Jump to content
IGNORERAD

Irriterande Sverige/En Tråd Om Inget Och Allt

Nonki
 Dela

Recommended Posts

Hejsan

Ja, som framgår här i denna tråden så får man vad man betalar för.är det skitbilligt så blir det dåliga produkter eller tjänster och ingen eller undermålig service...det må gälla varor, flygbiljetter eller vad som helst.

MVH Nonki :whistle:

Dela på andra sajter

Så nu är det prishöjningar på gång på flygbiljetterna du säljer Nonki?

Dela på andra sajter

Hej Vaxet,

Som någon skrev, man får vad man betalar för...

Det är onekligen trist att många affärer i Sverige anser det vara för dyrt med mer personal och längre öppettider.

Att det skulle vara bättre i Thailand tvivlar jag dock på. Har du försökt byta en defekt vara där? Få pengarna tillbaka? Lycka till!

Herr Chang har talat.

Jag köpte en bordsfläkt på Tesco vid Onnut i Bangkok, en billig sak för 399 baht, hem med skytrain och motobike innan jag monterade ihop den. Den snurrade på bra-i två dagar! Sen tvärdog den...

Ilsken som ett bi, det var ju jävligt varmt på mitt icke luftkonditionerade rum baxade jag iväg fläkten och tog en taxi ut till Tesco-nu skulle de få höra ett eller annat! Jag var ju väl medveten om hur eftermarknadservicen var i Thailand-eller vad jag hade hört om den.

Väl framme så tas jag emot av en vänlig expedit som pluggade in min medhavda fläkt och konstaterade att den inte snurrade.

-Sir, would you like to have a new fan or do you want cash refund?

Smått förstummad blev jag, här hade jag laddat upp med hur många argument som helst som man måste använda även i Sverige för att få något på garantin och så gick det hur smidigt som helst.

Jag tog kontanterna och köpte en helt ny, dubbelt så dyr fläkt som snurrar än idag på samma Tesco varuhus.

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Jag köpte en bordsfläkt på Tesco vid Onnut i Bangkok, en billig sak för 399 baht, hem med skytrain och motobike innan jag monterade ihop den. Den snurrade på bra-i två dagar! Sen tvärdog den...

Ilsken som ett bi, det var ju jävligt varmt på mitt icke luftkonditionerade rum baxade jag iväg fläkten och tog en taxi ut till Tesco-nu skulle de få höra ett eller annat! Jag var ju väl medveten om hur eftermarknadservicen var i Thailand-eller vad jag hade hört om den.

Väl framme så tas jag emot av en vänlig expedit som pluggade in min medhavda fläkt och konstaterade att den inte snurrade.

-Sir, would you like to have a new fan or do you want cash refund?

Smått förstummad blev jag, här hade jag laddat upp med hur många argument som helst som man måste använda även i Sverige för att få något på garantin och så gick det hur smidigt som helst.

Jag tog kontanterna och köpte en helt ny, dubbelt så dyr fläkt som snurrar än idag på samma Tesco varuhus.

Samma erfarenhet av Tesco, Inga som helst problem om det inte blev som man tänkt sig, pengarna tillbaka så Ni som handlar på Tesco, behåll kvitton så ställer dom upp, t.o.m. trevliga när man klagar, inte som i gamla Svedala.

För övrigt har jag fått bra service på billigkedjan Big C också.

Allt är inte skräp med Thailand även om vissa varor inte håller "svenskstandard".

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Samma erfarenhet av Tesco, Inga som helst problem om det inte blev som man tänkt sig, pengarna tillbaka så Ni som handlar på Tesco, behåll kvitton så ställer dom upp, t.o.m. trevliga när man klagar, inte som i gamla Svedala.

För övrigt har jag fått bra service på billigkedjan Big C också.

Allt är inte skräp med Thailand även om vissa varor inte håller "svenskstandard".

Baa

Kan bara hålla med.

Svensk "standard" däremot, tycker jag börjar kännas rätt urvattnad.

Inte mycket som är "svenskt" längre.

Veteran

Dela på andra sajter

Hej Vaxet,

Som någon skrev, man får vad man betalar för...

