Jump to content
IGNORERAD

Uppehållskort


Henrik66

Recommended Posts

Hej.

Råkade snubbla över en lite äldre tråd där benämningen "uppehållskort" nämdes.

Saken är den att jag själv är dansk medborgare och som jag förstod den äldre tråden så skulle jag kunna ge min flickvän efter 3 månaders vistelse i sverige automatisk rätt att stanna hos sin sambo "mig" via något som kallas uppehållskort. Tydligen en gräddfil orsakad utav eu-regler.

Uppenbarligen skulle hon automatiskt få rätt till 5 års vistelse här vilket därefter då blir permanent. Skulle från början ha rätt till att arbeta osv precis som vilken svensk som helst.

Detta låter väldigt enkelt.. Någon som vet något om detta?

Och ifall det då stämmer ska jag som vanligt ta hit henne med besöksvisa 3 månader "ut" för att sedan här ordna detta uppehållskort?

Vad har jag missat för detta verkar väldigt enkelt?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Skibi

    11

  • GammalDansken

    9

  • Henrik66

    8

  • Singha711

    5

Mest aktiva i denna tråd

Har läst detsamma men har inte kollat om det krävs något mer som t.ex uppehållstilstånd i ditt hemland.

Kolla på EUs hemsida.

Mbh

tasa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest paw-76

Hej.

Råkade snubbla över en lite äldre tråd där benämningen "uppehållskort" nämdes.

Saken är den att jag själv är dansk medborgare och som jag förstod den äldre tråden så skulle jag kunna ge min flickvän efter 3 månaders vistelse i sverige automatisk rätt att stanna hos sin sambo "mig" via något som kallas uppehållskort. Tydligen en gräddfil orsakad utav eu-regler.

Uppenbarligen skulle hon automatiskt få rätt till 5 års vistelse här vilket därefter då blir permanent. Skulle från början ha rätt till att arbeta osv precis som vilken svensk som helst.

Detta låter väldigt enkelt.. Någon som vet något om detta?

Och ifall det då stämmer ska jag som vanligt ta hit henne med besöksvisa 3 månader "ut" för att sedan här ordna detta uppehållskort?

Vad har jag missat för detta verkar väldigt enkelt?

Stämmer som du skriver. Står att läsa på mig.verkets sida. :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer som du skriver. Står att läsa på mig.verkets sida.

Det är nog en missuppfattning och jag har också blivit vilseledd i detta tidigare. Jag ringde MIG-verket då och fick uppfattning att det handlade om något som kan närmast beskrivas som ”Flyttegods”, alltså anhöriga och närstående som man hade i sitt ursprungliga EU-land. Hur som helst beskrevs kraven på relationen (tex tidigare bosättning) som mycket hårdare än att söka vanligt UT.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest paw-76

Det är nog en missuppfattning och jag har också blivit vilseledd i detta tidigare. Jag ringde MIG-verket då och fick uppfattning att det handlade om något som kan närmast beskrivas som ”Flyttegods”, alltså anhöriga och närstående som man hade i sitt ursprungliga EU-land. Hur som helst beskrevs kraven på relationen (tex tidigare bosättning) som mycket hårdare än att söka vanligt UT.

//Singha711

Jag har 2 vänner som har gjort på det här viset. En dansk och en finsk. Dansken hade träffat sin tjej på en dating site . Och hon kom hit utan att dom

hade träffats irl. Ska själv söka uppehållskort till min donna , nu i höst. Blanketten som ska fyllas i heter Ansökan om uppehållskort och har nr

144011. Och ansökan ska lämnas in här i sverige på mig.verket,när tjejen eller killen är här på släkt,vän besök. Det är inget missförstånd.

snarare så att dom på mig.verket gav dej fel info.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har 2 vänner som har gjort på det här viset. En dansk och en finsk. Dansken hade träffat sin tjej på en dating site . Och hon kom hit utan att dom

hade träffats irl. Ska själv söka uppehållskort till min donna , nu i höst. Blanketten som ska fyllas i heter Ansökan om uppehållskort och har nr

144011. Och ansökan ska lämnas in här i sverige på mig.verket,när tjejen eller killen är här på släkt,vän besök. Det är inget missförstånd.

snarare så att dom på mig.verket gav dej fel info.

Jag har i varje fall träffat min fästmö.. Nyligen hemkommen från filipinerna där vi även förlovade oss.

