Jump to content
IGNORERAD

Corona skräcken utomlands


Jed

Recommended Posts

Så här såg det ut på den medeltida rådhusplatsen i Hannover kvart i 12 i går, lunchtid alltså. Så folk börjar hålla sig inne i Tyskland också spacer.pngspacer.pngspacer.png

rådhuset_Hannover.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 139
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Atom

    19

  • Batting

    16

  • ArneMorales

    13

  • Kenneth4618

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 timmar sedan, skrev Naam jai:

Ja nu går det att fynda ....

 

image.thumb.png.be22fe5b566d2bd772456ca728188aed.png

Steintor ? Där ser man gick förbi där på förmiddagen faktiskt

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Hur många Coronatrådar ska vi ha? 

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, ArneMorales said:

Tycker det är ytterst olustigt när nu Fria Tider inte bara springer Putin's utan också Xi's ärenden. Att Sverige pekas ut för att vi vågar stå upp för Gui Minhai har de tydligen ingen tanke på att reflektera över, skita ned Sverige är det viktigaste för en "media"/organisation som säger sig älska Sverige.

 

Undrar om Frid Tider också lade in Global Times artikel från ungefär ett år sedan där de beskrev SD som ett nynazistiskt parti? Nej, det gjorde de förstås inte.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev swedenfarang:

Hur många Coronatrådar ska vi ha? 

Tre måste det väl bli!

Corona i Thailand

Corona i världen

Corona i sverige

sen kan man ha en SARS tråd också men det borde väl räcka med en global.

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Atom:

Tycker det är ytterst olustigt när nu Fria Tider inte bara springer Putin's utan också Xi's ärenden. Att Sverige pekas ut för att vi vågar stå upp för Gui Minhai har de tydligen ingen tanke på att reflektera över, skita ned Sverige är det viktigaste för en "media"/organisation som säger sig älska Sverige.

 

Undrar om Frid Tider också lade in Global Times artikel från ungefär ett år sedan där de beskrev SD som ett nynazistiskt parti? Nej, det gjorde de förstås inte.

Naturligtvis tar Kina chansen att gå till angrepp mot Sverige. De går bara till angrepp mot fel saker. 

Sverige har inte resurser för att göra rätt saker. Sjukhusen har knappt ansiktsmasker och säkerhetsutrustning i övrigt för att hantera en testning av befolkningen. Men vi är livrädda att det ska bryta ut flera fall och det ska bli uppenbart hur dåligt rustade vi är. Helt naturligt är det rätt att vi inte kan stänga skolor för att vi har inte sjukhuspersonal nog för att hålla igång sjukvården om personalen som skulle bemanna sjukvården måste stanna hemma för att ta hand om barnen. Naturligtvis är detta nackdelen med att hela tiden krympa verksamheter och ha små marginaler.

 

Det som skulle göra stor nytta mot spridningen vore att stänga tunnelbannan. Tunnelbanan är dt sämsta transportmedlet som finns när det gäller att inte sprida smitta. När man står alldeles intill varandra är spridningsrisken som störst. Att stänga tunnelbannan vore dock självmord för den som förmedlar beslutet.

På TV frågar man varför vi stänger ner kulturen men inte livsmedelsbutikerna! Svensk media när den är som sämst.

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
33 minuter sedan, skrev Atom:

Tycker det är ytterst olustigt när nu Fria Tider inte bara springer Putin's utan också Xi's ärenden. Att Sverige pekas ut för att vi vågar stå upp för Gui Minhai har de tydligen ingen tanke på att reflektera över, skita ned Sverige är det viktigaste för en "media"/organisation som säger sig älska Sverige.

 

Undrar om Frid Tider också lade in Global Times artikel från ungefär ett år sedan där de beskrev SD som ett nynazistiskt parti? Nej, det gjorde de förstås inte.

Atom, menar du att du tror att  WHO genom sin senaste uppmaning,  och USA genom att stoppa inresor av Europeer, också springer Putins ärenden?

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Atom:

Tycker det är ytterst olustigt när nu Fria Tider inte bara springer Putin's utan också Xi's ärenden. Att Sverige pekas ut för att vi vågar stå upp för Gui Minhai har de tydligen ingen tanke på att reflektera över, skita ned Sverige är det viktigaste för en "media"/organisation som säger sig älska Sverige.