Det är onekligen trist att många affärer i Sverige anser det vara för dyrt med mer personal och längre öppettider.

Att det skulle vara bättre i Thailand tvivlar jag dock på. Har du försökt byta en defekt vara där? Få pengarna tillbaka? Lycka till!

Herr Chang har talat.

Går alldeles utmärkt. Hade vild diskussion med min fru om detta för några år sedan. Då vi till en av mina styvsöner på Robinson,s leksaksavdelning, inhandlat en radiostyrd helikopter som pajade efter 2 flygningar. Dom lämnade tillbaka pengarna så att han kunde köpa en radiostyrd bil istället, utan protester och var mycket tillmötesgående.

Min fru hävdade att garanti ej fungerade i Thailand. Och hon hade fel visade det sig.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

Irriterad över det dåliga passningsspelet igår.. :sFduh:

Vilket passningsspel? :whistle:

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Fick min Sony-kamera, som var inköpt i Sverige och garantin hade gått ut, lagad (av Sony) helt gratis för ett par år sedan här i Surin.

Vår nya TV som jag skrivit om i min byggtråd gick sönder pga byggdamm tror jag. Och garantin har gått ut så klart.

De ringde igår ifrån Samsung, Bangkok och meddelade att TVn inte går att laga eftersom modellen inte tillverkas längre.

Så vi får en helt ny TV istället.

Fantastiskt.

Dela på andra sajter

Ja Vaxet,

Jag kanske uttryckte mig väl starkt om thailändarna. Jag är dock fortfarande övertygad om att det är bättre kvalitet på internetåtkomsten i Sverige. Även om det förstås kostar mer.

Herr Chang har talat.

Jahaja.

I Bangkok har vi TOT ADSL.

Har aldrig någonsin strulat mer än möjligen vid ett tillfällle då ett träd ramlat över en ledning i närområdet på natten mot fredagen.

På måndagen fixade dom igång bredbandet igen.

Däremot här i sverige där jag har företagsabbonemang och betalar extra för högre tillförlitlighet hos bredbandsbolaget, så sänkte dom internet i flera dagar för att kylningen till basstationen pajat.

Som tur var hade jag installerat appar i Android mobilerna knytna till växeln (IP Växel) så att vi kunde ta emot kundsamtalen via mobilt bredband.

Kan dessutom konstatera att växeln meddelar att telefonerna som står i Bangkok (knutna till växeln i sverige) har ungefär samma statistiska tillgänglighet som telefonerna i Sverige.

Inget fel på bredbandet där inte!

För ganska precis en månad sedan så var jag och min fru över till buriram för att hämta min dotter som var hos hennes mamma. Samt besökte en kompis bröllop.

På söndagmorgonen konstaterade jag att generatorn till Lexusen rasat.

Skitkul just på en söndag (Hade det varit i sverige hade man väl gjort harakiri?). Inga problem. Några kvarter därifrån så fanns det en verkstad som höll på just med bilel och hade öppet på en söndag. dessutom tog dom in bilen och fixade den nästan direkt.

Kl 3 på eftermiddagen rullade vi hem mot Yasothon igen med en ny generator monterad för en spottstyver med svenska mått räknat.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Jag papekade ocksa i ett inlagg forra veckan, efter min hemkomst fran Sverige, att det ar fascinerande att affarer i Sverige bara ar oppna nar majoriten av folk jobbar och sedan stanger nar de potentiella kunderna har tid att handla. Sjalvklart forstar jag att det har med OB-tillagg att gora men vem har sagt att det ar sjalvklart med OB-tillagg inom handel, manga andra har ju inte det?

Det ar nyttigt att som mangarig utlandsboende besoka Sverige nagon gang da och da. Man blir pamind om att Sverige inte alltid ar sa himla bra och att det finns alternativa satt som kanske ar battre men man blir ocksa pamind att Sverige pa andra omraden, ofta omraden som man som Sverigeboende tog for givna, verkligen ar himla bra.