Håller för närvarande på med dom vanlig visum pappren för jag antar att det oavsett vilket är så jag initialt får hit henne?

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Som dansk medborgare är du EU-medborgare och om du är skriven i Sverige

och jobbar här har du (automatisk) uppehållsrätt.

Din make/maka / sambo har rätt till uppehållskort om hon kommer från ett icke EU/EES-land

och det kravet uppfyller ju din flickvän.

Det går till så, att hon söker om 3 månaders besöksvisum på ambassaden i hemlandet.

(För att få det måste hon bl.a. ha 3 månaders sjukförsäkring)

När hon väl är här går ni till närmaste MIG och ansöker om uppehållskort för henne.

På MIGs hemsida (sök efter "Uppehållskort för familjemedlemmar till EU/EES-medborgare")

hittar du vilka papper som behövs och även vilka regler som gäller.

För oss tog det 1,5 timma innan det var klart - vi fick med oss ett beslut

(och senare fick vi ett plastkort på posten från MIG.)

Med beslutet i hand går du till skattekontoret i din hemkommun och skriver in henne

på eran gemensamma adress (Anmälar flytt till Sverige så att säga)

Med uppehållskortet får hon rätt att arbete utan ytterligare tillstånd.

Med den rättigheten följer förståss även skyldighet att betala skatt :-)

Snart efter får hon ett svensk personnummer som är nyckelen till svensk sjukvård / SFI mm.

Om hon stannar i Sverige i 5 år blir uppehållsätten permanentad.

Med "5 år" menas 5 år á minst 6 månader i Sverige. Rikliga möjligheter att besöka hemlandet mao.

Bry dig inte om vad Singha skriver. Detta är en mycket smidig genväg till bosättning i Sverige.

Inga intervjuer på ambassader i hemlandet (eller Bangkok). Inga intervjuer för dig heller.

När hon har fått beslutet från MIG är det klart.

Enda "nackdelen" jämfört med det vanliga UT-förfarande är att det tar 5 år i stället

för 2 år innan hennes rätt att befinna sig i Sverige är "oberoende" av dig.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har 2 vänner som har gjort på det här viset. En dansk och en finsk. Dansken hade träffat sin tjej på en dating site . Och hon kom hit utan att dom

hade träffats irl. Ska själv söka uppehållskort till min donna , nu i höst. Blanketten som ska fyllas i heter Ansökan om uppehållskort och har nr

144011. Och ansökan ska lämnas in här i sverige på mig.verket,när tjejen eller killen är här på släkt,vän besök. Det är inget missförstånd.

snarare så att dom på mig.verket gav dej fel info.

När man tittar på ansökningsblanketten (144011) ser man snart att det är ganska snäva villkor som gäller, i alla fall betydligt hårdare än vanligt ansökan om UT.

”Denna blankett ska användas av dig som inte är medborgare i en EU/EES stat men familjemedlem till en EU/EES medborgare. Om Migrationsverket beviljar din ansökan kommer du att få ett uppehållskort som bevis på din rätt att vistas i Sverige”

Vidare:

Jag ansöker om uppehållskort och är

· gift eller sambo med en EU/EES-medborgare som är bosatt i Sverige (Q1)

· barn till en EU/EES-medborgare som är bosatt i Sverige (Q1)

· förälder och ekonomiskt beroende av en EU/EES-medborgare som är bosatt i Sverige (Q2)

· barn över 21 år och ekonomiskt beroende av en EU/EES-medborgare som är bosatt i Sverige (Q2)

Vidare framgår att sökande måste vara i en slags beroendeställning till dig (gift/sambo, anhörig, barn, föräldrar etc.) och förhållandena som prövas hänför sig till det gamla landet eller ursprungslandet där EU/EES-medborgaren kommer ifrån.

Alltså inget som man kan använda när man har träffat sin tjej efter man har flyttat till Sverige från ett annat EU/EES-land.

Jag erkänner att texten i MIG-verkets hemsida kan vara vilseledande och i samtal med MIG-verket fick jag bekräftelse på ovanstående. I vilket fall som helst prövas seriositeten på relationen betydligt hårdare än i en vanlig ansökan om UT vilket avgjorde saken för mig, bortsett från behovet att behöva manipulera med pappren som t.ex. gamla hyreskontrakt etc.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru kom hit med uppehållskort 12 år sedan. Då var jag medborgare endast i Finland men var skriven och hade jobb i Sverige. MIG ifrågasatte aldrig om det här.