 

Undrar om Frid Tider också lade in Global Times artikel från ungefär ett år sedan där de beskrev SD som ett nynazistiskt parti? Nej, det gjorde de förstås inte.

Ä väl inte bara Fria Tider som skriver samma ...TT Nyhetsbyrån. Nazister dom också ?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, ArneMorales said:

Atom, menar du att du tror att  WHO genom sin senaste uppmaning,  och USA genom att stoppa inresor av Europeer, också springer Putins ärenden?

Hur kunde du utläsa det ur mitt inlägg? Fria Tider har många gånger sprungit Putins ärenden och nu är det helt uppenbart att de inte tvekar en sekund på att ta stöd av demokratins största fiende i sin iver att skita ned Sverige. Om man inte förstår att de väljer ut Sverige, trots att en majoritet av EUs länder tagit samma beslut, pga av vårt stöd för Gui Minhai så anser jag att man borde omyndigförklaras och skickas till Wuhan.

 

Jag tycker att Sverige (samt länder som UK, Frankrike, Tyskland mfl) gör rätt i sin avvägning mellan att stoppa spridning och att hålla samhället igång. Det är dock ingen statiskt bedömning; om 8 timmar kanske det rätta är att stänga skolor precis som det kan visa sig varit fel att stänga dem. Jag tror att Covid-19 kommer vara med oss i många månader och sedan dyka upp igen i höst; ska ingen jobba eller gå i skolan resten av året för att 50 åldringar kan dö? 

 

1 minute ago, rajraj said:

Ä väl inte bara Fria Tider som skriver samma ...TT Nyhetsbyrån. Nazister dom också ?

Om du tyckte min text var för svår kunde du frågat istället för att skriva något så erbarmligt korkat. Jag har inte beskyllt någon för att vara nazist; jag skrev att Global Times (alltså källan till Arne Morales artikel) förra året kallade SD för nynazister. Jag anser absolut inte SD vara nynazister, även om en mycket liten del av deras anhängare är det.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela den här diskussionen är så fantastiskt absurd att jag nästan börjar stamma på dalmål. Det finns en massa människor, oproportionellt många på MPR, som förlöjligar WHO och andra överstatliga organ när de pratar om att hundratals miljoner människor kan dö om 50-100 år beroende på klimatförändringar. Nu finns det en massa människor, till stor del samma som tidigare nämnda människor, som sitter hemma och ristar in WHOs worst-case-scenario med Moraknivar i sina IKEA-soffor; absolut kan 100,000 människor dö av Covid-19 och det är superhemskt.

 

Är det tidshorisonten som är avgörande? Vad som kan hända om 50-100 år är givetvis inte så intressant om man är 70 år och dessutom något egoistiskt lagd? Ett problem idag är en katastrof och ett problem om 50-100 år löser någon annan. Antingen så inser man att WHO finns där för att varna oss om det värsta som kan hända eller så inser man det inte; man kan liksom inte välja huruvida man ska tro på dem eller inte beroende på vad de uttalar sig om.

 

Jag oroas både av klimatförändringar och Covid-19. Men inte överdrivet mycket. Jag tar tåget när det går (för klimatet) och en mask när det är praktiskt (för Covid-19). Jag dricker dock fortfarande öl, snusar och äter rött kött så givetvis är det dessa laster som kommer döda mig. Eller så får jag Alzheimer som min mor, eller cancer. Dö kommer jag göra men jag hoppas göra det med viss stil och stolthet. Att inte efterlämna en massa pinsam skit på nätet är en av de "dödstädningar" som nog fler borde ha i bakhuvudet. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
17 minuter sedan, skrev Atom:

Hur kunde du utläsa det ur mitt inlägg? Fria Tider har många gånger sprungit Putins ärenden och nu är det helt uppenbart att de inte tvekar en sekund på att ta stöd av demokratins största fiende i sin iver att skita ned Sverige....

 

 

Svar     Jag reagerade på att när Tidningen Fria Tider, med all rätt,  framfor egen och Kinas kritik mot Sveriges sätt att hantera spridningsriskerna, så tar du fram  argumentet att Fria Tider springer Putins ärenden.

