så mycket kött på benen men när jag hade fiskebåten så var det bara folk från Kambodja på alla båtarna med påföljd att polisen

gjorde rassia både på båtarna och på land varefter dom skickades tillbaks.jag försökte få tag på Thai besättning men det var omöjligt.försökte

även få tag på isanfolk då det skulle va dom fattigaste .så jag har nog också fått den uppfattningen att thai inte vill arbeta .ska tillägga att

det var kambodjaner som byggde kåken också

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kanske inte så mycket kött på benen men när jag hade fiskebåten så var det bara folk från Kambodja på alla båtarna med påföljd att polisen

gjorde rassia både på båtarna och på land varefter dom skickades tillbaks.jag försökte få tag på Thai besättning men det var omöjligt.försökte

även få tag på isanfolk då det skulle va dom fattigaste .så jag har nog också fått den uppfattningen att thai inte vill arbeta .ska tillägga att

det var kambodjaner som byggde kåken också

Min Sambo har en son jobbat byggen i phukket med med folk från kambodja väldig låg lön hårt jobb. Även thaländare vill ha hygglig lön men svårt om konkurrera med låg avlönande Kambodjaner.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Ja det e nog sant jerker.men eftersom det inte finns nån fackförening där eller avtal om lön så behöver dom ju inte rata lågavlönade jobb.min son 22år har heller ingen utbildning därför får han inga (fina) jobb.däremot skitjobb som teleförsäljare (telefonabonemang)men det är ju bättre än inget

sen får han väl förkovra sig eller fortsätta.upp to himm.själv började jag som mopedbud när jag var 16år vid 18 så körde jag skit på Rang seels

därefter utbildade jag mig som mattläggare 3år körde slammsugare traktor mm.innan jag börja på volvo 1971

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska nog vara forsiktig med att anvanda ordet "lat" da vi svenskar med var lutheranska bakgrund ser lathet som en dodssynd. Jag tror inte thailandare i allmanhet ar lata eller arbetsskygga dock ar det en valdigt stor andel som tycker att det racker att jobba sa mycket som kravs for att man ska ha mat pa bordet och lite sprit i glasen, resten av tiden ska istallet agnas ar sanuk & sabai. Och vem ar jag, som for att oka min rikedom sitter i ett sunkigt hotell pa den absoluta kinesiska landsbyggden efter 6 timmars bilfard fran en stad som jag inte ens trodde fanns, att saga att de har fel som varderar sin fritid framfor sin ekonomi smile.gif. Minimala chanser for outbildade (de utan rika foraldrar) att avancera i jobbet och omojligheten att spara ihop nagon formogenhet ens om man sliter ihjal sig bidrar val ocksa till att manga valjer att ta det relativt lugnt.

Problemet ar dock att social service som sjukvard kostar en massa pengar och om en stor andel av befolkningen inte bidrar med nagon skatt eller VAT sa blir det inte sa mycket pengar over att spendera pa vard och annat samhallsnyttigt; det ar som alltid svart att bade ata kakan och ha den kvar.

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Man ska nog vara forsiktig med att anvanda ordet "lat" da vi svenskar med var lutheranska bakgrund ser lathet som en dodssynd. Jag tror inte thailandare i allmanhet ar lata eller arbetsskygga dock ar det en valdigt stor andel som tycker att det racker att jobba sa mycket som kravs for att man ska ha mat pa bordet och lite sprit i glasen, resten av tiden ska istallet agnas ar sanuk & sabai. Och vem ar jag, som for att oka min rikedom sitter i ett sunkigt hotell pa den absoluta kinesiska landsbyggden efter 6 timmars bilfard fran en stad som jag inte ens trodde fanns, att saga att de har fel som varderar sin fritid framfor sin ekonomi smile.gif. Minimala chanser for outbildade (de utan rika foraldrar) att avancera i jobbet och omojligheten att spara ihop nagon formogenhet ens om man sliter ihjal sig bidrar val ocksa till att manga valjer att ta det relativt lugnt.

Problemet ar dock att social service som sjukvard kostar en massa pengar och om en stor andel av befolkningen inte bidrar med nagon skatt eller VAT sa blir det inte sa mycket pengar over att spendera pa vard och annat samhallsnyttigt; det ar som alltid svart att bade ata kakan och ha den kvar.

Hej

Jag tror att du har helt rätt där, i Thailand jobbar man ofta så mycket som det behövs och vill ha tid för sanuk.

Medan vi i Sverige jobbar på oavsett om vi behöver pengarna eller ej och fritid och nöjen prioriteras lägre.