Har klippt ur från http://www.migrationsverket.se/ följande:

Denna sida innehåller information för dig som vill stanna i Sverige längre än tre månader och som är familjemedlem till EU/EES-medborgare men inte själv är EU/EES-medborgare.

För dig som är EU/EES-medborgare, se Registrering för EU/EES-medborgare

Om du är familjemedlem till en EU/EES-medborgare med uppehållsrätt i Sverige har du också uppehållsrätt. Vill du stanna längre i Sverige än tre månader ska du ansöka om uppehållskort.

Observera att det är ett krav att EU/EES- medborgaren är registrerad. Mer information om registrering finns på sidan Registrering för EU/EES-medborgare.

Behöver du visum för att få resa in i Sverige ska du ansöka om det på en svensk ambassad eller konsulat före inresan.

Oavsett medborgarskap kan följande familjemedlemmar till arbetstagare, egna företagare, tillhandahållare av tjänster, studerande eller personer som har tillräckliga medel för sin försörjning, få uppehållskort i Sverige:

  • make/maka, registrerad partner, sambo
  • barn under 21 år eller äldre barn som är beroende av föräldrarna för sin försörjning
  • föräldrar som är ekonomiskt beroende av barn som bor i Sverige.
Föräldrar till studerande kan dock inte få uppehållskort.

Vad gäller familjemedlemmar till svenska medborgare?

Svenska medborgare räknas inte som EU/EES-medborgare i det här sammanhanget. Familjemedlemmarska därför ansöka om uppehållstillstånd i stället.

Vilka handlingar behövs?

För att ansöka om uppehållskort ska du:

  • fylla i Migrationsverkets blankett ”Ansökan om uppehållskort”, nr 144011
  • bifoga kopior på giltigt pass
  • bifoga handlingar som visar att din anhörige fortfarande har uppehållsrätt, till exempel ett anställningsbevis eller kontoutdrag som visar att tillräckliga medel finns
  • bifoga vigsel/äktenskapsbevis eller bevis om registrerat partnerskap (makar, registrerade partner)
  • bifoga folkboksföringsbevis, hyreskontrakt eller köpebevis för bostad (sambopar)
  • bifoga födelsebevis (barn )
  • bifoga folkbokföringsbevis från hemlandet eller bankutdrag som visar att man regelbundet fått ekonomiskt stöd från föräldern/barnet (föräldrar och barn över 21 år)
  • för barn under 18 år måste vårdnadshavaren godkänna ansökan genom att skriva under den.

Frågor och svar EU/EES-medborgareFaktablad Blanketterpdf.gif

Följande länder ingår i EU:

Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Österrike.

EES-avtalet

Genom EES-avtalet omfattas också medborgare i Island, Norge och Liechtenstein av den fria rörligheten inom EU

Schweiz

Schweiz omfattas av den fria rörligheten genom ett avtal med EU. Men medborgare i Schweiz måste ansöka om uppehållstillstånd om de vill stanna längre än tre månader

Länder vars medborgare behöver visum Information om uppehållstillstånd för familjeanknytning

Hur ansöker jag om uppehållskort?

Ansökan om uppehållskort ska lämnas till någon av Migrationsverkets tillståndsenheter efter inresan i Sverige. Uppehållskortet skickas till din adress i Sverige. Uppehållskortet gäller så länge du är bosatt i landet och uppfyller de villkor som ställs, dock i längst fem år. Uppehållskortet är kostnadsfritt.

Permanent uppehållskort

När du har vistats lagligt och med uppehållsrätt i Sverige i fem år utan uppehåll har du permanent uppehållsrätt. Om du vill ha ett bevis på din permanenta uppehållsrätt kan du ansöka om ett permanent uppehållskort på någon av Migrationsverkets tillståndsenheter.

Ändrades av Lung To

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kände en tysk medborgare som är bosatt i Värnamo i Småland och även han hade tänkt att söka uppehållskort för sin tjej från Thailand. Där sa MIG i Jönköping tvärt "NEJ". De sade att tysken måste bevisa sin uppehållsrätt i Sverige. Han hade jobbat i det laget som egenföretagare i Värnamo över 10 år. Ja gav råd att överklaga beslutet men han sa att han orkar inte och tjejen återvände Thailand och de slutade ha kontakt också...trisst.