WHOs uppmaning om att allt bor goras for att minska spridningsriskerna är enligt min mening indirekt samma kritik mot Sverige.

 

Kaan inte se att detta har någonting med Putin att gora.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, ArneMorales said:

Svar     Jag reagerade på att när Tidningen Fria Tider, med all rätt,  framfor egen och Kinas kritik mot Sveriges sätt att hantera spridningsriskerna, så tar du fram  argumentet att Fria Tider springer Putins ärenden.

WHOs uppmaning om att allt bor goras for att minska spridningsriskerna är enligt min mening indirekt samma kritik mot Sverige.

 

Kaan inte se att detta har någonting med Putin att gora.

 

 

Jag tycker egentligen att du är en schysst snubbe men du har ofta svårt att se det jag ser som uppenbara samband. Global Times är kinesiska statens "mouthpiece"; ingen seriös media återger deras artiklar utan att åtminstone påpeka detta för sina läsare. Global Times förde tidigare en kampanj mot vad de kallade "neo-nazi Euro movements" och där var SD ett vanligt förekommande mål. Har Fria Tider skrivet om det? Om de inte har det så visar det ju på att de inte tror på Global Times så varför tror de på dem nu? De hatar dagens svenska ledning så mycket att de hatar Sverige; något jag aldrig kan acceptera och som jag tycker det borde vara straffbart att stödja.

 

Sedan intermezzot med den svensk-hongkongkinesiske bokförläggaren så hatar Xi Jinping, och därmed Global Times, Sverige. Jag tror att även Jimmy står bakom Gui Minhai så man behöver inte vara anti-SD för att förstå att man inte kan lägga in en Global Times artikel utan en egen kommentar. Jag skulle vilja gå så långt som att påstå att det är landsförräderi att göra det. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Politiker som faller för mediatrycket. Hoppas Sverige inte går samma väg. 

 

Slutklämmen är rätt bra "Det finns inte särskilt god dokumentation för åtgärder som gränsstängning, annat än om man stänger gränserna för en ö."

 

https://www.sydsvenskan.se/2020-03-14/danska-folkhalsomyndigheten-politiskt-beslut

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
32 minuter sedan, skrev Atom:

Jag tycker egentligen att du är en schysst snubbe men du har ofta svårt att se det jag ser som uppenbara samband. Global Times är kinesiska statens "mouthpiece"; ingen seriös media återger deras artiklar utan att åtminstone påpeka detta för sina läsare. Global Times förde tidigare en kampanj mot vad de kallade "neo-nazi Euro movements" och där var SD ett vanligt förekommande mål. Har Fria Tider skrivet om det? Om de inte har det så visar det ju på att de inte tror på Global Times så varför tror de på dem nu? De hatar dagens svenska ledning så mycket att de hatar Sverige; något jag aldrig kan acceptera och som jag tycker det borde vara straffbart att stödja.

 

Sedan intermezzot med den svensk-hongkongkinesiske bokförläggaren så hatar Xi Jinping, och därmed Global Times, Sverige. Jag tror att även Jimmy står bakom Gui Minhai så man behöver inte vara anti-SD för att förstå att man inte kan lägga in en Global Times artikel utan en egen kommentar. Jag skulle vilja gå så långt som att påstå att det är landsförräderi att göra det. 

Kan hålla med om, och känner till,  det mesta av det du säger ovan. 

Anser dock att Fria Tider har rätt att framfora vilka sakliga argument de vill och från vilka källor de vill for att kritisera Sveriges regerings sätt att skota Corona problematiken.

Observera att även  TT och Sveriges Radio rapporterat om Kinas utfall mot Sverige.  

Det jag reagerade på i ditt tidigare inlägg var att du påstod att Fria Tider skriver om detta for att stodja  Putin.  ``Springer Putins ärenden`   Hur tänker du där?

 Jag tror att Fria Tider är genuint kritiska mot Sveriges regering och att dettaa inte har någonting med Putin att gora.

 

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, ArneMorales said:

Kan hålla med om, och känner till,  det mesta av det du säger ovan. 