Hmm, eftersom jag i hela mitt verksamma yrkesliv jobbat skift så har jag lite svårt att förstå vad du menar angående OB-tillägg.. Tror du att vi skiftarbetare tycker det är roligt att jobba varannan helg och kvällar/nätter för att behaga svenssons? Många skiftarbeten har i grunden en riktig pisslön där OB-tillägget i många fall får upp lönen på en någorlunda skälig nivå.. Visst finns det arbeten där OB-ersättning inte utgår, men då är det nog redan införhandlat i grundlönen som då är högre än vad ett stackars kassabiträde på ICA får i lönekuvertet OB till trotts. :sFduh:

Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jusst nu har Sverige svårigheter med att finansiera offentliga sektorn. Antingen skär man ner eller så höjer man skatterna "priset".

MVH Ronoh

Hej Ronoh,

Svårigheter med att kunna finansiera den offentliga sektorn just nu stämmer nog inte rikigt,

för tittar man tillbaka på år 2010 så hade svenska kommuner och landsting ett gemensamt överskott på 19 miljarder kr ( detta berodde till stor del på de tillfälligt höjda statsbidragen som betalades ut under det året) år 2011 fasas bidraget ut.

Tittar man på 2011 så beräknas statsbudgetöverskottet bli ca 41 miljarder och sedan väntas överskottet gradvis öka till 169 miljarder kronor 2015. Det förbättrade konjunkturläget är ett skäl till att saldot väntas förbättras. Men regeringen antas också sälja delar av statens aktieinnehav och beloppet har beräkningstekniskt satts till 25 miljarder kronor per år 2011-2014.

Överskottet i statsfinanserna kommer att till största delen användas till att betala av på Sveriges statsskuld.

Så nog finns det pengar just nu i statens kassavalv,

men pga nya prioriteringar så väljer regeringen att lägga extrapengarna på annat än ex offentlig sektor.

Mvh

SN

http://www.regeringen.se/sb/d/14698/a/166052

Dela på andra sajter

Hmm, eftersom jag i hela mitt verksamma yrkesliv jobbat skift så har jag lite svårt att förstå vad du menar angående OB-tillägg.. Tror du att vi skiftarbetare tycker det är roligt att jobba varannan helg och kvällar/nätter för att behaga svenssons? Många skiftarbeten har i grunden en riktig pisslön där OB-tillägget i många fall får upp lönen på en någorlunda skälig nivå.. Visst finns det arbeten där OB-ersättning inte utgår, men då är det nog redan införhandlat i grundlönen som då är högre än vad ett stackars kassabiträde på ICA får i lönekuvertet OB till trotts. :sFduh:

OB tillägg handlar väl om vad som är normalt och tillgång och efterfrågan.

Hur många skulle vara sugna att jobba på tider när en majoritet av deras kollegor sitter hemma och har fredagsmys med sina familjer om det ej lönade sig.

Precis som en del av mina kunder har svårt att förstå varför det är mycket dyrare att ringa en rörmokare på en lördag. Trots att 99,9% av alla rörisar är lediga vid denna tidpunkt(förutom dom som jobbr svart just då :whistle: ).

Men betalade jag ej slagkraftiga löner på icke ordinarie arbetstid skulle jag knappast få en röris att jobba jour för mig!

Hur skulle det se ut om ICA höjde priset vid vissa tider på dygnet?

Man får vad man betalar för!

Jag har däremot inte så höga förväntningar i Thailand. Och blir därmed för det mesta positivt överaskad, vilket oftast höjer humöret och gör dagen till en positiv upplevelse.

För övrigt har min fru svenskt körkort. Så jag slipper numera stångas i kassan på Coop.

Mvh Janne

Dela på andra sajter

Fick min Sony-kamera, som var inköpt i Sverige och garantin hade gått ut, lagad (av Sony) helt gratis för ett par år sedan här i Surin.

Vår nya TV som jag skrivit om i min byggtråd gick sönder pga byggdamm tror jag. Och garantin har gått ut så klart.

De ringde igår ifrån Samsung, Bangkok och meddelade att TVn inte går att laga eftersom modellen inte tillverkas längre.