Så ni vet om ni ska söka UK i Jönköping så förbered er för det värsta.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Som dansk medborgare är du EU-medborgare och om du är skriven i Sverige

och jobbar här har du (automatisk) uppehållsrätt.

Din make/maka / sambo har rätt till uppehållskort om hon kommer från ett icke EU/EES-land

och det kravet uppfyller ju din flickvän.

Det går till så, att hon söker om 3 månaders besöksvisum på ambassaden i hemlandet.

(För att få det måste hon bl.a. ha 3 månaders sjukförsäkring)

När hon väl är här går ni till närmaste MIG och ansöker om uppehållskort för henne.

På MIGs hemsida (sök efter "Uppehållskort för familjemedlemmar till EU/EES-medborgare")

hittar du vilka papper som behövs och även vilka regler som gäller.

För oss tog det 1,5 timma innan det var klart - vi fick med oss ett beslut

(och senare fick vi ett plastkort på posten från MIG.)

Med beslutet i hand går du till skattekontoret i din hemkommun och skriver in henne

på eran gemensamma adress (Anmälar flytt till Sverige så att säga)

Med uppehållskortet får hon rätt att arbete utan ytterligare tillstånd.

Med den rättigheten följer förståss även skyldighet att betala skatt :-)

Snart efter får hon ett svensk personnummer som är nyckelen till svensk sjukvård / SFI mm.

Om hon stannar i Sverige i 5 år blir uppehållsätten permanentad.

Med "5 år" menas 5 år á minst 6 månader i Sverige. Rikliga möjligheter att besöka hemlandet mao.

Bry dig inte om vad Singha skriver. Detta är en mycket smidig genväg till bosättning i Sverige.

Inga intervjuer på ambassader i hemlandet (eller Bangkok). Inga intervjuer för dig heller.

När hon har fått beslutet från MIG är det klart.

Enda "nackdelen" jämfört med det vanliga UT-förfarande är att det tar 5 år i stället

för 2 år innan hennes rätt att befinna sig i Sverige är "oberoende" av dig.

mvh GD

Jaa-a jag och min fru var redan gifta när vi ansökte uppehållskortet och hon hade bott med mig redan 1 år, visserligen hennes visum hade redan utgått och hon befann sig i landet illegalt men det gick i allafall.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

... cut ...

Bry dig inte om vad Singha skriver. Detta är en mycket smidig genväg till bosättning i Sverige.

Inga intervjuer på ambassader i hemlandet (eller Bangkok). Inga intervjuer för dig heller.

När hon har fått beslutet från MIG är det klart.

Enda "nackdelen" jämfört med det vanliga UT-förfarande är att det tar 5 år i stället

för 2 år innan hennes rätt att befinna sig i Sverige är "oberoende" av dig.

mvh GD

Hej GD,

välkommen tillbaks. Har du varit på semester eller bara väntat tills stormen pga den nya mjukvaran har bedarrat?

Ingen skulle vara gladare än jag om detta fungerade också för mig (ej svensk invandrare från EU-land), men jag har faktiskt försökt mig på denna uppenbart galanta genväg. Hur gjorde du för att styrka din relation till fru GD som ”anhörig”? När jag pratade med MIG-verket i Göteborg ville de se hyreskontrakt från Tyskland bl.a. Jag drog därför slutsatsen att detta förfarande i första hand är avsett för att underlätta för anhöriga att flytta efter eller med, även om dessa inte var EU/EES-medborgare. Det trots allt ”anhöriga” som vi pratar om och MIG-verket vill naturligtvis ha någon form av bevis för detta. Jag är nyfiken att höra och givetvis också att lära mig, om jag uppenbarligen har missat något. Du kan också skicka PM till mig för MIG-verket tjuvlyssnar säkert även här i detta forum.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Lung To och GammalDansken har beskrivit hur det fungerar så jag behöver inte kommentera detta ytterligare. Ansökan ska vara inlämnad hos Migrationsverket senast 3 månader efter ankomsten till Sverige.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kände en tysk medborgare som är bosatt i Värnamo i Småland och även han hade tänkt att söka uppehållskort för sin tjej från Thailand. Där sa MIG i Jönköping tvärt "NEJ". De sade att tysken måste bevisa sin uppehållsrätt i Sverige. Han hade jobbat i det laget som egenföretagare i Värnamo över 10 år. Ja gav råd att överklaga beslutet men han sa att han orkar inte och tjejen återvände Thailand och de slutade ha kontakt också...trisst.