Anser dock att Fria Tider har rätt att framfora vilka sakliga argument de vill och från vilka källor de vill for att kritisera Sveriges regerings sätt att skota Corona problematiken.

Observera att även  TT och Sveriges Radio rapporterat om Kinas utfall mot Sverige.  

Det jag reagerade på i ditt tidigare inlägg var att du påstod att Fria Tider skriver om detta for att stodja  Putin. Hur tänker du där?

Nej, jag skrev inte att detta var för att stödja Putin, jag skrev väldigt tydligt att de tidigare sprungit Putin's ärenden och att de nu springer Xi's ärenden. Det betyder, enkelt förklarat, att de denna gång bände upp röven för Xi men att de tidigare sålt sig för några ynka Rubel till Putin. Allt för förmånen att få pissa på den flagga de säger sig hedra.

 

Alltså kommunistsvin hela bunten och hade det varit krigstider så hade de alla avrättats utan rättegång. Lyckligtvis är Sverige fortfarande en liberal demokrati och vi tillåter, på gott och ont, även anti-nationalistisk media. Internering i Wuhan, Novosibirsk eller Pyongyang skulle jag dock inte jag ha någon invändning mot; vill man inte ha demokrati ska man fan inte åberopa demokratiska rättigheter när verkligheten kommer ifatt en.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortsätter Lövet att stå emot den här mediala hysterin så vete fan om han inte får min röst nästa gång det är val. Eller så är han så slipad att han ser en möjlighet att lösa problemet med en åldrande befolkning?

 

Nja nu tog jag nog i lite men jag kan ju ta emot en av deras valsedlar iaf. Om vi nu inte allihop strukit med i influensan förstås.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minutes ago, ArneMorales said:

Kan hålla med om, och känner till,  det mesta av det du säger ovan. 

Anser dock att Fria Tider har rätt att framfora vilka sakliga argument de vill och från vilka källor de vill for att kritisera Sveriges regerings sätt att skota Corona problematiken.

Observera att även  TT och Sveriges Radio rapporterat om Kinas utfall mot Sverige.  

Det jag reagerade på i ditt tidigare inlägg var att du påstod att Fria Tider skriver om detta for att stodja  Putin.  ``Springer Putins ärenden`   Hur tänker du där?

 Jag tror att Fria Tider är genuint kritiska mot Sveriges regering och att dettaa inte har någonting med Putin att gora.

 

Vill bara förtydliga; kritiken mot Sveriges val att inte helt stänga ned all verksamhet ser jag givetvis som en acceptabel inlaga; det kan ju faktiskt visa sig vara det rätta alternativet. Igen, mitt problem är med att använda Global Times som källa. Global Times är för den kinesiska kommunistregimen ungefär vad Matteusevangeliet är för Livets Ord. Om man inte vet och/eller förstår det så borde man be om ursäkt för sin brist på källgranskning.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
50 minuter sedan, skrev Atom:

........

Alltså kommunistsvin hela bunten och hade det varit krigstider så hade de alla avrättats utan rättegång. Lyckligtvis är Sverige fortfarande en liberal demokrati och vi tillåter, på gott och ont, även anti-nationalistisk media. Internering i Wuhan, Novosibirsk eller Pyongyang skulle jag dock inte jag ha någon invändning mot; vill man inte ha demokrati ska man fan inte åberopa demokratiska rättigheter när verkligheten kommer ifatt en.

Jag har uppfattat Fria Tider som  kritiska mot politiska makthavare och globalister i Sverige och EU, och att de ofta kritiserat den illegala massinvandringen och EUs invandringspolitik, men även att de ofta forsvarat SverigeDemokraterna och Donald Trumps politik i USA.

Tänk dig om svenska folket endast skulle få information från regeringstrogna  Aftonbladet och STV.

 

Att Tidningen Fria Tider skulle vara  ``kommunistsvin``, vad det nu innebär, kände jag inte till.

 

Wikipedia beskriver Fria Tider som hogerprofilerad,  lite annorlunda än  ´´kommunistsvin´ Atom.

