Jump to content
IGNORERAD

Uppehållskort


Henrik66

Recommended Posts

Det finns inga hinder att en anhörig till en EU/EES medbogare med uppehållsrätt söker ett vanligt uppehållstillstånd men det är ganska korkat.

Handläggaren på Migartionsverket i Göteborg gjorde ett uppenbart fel i Lung To,s fall. De skulle ha utfärdat ett PUT till frugan och inte ett uppehållskort. Det hade frugan tjänat på. Nu fick hon vänta i ytterligare tre år innan hon kunde få en permanent uppehållsrätt.

Mvh Thaikonsult

Tror att det är bara de som har barn ihop med EU/EES-medborgaren som får PUT direkt. Så var inte fallet med min fru. Det är klart man söka den vanliga vägen men att hon skulle ha tjänat på det inte säkert, läs vad de gjorde med sakhonnakons frun ansökan. Dessutom hon hade inga planer att lämna mig efter att fått PUT. Så 5 eller 2 år ingen skillnad egentligen. Dessutom jag var då ansökan lämnades in medborgare i Finland(endast). Och det var MIG i Solna som tog han om ärendet.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Skibi

    11

  • GammalDansken

    9

  • Henrik66

    8

  • Singha711

    5

Mest aktiva i denna tråd

GammalDansken

Vi ska söka uppehållskort om någon månad. Jag kommer berätta hur hela proceduren går till här på forumet. :great:

Det har vi redan berättat :-)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra eller dålig sak med uppehållskortet är att om ni separerar innan frun eller sambon har fått permanent (5 år) uppeh.kort upphör det att gälla.

Hon måste åka tillbaka till Thailand. Rätta mig om jag har fel, alla ni vetande.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

En bra eller dålig sak med uppehållskortet är att om ni separerar innan frun eller sambon har fått permanent (5 år) uppeh.kort upphör det att gälla.

Hon måste åka tillbaka till Thailand. Rätta mig om jag har fel, alla ni vetande.

Så är det formellt också med UT innan 2 år, men jag undrar om inte

MIG bedömer varje individ för sig och om det finns anledning att låta

henne stanna, så får hon.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Minns att min bror var väldigt orolig ett tag när han och hans fru bodde i London, då hade hans fru uppehållskort, men han blev av med jobbet och

då hade han bara en viss tid på sig att skaffa nytt jobb annars skulle hans frus uppehållskort upphöra.

Dom hade dock bara bott i London några månader när han blev av med jobbet.

Ändrades av paw-76
Link to comment
Dela på andra sajter

då behåller jag det för mig själv GD . :lol:

Det tycker jag inte. Färsk info är alltid bra, att läsa om något i flera år gamla trådar kan bli missvisande.

Så berätta gärna om hur det gick till!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte göra det ändå. Som sagt det kan bli ganska missvisande. Speciellt när mig.verket inte verkar veta själva vad som gäller. :bag:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jaq siterar mig själv! blink.gif

Vi har skickat in en kopia på samboavtal.

Jag ska ringa MIG imon och kolla läget!

Det är mycket lättare och fixa uppehållskort om ni är gifta.

Jasså jaaha!

Det blev inget uppehållskort för våran del! no.gif

Det räcker inte med samboavtal vid första viseringen, man ska vara gift.

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag lite frustrerad igen. Ni fick inget?

Såvitt jag kan förstå så har andra lyckats med detta och jag hittar inget i regelverket som säger man måste vara gift.

Var ju så jag tänkte lösa det hela..

Äktenskap är ju uteslutet för min del då hon redan är gift och det tar 3-5 år att skilja sig på filipinerna.

Kan det vara så att man måste ha tur med handläggare och stå på sig oerhört för att lyckas eller har man en rak linje man arbetar efter? Är ju iofs inte ett intryck man får överhuvudtaget när det gäller vare sig visa eller något annat.. Rysk roulett är lättare att vinna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag lite frustrerad igen. Ni fick inget?

Såvitt jag kan förstå så har andra lyckats med detta och jag hittar inget i regelverket som säger man måste vara gift.

Rysk roulett är lättare att vinna.

Hallå Henrik66!

De säger att, man ska vara skriven på samma adress i minst 6 månader!