Så ni vet om ni ska söka UK i Jönköping så förbered er för det värsta.

Verkar så att man diskrimineras som tysk med thaitjej här i Sverige. Lite elakt skulle man kanske kommentera detta med att citera GammelDansken ”Dann haben wir auch andere Methoden…”,hehe..’emliga armén.

Skämt åsido, skall jag faktiskt ge det hela en chans igen nästa gång fru Singha kommer igen på besöksvisum. Jag har bott och arbetat här i Sverige i snart 40 år, har alltid betalat (för mycket) skatt , har svenska barn och tom stämplat min PUT i passet. Vad kan gå fel då?

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart ska man kunna styrka sin uppehållsrätt genom intyg av arbete, bostad, eget företag. etc. Samma gäller för uppehållskort - att man är gift eller sambo med den som har uppehållsrätt. Man ska även visa att man kan klara sin egen försörjning under tiden man har sin uppehållsrätt eller sitt uppehållskort.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart ska man kunna styrka sin uppehållsrätt genom intyg av arbete, bostad, eget företag. etc. Samma gäller för uppehållskort - att man är gift eller sambo med den som har uppehållsrätt. Man ska även visa att man kan klara sin egen försörjning under tiden man har sin uppehållsrätt eller sitt uppehållskort.

Mvh Thaikonsult

Hur styrker man sambobiten då man precis kommit till landet? Och vad försörjning beträffar så gäller samma som vid vanligt UT? Med andra ord ifall jag kan försörja henne så är det grönt? För hon lär ju inte få jobb samma dag hon kommer hit..

För övrigt.. väldigt tacksam för alla svar som kommit. Jag är ute på djupt vatten här och behöver verkligen denna hjälpen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur styrker man sambobiten då man precis kommit till landet?

Vi har skickat in en kopia på samboavtal.

Jag ska ringa MIG imon och kolla läget!

Det är mycket lättare och fixa uppehållskort om ni är gifta.

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har skickat in en kopia på samboavtal.

Jag ska ringa MIG imon och kolla läget!

Det är mycket lättare och fixa uppehållskort om ni är gifta.

Mvh

Kimmo

Giftemål är inte möjligt ännu. Hon är gift sedan 10 år separerad sedan 5. Hennes man är inte ens nåbar då han arbetar i något främmande land. Skilsmässa tar ett antal år på philipinerna så på något sätt måste vi inledningsvis klara oss med en förlovning.

Men ett samboavtal kan vi ju ordna...

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Hej GD,

välkommen tillbaks. Har du varit på semester eller bara väntat tills stormen pga den nya mjukvaran har bedarrat?

Ingen skulle vara gladare än jag om detta fungerade också för mig (ej svensk invandrare från EU-land), men jag har faktiskt försökt mig på denna uppenbart galanta genväg. Hur gjorde du för att styrka din relation till fru GD som ”anhörig”? När jag pratade med MIG-verket i Göteborg ville de se hyreskontrakt från Tyskland bl.a. Jag drog därför slutsatsen att detta förfarande i första hand är avsett för att underlätta för anhöriga att flytta efter eller med, även om dessa inte var EU/EES-medborgare. Det trots allt ”anhöriga” som vi pratar om och MIG-verket vill naturligtvis ha någon form av bevis för detta. Jag är nyfiken att höra och givetvis också att lära mig, om jag uppenbarligen har missat något. Du kan också skicka PM till mig för MIG-verket tjuvlyssnar säkert även här i detta forum.

Mvh

//Singha711

Det gäller andra regler för nordiska medborgare. De behöver inte söka om uppehållsrätt i Sverige.

Det var det jag menade med "automatisk". Visste själv inte om det då, så jag sökte, men fick pappren retur.

Som tysk, gift med en icke-EU medborgare , och bosatt här i landet sedan många år uppfyller du

alla villkoren utom ett: Du har inte uppehållsrätt. Sök om det först - det är bara en formalitet.

Du har t.o.m. en permanent sådan i och med dina mer än 5 år i Sverige, men du måste dokumentera det.

Om du har uppehållsrätt då har din fru det också (+ "basta" kan du hälsa och säga till MIG)

om ni så bara har varit gifta i tio minuter innan ni åkte till Vestagatan.

Sen skriver du ut reglerna (villkoren för uppehållskort) för det är inte säkert att den handläggare

du får (i Göteborg) vet vad som gäller. Lika bra att mota Olle i grind så lägg fram utskriften och säg

att det är det här ni menar - så slipper du förklara.