 

Fria Tider – Wikipedia

 

 

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev Atom:

Hela den här diskussionen är så fantastiskt absurd att jag nästan börjar stamma på dalmål. Det finns en massa människor, oproportionellt många på MPR, som förlöjligar WHO och andra överstatliga organ när de pratar om att hundratals miljoner människor kan dö om 50-100 år beroende på klimatförändringar. Nu finns det en massa människor, till stor del samma som tidigare nämnda människor, som sitter hemma och ristar in WHOs worst-case-scenario med Moraknivar i sina IKEA-soffor; absolut kan 100,000 människor dö av Covid-19 och det är superhemskt.

 

Är det tidshorisonten som är avgörande? Vad som kan hända om 50-100 år är givetvis inte så intressant om man är 70 år och dessutom något egoistiskt lagd? Ett problem idag är en katastrof och ett problem om 50-100 år löser någon annan. Antingen så inser man att WHO finns där för att varna oss om det värsta som kan hända eller så inser man det inte; man kan liksom inte välja huruvida man ska tro på dem eller inte beroende på vad de uttalar sig om.

 

Jag oroas både av klimatförändringar och Covid-19. Men inte överdrivet mycket. Jag tar tåget när det går (för klimatet) och en mask när det är praktiskt (för Covid-19). Jag dricker dock fortfarande öl, snusar och äter rött kött så givetvis är det dessa laster som kommer döda mig. Eller så får jag Alzheimer som min mor, eller cancer. Dö kommer jag göra men jag hoppas göra det med viss stil och stolthet. Att inte efterlämna en massa pinsam skit på nätet är en av de "dödstädningar" som nog fler borde ha i bakhuvudet. 

Då den vanliga influensan lär ta död på 300.000 människor per år, så ser jag ingen större nyhet i att Covid tar död på 100.000. 
 

Ny verkar Covid drabba människors hjärna och eventuellt rövhål, då det hamstras dasspapper. Dessutom drabbar den mänskligheten hårdare vad gäller ekonomin än hälsan. 
 

Summa summarum så bör det vara en enorm vinst för mänskligheten, då en massa utsläpp har sjunkit och vi knappt konsumerar något. 
Vi varken flyger eller reser. 
Vi lär ju ha uppnått klimatmålet det här året. 
 

Det är ju nästan så att det borde vara synligt på termometern på en gång. 

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Esspe:

Politiker som faller för mediatrycket. Hoppas Sverige inte går samma väg. 

 

Slutklämmen är rätt bra "Det finns inte särskilt god dokumentation för åtgärder som gränsstängning, annat än om man stänger gränserna för en ö."

 

https://www.sydsvenskan.se/2020-03-14/danska-folkhalsomyndigheten-politiskt-beslut

Det säger väl sig självt att om man stänger gränserna är det för att inte få in smitta. Ett bättre alternativ är väl en bra screening och karantän av misstänkta fall utifrån. När man väl fått in smittan i landet och spridningen inom landet blir stor, är ju gränsavstängningar ganska verkningslösa. Om det inte gäller att skydda smittan att spridas till andra länder då. Den ekonomiska skadan blir också väldigt stor. Tror att i Sveriges fall är den svenska modellen med experter på smittspridning och virus som gjort medicinska bedömningar samt politiker som fått ta ekonomiska begränsningar, ett bra alternativ.  

 

Varje land har olika resurser och förutsättningar för att göra det bästa för landet. Att vissa experter säger att det här är bra behöver inte betyda att det är bra överallt. Tror det är svårt att stänga av Sverige från resten av världen. Efter Trump's avstängning visar det sig att en del av den politiska smittan som Trump har runt sig inte kommer från Europa utan från sydamerika och Canada. Att stänga ner ett land går bra i en diktatur. Att t.ex stänga ner skolor i Sverige ger effekt under en kortare tid. Stäng in barn under lång tid hemma utan att de får träffa kompisar. detta går bra för de som sitter och spelar spel dagarna i ända, men för övriga ungdomar är det en pina. Tror inte det håller speciellt länge. Här måste timeingen vara rätt. samma med alla andra åtgärder. För mycket ger stor ekonomisk skada samtidigt som att om det ska fortsätta länge minskar folks tålamod och förtroende för att politikerna kan sköta både ekonomi och smitta. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...