Det är därför det förekommer att folk stannar hemma när dom får lön i Thailand.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ser Baa, jag och IL haller an en gang med varandra trots att du fatt uppfattningen att vi ogillar varandra :). Att vi aldrig kommer halla med varandra om vad Thaksin gjorde och skulle kunna gora samt ett antal andra fragor rorande thailandsk politik ar en annan sak. Bade Churchill och Stalin tyckte exempelvis om cigarrer och cognac men hade anda nagot olika politisk uppfattning

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har tydligen inte upplevt hur mycket thailändare som får en halvdålig svensk lön är beredd att jobba. Helst brukar det vilja jobbas 16 tim per dag/7 dgr i veckan... utan semester och raster. För att inte tala om bärplockare som går till skogen 04:00 och plockar till 20:00, dag ut och dag in. Tänk vad en vettig lön kan göra med folks arbetsiver. cool.gif

Hej Kim,

Joda, jag har visst upplevt hart arbetande thailandare. Jag har traffat flera och lever med en av dom. Min poang ar ar att de ar en minoritet, en minoritet som forsorjer en majoritet av parasiter.

Vad vi vet om Thailand ar vad vara erfarenheter ger oss, eller hur? Jag har manga goda exempel men valjer att dela med mig av tre.

1. Svagerska som arbetar i Ungern med thai-massage..., skickar hem pengarna till sin man, 2 barn och 2 broder. Alla vuxna man i arbetsfor alder men dom slappar, dricker bars och umgas med fagra damer istallet for att jobba.

2. Frugans kompis ar i Dubai och arbetar med thai-massage... skickar hem alla pengar till sin odugliga man som delar med sig av pengarna till sin bror och fanilj. Hon ar alltid pank nar hon kommer hem pa besok, mannen, brodern och familjen arbetar inte..

3. God vans svager arbetade i Kambodja och har under 2 ar skickat pengarna hem till sin fru och hennes familj. Han hade inte rad att aka hem pa 2 ar men nar han val kom tillbaka sa hade frun och hela hennes familj forsvunnit pga spelskulder. Behover knappast saga att ingen av alla arbetsfora i den familjen aldrig lyft en arm under dessa 2 ar?

Hur manga familjer i Isaan lever pa inkomster som kommer fran vad den yngsta dottern i familjen lyckas skrapa ihop? Massvis... Om resonemanget om att alla sa garna vill forandra sitt liv vore sant, vore det da inte rimligt att anta att om alla vuxna i en familj arbetar sa blir det mer pengar an om en person forsorjer 10 andra?

Haller delvis med IL om att thai delar sitt liv mellan lite arbete och massvis med sanuuk. Ingen direkt oro over morgondagen, savida man inte ar yngta dottern i familjen vill saga..

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

SoiWalker... visst kan även jag räkna upp en massa exempel på lata thailändare jag stött på genom åren. Men det skulle jag även kunna göra om en himla massa svenskar jag snavat över. Frågan är väl hur mycket du eller jag skulle idas hugga i om vi fick en lön som varken gjorde från eller till för familjen och definitivt inte räckte till mer än livets absoluta nödtorft. Tror man ganska omgående skulle bli ganska desillusionerad och lat om flit inte innebar någon större skillnad.

Min erfarenhet är att alla thai som fått förmånen att jobba för åtminstone en dålig svensk lön presterar mycket mer än en normalsvensk, både i mängd utfört arbete, allmän flit samt timantalsmässigt. Majoriteten är rena drömmen för en svensk arbetsgivare. Känner faktiskt arbetsgivare som helst bara skulle anställa thailändskor om de bara fanns i tillräcklig mängd att få tag på. Ingen lathetsrykte där inte.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur manga familjer i Isaan lever pa inkomster som kommer fran vad den yngsta dottern i familjen lyckas skrapa ihop? Massvis...

Inte så värst många.

De flesta (som inte har egna pengar, jobb eller mark att bruka) lever på att fånga grodor och fiska.

Eller leta efter rotgrönsaker (mann).

Detta letande kan ta många timmar om dagarna och är något man gör då alternativ inte finns, eller är dåliga.

T.ex när man är äldre och inte kan få jobb, eller om man precis fått barn och vill vara med familjen istället för

att leva som särbos jobbandes på olika fabriker. Eller mellan säsongsarbete på fälten.

Min uppfattning är väl att Thailändare inte är mer lata än andra.

Möjligen oengagerade eller ointresserade ibland.

Men inte nödvändigtvis lata.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...