Keine hexerei - nur behändigkeit (med förbehåll för stavning - orkar inte kolla upp nu).

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen skriver du ut reglerna (villkoren för uppehållskort) för det är inte säkert att den handläggare

du får (i Göteborg) vet vad som gäller. Lika bra att mota Olle i grind så lägg fram utskriften och säg

att det är det här ni menar - så slipper du förklara.

Borde jag också ha gjort när vi sökte uppehållskort.

En tjomme från m.i.g-vås ringde mig och sa att såhär kan man inte ansöka om visum bla bla.

Då frågade jag honom om han var helt 100% säker på det.

Jodå han var helt hundra på att han hade rätt.

Då berättade jag att min faster jobbar på m.i.g och att tipset kom från henne(söka uppehållskort istället för ut)

Då sa han, häng kvar, ska höra med en kollega.

Tog ett par minuter och sen ursäktade han sig.

Under samtalets gång gick jag ett par varv runt firma bilen och sparkade på lite småsten.

Stannade till och såg att jag hade en bit papper under mina ena fot.

Det var en femhundring och samtidigt på telefon får jag ett svar att det kommer ett litet plastkort med posten. B)

Link to comment
Dela på andra sajter

En tjomme från m.i.g-vås ringde mig och sa att såhär kan man inte ansöka om visum bla bla.

Same, same!

Jag ska ringa igen på måndag! angry.gif

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige hör till de medlemsstater som utnyttjat möjligheten och infört registrering av EES-medborgare som vistas här med uppehållsrätt.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är Norsk medborgare, och hade ingen koll på denna regeln. Så vi sökte UT genom Svenska ambasaden i Bangkok.

När vi 2 år efter frugan kom hit var på migrationsverket i Göteborg och skulle söka PUT, råkade handläggaren se mitt Norska pass.

Hon förklarade att sedan jag var Norsk, så var det andra regler. Dom betalade tillbaka avgiften för PUT ansökan, och meddeladfe att dom skickar hem ett upphölls kort för 5 år. Och sen klistrade dom in 5 år i hennes pass. När hon i vintras hade varit här i 5 år, sökte hon Svensk medborgarskap, vicket bevilgades kort efter. Under tiden har hon haft alla rettigheter såsom CSN m.m.

Fick intrycket att det berodde på att jag var Nordisk medborgare, men kan ha fel. det är ju några år sedan.

Ska vel lägga till att vi sökte UT under den tiden det var långa väntetider. Hon fick sitt UT nästan 2 år efter att vi möttes första gången.

Tänk om man vetat att man igentligen hade en gräddfil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är Norsk medborgare, och hade ingen koll på denna regeln. Så vi sökte UT genom Svenska ambasaden i Bangkok.

När vi 2 år efter frugan kom hit var på migrationsverket i Göteborg och skulle söka PUT, råkade handläggaren se mitt Norska pass.

Hon förklarade att sedan jag var Norsk, så var det andra regler. Dom betalade tillbaka avgiften för PUT ansökan, och meddeladfe att dom skickar hem ett upphölls kort för 5 år. Och sen klistrade dom in 5 år i hennes pass. När hon i vintras hade varit här i 5 år, sökte hon Svensk medborgarskap, vicket bevilgades kort efter. Under tiden har hon haft alla rettigheter såsom CSN m.m.

Fick intrycket att det berodde på att jag var Nordisk medborgare, men kan ha fel. det är ju några år sedan.

Ska vel lägga till att vi sökte UT under den tiden det var långa väntetider. Hon fick sitt UT nästan 2 år efter att vi möttes första gången.

Tänk om man vetat att man igentligen hade en gräddfil.

Du har rätt. Vad jag inte visste om att samma regler gäller ej för ickenordiska EU/EES-medborgare(uppehållsrätt). Ok nu vet man det.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inga hinder att en anhörig till en EU/EES medbogare med uppehållsrätt söker ett vanligt uppehållstillstånd men det är ganska korkat.

Handläggaren på Migartionsverket i Göteborg gjorde ett uppenbart fel i Lung To,s fall. De skulle ha utfärdat ett PUT till frugan och inte ett uppehållskort. Det hade frugan tjänat på. Nu fick hon vänta i ytterligare tre år innan hon kunde få en permanent uppehållsrätt.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...