Så vi får en helt ny TV istället.

Fantastiskt.

Tack för tipset

Man kanske ska ta med gammal uttjänt elektronik, på nästa resa... :giggle:

Dela på andra sajter

"För övrigt har min fru svenskt körkort. Så jag slipper numera stångas i kassan på Coop"

Åh fan! måste man ha körkort för att handla på Coop numera...det var en nyhet!

;);)

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

Dela på andra sajter

"För övrigt har min fru svenskt körkort. Så jag slipper numera stångas i kassan på Coop"

Åh fan! måste man ha körkort för att handla på Coop numera...det var en nyhet!

;);)

Ajfan, din fru har inte svenskt körkort.

Då lär du antingen vara hungrig eller få kämpa i kön själv.

Sveridemokraterna tillåter inga nysvenskar i kassakön numera :ironi:;):whistle:

Mvh Janne

Dela på andra sajter

Hon har Svenskt körkort för EU moppe så hon får handla i de små butikerna :)

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

Dela på andra sajter

Jahaja.

I Bangkok har vi TOT ADSL.

Har aldrig någonsin strulat mer än möjligen vid ett tillfällle då ett träd ramlat över en ledning i närområdet på natten mot fredagen.

På måndagen fixade dom igång bredbandet igen.

Däremot här i sverige där jag har företagsabbonemang och betalar extra för högre tillförlitlighet hos bredbandsbolaget, så sänkte dom internet i flera dagar för att kylningen till basstationen pajat.

Som tur var hade jag installerat appar i Android mobilerna knytna till växeln (IP Växel) så att vi kunde ta emot kundsamtalen via mobilt bredband.

Kan dessutom konstatera att växeln meddelar att telefonerna som står i Bangkok (knutna till växeln i sverige) har ungefär samma statistiska tillgänglighet som telefonerna i Sverige.

Inget fel på bredbandet där inte!

För ganska precis en månad sedan så var jag och min fru över till buriram för att hämta min dotter som var hos hennes mamma. Samt besökte en kompis bröllop.

På söndagmorgonen konstaterade jag att generatorn till Lexusen rasat.

Skitkul just på en söndag (Hade det varit i sverige hade man väl gjort harakiri?). Inga problem. Några kvarter därifrån så fanns det en verkstad som höll på just med bilel och hade öppet på en söndag. dessutom tog dom in bilen och fixade den nästan direkt.

Kl 3 på eftermiddagen rullade vi hem mot Yasothon igen med en ny generator monterad för en spottstyver med svenska mått räknat.

Mvh Janne

Hej janne :)

Bor vi grannar i Bangkok eller?

Mitt TOT nät var också nere vid samma tidpunkt på grund av "ett större fel".. :)

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Dela på andra sajter

Bor vi grannar i Bangkok eller?

Mitt TOT nät var också nere vid samma tidpunkt på grund av "ett större fel".. :)

Ha en kanonbra dag!

Jag tror faktiskt att vi gör det!

Jag bor i watcharapon nedanför ram intra

Just nu är jag i Sverige då jag har ett företag att rodda.

Men kommer ner i November igen. Då kanske vi kan träffas om du är där?

Mvh Janne

Dela på andra sajter

Jag tror faktiskt att vi gör det!

Jag bor i watcharapon nedanför ram intra

Just nu är jag i Sverige då jag har ett företag att rodda.

Men kommer ner i November igen. Då kanske vi kan träffas om du är där?

Mvh Janne

Ok, inte så långt från då vi bor på Rakhamheang Soi 164, hör av dig när du kommer ner. Nog dags att ordna en MPR Bangkok träff :) Men Atom är så slö.

Ha en gör bra dag!

Dela på andra sajter

Ok, inte så långt från då vi bor på Rakhamheang Soi 164, hör av dig när du kommer ner. Nog dags att ordna en MPR Bangkok träff :) Men Atom är så slö.

Ha en gör bra dag!

Jag hör av mig

Mvh Janne

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Det enda jau retar maj på i Svedala e folk som panikbromsar så fort di får syn på en hastighetsskylt :sFduh:

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...