Hur ska det gå till, utan svensk id-nummer? unsure.gif

MOMENT 22

Skit samma, nu ska man tillbaks till BKK och söka UT!

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm blir inte roligt att berätta detta för damen i fråga. Hon har haft så mycket panik om allting och jag har lugnat henne med att denna gräddfil finns.

Har inte alls tidigare förstått att det skulle vara på detta viset. Kan inte låta bli att undra hur dom som tidigare fått uppehållskort lyckats? Som du sa finns det ett moment 22 inblandat här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaq siterar mig själv! blink.gif

Jasså jaaha!

Det blev inget uppehållskort för våran del! no.gif

Det räcker inte med samboavtal vid första viseringen, man ska vara gift.

Mvh

Kimmo

Då måste mig.verket ha olika riktlinjer på olika ställen och kanske olika personer.Jag är 100% säker på att min kompis och hans tjej fick uppehållskort på endast samboavtal.det utfärdades i solna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det kunde vara kul att veta var du fick avslag skibi695?

GBG

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mig.verket säger ju också , för att söka uppehållskort ska man komma till Sverige på besöksvisum och söka U kortet här. hur fan ska man då kunna ha ett svenskt personnummer. Nåt som inte stämmer .

Link to comment
Dela på andra sajter

Attans det var ju dit jag tänkte åka...:-(

Kållered SUCKS! crazy.gif

Men, LIFE GOES ON!!

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Mig.verket säger ju också , för att söka uppehållskort ska man komma till Sverige på besöksvisum och söka U kortet här. hur fan ska man då kunna ha ett svenskt personnummer. Nåt som inte stämmer .

Du behöver inte svensk personnummer för att söka uppehållskort.

För att få personnummer krävs nämligen .. uppehållskort.

Inget moment 22 där inte.

Vi åkte direkt från MIG (på Vestagatan - ej Kållered) till Skattekontoret

och visade upp beslutet. Samtidigt anmälde vi flyttning till vår gemensamma adress

och först då var processen igång som resulterade i svenskt personnummer.

Vi var som sagt gifta och det underlättar tydligen enormt :-)

Kan inte du, i motsats till Henrik, gifta dig, Skibi?

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi var inte gifta när vi sökte UT. Derimot så var vi gifta när vi skulle söka PUT, och mig i Kållered kom på att jag var Norsk medborgare.Och hon sen fick uppehålls-kort. Sen tycker jag inte att det är så farligt med väntetider för UT nu. När vi gjorde detta,så tog det lite drygt 18 månader från söknad tills UT var klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte du, i motsats till Henrik, gifta dig, Skibi?

Hej GD!

Jajamen, vi ska gifta oss. yes.gif

Nu blir det bara flera resor till LOS!

Inget fel med det.

Enklas för oss är att söka UT i BKK.

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Hej GD!

Jajamen, vi ska gifta oss. yes.gif

Nu blir det bara flera resor till LOS!

Inget fel med det.

Enklas för oss är att söka UT i BKK.

Mvh

Kimmo

Men när ni väl är gift är det ju en formalitet att få uppehållskortet

och slippa UT-procedurer, intervjuer mm.

Uppehållskort har man rätt till även om man endast varit gift i 5 minuter.

Om man är EU-medborgare med uppehållsrätt i Sverige, vill säga.

Är du nordisk EU-medborgare som bor och verkar i Sverige sedan 5 år tillbaka

behöver du inte ens söka om uppehållsrätt först, den får du automatisk.

mvh GD

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Men när ni väl är gift är det ju en formalitet att få uppehållskortet

och slippa UT-procedurer, intervjuer mm.

Hallå GD!

Vi ska söka UT till grabbarna (eller grabben) oxå!

Så när tanten kommer tillbaks till Svedala, kan alla börja på skolan och så!

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanten flög till Thailand idag!

Blev ett jävla liv på Helsinki-Vanda flygplats! rtfm.gif

90 dagars OVERSTAY!!! 1zgarz5.gif

På grund av att, hon inte hadde någon alls giltig visa i hennes pass, för att vi hadde sök uppehållskort för henne!

Så, tänka på detta!

Mvh

Kimmo

Ändrades av skibi695

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...